Fotos van diverse devices naar de iMac sturen en verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hallo tweaker vrienden,

Ik zit een beetje te dubben of ik het nou wel goed doe en ik durf uiteindelijk geen keuzes te maken, met de vrees dat ik heel veel fotos kwijt raak die me dierbaar zijn. We hebben dit vroeger eerder meegemaakt en ben daardoor extreem voorzicht geworden.

Ik heb een iPhone en een iPad. Met beide maken we (moment) foto's maar na een tijdje begint het natuurlijk vol te raken.

Als ik de iPad of iPhone aan mijn iMac hang, pakt iPhote natuurlijk de boel op. Maar welke handeling moet ik nu doen om het veilig te houden. Ik zit met een paar vraagtekens en hopelijk hebben jullie een antwoord:

1) Als ik de foto's selecteer in iPhoto, en synchroniseer, dan zet hij de fotos over naar iPhoto op mijn iMac, right?

2) Als ik de foto's van mijn iPad verwijder, verwijderd hij ze dan ook op de iMac bij de volgende synchronisatie? If is het altijd 1 kant op?

3) Als ik foto's van mijn iMac verwijder, verwijderd hij ze dan ook op mijn iPad / iPhone?

4) Op mijn iPhone staat nu een map met 2000 foto's. Deze foto's heb ik helemaal niet met mijn iPhone gemaakt maar stonden wel op de iMac. Blijkbaar heeft de iMac ze op mijn telefoon gezet. Ik heb vast iets aangevinkt. Hoe voorkom ik dit en kan ik deze veilig verwijderen zonder dat ik ze op de iMac kwijt raak?

5) Wat vinden jullie van iPhoto? Ik heb er nog niet zoveel tijd in gestoken om het te begrijpen. Is het een degelijke tool om mijn leven in foto's goed te orderen? Ik heb de map waar alle foto's staan in ieder geval ook op online backup staan.. als veiligheid lijntje.

tips / suggesties van harte welkom! :)

Noob Roy out.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Online backup of online sync? Het nadeel van sync: als je lokaal een bestand weggooit, is ie remote ook pleite. Ik gebruik nu Crashplan Free omdat mijn Time Machine al meerdere keren een validation error gaf.

IPhoto wordt over het algemeen niet zo gewaardeerd, voornamelijk omdat je heel lastig mappen maakt. Er zijn wel alternatieven, maarja de kosten ook geld. Ben zelf ook nog op zoek.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik ben zelf begonnen met iPhoto in de tijd dat ik net een compactcamera had, en ben met de lancering van de Mac App Store overgestapt naar Aperture. Aperture is het grote broertje van iPhoto, en kan alles wat iPhoto kan en meer :) De Adobe tegenhanger hiervan is Lightroom, waar sommige mensen de voorkeur aan geven.

Ik weet echter niet of Lightroom en Aperture foto's kunnen plukken vanaf een iPhone/iPad. Het *lijkt* me wel, maar ik weet het niet zeker. Wél weet ik dat Aperture standaard (bij SD kaartjes/CF kaarten/USB sticks etc) een 1 way copy doet, waardoor alle foto's vanaf de kaart naar je bibliotheek gekopiëerd worden. Daarna kun je kiezen om de foto's te behouden of te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
het gaat mij er meer om hoe ik mijn iphone kan legen en de fotos netjes maar mijn imac worden geschreven. Mijn iPhone zit nu bijv. vol. 2500 foto's die er gewoon af moeten.

Timemachine staat op mijn NAS en draait ieder uurtje netjes een backup. De foto map staat daar niet tussen. De foto map wordt iedere week met online backup weg gezet.

Ik heb Adobe Cloud, dus is lightroom zeker even de moeite waard om te onderzoeken! Immers heb ik die toch in handbereik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
RoyK schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:57:
1) Als ik de foto's selecteer in iPhoto, en synchroniseer, dan zet hij de fotos over naar iPhoto op mijn iMac, right?
Ja.. zie ook http://support.apple.com/kb/HT4083
2) Als ik de foto's van mijn iPad verwijder, verwijderd hij ze dan ook op de iMac bij de volgende synchronisatie? If is het altijd 1 kant op?
Dit is volgens mij 1 kant op. Als je de foto's in iPhoto zet, dat importeer je ze.. Van iPhoto naar je device, dat is syncen, en gaat (volgens mij) 1 kant op.
3) Als ik foto's van mijn iMac verwijder, verwijderd hij ze dan ook op mijn iPad / iPhone?
Hangt er van af waar ze staan. Zijn het foto's die in je "Camera Rol" staan, dan niet. Zijn het foto's van een map/event die je gesynct hebt met iPhoto, en je verwijdert ze uit iPhoto, dan zullen bij de volgende sync de foto's ook van je iPhone/iPad zijn verwijderd.
4) Op mijn iPhone staat nu een map met 2000 foto's. Deze foto's heb ik helemaal niet met mijn iPhone gemaakt maar stonden wel op de iMac. Blijkbaar heeft de iMac ze op mijn telefoon gezet. Ik heb vast iets aangevinkt. Hoe voorkom ik dit en kan ik deze veilig verwijderen zonder dat ik ze op de iMac kwijt raak?
Dit is kan je instellen in iTunes bij de instellingen van je iPhone. Als je aangeeft dat je deze map niet meer wil syncen, dan zullen de foto's alleen van je iPhone verwijderd worden.
5) Wat vinden jullie van iPhoto? Ik heb er nog niet zoveel tijd in gestoken om het te begrijpen. Is het een degelijke tool om mijn leven in foto's goed te orderen? Ik heb de map waar alle foto's staan in ieder geval ook op online backup staan.. als veiligheid lijntje.
Ik vind iPhoto heerlijk om foto's te orderen. Gebruik tegenwoordig zelf Apeture, maar daarvoor altijd iPhoto gebruikt. Het werkt op een wat andere manier dan wat men via Windows gewend is, met foldertjes enzo.. Maar met Events werkt het naar mijn mening veel fijner. Misschien dat het handig is om een Time Machine backup te maken (van je hele Mac), dan zijn ook al je foto's meteen netjes gebackuped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:49
Je kan ook iets instellen als een dropbox import die automatisch alle foto's uit je 'fotorol' opslaat in je in dropbox account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 15:43

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Voor een eventuele backup buiten iPhoto om:
Als je de foto's handmatig van je iDevice wilt halen dan kun je ook 'fotolader' gebruiken. Standaard OSX programma dat in de map 'Programmas' staat. (of in de map 'programmas > hulpprogrammas')

[ Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 04-08-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

Speedmaster

Make my day...

+1
Daarnaast kan je overwegen om na de import/sync richting je Mac een kopie te maken naar een andere folder, vervolgens op je phone/pad de foto's delete en kijken wat er op je Mac gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18

Quakie

quakelen

Als je iPhoto wilt blijven gebruiken kan je ook photostream aanzetten in het programma.

Je iPhoto (of aperture) bibliotheek is dan altijd al up to date. Je sync (importeren) met een kabel is dus niet meer nodig. Voordeel is ook dat iPhoto geen foto's weggooit als je boven de 1000 foto's zit. Je sync naar je iPhone is dan alleen nodig als je zelf fotos erop wilt hebben. Dit doe je weer via iTunes en kan je dus zelf aangeven wat hij moet syncen. Dit kan allemaal via WiFi.
Uiteraard houd het wel in dat je de filmrol bij moet houden zodat je geen ruimte te kort hebt, maar dat moet je toch.

Let op! dit geldt niet voor videos die in je filmrol staan. Ik hoop dat Apple dit aanpakt met IOS7 want is wel degelijk een gemis. Dit is de reden dat ik hem af en toe leeg trek op een win7 apparaat. Daar is het gewoon usb apparaat.

Aangezien je een Adobe account hebt zou ik daar op focussen. Makkelijker te beheren vermoed ik tussen de platforms. Sowieso als je bovenstaand fotolader tip gebruikt kan je het weer makkelijker backuppen naar je NAS. Dit om te simpel en makkelijk een foto te kunnen delen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dus als ik photosteram aan heb staan op mijn iDevices en iPhoto en ik verwijder een foto op mijn iPhone/iPad dan verwijder ik heb alleen op mijn iPhone/iPad? in iPhoto blijft de foto dan beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
readytoflow schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:56:
Dus als ik photosteram aan heb staan op mijn iDevices en iPhoto en ik verwijder een foto op mijn iPhone/iPad dan verwijder ik heb alleen op mijn iPhone/iPad? in iPhoto blijft de foto dan beschikbaar?
Wat PhotoStream doet, is dat het een dupicate van je iPhone foto maakt en deze naar iCloud gooit. Je foto staat dus op je iPhone nog in je "Camera Rol" en daarnaast dus in iCloud. Verwijder je hem uit je Camera Rol, dan blijft hij wel in iCloud (photostream dus) staan. Pas als je hem uit je foto stream verwijderd, is de foto daar weg.

Let wel op, er kunnen maximaal 2500 foto's in je PhotoStream (hij verwijderd de oudste). Volgens mij moet je dan wel handmatig je foto's uit je photostream weer naar een event/mapje in iPhoto sturen. Photostream in iPhoto laat namelijk ook alleen maar 2500 foto's zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18

Quakie

quakelen

Bij mij maakt hij echt een kopie lokaal hoor. Ik heb netjes een photostream map per maand. Dit staat gewoon onder gebeurtenissen. Uiteraard zie je ook je gewone photostream en die IND max aantal foto's. Ik dacht zelf 1000 stuks. Dus ja hij wordt uit je photostream verwijderd. Niet van je iPhoto gebeurtenis. Moet wel in sync zijn natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 05-08-2013 23:23 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
dank voor al jullie reacties. Ik ga er vanmiddag even mee spelen.. even met wat onzin fotos :)

Pagina: 1