Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik heb nu vier Android devices. Mijn eerste 7" Viewsonic tablet heb ik na enkele weken volgens instructies en met een hulpprogramma geroot. Het werkte. De tweede 7" van HTC was lastiger te rooten en toen ik er enkele maanden later een 9,7" tablet bij kocht die al geroot uit de doos kwam zakte de wens om de HTC te rooten wat weg. Nu heb ik ook sinds zo'n 2 maanden een Huawei smartphone en die wil ik nu ook rooten. Ik heb langs officiële weg een code van Huawei gekregen waarmee ik de bootloader unlockt heb en nu kan ik evt. weer een beschikbaar rootprogje gebruiken om de klus af te maken maar ik wil er gewoon zelf meer van weten en het het liefst zelf doen zonder dergelijke kant-en-klaar hulpmiddelen. Ik zit echter wel met een aantal vragen waarop de antwoorden met de relevante zoekwoorden niet makkelijk te vinden zijn omdat de zoekresultaten zich gewoonlijk tot de basics beperken en dan naar die rootsoftware gaan verwijzen.

Als iemand op een site een uitleg weet waar al mijn antwoorden te vinden zijn dan hoor ik het graag. Anders hoor ik graag van mensen die er al meer kennis over hebben. Ik maak me ook sterk dat er nog veel meer mensen zouden kunnen zijn die de antwoorden op mijn vragen wel eens zouden willen weten.

1. Het unlocken van de bootloader is niet hetzelfde als rooten maar zou het nu wel (veel) makkelijker moeten maken begrijp ik. Klopt het dat ik nu geen exploits m.b.v. rootprogjes meer nodig heb, omdat die gewoonlijk bedoeld zijn om de gelockte bootloader te omzeilen, maar nu met de juiste handelingen het rootproces kan volbrengen?

2. Ik heb nog geen superuser rechten en ik begrijp dat ik die nodig heb om echt "root" te kunnen worden met volledige rechten over het systeem. Gewoonlijk lees je ook dat je in een terminalscherm SU moet intikken om die rechten te verkrijgen. Is SU een, om in DOS termen te praten, "extern commando" dat standaard niet in de firmware van Android devices meegeleverd wordt maar dat ik er nu zelf op moet zetten? Het wordt ook gebruikt om een app aan te duiden die andere apps rootrechten kan verschaffen. Ik vermoed dat zo'n app niet hetzelfde is/doet als puur de mogelijkheid om het SU commando te kunnen geven. Hoe zit dit nu precies? Kan ik dat SU commando als bestandje ergens vandaan halen (ik heb de Android SDK geïnstalleerd staan) en met ADB push of zoiets naar de juiste directory op mijn device schrijven via USB vanaf de PC? Het is lastig om die antwoorden te vinden.

3. Als ik eenmaal superuser rechten heb is het rootproces dan in principe beëindigd? Root check apps controleren ook gewoonlijk op aanwezigheid van Busybox (ik heb de Pro versie gekocht). Ik meen te begrijpen dat dit de nodige Unix/Linux functionaliteit toevoegt die (blijkbaar) in de standaard Android kernel of de rest van de firmware(?) ontbreekt. Niet duidelijk is of dit alleen maar handig kán zijn voor zeer specifiek gebruik of dat deze uitbreidingen van Busybox (in principe) vereist zijn om apps te kunnen laten draaien die root vereisen.

Kortom... kan ik nu zelf bepaalde aanvullende acties ondernemen zonder door anderen gemaakte rootutilities te gebruiken om het device nu volledig te rooten en zo ja welke stappen moet ik nemen en zo nee waarom (nog) niet en wat moet ik dan nog eerst zelf bewerkstelligen?

4. Daarnaast zou ik graag een volledige back-up van de firmware willen maken die op de officiële fabrieksmanier te flashen zou zijn. Heel hinderlijk is dat ik bij Huawei maar één downloadbare firmware kan vinden die echter een iets andere versie is dan die er bij mij opstaat. Mogelijk een zonder NFC ondersteuning welke die van mij wel heeft. Is dat nu ook te doen nu de bootloader ge-unlockt is? Kan dat bijv. met ADB pull commando's? Ik kwam dat al tegen bij mijn research bij mijn eerste tablet i.v.m. het maken van een back-up van de recoverypartitie voordat je die ging vervangen met een die geschikt was om custom ROMs mee te installeren (CWM). Dat kon ook met ADB pull en ik las dat je zo ook andere delen van je firmware kon back-uppen.

Voorlopig wil ik me beperken tot die roottoegang. Of ik later nog met custom ROMs wil knoeien zie ik nog wel. Daarvoor wil ik juist ook de mogelijkheid hebben om naar de originele firmware terug te gaan als die niet goed bevallen. Met root en evt. CWM o.i.d. moet ik dat ook kunnen maar het liefst heb ik ook een versie die ik op de officiële manier zou kunnen flashen.

Ik wil het gewoon weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ben geen expert maar ik zal proberen wat vragen te beantwoorden met de kennis die ik heb.
1. Ik denk dat je het hier bij het juiste eind hebt.
2. "su" is het commando om dingen met roottoegang uit te voeren. Je kan het vergelijken met dingen als administrator uitvoeren op windows. Standaard gezien zal je bij het uitvoeren van "su" "permission denied" krijgen omdat je de superuser app niet geinstalleerd hebt. Deze app regelt welke apps roottoegang krijgen en welke niet. Als deze niet geinstalleerd is krijgt gewoon geen enkele app roottoegang.
3. In principe wel. Busybox is inderdaad iets wat je installeert om wat handige linux-commands te krijgen. Deze worden vaak gebruikt door apps met root-toegang (bijvoorbeeld titanium backup) en/of custom roms (zoals cyanogenmod).
4. Als je CWM recovery op je toestel hebt dan kan je een backup maken. Dit laat je best gewoon op je toestel staan wanneer je een nieuwe rom gebruikt ofzoiets. Als je terug wilt naar stock, dan restore je gewoon die backup vanuit recovery en je telefoon is terug zoals hij was.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 15:33
1) Na het unlocken van je bootloader heb je de mogelijkheid om oa. een custom recovery te flashen, zoals Clockworkmod of TWRP.
2) Je kunt na het flashen van die custom recovery je telefoon in de nieuwe recovery opstarten en vervolgens een zipje met de SuperUser binaries flashen/installeren, daarvoor zul je even op xda moeten zoeken, en vervolgens moet je nog een appje zoals SuperUser uit de play store installeren om de root-permissies te regelen.
3) Weet ik niet precies, maar ik denk dat Mavamaartens uitleg daarover wel de goede is
4) Zoals mavamaarten zegt, je kunt gewoon een full backup maken, als je echt volledig stock terug wilt kunnen zeggen zou ik die backup maken vóórdat je de SU binaries gaat flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:36:
1) Na het unlocken van je bootloader heb je de mogelijkheid om oa. een custom recovery te flashen, zoals Clockworkmod of TWRP.
2) Je kunt na het flashen van die custom recovery je telefoon in de nieuwe recovery opstarten en vervolgens een zipje met de SuperUser binaries flashen/installeren, daarvoor zul je even op xda moeten zoeken, en vervolgens moet je nog een appje zoals SuperUser uit de play store installeren om de root-permissies te regelen.
Dat weet ik dus allemaal al maar dat wil ik nou juist niet. Ik wil weten wat blijkbaar die mensen weten die die hulpprogramma's gemaakt hebben en ik hoef vooralsnog geen alternatieve recoverypartitie te hebben die custom ROMs kunnen installeren e.d. Ik wil het ding alleen maar geroot hebben zodat ik root apps kan gebruiken en ik wil weten hoe ik dat zelf en zonder kant-en-klare hulpprogramma's kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
Dat rooten zul je AFAIK toch via een SU binary moeten die je alleen kunt flashen via een custom recovery, óf door gebruik te maken van een bekende exploit en op die manier je SU binarie injecteren in het bestandssysteem wat die hulpprogramma's dus doen. Sowieso kun je zonder een custom recovery geen full system backups maken, dan zul je toch echt aan CWM oid. moeten gaan. Als je dan toch gebruik wilt maken van een exploit heeft het ook weinig zin om alsnog je bootloader te unlocken. Kun je misschien ook vertellen wat voor Huawei toestel je hebt? De ascend y300 kun je bijvoorbeeld zonder een bootloader unlock van SU voorzien, maar dan wel mbv. een exploit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 20:12:
Als je dan toch gebruik wilt maken van een exploit heeft het ook weinig zin om alsnog je bootloader te unlocken. Kun je misschien ook vertellen wat voor Huawei toestel je hebt? De ascend y300 kun je bijvoorbeeld zonder een bootloader unlock van SU voorzien, maar dan wel mbv. een exploit.
Dat wil ik juist helemaal niet als mijn veronderstelling juist is dat ik geen exploits meer nodig heb omdat die juist bedoeld zijn om de gelockte bootloader te omzeilen. Maar dat weet ik dus niet. Dat is juist een van mijn vragen.

En het is een G510. Zie Huawei Ascend G510 - Ervaringen, Tips & Trucs.

Ik wil het wat, hoe en waarom weten en niet domweg voorgekookte manieren die door anderen gemaakt zijn uitvoeren. Ik wil weten wat die mensen weten.

[ Voor 9% gewijzigd door CaptJackSparrow op 02-08-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
Alhoewel ik er lang niet alles van weet, hier een paar linkjes: hier legt een developer uit hoe hij een exploit in Android 4.0.3 heeft gebruikt om z'n Glass te rooten, inclusief de nodige scripjes en voorbeelden. Verder is de source van de Clockworkmod custom recovery in de github van Cyanogenmod hier te vinden en heeft XDA een mooie beginnerspost voor het porten van die Clockworkmod naar nieuwe devices gemaakt.
Op de laatstgenoemde site is nog meer te vinden over het developen van Custom ROMs etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
OK dit is een interessant stukje.
One of the commands available via fastboot is "oem", which allows manufacturers to provide custom commands; everything after "fastboot oem" is sent to the device without modification. By default, fastboot is "locked", and only a subset of the available commands can be used. Some devices provide oem commands that will unlock the bootloader (possibly requiring a password or other secret data).
Dat vette deel wist ik nog niet. Daar heb ik nu dus meer mogelijkheden gekregen.

Ik heb die 'geheime' code van Huawei gekregen en "fastboot oem unlock" met daarachter die code gebruikt om de bootloader te unlocken. Een back-up gerestored en ik heb nu weer dezelfde foon alleen met de bootloader niet meer gelockt.
Regardless, the truth of the matter is that while fastboot technically allows you to get root on Glass, as of Thursday night it was not an easy or viable option for various reasons.
Juist. Dus via een niet tot enkele commando's gelimiteerde fastboot optie zou ik dus root moeten kunnen bewerkstelligen begrijp ik hieruit. Blijkbaar hoef je de bootloader niet te unlocken om toch root te verkrijgen maar dan moet je dus een exploit gebruiken begrijp ik. Dat heeft de Google Glass eigenaar ook gedaan omdat hij zijn bootloader niet wou unlocken. Nu vraag ik me dus ook af of de meeste rootingutilities nou ook gelijk de bootloader unlocken of dat die die gelockt laten.

Daar staat ook een linkje naar een SU die je kunt downloaden maar dan vraag ik me weer af of die androidversieonafhankelijk is. En ik wil dus liefst geen exploit gebruiken, als dat niet nodig is wat volgens dat laatste citaat het geval zou moeten zijn.

Het gaat om het willen weten, weten we nog? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
Oke, na wat googelen kwam ik deze thread op XDA tegen, de eerste reactie raadt aan een custom recovery of een gerootte ROM te installeren, maar de tweede heeft een (linux) scriptje gepost die het met wat omwegen via fastboot zou doen. Als je op windows zit zal je hem dus even moeten porten naar een .bat oid. In ieder geval lijkt er geen algemene manier om dit via fastboot te doen en heeft de gebruiker die dat script postte hem zelf niet getest. Mag ik misschien weten wat je er van weerhoudt CWM te installeren? In principe kun je na het flashen van die SU binary en het maken van een backup je stock recovery je stock recovery terugflashen via fastboot, ik zou alleen niet weten of iemand daar een originele van op internet heeft staan, maar het lijkt me niet zo moeilijk er een .img van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Het maken van een back-up van mijn ROM is niet mijn hoofddoel, zo ook niet het flashen van custom ROMs. Mijn enige huidige wens is root status bereiken zodat ik apps kan gebruiken die root vereisen. Meer niet.

MAAR.... ik wil WETEN hoe je dat nu precies bewerkstelligt. Hoe je van de niet geroote staat in de geroote staat komt en wat nu precies de verschillen zijn. Vergelijk het maar met het verschil tussen "give a man a fish" en "teach a man to fish". ;)

De kant-en-klare root tooltjes gebruiken is dan equivalent aan het geven van de vis. Ik wil 'leren vissen'. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
De bovenstaande methoden lijken mij dan toch duidelijk genoeg, of mis ik nu iets? Saurik legt duidelijk uit hoe je een root kan bewerkstelligen, het enige wat je daarna nog zou moeten doen is een app als SuperSU oid. installeren. Je weet dus hoe je een bestaande exploit kunt gebruiken om je root te krijgen. Verder weet je dan hoe je je SU installeert door middel van welliswaar kant klare tooltjes zonder een echte exploit te gebruiken, ClockWorkMod (link naar source, die kun je evt uitpluizen), SU binaries die je dus flasht/installeert (in feite een paar gecompilede bestanden in systeemmappen plaatsen) en een app als SuperUser voor het regelen van de permissions (http://code.google.com/p/superuser voor de source) Wil je nu weten hoe die SU binaries in elkaar zitten of wil je dan nog iets anders van het rootproces weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Die Saurik gebruikt nou juist wel een exploit. En die tooltjes heb ik allang. Maar ik zeg steeds dat ik die niet domweg wil gebruiken maar dat ik wil weten wat die doen en hoe die dat doen.

Daar staat bijv. ook:
Random Error:

Charge animation doesnt works for some users.
Touch doesnt works for some users.
Blijkbaar gebeuren en dan dus soms ook ongewenste dingen waarvan de maker(?)/verspreider van dat tooltje ook niet weet waar dat door komt. Ik wil wél precies weten wat ik doe en waarom dat het gevolg heeft dat het heeft. Ik wil niet alleen rooten maar ook mijn kennis omtrent dat proces significant vergroten. Die kennis verkrijg ik niet door het simpelweg gebruiken van die tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Waarom denk je dat je die kennis dan wel verkrijgt door er hier naar te vragen?

Zodat wij het voor je oplepelen alsof je een warm broodje bij de bakker koopt? Dat wil je toch niet? Je wil het toch leren? Wat is het verschil, volgens jou, tussen een tooltje of exploit gebruiken om je root te realiseren, of vragen op het forum hoe je hem kan bewerkstelligen? Ik zie er het leer proces niet helemaal in terug.
Pagina: 1