Het probleem met de instelling 'ik heb toch niks te verbergen' oftewel 'dát mogen ze best weten' is dat er op allerlei verschillende plekken data verzameld wordt.
Instantie X wilt dit weten, internetsite Y 'vraagt' toestemming voor dat en winkel Z slaat meteen rekeningnummers en MAC-adressen op.
Het punt is dat alles in een database staat, weliswaar op dat moment gescheiden, maar er is niets wat samenvoeging of inzage tegenhoudt.
Als je al die databases koppelt is het niet meer 'dat kleine beetje mogen ze weten', nee, dan is er een heel profiel beschikbaar.
En dan wordt het pas echt gevaarlijk, want op dat moment ben je geen persoon meer, maar een lijstje met 'feiten'.
En ook al doe je niks verkeerd, en ook al heb je niks te verbergen (momenteel)... het staat er en het blijft er.
En er zal worden gehandeld naar wat er in dat lijstje staat.
Nu kennen we de regels en wetgeving... maar wat over 5-10 of 20 jaar.
Weet jij hoe het dan eruit ziet? Wie dan aan de macht is?
Maar jouw lijst met al jouw gegevens is er dan wel nog.
Een heel onschuldige scenario:
Verzekeringmaatschappij: Ah, persoon X rookt = hogere premie. Ah, meneer Google'd ook op 'pijn in me arm'... nee, laten we die maar geen verzekering geven.
Nu doe ik niet eens aan doemdenken, maar dat kun je vast zelf ook wel.
Ze zeggen niet voor niets dat geschiedenis zichzelf blijft herhalen.
Of dat de Belastingdienst de uitkering van een vrouw stopt omdat ze via haar bonuskaart konden zien dat ze biefstuk kocht.
Iemand met zo'n uitkering kan zich normaliter geen biefstuk permitteren dus is er meer aan de hand, stopzetten die handel.
Of die zogenaamde crimineel (ID fraude, dus verkeerde persoon) die jarenlang lastig is gevallen door de overheid en justitie. Alles kwijt geraakt, gezin, huis, geld.
Overheid heeft meerdere keren excuses gemaakt en aangegeven het aan te passen.
Maar het systeem bleef hem
flaggen.
Juist ja, je profiel is er, je profiel blijft er, je profiel bestaat uit 'feiten' waar naar gehandeld zal worden.
Jij als mens doet er niet meer toe.
En om toe te voegen:
Vind het wel een goede zaak dat het CBP nu strenger gaat controleren op bedrijven die een kopie van je ID eisen.
http://www.fraudehelpdesk...der_op_tegen_id_kopietjes