Verwijderd

Topicstarter
Ik zit sterk te twijfelen of ik mijn Nex 5N systeemcamera moet behouden met eventueel een andere lens kopen, of dat ik hem totaal moet verkopen en toch weer terug ga naar een spiegelreflex.

Ik heb een 18-55 kitlens, samen met een 55-210 lens van Sony
Ik wil me meer gaan focussen nu op fotografie van portretten, en objecten (auto's).

Object / Portret wil ik haarscherp op de foto krijgen, en achtergrond erg wazig (bokeh)
Natuurlijk heeft dit ook te maken met afstand en diafragma.

Maar heb zo'n idee dat mijn nex 5n met bovenstaande lenzen niet ideaal is voor mijn doel.
Wat denken jullie?

En als je een overstap aanraad, welke Canon of Sony (ben canon / sony fan haha)
Raad je aan ?.. (circa 500 euro)

Thanks

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Lastig... Voor de nex is weinig beschikbaar wat lichtsterk is om wazige achtergronden te creeeren. Maybe de 50mm als enige lens wel...

Ander probleem is dat je voor 500 euro ook geen ander DLSR systeem hebt met veel lichtsterke lenzen... Ik weet niet wat de verkoop gaat opleveren, maar ik verwacht daar niet teveel van.

Verwijderd

Als het beschikbaar is voor het NEX systeem dan kun je het beste een portretobjectief kopen.

Een andere camera met kitens heeft in ieder geval compleet geen toegevoegde waarde.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nex serie heeft een sensor formaat van een crop spiegelreflex, dus qua sensor formaat heb je geen winst met een spiegelreflex, tenzij je een fullframe camera koopt.
Nu weet ik niet of sony voor Nex mooie lichtsterke lenzen heeft, maar als ze dat hebben, dan is het overgaan naar een dslr redelijk onzinnig. Tenzij je de stap meteen maakt naar fullframe, dan kan je wel met meer "bokeh" werken.

Voor 500 euro koop je geen fullframe camera nieuw, dus kom je uit op een crop dslr welke je geen winst geeft.
Dus ik zou bij de nex een lichtsterke lens kopen als die er is, of als 2e hands een optie is: een Canon 5D kopen met een Canon 35/2 en 50 1.8 lens. En dan later als er meer geld is uitbreiden met zowel andere lenzen als eventueel een Canon 5D mark II of mark III.

Ik weet domweg niet hoe uitgebreid het lenzen aanbod van Nex is qua lichtsterke lenzen, maar ik vermoed niet enorm uitgebreid. Dan is overstappen nu slimmer dan over 3 jaar overstappen als je alsnog tegen beperkingen aan loopt en ondertussen nog meer geld in het nex-systeem gestopt hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 31-07-2013 12:46 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-01 09:44
Weinig keuzes!

SEL50F18 E50mm F1.8

SEL35F18

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Meningen verschillen, maar voor hoofd+schouders portretten vind ik 50mm op crop wat aan de korte kant, ik vind dat ik dan te dichtbij de mensen moet gaan staan. Ik zou zelf dan eerder neigen naar een 85mm op crop.

50mm op full frame zoals Nomad als optie geeft lijkt me alleen iets als je bij voorkeur portretten maakt vanaf het middel of full body.

Goedkope mogelijkheden zijn:
Nikon D3100 + 18-55mm + Nikon 85 f/1.8G
Canon EOS 1100D + 18-55mm + Canon 85 f/1.8 USM
Canon EOS 600D + 18-55mm + Canon 85 f/1.8 USM

Je mist dan wel de 55-200 lenzen. Of anders tweedehands wellicht iets.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 31-07-2013 13:25 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik ben met henkie196. Eventueel zou je een oudere, manuele focus 85mm kunnen zoeken en die dan met een adaptertje op je nex zetten. Da's de goedkoopste optie en dan weet je meteen of die 85mm voor jou niet te lang is.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zou ik ook graag een full frame willen, maar dan ga je al snel richting de 1000 euro
(2e hands is ook geen probleem met een 85mm lens)

Optioneel kwam ik ook al deze 50mm tegen,
http://www.sony.nl/produc...l-length-lenses/sel-50f18
Volgens sony moet dit een perfect lensje zijn voor portretten, alleen ik ben bang dat ik hiermee nooit het mooie bokeh ga creeren als bij een full frame.

Moeilijk moeilijk :-) haha

Canon eos 5D is trouwens wel rond de 500 euro te vinden 2e hands (zonder lenzen..)
Misschien moet ik toch me budget iets omhoog schroeven

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 14:02 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:41
Op 1.8 heb je an sich wel een mooie bokeh, maar de 50mm is zoals gezegd wel erg dichtbij. Ik heb zelf de 50mm op een 40D zitten en dan moet je toch wel aardig dichtbij staan. Op een fullframe moet je dan minder dichtbij staan, je zou ook een EOS 5D kunnen combineren met een 50mm f/1.8 en evt. later een 85mm aanschaffen (of meteen kijken naar een 85mm f/1.8 tweedehands). Verkeerd om geredeneerd en gewoon niet gezien tijdens het typen |:(... Je moet met een 50mm op een fullframe sensor dus dichterbij staan dan met een 50mm op een crop sensor.
De 85mm f/1.8 tweedehands is nog steeds wel interessant hoewel mijn onderbuurman ook al een andere suggestie doet :)

Kijk anders een op deze website: http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Hier kun je de brandpuntsafstand en het diafragma invullen en dan zie je hoe je depth of field is, daaruit kun je bijvoorbeeld aangeven dat je altijd 8 meter van een persoon af staat en dan kun je op die manier kijken welk diafragma je dan 'eigenlijk' nodig hebt voor een leuke DOF (en dus bokeh).

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 31-07-2013 16:07 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Definieer 'mooie bokeh'. Op full frame is het mogelijk om met dezelfde lens een dunnere scherptediepte te creeëren. Hiermee wordt ook de achtergrond waziger, maar een lens heeft zelf ook een bepaalde rendering van de onscherpte. Een Canon 50/1.8 heeft bijvoorbeeld een vrij drukke bokeh, terwijl een Sigma 50/1.4 juist een hele zachte bokeh heeft (waarbij we er even van uitgaan dat de diafragma instellingen gelijk zijn voor de foto).

@Arjan, 50mm op crop komt voor een Sony en Nikon uit op een 75mm op full frame, voor een Canon is dat 80mm. Een 85mm op full frame is dus niet zoveel meer tele dan een 50mm op crop. Ik zou persoonlijk dan ook meer neigen naar een 135mm op full frame (min of meer equivalent aan 85mm op crop).

Maar goed, full frame zal sowieso een duurdere optie zijn dan crop (denk ook aan zoomlenzen ter vervanging van de 18-55 en eventueel de 55-210).

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

5d met lensje is prima voor 5 a 600 euro te doen:

5d+grip voor 375
http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=35&t=69497

Of 300 zelfs als je het statief schroefdraad niet zo belangrijk vind:
http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=35&t=69293

Die laatste zou ik zelf bijna kopen vanwege de goedkope prijs, gewoon om alle 5d's te hebben, maar heb me kunnen weerhouden :)

Een 50 1.8 en ietsje later een 85 1.8 geeft je denk ik het beste wat je kan krijgen voor dusdanig budget.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Wat je natuurlijk ook kan doen is op zoek gaan naar lichtsterke oude manual focus lenzen - voor het gemak laad je (voor zover je hem niet al hebt) de firmware in waarmee je focus peaking hebt. Voor een paar tientjes score je dan bijvoorbeeld een Helios 44 (58 mm/F2), anderhalf tientje extra en je hebt een m42/Nex adapter. De bokeh van de Helios 44 heeft heel wat fans, maar je kan natuurlijk ook meer neerleggen en op zoek gaan naar nog lichtsterker of langbrandpuntiger spul (Jupiter 85/f2, bijvoorbeeld).

Ook op de kortere brandpunten is voor Nex best wel wat te vinden. Ik heb juist een Nexje aangeschaft om met oude MF-lenzen te knoeien. Imo loont het de moeite eerste eens een poosje die weg af te lopen voor je alles aan de dijk zet en van voren af aan begint.In elk geval koop je voor nog geen € 500 moeiteloos de nodige adapters, een serie (redelijk) lichtsterke MF-lenzen waarmee je naar hartelust met afstand, diafragma en bokeh-eigenschappen kan experimenteren - en het is nog leuk ook. Ik heb zelf dit glasservies (dus ex de Nex) voor nog geen € 250 bij elkaar gesprokkeld.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Met Bobcom! Gewoon een mooie MF lens kopen. Eventueel een goede Canon FD 50/1.2 of Minolta 58/1.2.
Zie ook: Alternatieve objectieven

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 31-07-2013 15:04 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:26:
Ik zit sterk te twijfelen of ik mijn Nex 5N systeemcamera moet behouden met eventueel een andere lens kopen, of dat ik hem totaal moet verkopen en toch weer terug ga naar een spiegelreflex.

Ik heb een 18-55 kitlens, samen met een 55-210 lens van Sony
Ik wil me meer gaan focussen nu op fotografie van portretten, en objecten (auto's).

Object / Portret wil ik haarscherp op de foto krijgen, en achtergrond erg wazig (bokeh)
Natuurlijk heeft dit ook te maken met afstand en diafragma.

Maar heb zo'n idee dat mijn nex 5n met bovenstaande lenzen niet ideaal is voor mijn doel.
Wat denken jullie?

En als je een overstap aanraad, welke Canon of Sony (ben canon / sony fan haha)
Raad je aan ?.. (circa 500 euro)

Thanks
Volgens mij moet dit prima lukken met wat je nu hebt, maar je vraag komt ergens vandaan. Dus dan maar een wedervraag. Heb je het al eens geprobeerd met je huidige spullen. Bij ja wat was het resultaat. ?

Waarom heb je het idee dat je spullen niet ideaal zijn voor wat je wenst ?

Zelf heb ik ene NEX 5r en hier zijn prima foto's me te maken wat jij wenst. dan ga ik ik vanuit dat het met de n versie ook kan. Al gebruik ik de NEX zelf niet meer, maar dat heeft meer te maken dat ik niet kan wennen aan de bediening etc.

Zelf ben ik langzamerhand aan het overstappen op een systeemcamera. De eerste spullen hebben het pand al verlaten. En er staan nog twee L objectieven in de uitverkoop en wat Lee en Gitzo spul. Dit alles omdat ik fotograferen met een systeemcamera leuker vind en toch levert wat ik wens :D

Advies geef je spullen een kans. Maak een paar foto's en als het niet de gewenste resultaat geeft post een foto en vraag hoe je de foto zou kunnen verbeteren. Vaak zit de cruces niet in het materiaal, maar in de persoon die de knoppen bedient.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 11:47
Gelijk welke canon lens kan je (met behoud van AF) ook op je nex zetten met deze adapter: http://www.sonyalpharumor...apter-with-full-af-video/

Dan zijn de opties qua lenzen ineens wel heel groot :)

Edit: AF werkt precies wel niet zo goed, en is ook redelijk kostelijk (400$)

[ Voor 15% gewijzigd door mngm op 01-08-2013 09:31 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
MF met focus peaking is voor portret en product werk ook totaal niet onoverkomelijk. Snelheid is dan minder belangrijk als nouwkeurigheid.

Door de korte register afstand is er veel ruimte om een adapter tussen te prakken en past dus practisch alles op een nex.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
martijn_tje schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:53:
MF met focus peaking is voor portret en product werk ook totaal niet onoverkomelijk. Snelheid is dan minder belangrijk als nouwkeurigheid.

Door de korte register afstand is er veel ruimte om een adapter tussen te prakken en past dus practisch alles op een nex.
Inderdaad, je kan heel wat leuke lenzen goed gebruiken op de nex, voor weinig.

Heb zelf de sel50f18 en ben er erg over te spreken. Zeker voor het geld, OSS, af en al vrij scherp vanaf f/1.8 (zeker in het midden) en helemaal lekker scherp op f/2.2-2.8. Ook de bokeh is zacht en prettig. 2e hands voor zon 175-200 euro te krijgen, maar ook nieuw zn geld dik waard.

Ik gebruik daarnaast een zeiss sonnar aus jena 135mm f/3.5 m42 lens. Erg fijn en ook voor portet geschikt. wel erg scherp (sommigen preferen daarom bijvoorbeeld een pentacon 135mm f/2.8) maar samen met de 100cm minimale focus afstand, fijne kleuren en boterzachte bokeh stop ik hem soms toch af naar f/5.6 omdat de scherptediepte wel erg klein is.

Verder maakt het niet zoveel uit, ik zou in ieder geval bij de nex blijven, meer dan prima sensor en systeem. Er is ook nog een sigma 60mm f/2.8 voor portret (native emount) maar zou toch de sel50f18 verkiezen zelf. Schijnt ook nog een 85mm aan te komen. En natuurlijk veel keuze uit andere/oude lenzen en dan lekker goedkoop goed spul (wel manueel, maar op de nex geen probleem) schieten.

Het grote verschil is de bokeh van de 50mm en de f/5.6 op 55mm van je kitlens, ook de scherpte, tekening/kleuren etc is allemaal echt beter. Ga je bijvoorbeeld met meer mm's schieten, zoals 100-135mm dan kan jr gerust f/4 of hoger gebruiken (bij kleine afstand) om alsnog erg veel scherptediepte te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 04-08-2013 00:37 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Een vriend van me heeft een Nex (geen idee welke) en hij koopt veel oude minolta lenzen.
In combinatie met een adapter en focus peaking kan je dan erg leuke lensjes gebruiken zonder veel moeite en goedkoop.

nee het heeft geen AF, maargoed dat kost veel meer geld.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 14:57
Als de Speed Booster van Metabones samen met een (tweedehandse) 50mm f/1.8 in je budget past, zit je qua scherptediepte goed en heb je een ruime keuze aan EF lenzen.

Sig

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even goed nagedacht en vergeleken.
Heb toch besloten om eerst de NEX camera te gaan gebruiken.
Aangezien ik ook met macro wil gaan stoeien wil ik het gaan proberen met een Minolta 58mm (1.2) lens.
via Ebay duitsland zijn ze voor niet al te veel te koop.
Vervolgens een adaptertje en misschien wat extension tubes voor macro eventueel en gaan.

Heb eigenlijk nu een 2 andere vragen,
ik wil via internet een Minolta 58mm bestellen, het valt me op dat dezelfde lens bij de ene 150 euro kost, en bij de andere 450 euro.. Vanwaar dit verschil?

Zie dit voorbeeld:

(circa 150 euro)
http://www.ebay.de/itm/Mi...ktive&hash=item4611acb440

Of deze:

(449 euro)
http://www.ebay.de/itm/MI...ktive&hash=item27d2f38382

En vraag 2..
Een minolta -> nex lens adapter.. Maak het nog uit van welk merk ?
Ze zijn te vinden van 12 euro, maar ook van 40 euro, of zelfs 100...
Of maakt het niets uit als het maar past?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Zover ik kan zien gaat het om dezelfde lens. Pas op bij de lens van 449 euro, die heeft schijnbaar problemen met het diafragma en andere kleinere mankementen, zou ik dus zeker niet kopen!

De Minolta is verder een MF, als dat geen probleem is kan je het natuurlijk proberen.

Ik zou zelf voor de SEL50F18 E50mm F1.8 gaan, 50mm op crop is prima te doen voor portretten!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad dat dacht ik ook al.

De 50mm 1.8 is ook leuk ja,
Ik denk dat ik ga voor 2 aparte lenzen.. een specifieke macro en een leuke voor portretten.

De 58mm 1.2 wil ik dan voor macro gaan gebruiken icm extension tubes,
en de 50mm 1.8, of een andere leuke (die ik nog uit moet zoeken) misschien voor portretten

Mocht het resultaat dan tegen blijven vallen kan ik altijd nog sparen voor een fullframe :D
En had je misschien nog antwoord op onderstaan?

En vraag 2..
Een minolta -> nex lens adapter.. Maak het nog uit van welk merk ?
Ze zijn te vinden van 12 euro, maar ook van 40 euro, of zelfs 100...
Of maakt het niets uit als het maar past?

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Eerlijk gezegd zie ik de logica niet zozeer van het aanschaffen van 2 stuks 50 mm standaardlenzen die alle twee ontworpen zijn om vooral te presteren tussen de ca 50 cm en oneindig.

Aan de lichtsterkte van de 58 mm f/1.2 heb je sowieso niet veel - zonder tussenringen is je dof bij f/1.2 @ mfd al een paar mm, met tussenringen wordt dat alleen maar minder. Voor een beetje diepte in je beeld op macro zul je moeten knijpen tot f/8, f/11.

Imo heb je voor macro op een Nex meer aan een dedicated macro - en dan eerder wat langer (rond de 100 mm), Die kosten ongeveer hetzelfde als zo'n 58 -f/1.2, en je kunt ze meestal gebruiken tot 1:1. Enige extra kosten zijn Nex-(lens x) adapters - een paar tientjes.Eventueel zou je ook een kortere macro (50-55 mm) kunnen overwegen (meer aanbod, lagere prijs), maar dan zit je onderwerp bij 1:1 wel zo ongeveer tegen je frontglas aan - net als overigens bij een gewone 50 mm met tussenringen.

Zo'n korte macro zou je trouwens ook kunnen combineren met een converter om je minimale scherpstelafstand te vergroten zonder op je macro-maatstaf in te leveren. Tekent dan wellicht iets zachter, maar je hebt er dan wel tegelijkertijd een heel praktische portretlens aan.

Voor portretten zou je overigens ook prima een Zenit 44 (58 f/2) kunnen gebruiken, die volgens mij een van de beste b/p (bokeh/prijs-relatie) heeft.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Waarom haal je niet de Sony LA-EA2 adapter waarmee je alpha-mount objectieven op je nex kunt gebruiken? Haal er een tweedehands autofocusobjectief bij of een goedkope Samyang 85mm 1,4 en je bent klaar. Voordeel is dat je al die lenzen later ook weer op een Sony (fullframe) dslr kunt gebruiken.
Pagina: 1