Vraagprijs tweedehands artikelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:00
Af en toe verkoop ik wat van mijn spullen.
Ik zet dan een advertentie op V&A en op Marktplaats. Maar elke keer moet ik toch even nadenken wat ik precies vraag voor mijn tweedehands spul.

Meestal heb ik alle dozen, handleidingen en accessoires nog.
Ook zet ik er altijd foto's bij en een beschrijving van eventuele gebruikssporen.
Ik zoek dan op Ebay, Marktplaats en V&A wat het product op dit moment kost. Als een product een jaar oud is en het kost op dit moment 100 Euro, dan vraag ik er 75 Euro voor (25% eerste jaar. Tot 50% tweede jaar etc.). Tenzij er spullen missen of als er beschadigingen zijn. Dan haal ik er wat meer van af.

Is dit redelijk of is dit een te hoge vraagprijs voor tweedehands producten (verschilt natuurlijk per product, maar ik heb meestal electronica in de aanbieding met meestal alleen lichte gebruikssporen)?
Ik wil namelijk niet te hoge prijzen vragen, anders raak ik mijn spullen niet kwijt, maar ik wil ook niet al te veel verlies lijden. Heb laatst een aanbod van 600 Euro voor mijn PadFone afgeslagen, omdat ik 700 wilde, maar na wat onderzoek was 600 eigenlijk ook al te veel 8)7
Maar then again, heb ook een aanbod van 150 Euro 8)7 8)7 8)7 op Marktplaats afgewezen.

Dit is een topic voor mijn vraag, maar stiekem ook om mijn advertenties in V&A te promoten O-)
Modbreak: en nu is het alleen nog een topic voor je vraag. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 29-07-2013 12:20 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Howto: prijsbepaling (oude) hardware kan je op weg helpen om een beetje een realistische prijs te bepalen, al heb je al redelijk wat onderzoek gedaan.

Het hangt natuurlijk af van het product, maar ook wat er verder op de markt is. Als er 2ehands 100 telefoons worden aangeboden, dan moet jij of iets heel interessants hebben of laag in de prijs zitten wil je 't ding kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Iets is waard wat een gek ervoor geeft. Aangezien je niet in iemand anders z'n portomonee kan kijken is het altijd gokken. Te hoog en mensen openen je advertentie misschien niet eens en te laag kost het je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Xyphoid schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:17:
[mbr]Modbreak: en nu is het alleen nog een topic voor je vraag. ;)[/]
Excuses! (Joepie, mijn eerste modbreak ooit!)
TERW_DAN schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:20:
Howto: prijsbepaling (oude) hardware kan je op weg helpen om een beetje een realistische prijs te bepalen, al heb je al redelijk wat onderzoek gedaan.
Ah, dat (die? dit? deze?) topic had ik nog niet gezien. Dank je!

[ Voor 24% gewijzigd door Xyphoid op 29-07-2013 12:38 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deveon schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:21:
Iets is waard wat een gek ervoor geeft. Aangezien je niet in iemand anders z'n portomonee kan kijken is het altijd gokken. Te hoog en mensen openen je advertentie misschien niet eens en te laag kost het je geld.
En dat niet alleen, wat voor jou 'amper zichtbaar is', is voor een potentieel koper gewoon 'gebruiksporen' of zelfs 'kleine schade'. Zeker in mobiele wereld zullen de krasjes op de behuizing nog niet eens zo'n probleem zijn, op je scherm echter is een heel ander verhaal.

En zoals de howto aangeeft, blind op het product percentage in mindering brengen werkt niet, binnen het hele plaatje moet je ook kijken naar concurrentie, opvolgers en huidige prijs.
(als jij iets koopt dag 1 voor startprijs, maar 5 maanden later is hij al 100 euro minder in de winkel te krijgen, verwacht niet dat jij diezelfde prijs-100 euro gaat krijgen).

(leukste zijn die auto's met duizenden euro's aan tuning, mods en weet ik veel wat, maar worden verkocht voor slechts een fractie ervan).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
SinergyX schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:46:
[...]

En dat niet alleen, wat voor jou 'amper zichtbaar is', is voor een potentieel koper gewoon 'gebruiksporen' of zelfs 'kleine schade'. Zeker in mobiele wereld zullen de krasjes op de behuizing nog niet eens zo'n probleem zijn, op je scherm echter is een heel ander verhaal.

En zoals de howto aangeeft, blind op het product percentage in mindering brengen werkt niet, binnen het hele plaatje moet je ook kijken naar concurrentie, opvolgers en huidige prijs.
(als jij iets koopt dag 1 voor startprijs, maar 5 maanden later is hij al 100 euro minder in de winkel te krijgen, verwacht niet dat jij diezelfde prijs-100 euro gaat krijgen).

(leukste zijn die auto's met duizenden euro's aan tuning, mods en weet ik veel wat, maar worden verkocht voor slechts een fractie ervan).
Ik probeer altijd foto's van de gebruikssporen te plaatsen als ik zelf vind dat het heel erg te zien is.
Bij een foto die ik onlangs heb geplaats, heb ik er voor gezorgd dat de sporen heel duidelijk zichtbaar zijn. Als je het product in het echt ziet, zie je de sporen bijna niet, tenzij je heel goed kijkt met goed licht. Wat dat betreft ben ik heel erg precies. Ik koop zelf ook nooit iets als er heel zichtbare gebruikssporen op zitten.

Ik kijk altijd naar de nieuwprijs die op dit moment gevraagd wordt. Dus de prijs waarvoor ik het product aangeschaft heb, is niet van toepassing. Al is dat honderden Euro meer, dat neem ik nooit mee in mijn beoordeling.

Gemodde producten zijn, denk ik, nog moeilijker in waarde te schatten. De verkoper zal de moeite die er in is gestopt natuurlijk veel hoger in waarde schatten dan de koper. En dan komt er ook nog de emotionele waarde van de verkoper bij (het is toch een beetje zijn kindje geworden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
En gemodde producten, optisch, zijn altijd nog kwestie van smaak... waardoor je dikke getjoende auto met allerlei chinese bumpers en exotische lak vaak minder waard is dan dezelfde wagen in standaard uitvoering.

Heb met sommige spullen ook dat ik niet goed weet wat te vragen of dat ik rare reacties krijg die ver van de vraagprijs afzitten...
Er is ook een groep mensen die precies weten wat ze zoeken en wat het waard is en een groep die zomaar wat doet en vind dat 2e hands minstens de helft van de huidige nieuwprijs moet zijn, maar eigenlijk nog minder, ongeacht de staat.

De eerste kan best wat lager bieden met een onderbouwing... waar je in mee kan gaan, 2e zijn vaak zeurpieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:31:

De eerste kan best wat lager bieden met een onderbouwing... waar je in mee kan gaan, 2e zijn vaak zeurpieten :P
Ja, ik heb liever de eerste en dan wat van de prijs halen, als ze dat onderbouwen.

Tegenwoordig reageer ik niet eens meer op de zeurpieten. Die bieden minder dan 50% van wat ik eigenlijk vraag. En soms ook nog met "Ja, maar ik kan [bekend merk 1] en [bekend merk 2] al voor zo weinig tweedehands kopen". Maar ze vergeten dat dat andere product geen doosje of handleidingen heeft, veel meer beschadigingen of minder accessoires. Dan denk ik, koop die dan en val mij niet lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik verkoop liever vlotjes, dan dat ik er weken mee zit omdat ik er net 25 euro meer voor wil hebben.
Voor iedereen werkt dat anders, maar ik vind dat fijn werken. Het "kost" me misschien 100 euro op jaarbasis, maar het scheelt me eveneens 80 berichtjes sturen, 5 mensen die niet op komen dagen etc.

Xperia Z, nieuw gesealed verkocht ik voor 390, toen de rest minimaal 425 tot 450 voor vroeg.
Galaxy Note, vroeg 250 toen de rest nog 290 a 300 vroeg.

Maar ik ben het spul dezelfde dag nog kwijt, heb een andere tweaker blij gemaakt en krijg goede feedback.
En andersom overkomt het mij soms ook dat ik voor nette prijzen iets moois overneem van een tweaker ( zoals Jamo 426 5.0 speakerset als nieuw voor 125 ipv 300 euro nieuw).

Dat is de gedachte voor mij ook achter Tweakers V&A, voor elkaar en door elkaar. En sure de site is zo groot en massaal geworden dat er genoeg newguys rond lopen, maar ik kijk dan ook graag naar registratiedatum en feedback van mensen. Zo kan je elkaar een beetje helpen en daar houd ik wel van.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Nomad schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:13:
Xperia Z, nieuw gesealed verkocht ik voor 390, toen de rest minimaal 425 tot 450 voor vroeg.
Galaxy Note, vroeg 250 toen de rest nog 290 a 300 vroeg.
Maar wat was op dat moment de nieuwprijs?
Als de rest er meer voor vroeg, wil dat niet zeggen dat jouw prijs vergeleken met de nieuwprijs heel erg laag was. Misschien waren die andere prijzen veel te hoog en die van jouw gewoon redelijk.

Ik kijk naar wat iets op dat moment nieuw kost en wat mensen er tweedehands voor vragen. Daar baseer ik dan mijn prijs op.
Als het product niet meer verkocht wordt, dan kijk ik alleen wat er tweedehands voor wordt gevraagd. Daar ga ik dan net onder zitten.

Pagina: 1