Stereoversterker met bi-wiring voor B&W DM604 S3's ?

Pagina: 1
Acties:

• Arloin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-06 11:23
/

[ Voor 100% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:33 ]

B&W DM604 S3 - Marantz SR4300

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12 20:36

JT

VETAK y0

Misschien 2 stereo-amps halen voor bi-wiring? Of desnoods een multichannel eindversterker om te bi-ampen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arloin
/

[ Voor 100% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:34 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-12 08:01
Arloin schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 22:56:
2 stereo-amps en dan de 1 op kanaal A en 1 op kanaal B? Welke versterker(s) zou je aanraden voor de DM604's?
Waarom wil je überhaupt bi-wiren? In de praktijk levert dit een onhoorbaar verschil op, tenzij er gewerkt wordt met aparte filters.

Nickname does not reflect reality

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
Bi-wire heeft alleen zin als je 2 verschillende versterkers gebruikt, niet als je 1 dezelfde gebruikt (dus een multi channel amp, 4 monoblokken of 2 dezelfde stereoversterkers).

In mijn geval, ik heb de B&W CDM 7NT, met een rotel eindversterker voor het hoog en twee marantz monoblokken voor het mid & laag. Dit was voor mij een goeie combinatie.

(Voor meer info zie mijn postgeschiedenis of DM)

• Brad Pitt
W.Zijlstra. schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:12:
In mijn geval, ik heb de B&W CDM 7NT, met een rotel eindversterker voor het hoog en twee marantz monoblokken voor het mid & laag. Dit was voor mij een goeie combinatie.
Da's dan ook geen bi-wiring he :P

• Arloin
/

[ Voor 99% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:34 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sterker nog: Deze DM 604's van het begin af aan aangesloten geweest op een Yamaha RX-V630RDS. Helaas is de afstandsbediening daarvan gesneuveld en wil TS een nieuwe versterker, wat ik goed kan begrijpen.

Op deze versterker hebben ze ook altijd bi-wired aangesloten gezeten, zo heb ik mij destijds laten adviseren..

PS: dag Niels

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 27-07-2013 23:44 ]

• Arloin
/

[ Voor 99% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:35 ]

• Brad Pitt
Arloin schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:33:
De verkoper waar ik m'n 604's gehaald heb, had een Yamaha-versterker, waarbij beide kanalen los van elkaar aangepast konden worden en hierdoor klonk het geweldig. Weet niet meer welk type Yamaha.
De hierboven genoemde receiver kan dat sowieso niet?
Op m'n 604's heb ik nu dus gewoon 1 kabel in 2 van de 4 connectors/plugs, die dan met goudgeleiding naar de overige twee connectors/plugs gaan. Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar ik vind dit toch een beetje een workaround en geniet graag van de speakers zoals ze bedoeld zijn.*
Dat "verschil" ga je niet horen want is er niet, met een receiver of versterker in de klasse die je zoek al helemaal niet. Twee maal hetzelfde signaal sturen is echt zinloos. Maar goed, als je het beter vind/vond klinken, waarom niet :)

• Arloin
/

[ Voor 99% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:34 ]

• Brad Pitt
Arloin schreef op zondag 28 juli 2013 @ 00:11:
[...]
- waarom zit er bi-wiring op de Yamaha van sypie, als het in die klasse niet uitmaakt?
Marketing en commercie. Bi-wiring heeft sowieso geen zin. Bi-amping eventueel wel, op jouw luidsprekers echter ook niet veel aangezien de aansluitingen toch doorgelust zijn.

Bi-wiring klinkt beter door het gevoel dat je er bij hebt/placebo werking.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Met bi-amping haal je een groot voordeel als je actief filtert (nog voor de versterker) en het wisselfilter uit de speaker haalt. In de studiowereld is het de norm, voor de hifi wereld lijkt het moeilijk en eng, want echt doordringen wil het niet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Arloin
/

[ Voor 99% gewijzigd door Arloin op 24-06-2014 11:35 ]

• Brad Pitt
Arloin schreef op zondag 28 juli 2013 @ 01:10:
Bedoel je met "doorgelust" de goudgeleiders die de aansluitingen verbinden? Deze zijn namelijk te demonteren en heb ik zelf gemonteerd (waren bijgeleverd), omdat ik geen bi-wiring heb.
Het feit dat je zo'n verbinding kunt plaatsen dan wel verwijderen betekent dat er aan de binnenzijde van de luidspreker geen gebruik is gemaakt van individuele filters voor bijv. hoog of mid/laag. Of je nu normaal de luidsprekers aanstuurt dan wel via bi-wiring maakt voor het geluid niets uit, er wordt niets "apart" aangestuurd.
De muziek dat gespeeld gaat worden loopt uiteen van klassiek naar techno naar rock naar dubstep, dus een versterker voor een bepaald genre is niet aan de orde. (Ben wel een gigantische Radioheadfan, dus misschien laat dat bij sommigen bellen rinkelen..!)
Muziek keuze zou niet mogen uitmaken. Als je een versterker of receiver kiest die voldoende vermogen levert (en je deze zonder DSP-achtige dingen laat afspelen) zullen ze allemaal gelijk klinken. Een Yamaha klinkt (in Pure/Straight/Direct/Whatever) in principe gelijk aan een Onkyo of Sony of Denon, etc.

Zo'n apparaat klinkt voor ons gehoor voornamelijk anders door (minimale) volumeverschillen. Als jij in een winkel een Marantz hoorbaar beter vind klinken dan een Denon zal die waarschijnlijk ietsjes harder hebben gestaan. Zonder gebruik te maken van audio-foefjes zullen deze apparaten anders niet van elkaar te onderscheiden zijn. Dus eigenlijk zal elke stereo-versterker of surround-receiver of wat dan ook moeten voldoen, mits deze geschikt is voor jouw luidsprekers. Een beetje reserve kan nooit kwaad maar men verkijkt zich nogal gauw op het vermogen dat nodig is om een kamer te vullen met herrie. Dat effect bereik je al met een paar Watt's. Eigenlijk moet je gewoon kijken welk apparaat voldoende levert, je er mooi uit vind zien en kan en doet wat jij wil. Da's alles. Een wereld van verschil qua geluid ga je nooit en te nimmer hebben :)

• W.Zijlstra.
Brad Pitt schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:21:
[...]

Da's dan ook geen bi-wiring he :P
D'oh, correct. Bi-wiring kun je inderdaad verwijzen naar het fabeltjesland. Bi-amping is leuk als je bijvoorbeeld het hoog van 1 van je versterkers niet zo denderend vind (in mijn geval is de rotel daar veel beter in).

Bi-amping met actieve filtering is nog mooier, en daarvoor hoef je het interne filter er niet eens uit te slopen, door actief te filteren maak je het het huidige filter 'makkelijker' .

Iets voor in de toekomst misschien, levert erg veel gekloot op en ik ben nu eigenlijk wel tevreden :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-12 22:57
Brad Pitt schreef op zondag 28 juli 2013 @ 02:08:
[...]

Het feit dat je zo'n verbinding kunt plaatsen dan wel verwijderen betekent dat er aan de binnenzijde van de luidspreker geen gebruik is gemaakt van individuele filters voor bijv. hoog of mid/laag. Of je nu normaal de luidsprekers aanstuurt dan wel via bi-wiring maakt voor het geluid niets uit, er wordt niets "apart" aangestuurd.
Dat is niet correct. Zojuist het schema van de dm604 bekeken en vanaf de aansluiting is het weldegelijk een gescheiden filter. Of biamping daarmee zinvol is, is mij ook niet duidelijk. Je kunt misschien iets bereiken met een zware klasse ab amp voor het laag en een lichte klasse a voor het hoog / midden.

• Brad Pitt
blissard schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:05:
[...]

Dat is niet correct. Zojuist het schema van de dm604 bekeken en vanaf de aansluiting is het weldegelijk een gescheiden filter. Of biamping daarmee zinvol is, is mij ook niet duidelijk. Je kunt misschien iets bereiken met een zware klasse ab amp voor het laag en een lichte klasse a voor het hoog / midden.
Ik bedoel dus: het maakt niet uit of je die verbinding er tussen zet of niet, de filters aan de binnen zijde blijven identiek functioneren. Dus bi-wiren heeft nul zin, je gebruikt hoe dan ook dezelfde ingebouwde (inderdaad individuele...) filters.

Het is niet dat je anders filtert bij gebruik van bi-wire. Ergo, zinloos :)

• blissard
Voor biwiring geef ik je helemaal gelijk. Dacht dat het over biamping ging.

• W.Zijlstra.
blissard schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:51:
Voor biwiring geef ik je helemaal gelijk. Dacht dat het over biamping ging.
Het blijft een beetje vreemde benaming, de term word vaak incorrect gebruikt.

Heb je meer dan 1 versterker? Bi-amping.

Gebruik je 1 versterker (met wel of niet meerdere eindtrappen)? Bi-wiring. Heeft dit zin? Nee, want je sluit het nog steeds aan op dezelfde versterker.

Het argument "ja maar dan heb je meer vermogen" is ook onzin, omdat een tweeter bijzonder weinig vermogen nodig heeft.

Stel je kunt de eindtrappen los van elkaar instellen (bij sommige verstekers zo), zou je het geluid kunnen aanpassen. Of het daar beter van word is een tweede vraag.

Vaak is het zo dat als je een multi chanel home cinema versterker gebruikt, hier lagere kwaliteit eindtrappen inzitten dan bij een fatsoenlijke stereo versterker, en hoewel je dan wel 'bi-wired' , je vaak een beter resultaat behaald met mono-wire.

• blissard
Dat wordt dan inderdaad meer een definitie kwestie dan een technische vraag. Ik vind gescheiden (4 stuks dus) eindtrappen in 1 versterker aangesloten middels biwire op een gescheiden filter wel onder biamping vallen. Alleen omdat ze dan geen gescheiden voeding hebben zie ik geen voordelen boven een normale aansluiting.
Pagina: 1