Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 20:10

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Hallo lezers,

De huidige situatie:
Modem Speedstream 5450, de ip-range is xxx.xxx.xxx.81 t/n xxx.xxx.xxx.86.
PC Windows 7 met vast ip adres xxx.xxx.xxx.82
PC Windows 7 met vast ip adres xxx.xxx.xxx.83
PC Windows 7 met vast ip adres xxx.xxx.xxx.85
NAS met vast ip adres xxx.xxx.xxx.84
Netwerk printer met ip adres xxx.xxx.xxx.86

Subnetmasker 255.255.255.248
Standaard gateway xxx.xxx.xxx.81
Voorkeurs-DNS-server xxx.xxx.xxx.81
Alternatieve DNS-server: (n.v.t)

De NAS is hierbij alleen toegankelijk voor de 3 pc's met de ip adressen 82, 83 en 85. De PC's en de NAS zijn d.m.v een switch met het modem verbonden, de printer gaat direct naar het modem.

Nieuw:
Nu heb ik er een router bij gekocht (ASUS RT-N56U). (deze is ook direct met het modem verbonden) De bedoeling hiermee is alleen gebruik te kunnen maken van internet, met een laptop, mobile en e.v.t. nog een bedrade PC.
Alles dat met de router is verbonden hoeft geen verbinding te kunnen maken met de NAS en printer, alleen internet.

Toekomstig:
Nog een all-in-one netwerk printer erbij.

Probleem:
Ik krijg hierbij alleen een beperkte verbinding wanneer alles aan staat, zet ik de pc's uit dan heb ik wel verbinding. (de ip-adressen van de pc's worden dan uitgegeven aan de wireless apparaten) Inmiddels ben ik erachter dat dit mogelijk iets met de IP-range van het modem te maken heeft.

o.a. geprobeerd deze de router adressen te laten geven vanaf 90, maar dit werkte natuurlijk niet. Om te testen ook geprobeerd de NAS en printer uit te zetten en dan dezelfde range te namen als het modem, dit werkt ook niet.

Vraag:
Mijn vraag is hoe moet ik de router nu instellen?
Is het mogelijk een andere IP-range te nemen voor de wireless verbindingen dan van het modem of ben ik gebonden aan de range van het modem? Of vergeet ik nog iets aan te passen?

De router is wel via een wireless verbinding te benaderen en kan ik zo ook instellen.

Alvast bedankt voor de hulp en reacties,
ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zult iets op moeten offeren en dan dat IP op je nieuwe router instellen met als je wilt een firewall rule zodat 'ie niet bij de rest kan. Vervolgens aan de LAN-kant het ding laten NATten en DHCP in een rfc1918-range uitdelen (192.168.x.x bijvoorbeeld). Je IP-adressen zijn op dus je kunt erachter geen publieke adressen meer gebruiken.

Als je je spullen niet met een reden publieke IP's hebt gegeven kun je ook álles achter de router zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 26-07-2013 19:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 18:59
Als de pc's achter de nieuwe router niet bij de rest van je netwerk mogen komen, kun je de router toch ook gewoon met zijn wan-poort aansluiten? Dan maakt de router een apart netwerk met een ander ssid en ww en de pc's en nas op de modem is onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

hylke94 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:43:
Als de pc's achter de nieuwe router niet bij de rest van je netwerk mogen komen, kun je de router toch ook gewoon met zijn wan-poort aansluiten? Dan maakt de router een apart netwerk met een ander ssid en ww en de pc's en nas op de modem is onbereikbaar.
Onwaar. Maar belangrijker, dat kan 'ie niet want hij heeft er geen IP-adressen meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik zou idd alles achter een router plaatsen.

Om je nas nu direct aan het internet te hangen raad ik niet aan, je vertrouwd dan volledig op de firewall functies van die speedstream. Verder heb je nu slechts een /29 dus je zal moeten natten als je meer dan 5 devices kwijt wilt.

Een router lost je issues op, en is, afhankelijk van de config van de speedstream, ook veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
de 3 pc's moeten internetverbinding hebben, de printer niet en de NAS eigenlijk ook niet (incidenteel voor updates misschien, ik dacht dat dit ook handmatig kon)
CyBeR schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:35:
Je zult iets op moeten offeren en dan dat IP op je nieuwe router instellen met als je wilt een firewall rule zodat 'ie niet bij de rest kan. Vervolgens aan de LAN-kant het ding laten NATten en DHCP in een rfc1918-range uitdelen (192.168.x.x bijvoorbeeld). Je IP-adressen zijn op dus je kunt erachter geen publieke adressen meer gebruiken.
Als je je spullen niet met een reden publieke IP's hebt gegeven kun je ook álles achter de router zetten.
Dus ik kan bijv. de printer en NAS bijvoorbeeld een ander IP adress geven bijv. 91 en 92, zodat de router 84 en 86 weer uit kan geven.

"het ding laten NATten en DHCP in een rfc1918-range uitdelen", sorry snap niet wat je hiermee bedoeld.
DJSmiley schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:01:
Ik zou idd alles achter een router plaatsen.
Om je nas nu direct aan het internet te hangen raad ik niet aan, je vertrouwd dan volledig op de firewall functies van die speedstream. Verder heb je nu slechts een /29 dus je zal moeten natten als je meer dan 5 devices kwijt wilt.
Een router lost je issues op, en is, afhankelijk van de config van de speedstream, ook veiliger.
Dus zoals ik hieruit opmaak de router(ASUS) in het modem(Speedstream), en vervolgen alles in de router(ASUS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zekerpixels schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:11:
de 3 pc's moeten internetverbinding hebben, de printer niet en de NAS eigenlijk ook niet (incidenteel voor updates misschien, ik dacht dat dit ook handmatig kon)

[...]

Dus ik kan bijv. de printer en NAS bijvoorbeeld een ander IP adress geven bijv. 91 en 92, zodat de router 84 en 86 weer uit kan geven.
Hoewel dat niet erg netjes is kan 't wel als je je netmask oprekt naar 255.255.255.240. Maar ik zou dat niet doen.
"het ding laten NATten en DHCP in een rfc1918-range uitdelen", sorry snap niet wat je hiermee bedoeld.
Het ding gewoon standaard instellen eigenlijk :P
Dus zoals ik hieruit opmaak de router(ASUS) in het modem(Speedstream), en vervolgen alles in de router(ASUS)?
Je router in de speedstream prikken, IP-adres geven (.82 bijvoorbeeld of DHCP als dat aanstaat in je speedstream), al je andere apparatuur in de LAN-poorten van je Asus prikken en DHCP aanzetten, ja. Dat is het simpelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zie het nut van je /29 range niet echt in (kan zijn dat ik iets mis hoor) Als je gewn alleen die router eraan hangt, die al het werk laat doen, en wat je op het public net wil hebben port forwarden.

Waarom zou je sws een Windows 7 Client direct aan 't internet hangen?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
ShadowAS1 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:46:
Ik zie het nut van je /29 range niet echt in (kan zijn dat ik iets mis hoor) Als je gewn alleen die router eraan hangt, die al het werk laat doen, en wat je op het public net wil hebben port forwarden.

Waarom zou je sws een Windows 7 Client direct aan 't internet hangen?
heeft ook geen nut volgens mij in de situatie van TS.

Maar ik gok dat dat gewoon zo is gegroeid. Ooit kpn zdsl aangevraagd, een tijdje leverden ze die speedstreams, en daarbij krijg je gewoon een /29 met dhcp. Je modem is dan router, zonder nat.

De router erachter en natten lijkt me een praktischere oplossing. Houd wel rekening mee dat de firewall in de speedstream standaard aan staat (en gezien de nas/printer van TS hoop ik dat ook).

Als je portforwards wilt gaan doen en alles achter je eigen router moet je die speedstream firewall wel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:17:
Je router in de speedstream prikken, IP-adres geven (.82 bijvoorbeeld of DHCP als dat aanstaat in je speedstream), al je andere apparatuur in de LAN-poorten van je Asus prikken en DHCP aanzetten, ja. Dat is het simpelst.
Maar dan zit ik toch nog steeds met de ip-range
DHCP staat aan in de speedstream, (firewall ook.)
DJSmiley schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:54:
Maar ik gok dat dat gewoon zo is gegroeid. Ooit kpn zdsl aangevraagd, een tijdje leverden ze die speedstreams, en daarbij krijg je gewoon een /29 met dhcp. Je modem is dan router, zonder nat.
inderdaad het modem staat er al meer dan 5 jaar en tot dit jaar waren er alleen maar 2 pc's, dus flink aan het uitbreiden.
en daarbij krijg je gewoon een /29 met dhcp.
Sorry /29 zegt mij niets.
Als je portforwards wilt gaan doen en alles achter je eigen router moet je die speedstream firewall wel uitzetten.
Dus de adressen van PC1 t/m 3 forwarden (vast ip), maar hoe dan de draadloze verbindingen zonder vast ip?

hm weer iets om over na te denken, ga morgen dan maar wat proberen.
Ik had eigenlijk het idee de router gewoon uit te zetten wanneer er geen wireless nodig was (word ook maat incidenteel gebruikt), maar er is geloof ik ook in te stellen dat alleen apparaten met een MAC verbinding kunnen maken.

Even iets ander klopt het nu dat je een switch alleen achter een router kan gebruiken en dus niet achter alleen een modem (zonder router-functionaliteit), zou je bij een Xperiabox (type onbekend, is toekomstig) kunnen gebruiken met daarachter een switch.

[ Voor 78% gewijzigd door zekerpixels op 26-07-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:17:
[...]
Hoewel dat niet erg netjes is kan 't wel als je je netmask oprekt naar 255.255.255.240. Maar ik zou dat niet doen.
Waarom niet, zo hou ik dan wel internet op de PC's en wireless en zijn de NAS en printer(s) intern.
Het netmasker moet dan toch worden aangepast in zowel het modem als alle andere apparaten?

Ik heb besloten xxx.xxx.xxx.83 op te offeren als er wireless word gebruikt, ASUS 83 gegeven en nu werkt het. Alleen nu kan ik met wireless nog steeds verbinding maken met de NAS, hrr één probleem opgelost komt de volgende weer.
Als tijdelijke oplossing alleen bepaalde MAC adressen toegang gegeven tot wireless verbinding. (maar die kunnen nog wel de NAS benaderen)

Sorry dubbelpost, klikte te snel.

[ Voor 52% gewijzigd door zekerpixels op 27-07-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
OPGELOST:
Bedankt voor alle hulp en info,