• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Na een hele poos zitten denken ben ik nu eindelijk zover dat ik mijn Raspberry Pi inruil voor een HTPC. Ik volg al een hele poos topics over builds en heb geprobeerd de kennis en ervaringen daaruit in mijn build toe te passen.

Ik ben tot het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 51,80€ 51,80
1MSI FM2-A75MA-E35€ 53,-€ 53,-
1Epsilon EC-HTPC-1€ 47,90€ 47,90
1Silverstone Silverstone SST-SDP08B€ 8,82€ 8,82
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,80€ 23,80
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 44,45€ 44,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,77

Hierbij wil ik de volgende opmerkinen stellen:

- Ik heb nog een Huntkey 400Watt voeding te liggen welke nog nieuw is. Deze ben ik voornemens te gaan gebruiken.
- Tevens heb ik nog een DVD-Speler en een 2,5Inch HDD te liggen welke ik wil gaan gebruiken.

Ik zit met de volgende specifieke vragen:
- Het moederbord heb ik uitgekozen op basis van: Merk, Onboard HDMI en Prijs. Ik ben zeker niet merkgebonden maar MSI heb ik geen slechte ervaringen mee (ook maar weinig mee gewerkt). Maak ik hiermee een goede keus?

- Ik zit te twijfelen of ik een PicoPSU wil nemen. Zou die een dergelijke HTPC kunnen trekken?

- Is de Scythe een luxe, of is het een echte aanbeveling?

Uiteraard is algemeen advies ook meer dan welkom!

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• 50Miles
:+ Mag ik in alle bescheidenheid mijn topic al kicken? :X

Verwijderd

Jouw systeem gaat prima werken. MSI moederbord kun je nemen, je kunt ook voor ASRock of een ander merk kiezen volgens mij zijn de verschillen marginaal. De Scythe is in mijn ogen luxe maar het hangt er nogal van af hoe goed jouw oren zijn en hoe ver je van je HTPC af zit. Met de stock koeler kun je namelijk prima koelen en mijn beeld is dat je de HTPC toch niet hoort als je film aan het kijken bent. Maar als je het geld er voor over hebt kun je de Scythe nemen, kan natuurlijk ook later nog.

PicoPSU is zeker mogelijk met dit systeem. Zou je alleen even uit moeten zoeken hoeveel watt dit systeem onder load trekt. Voor jouw beeld: mijn i3-3225 HTPC trekt onder load ongeveer 50 watt en ik heb een PicoPSU van 80 watt genomen. Werkt prima.

De behuizing ken ik niet, MS-tech is over het algemeen geen topper wat betreft geluidsreductie en koeling. Wellicht dat je daarom die Scythe zou moeten nemen.

• 50Miles
Thx! Maar hoe kan ik de wattage onder load meten?

Verwijderd

Met een stroom meter maar dan heb je het systeem al draaien en weet je dus eigenlijk vooraf niet of het gaat werken. Je zou reviews kunnen zoeken waar de power consumption van de A6 wordt gemeten zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/F/2/341390/original/power-chart.png

En je kunt ook je vraag stellen in het Het grote zuinige server topic daar weten de meesten wel goed in te schatten hoeveel jouw build ongeveer gaat gebruiken en welke Pico je nodig hebt. Ik kan het je in elk geval aanraden omdat de Pico geen warmte in de behuizing produceert en geen geluid maakt. Maar als je die Huntkey wilt gebruiken kost het je natuurlijk niets.

• 50Miles
Thx voor je info! Ga ik me in verdiepen!

Maar dan nog in het algemeen, is een A6-5400K in combinatie met 4Gb Ram en de A75 Chipset voldoende om Win7 met XBMC vloeiend te draaien? Of verdiend het de aanbeveling CPU of RAM te upgraden. Of zelfs Mobo?

Verwijderd

Moet totaal geen probleem zijn. Ik draaide XBMC op Win7 vloeiend op een Core2Duo E4600 met 4GB RAM. Als je ook nog een beetje wilt gamen kun je een zwaardere APU nemen.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ook dezelfde 400W huntkey voor mijn HTPC gebruikt. Dat ding maakt een geluid! Ik heb de fan van de voeding vervangen door een 120mm Skythe fan met een fancontroller er tussen. Het verschil is flink. Had er misschien ook mee te maken dat de huntkey al jaren oud was.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
50Miles schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:53:
Thx voor je info! Ga ik me in verdiepen!

Maar dan nog in het algemeen, is een A6-5400K in combinatie met 4Gb Ram en de A75 Chipset voldoende om Win7 met XBMC vloeiend te draaien? Of verdiend het de aanbeveling CPU of RAM te upgraden. Of zelfs Mobo?
Dat is ruimschoots voldoende voor dit doeleinde.
Controleer wel even of de koeler in de case past. Een PicoPSU zou dit systeem ook prima op gang kunnen brengen, maar als je meerprijs tegen besparing van energie afzet kom je snel tot de conclusie dat je dit met name met het oog op geluidsproductie zou gaan doen, en niet zo zeer voor besparingen.

iRacing Profiel

• 50Miles
En als ik de HTPC vooral in een tvkast heb te staan, kan ik dan beter met het oog op warmteproductie een PicoPSU nemen of een ATX-voeding?

XeNeRgY stelt dat een Pico geen warmte produceert. Klopt dit?

[ Voor 19% gewijzigd door 50Miles op 24-07-2013 17:15 ]

Verwijderd

PicoPSU (tenzij je ATX-voeding een fan heeft die zo geplaatst is dat deze een optimale airflow creeert) maar als je bijna helemaal geen ventilatie hebt (kleine kast met slechte airflow en weinig opties voor casefan etc.) zou het interessant kunnen zijn om voor een Intel oplossing te kiezen. Die hebben een lager verbruik en daardoor wordt er minder warmte in de behuizing gecreëerd.

Maar ik ken de Epsilon kast niet dus dat kan ik niet inschatten.

(Een Pico PSU is een adapter die buiten je behuizing zit, zoals een laptop adapter. Er komt dus wel degelijk warmte van de adapter af maar die zit niet in je behuizing).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 17:17 ]

• 50Miles
Bedankt voor alle info! Ik probeer eerst mijn ATX voeding en mocht die te luidruchtig zijn, dan wordt het een PicoPSU.

Zit alleen nog met het volgende:

Waar kan ik al die knoppen op de voorkant van de behuizing op aansluiten? Of is het overkill en ga je ongebruikte knoppen krijgen? Moet ik bij de keuze van het Mobo ook letten op voldoende aansluitmogelijkheden voor die knoppen?

[ Voor 39% gewijzigd door 50Miles op 24-07-2013 22:07 ]

• 50Miles
Tevens heb ik even gekeken naar de A8-5600K. Deze heeft volgens de benchmarks een significant verschil t.o.v. de A6-5400K. Als ik de A8 erin zet, moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

offtopic:
Nu hou ik echt op met vragen;). Ben bijna aan het bestellen toe, maar wil wel de juiste keuze's maken.

Verwijderd

Met meer stroomverbruik en meer warmte in je behuizing. Die knoppen op je behuizing hebben draden en die draden sluit je aan op je moederbord. Daar zit altijd een 'setje pinnetjes' je deze draden op aan kunt sluiten zoals de foto aangeeft:

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/1041/fpanel.jpg

Staat op het moederbord welk pinnetje wat is en anders in het boekje kijken voor een betere omschrijving. Meestal staat op de kabel van de behuizing ook welke kabel het is. PWR LED kabel stop je dan in de PWR LED pin op je moederbord etc. Overigens hoef je alleen de PWR Switch en eventueel RESET Switch echt aan te sluiten. LED's vind ik zelf irritant dus die sluit ik niet aan, dan krijg je ook geen lampjes aan de voorkant :)

• 50Miles
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:12:
Met meer stroomverbruik en meer warmte in je behuizing. Die knoppen op je behuizing hebben draden en die draden sluit je aan op je moederbord. Daar zit altijd een 'setje pinnetjes' je deze draden op aan kunt sluiten zoals de foto aangeeft:

[afbeelding]

Staat op het moederbord welk pinnetje wat is en anders in het boekje kijken voor een betere omschrijving. Meestal staat op de kabel van de behuizing ook welke kabel het is. PWR LED kabel stop je dan in de PWR LED pin op je moederbord etc. Overigens hoef je alleen de PWR Switch en eventueel RESET Switch echt aan te sluiten. LED's vind ik zelf irritant dus die sluit ik niet aan, dan krijg je ook geen lampjes aan de voorkant :)
Dat met die pinnetjes wist ik, heb in het verleden vaker een build gedaan. Maar ik dacht dat het geen ledjes op die kast waren maar knopjes. Anyway, kom ik snel genoeg achter dan. :9

Verwijderd

Voor die andere knoppen zal hetzelfde principe gelden. Ik zie net in de review dat er geen handleiding bij zit met welke knop wat is. Veel succes dus ;)

• 50Miles
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:22:
Voor die andere knoppen zal hetzelfde principe gelden. Ik zie net in de review dat er geen handleiding bij zit met welke knop wat is. Veel succes dus ;)
Thx, Maar ik kan geen andere functie bedenken dat power en reset. Of zou er nog een fan op aangesloten kunnen worden voor aan/uit. Weet iemand andere functies?

Verwijderd

Misschien iets van play/pause/stop etc. Anders moet je een grote foto zoeken van de voorkant dan kun je de icoontjes duidelijk zien. Weet je overigens zeker dat die Huntkey voeding gaat passen? Ik zie in de 2 reviews op GoT dat in beide gevallen een SFX voeding is geplaatst. Die zijn kleiner dan een normale ATX.

• 50Miles
Je hebt gelijk. Er moet een SFX-voeding in. Ik denk dat ik dat liever heb dan een MS-Tech MC-380 kast welke weer veel groter is (ATX).

Heeft iemand nog suggesties voor een SFX voeding? De be-quiet schijnen nogal lawaai te maken. Andere merken welke ik tegen kom komen mij niet bekend voor.

EDIT: Geloof dat het toch maar een Be-Quiet moet worden. Geluidsproductie is iets hoger, maar merk voelt iets vertrouwder.

Zal morgen resumerend mijn aangepaste build nog even posten.

[ Voor 24% gewijzigd door 50Miles op 24-07-2013 22:56 ]

• 50Miles
Ga ik er veel van merken als ik 1600Mhz geheugen in deze build doe in plaats van 1866Mhz?

• 50Miles
Hierbij dan hoe ik waarschijnlijk definitief uitkom. Enerzijds uit mijn eigen twijfelachtige aard 8)7 en anderzijds omdat ik anderen die nog een HTPC gaan bouwen mijn conclusies ook wil laten zien zodat er wellicht ideën uit kunnen worden opgedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 81,45€ 81,45
1MSI FM2-A75MA-E35€ 53,-€ 53,-
1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,-€ 54,-
1Silverstone Silverstone SST-SDP08B€ 8,82€ 8,82
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 44,45€ 44,45
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,60€ 42,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,32

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om nog even te kijken of dit goede combi's zijn? :+. Ik wil het vooralsnog met de stock cooler proberen. Mocht die niet toereikend zijn, dan kan een Scythe altijd nog. Denkt iemand hier anders over, laat het dan weten aub.

offtopic:
Het was niet mijn bedoeling drie maal een bounce te doen. excuses!

[ Voor 3% gewijzigd door 50Miles op 25-07-2013 22:10 ]

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Na zowel AMD en Intel in het verleden te hebben gehad, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een Intel. Ik zou dus op basis van een i3/i5 een systeem samenstellen

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• 50Miles
Ik heb hem besteld met de A8 en een Scythe Fan. Thx voor de hulp allemaal!

Pagina: 1