Toon posts:

Overclocken maar welke onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Binnenkort wil ik een pc gaan samenstellen en er zoveel mogelijk kracht uit halen op lucht koeling. (5 koelers en proc koeler)

Ben een beetje op onderzoek uit geweest en er komt een:
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
- 5x Enermax UCCL12, 120mm\
- Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)

In het systeem, nu zit ik alleen te twijfelen bij het moederbord en de geheugen modules.
Waarschijnlijk laat ik me Processor I7-4770K op 4,4Ghz of 4,6Ghz en het geheugen op 2666Mhz of 2800Mhz lopen.

Met behulp van deze guide: http://www.overclockers.c...o-overclock-intel-haswell
Ben ik op dit moederbord gekomen:
- pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H > Uit de tweakers bestbuy guide

Geheugen:
pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C9Q-16GAB

Nu lees ik in de guide dat je er bij de haswell processors een addertje onder het gras zit. Je kan namelijk nauwelijks je geheugen tegelijkertijd overclocken met je processor. Mits je goede timing/latency geheugen hebt (7)

Ook ben ik niet zeker van het moederbord of het wel zo goed lukt het overclocken van je geheugen.
Dan heb ik terug gevonden op deze site: http://www.reviewstudio.net/52-gigabyte-ga-z87x-d3h-preview

Zouden jullie hier mij bij kunnen helpen. Graag dat het moederbord niet boven de 180 euro uitkomt.
Geheugen 160 euro > 16GB.

Ook zou ik bij Gigabyte willen blijven vanwege de mooie grafische interface in het bios.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Over het algmeen zit er weinig verschil in de borden van Gigabyte. Je kunt meer features en iets hogere kwaliteit kopen bij de hogere modellen, maar kwa budget zal je simpelweg in één van de modellen rollen.

De grafische interface van de BIOS (UEFI) is wel een rare reden om voor een bord te kiezen als je zo voor een hoge goede overclock wilt gaan. Neem even het Haswell OC topic door, hier staat praktisch altijd bij welke ram en welk bord er gebruikt is.

4.6Ghz als doel stellen is mooi, maar "ik ga em erop draaien" klinkt wat hoogmoedig. Mits je aan de Delid gaat natuurlijk, daarmee vergroot je je kans dat je er kwa temperaturen gaat komen wel enorm. De koeler die je in gedachten hebt is best aardig, maar niet wonderlijk goed.

Neem b.v. reactie:
Zonder delid 60c max moet je toch beetje geluk hebben met je chip. Ik heb 69c(linx avx) op 4.5ghz met delid en gelappte ihs. En word gekoeld door een swiftech h220 met noctua fans @1000rpm op de rad.
marco282 in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

Je zou dus (zeker met deze buitentemps) misschien kunnen overwegen een meer standaard bord te nemen, er een AIO water koeler met dubbele rad op te plaatsen en de CPU te delidden en vervolgens geheugen overclocks voor lief te nemen en als bonus te zien. (en de weg naar 4.8~5Ghz ligt zelfs voor je open) Met deze verwachtingen zou het wellicht wat tegen gaan vallen.

Had deze vraag niet beter in de aanschaf componenten fora geplaatst kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het gaat om over het overclocken van de onderdelen. Dus dacht lijkt me wel zo makkelijk als ik het hier plaatst. Want iedereen heeft hier verstand van het overclocken. Bedankt voor de tip. Zal er even rond kijken op de link die je stuurde.

Edit ben op deze guide uitgegekomen:
http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Het moederbord verander ik naar naar een Gigabyte GA-Z87X-OC.
Er is zelf 6,9Ghz gehaald op die guide?

Zal wel een flinke koeling hebben...
4,4 - 4,6 Ghz ben ik al tevreden mee. Schijnt dat de processors ook erg heet worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals eerder aangehaald, neem het Haswell OC topic door en je snapt dat je doel, 4600Mhz op- air, nagenoeg niet haalbaar is. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld een hele goede chip, of je gaat delidden (IHS verwijderen). Daarnaast moet de geheugen controller wel je RamOC aankunnen (los van het feit dat je reepjes die je gekozen hebt dit voor 24/7 niet gaan halen) Ik ben bang dat je doelen stelt zonder je echt goed ingelezen te hebben. Ik zie t zo allemaal niet gebeuren.

Mag ik weten waarom je zo graag wilt overclocken? en waarom jevoor deze doelen hebt gekozen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag overclocken, omdat ik dit ook bij mijn AMD processor heb gedaan en het mij goed bevalt.

Puur naast het feit dat je de componenten tot 30% sneller kan maken. Als ik hetgene mag geloven wat ik terug vind op de MSI site.(OC Genie),

Gaat er niet om dat ik overclock records haal. Maar gewoon dat de onderdelen een klein beetje opgevoerd zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, maar heb je nu het Haswell topic doorgelezen? Op air red je in veel gevallen net de 4,4Ghz als je temps het houden. Je geheuegen komt echt niet verder dan 2200-2300Mhz @ best..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:54:
Ik wil graag overclocken, omdat ik dit ook bij mijn AMD processor heb gedaan en het mij goed bevalt.

Puur naast het feit dat je de componenten tot 30% sneller kan maken. Als ik hetgene mag geloven wat ik terug vind op de MSI site.(OC Genie),

Gaat er niet om dat ik overclock records haal. Maar gewoon dat de onderdelen een klein beetje opgevoerd zijn.
de 30% is daar voor de marketing, je moet niet verwachten dat opeens alles 30% sneller kan gaan met dat moederboard. p.s. Hoeveel topics blijf je openen voor je een keer echt een pc koopt?

Gaming pc 95o euro.
Upgraden pc
PC ouders (700 euro)
Overclocken maar welke onderdelen?

etc. etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Fietsbel op 25-07-2013 18:59 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou eerst een nieuw Intel systeem kopen tot iemand tegen mij op tweakers zei kan je niet beter upgraden? Omdat ik nog een oude Athlon X3 processor had en mijn moederbord ondersteunde de nieuwste FX procesorren.

Dus werd de keus erg makkelijk. Enige nadeel vind ik dat ik geen sata-600 aansluitingen heb ;)
Dus dan zou ik toch een nieuw moederbord moeten aanschaffen, waarom dan niet gelijk naar Intel?

Ik zit het overclock topic een beetje door te lezen, maar lees ook andere artikels door op google.
Was er al achter gekomen dat 2300Mhz toch wel het hoogst haalbare is en 4,5 Ghz op luchtkoeling.
Wat ik dan niet begrijp in het artikel wat ik gepost heb met het Asus moederbord. Haalt men een snelheid van 3000Mhz? Of heb ik dat verkeerd geinterpreteerd?

Edit: PC ouders zegt genoeg?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

3000Mhz is daar waarschijnlijk geen 24/7 stabiel, daarnaast hangt dit van de geheugencontroller af, en dit verschilt per cpu (de IMC zit op de cpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, van wat ik heb gezien kan je best voor 2600-3000mhz ram gaan, maar de kans dat je dan je CPU nog over de 4.2Ghz krijgt is dan wel véél lager. Daarnaast is het ook verstandig even te kijken naar wat nou precies de testopstelling is, retail, tray of ES chipje, etc etc.

Daarnaast: "ik had AMD met mooie OC, dat beviel, nu een Intel" klinkt ook een beetje loos. Overclocken om het overclocken lijkt mij dat. Maar als je dat gaat doen, pak dan serieuze koeling en bouw je systeem er dan speciaal voor.

OC-auto-functies zijn vaak dood link trouwens. Als ik mijn Gigabyte Z77X bordjes dat laat doen, kiezen ze gerust voor 1.4V voor m'n Ivy, dan zit ik in een stress test zo tegen 90 graden (en Exit CPU) aan.

Als je nou aangeeft wat je nu precies "snel" wilt hebben draaien, dan heeft het advies geven ook wat meer zin. Ga je videobewerken? Gamen? Photoshoppen? Ontwikellen? Simuleren / rekenen? VM's draaien?

Voor al die opties zijn er namelijk specifieke OC's mogelijk en kan je met je budget schuiven om het maximale (en dan meer: je OC) voor je geld te krijgen. Voor games heeft 16GB b.v. geen zin. (en >2333mhz ook niet echt) Als je zelf video gaat renderen, dan kan je zelfs beter bij AMD blijven en voor diverse zware rekentaken zijn LGA2011 opties stock soms nog gunstiger dan Haswells over de 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bewust ramlatten gekocht van 1600mhz en ze overclocked naar 2133mhz gewoon voor de uitdaging. Dat en de cpu + uiteindelijk de videokaart heeft uiteindelijk 30% meer performance... maar.. er zit altijd een maar aan en dat is koeling. Ik was zo dom om een Cooler Master Silencio 550 te kopen en dat zit vol met dempingsmateriaal, na veel tweaken (koop Y splitters voor 2/3 pin fans) alles toch stabiel en relatief koel gekregen wat echt wel een uitdaging is. Als heatsink heb ik een Be Quiet Dark Rock Pro 2 en meerdere 120mm Silent Wings van het zelfde merk gekocht die best wel goed hun werk doen, en vooral stil. Als een stille pc je niet veel kan schelen dan zou je best voor iets anders gaan.

Persoonlijk zou ik als je echt wilt gaan overclocken tot de max iets wat meer uitgeven en voor de Gigabyte Z87X-OC gaan, zit vol met features en is wel robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Silencio 550 + Shadow wings is anders een prima oplossing. Dark Rock Pro 2 coolers zijn ook dit in orde.
(beter dan een Mugen 3 / Gelid Tranq 2 iig).

Natuurlijk is het geen case waar je 6x 140mm in gooit, maar juist het feit dat het een zeer gesloten systeem is waar je dus goed je airflow in kunt "richten" zonder dat je je resonantie hoort door het foam werkt prima.

Echter, als je voor de max OC gaat (wat voor reden dan ook) dan is het verstandiger om een case te kiezen waar een dubbele rad in past, bij voorkeur ergens waar je de warmte meteen naar buiten kunt verplaatsen. Corsair SP120 of Shadow Wings / Scythe GT's erop en klaar. Ik begreep dat de GB 87OC versie echter wel een heethoofdje was, als je voor een AIO WC set gaat, zet dan even een airflow fan op je chipset en koeling rondom de socket.
Pagina: 1