Toon posts:

Upgraden pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik was eerst van plan om een heel nieuw systeem aan te schaffen. Met de nieuwe Haswell processors die in Juni uitkomen? Nu heb ik het een en ander gelezen hier op tweakers over de Richland processors van AMD en deze zouden op een AM3+ socket passen. Gezien ik nu een Athlon X3 450 heb. Zat ik dus te twijfelen. Zou ik nu enkel mijn systeem upgraden "Videokaart en CPU" of een nieuw systeem van Intel?

Op het moment heb ik onderstaande systeem:
MSI 760GM-E51/FX: (MS-7596)
Processor: AMD Athlon II X3 450
Videokaart: Point of View GeForce GTS450
Geheugen: DDR 3 Kingston 4x4Gb 1333 Mhz
Hardeschijf: Hitachi HDS721010CLA332
Kast Cooler Master: CM 690 II Advanced
10x Ventilators: LED Blauw
Fan Control: NZXT Sentry 2
Voeding: 550 Wat

Het is al een verouderd systeem van begin 2011. Met de nieuwe Bios update ondersteund mijn moederbord de FX serie chips.

Het Budget voor een nieuw systeem met Intel zou +/- 1000 euro zijn.
Als ik mijn pc ga upgraden, heb ik veel meer waar voor mijn geld?. Kan ik wellicht 500 euro besparen?
Ik heb een link gevonden over de richland processors

http://hexus.net/tech/new...r-range-key-specs-listed/
Wat ik eruit begrijp is hetzelfde als de trinety APU's. Alleen zijn de cores nu krachtiger en hebben ze een betere ingebouwde videokaart. Deze zou ik dan in Crosfire moeten laten lopen met een soort gelijke kaart?

en ondersteund mijn moederbord dit wel? Ook zit ik te betwisten, passen deze nieuwe richland procesorren wel op een AM3+ socket of is het FM2?

PS: De pc is bedoeld voor alle multimedia doeleinden en casual gaming
Wellicht zou ik ook nog een extra proc koeler nodig hebben voor het overclocken.

Alvast bedankt!
Groetjes,

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2013 13:10 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 79,99€ 79,99
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 201,40€ 201,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,39

Zou al een heel stuk beter moeten zijn? SSD helpt ook een stuk. Dan kan je bv over een jaar echt upgraden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 79,99€ 79,99
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 201,40€ 201,40
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 159,99€ 159,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,38

[ Voor 38% gewijzigd door lothar op 28-02-2013 14:13 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Voeding 550W zegt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Lothar,

Dankje voor je andwoordt. De jouw genoemde ugrade had ik inderdaad eerst in gedachte om er nu een Phenom in te gooien met een jokercard.
Maar zoveel noodzaak heeft dit niet op het moment. Wat ik al aangaf wou ik eerst in +/- in Juni een Intel systeem aanschaffen. Nu zit ik dus te betwisten om hem toch up te graden en wellicht een andere voeding die wat zuiniger is. Gezien de next gen processors en videokaarten minder energie gaan slurpen.

De pc heeft een update nodig minstens voor eind dit jaar (voor GTA 5). Nu doe ik alleen simpele spelletjes als COD 5, websites maken, beetje photoshop met CS 3 nog :P
Voorderest kan ik alle Hot pursuit 2010 vol graphics spelen en alle command en conquer spellen.

SSD ben ik niet helemaal van overtuigt, hij zal wellicht tussen de 5-10 seconden opstarten maar met een Sata 300 Hardeschrijf doet hij er 20 seconden over. Die 15 seconden kan ik ook wel wachten :)

Tevens heb ik alleen maar Sata 300 aansluitingen. Als ik het moederbord ga aanpassen, kan ik net zo goed een Intel systeem nemen. Daar naast ben ik zeer tevreden met dit moederbord. Al tig keer geflasht, niet kapot te krijgen. Ook vind ik de auto OC wel handig.

Misschien is de vraag iets te vroeg, maar zie eerste post nog maals. Het gaat grotendeels over de Richland processors.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Het belangrijkste van een SSD is de 'snappy-ness' dat je zal ervaren.
Alles reageert gewoon zo instant. Dat Windows 8 in een 5 seconden opstart is gewoon leuk meegenomen. (je pc zal ook sneller zijn na een paar jaar met een ssd ipv een hdd)
-> je hebt nog steeds deze snappy-ness als je de ssd op een sata 300 slot aansluit

Persoonlijk wil ik zelf niet meer zonder SSD werken (daarom dus ook ssd's op men desktop & laptop :p)

btw. het is nog niet eens zeker als gta V er wel zal komen voor de pc (wss weer zo'n 6 maand later dan de console versie ofzo..)

[ Voor 48% gewijzigd door SmokingCrop op 01-03-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat ie gewoon voor de pc komt. Is altijd zo geweest, zijn hele petities voor opgezet ect.
Hij komt in November dit jaar op de console? Verwacht inderdaad dan 6 maanden later. Dus heb de deadline voor mij gezet eind dit jaar in December. Maar zit te kijken wat verstandig is, In juni een Haswell pctje bestellen of wachten op wat AMD gaat doen? (Dan kan ik erop inspelen om wat geld aan de zijkant te leggen)

Je bedoeld met snappy-nes dat het vloeiend naar voren schuif (Een venster of een programma die geminimaliseerd is bijv)? Zelfde idee als bij het Apple besturing systeem?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Hij bedoelt dat alles sneller aanvoelt. Openen van software, laden van mappen in games, dingen installeren, ... gewoon de algemene feel van je PC wordt sneller. Een CPU van 300€ en een GPU van 500€ doen daar niks aan, die zorgen dan wel weer voor meer FPS in games, iets waar een SSD dan weer geen invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59
Wil je nu upgraden, of pas in juni als Haswell er is? Als je in juni pas wilt upgraden zou ik tegen die tijd weer kijken.
Wat je sowieso nu doen kunt is een SSD kopen, die kan je altijd meenemen naar een nieuw systeem.
Daarbij: welke voeding heb je nu? Graag merk en type, want alleen 550W zegt namelijk niks.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Dan zit ik nog steeds met dat stukje Sata 2 wat mijn moederbord enkel ondersteund. Vind ze ook wel erg aan de krappe kant.

en als ik nou 2x pricewatch: Western Digital Velociraptor WD6000HLHX, 600GB erin doe in raid 0?

Of zit ik dan weer met dat Sata probleem? Een sata aansluiting houd toch in hoe snel hij de gegevens door kan sturen? De toeren van een schrijf of SSD halen de gegevens toch op en moeten ze door de sata poorten weer door sturen, naar onder andere de processor die met zijn snelheid de bytes weer kan omzetten naar een beeld op je pc?

Kort door de bocht gezegt..

Of zit ik hier totaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:55

Quad

Doof

Waarom zou je dat willen? Een SSD in combinatie met een mooie HDD van 2TB (bijvoorbeeld) is veel prettiger.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet de SSD wel minimaal 512 GB zijn vrees ik.
Ben nog al fan van onnodig programma's installeren en testen :)

Bij het 10 000 toeren setje heb ik 1.2 TB (Totaal), kan ik ook me downloads sneller wegschrijven en andere meuk sneller openen, bijv muziek bestanden?

Daarbij is het dan Raid 0, wat de prestaties van de HD's verdubbeld?
Voordeel van SSD is, dat het geen onderhoud heeft. Las ik hier:
Wikipedia: Solid-state drive

Mja defragmenteren doe ik zo om de 3 maanden, is binnen een half uurtje gedaan. Laat ik hem effe draaien, ga ik ondertussen wat anders doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Hoeveel programma's heb je dan als je niet genoeg hebt aan 256GB? Op de SSD plaats je normaal gesproken Windows, je programma's, en als je gamed je meestgespeelde games.
Data, zoals downloads etc. kun je allemaal op een grote harde schijf (2, 3 of 4TB) zetten. Daar zijn zulke schijven snel genoeg voor, en je hebt daar ook geen Velociraptors voor nodig lijkt mij.

Het voordeel van een SSD is de lage toegangstijd en het snel kunnen lezen van kleine bestanden (de 4k reads en writes bij CristalDiskMark, vergelijk een HDD met een SSD, en zie het verschil). Door die twee factoren wordt je pc veel sneller, niet door de hogere lees- en schrijfsnelheden. Die twee factoren zijn ook niet afhankelijk van de Sata versie, dus als je Sata 2 hebt heb je nauwelijks prestatieverlies t.o.v. Sata 3.

Ik zou dus gewoon investeren in een m4 256GB, en er een grote HDD naast zetten voor downloaden, bij de meeste mensen volstaat dat wel hoor.

Wat zijn nu verder je ideeën ten aanzien van het upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Mja als je pas in december ofzo je systeem wilt gaan kopen, dan kan je evengoed nog wachten met deze thread :p

heel eind dit jaar zouden de nieuwe grafische kaarten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Smokinggroup

Dat is een antwoord op mijn vraag. Is dit de moeite waard om op te wachten? omdat er toch geen haast achter zit en dat stukje over de AMD procesorren richland weet iemand daar wat van?

Als de prestatie verlies niet zoveel uitmaakt. Dan zal ik er zeker over nadenken. (SSD schrijf)

Want dan weet ik of ik nog geld aan de kant moet zetten voor het Intel systeem dat ik in Juni wou kopen of het kan uitgeven en wacht tot december.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Intel is momenteel een stuk sneller. Een upgrade zou je wel geld besparen iig.
Je kan eventueel een phenom ii x4 965 nemen. Of een wat betere CPU, aangezien de nieuwe consoles met 8 CPU cores gaan werken is het misschien verstandig om een AMD FX CPU te nemen met 8 cores.
Echter in de tijd dat meerdere Cores benut gaan worden bij gaming zal Intel wel al nieuwe 8-core CPU's hebben die weer een stuk beter zijn dan AMD. Ik denk toch dat in jouw geval de AMD FX-8350 een goede keuze zal zijn qua upgrade.

Met dit zou je denk ik het meest toekomst bewust zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 169,90€ 169,90
1Club3D Radeon HD 7950 royalKing€ 270,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,90

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mirno dankje voor je reactie
Ben er over uit, ga niet op de richland processors wachten. Als ik mijn pc upgrade heb ik veel meer bang for bucks.

Upgrade de pc's met de volgende onderdelen (Wat Mirno aangaf):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 171,90€ 171,90
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC€ 289,95€ 289,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,85

Is de kaart van MSI (7950) de moeite waard? Volgens mij kan ik hem ook goed overclocken?
(Als het nodig is) Gezien de 2 ventilators(OC Variant) en er zit nog geen turbo optie op.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
7870 moet je niet nemen, neem dan de 7870XT of 7950.
pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Waarbij de 7950 sneller is en waarschijnlijk beter overklokt, maar de 7870XT is de beste bang for buck kaart.

Maar! Welke voeding heb je? Volgens mij heb je dat nog steeds niet gezegd namelijk en dat is erg belangrijk. Graag merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik mijn hele voeding er eerst uit schroeven. De sticker staat tegen de kant van het andere paneel, waar de moederbord plaat voorzit.
.
Heb de kaart veranderd in een MSI 7950 is dat wat? Omdat ik daar ook het moederbord van heb. Past bij elkaar

Denk dat ik toch een andere voeding ga nemen, omdat deze nog wel is last heeft. Als ik aan de draden zit, van me ventilators. Vallen ze uit of soms doet mijn fancontroller het niet. Moet ik de kast weer open maken, verplaatst ik de voeding kabels een beetje en hij doet het opeens.

Kan natuurlijk ook een kwestie zijn, dat ik het te strak aan elkaar heb getyript? Zal morgen wel even alle tyripjes losmaken, de kabels opnieuw weg werken en kijken welke voeding ik heb. (Rustig op de zondag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Beter even je voeding uitbouwen en weten wat je hebt dan er later achter komen dat er iets niet werkt en alsnog meer tijd kwijt bent ;).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Die Twinforce GPU raad ik niet aan: reviews: Round-up: snelle HD 7800- en 7900-kaarten

Neem dan eerder de club3d royal king, of de Sapphire boost variant van de 7950.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer lekker zitten hobbyisten op de zondag er is een be quiet! L7 530W voeding uitgekomen.

Mooi artikel Mirno, denk dat ik toch voor het MSI kaartje ga, al is die wat duurder (30 euro) en maakt hij veel meer geluid. Doet mijn pc nu toch al met die 10 ventilatoren.

Past ook mooi bij elkaar, MSI mobo en MSI GPU.
Volgens mij kan ik hem ook goed overclocken toch omdat het een OC variant is?

[ Voor 174% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Een OC variant betekend dat het vanuit de fabriek al is overgeklokt. Ik weet niet hoe goed je deze nog hoger kan krijgen, van de WindForce 3 kan je nog wel aardig wat OC'en. De Club3D RoyalKing kan dat bijvoorbeeld ook extreem en streeft dan zelfs een HD7970 stock voorbij.
Je hebt dan wel een straaljager in je kamer denk ik :+

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Wacht gewoon met upgraden, ergens dit jaar komt er nog een hele meuk aan videokaarten en processors uit die gewoon in je PC passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Eind van het jaar misschien... En anders wacht je weer op de opvolger daarvan. Zo blijft je bezig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Qua CPU niet, Qua GPU weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Qua GPU komt er aan het einde van het jaar een vernieuwde serie voor de HD7xxx, maar die krijgen een marginale update omdat de huidge HD7xxx kaarten al prima presteren.

Je kan wachten op Haswell, maar die is waarschijnlijk pas in Juni breed verkrijgbaar, en dan heb je het nog niet gehad over moederborden met USB3 bugs die in de eerste lichting zit.

En hoeveel sneller zal dat zijn? Over de hele linie genomen zal dat 10% sneller en 10% zuiniger zijn, niet schokkend dus.
Ivy Bridge is nog een prima architectuur en zal dat komende 2 jaar nog wel blijven ook.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Right een hasswel op dat moederbord plaatsen, geloof ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

digital_ownage schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:03:
Right een hasswel op dat moederbord plaatsen, geloof ik ook ;)
Wat bedoel je?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Quad schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:58:

Je kan wachten op Haswell, maar die is waarschijnlijk pas in Juni breed verkrijgbaar, en dan heb je het nog niet gehad over moederborden met USB3 bugs die in de eerste lichting zit.

Ivy Bridge is nog een prima architectuur en zal dat komende 2 jaar nog wel blijven ook.
dat ging enkel over de mobiele versies
nieuws: Eerste lichting Intel Haswell-laptops kampt mogelijk met usb 3.0-problemen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Dat deze PC nu een AM3 socket heeft en je daar dus geen Hasswel op kan zetten tenzij je een elektrotechnisch wonder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Dat wil helemaal niets zeggen, tot voor een half jaar terug zat ik met matige sata-poorten op mijn p8p67 bord en die was toen al een week gereleased ;)
Als ik iets heb geleerd van de Sandy en Ivy, koop geen Intel totdat deze 1 a 3 maanden uitvoerig is getest. Zo voorkom je problemen met vage chipsets, slechte koelpasta en weet ik veel wat nog meer.

[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 04-03-2013 12:38 ]

Pagina: 1