Verwijderd

Topicstarter
Goede morgen,

Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel. Waarvoor wil ik deze gebruiken? Vooral voor vakantiefoto's en uitstappen. 's Avonds wil ik ook mooie foto's kunnen nemen (op restaurant en buiten).

Nu, wat ik heel belangrijk vind is en dat wil ik wel kunnen met de camera. Dat is als je foto's trekt van iemand dat de persoon zelf heel duidelijk op de foto staat en dat de achtergrond wazig is. (om zo'n foto's te trekken, naar wat moet je dan letten bij je aankoop? Welk bereik lens heb ik zeker nodig dan?)

Zo een beetje als op reis dat die mensen foto's van je komen trekken, maar dat je dan 25 Euro per foto betaald.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre alles kost en ik volledig nieuw ben hierin. Ik heb altijd een compact camera gehad, maar nu wil ik eens een deftig toestel die ik bijvoorbeel ook op mijn trouw kan gebruiken etc...

Budget 750 - 800 Euro?

Kan iemand mij verder helpen?

Ik zag deze toevallig in promotie staan:

http://fotojones.be/dslr-...dclp-e12eg300-p-1023.html

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je al eens paar camera's vast gehouden. Bijvoorbeeld systeem camera's en dslr's ? Wat vind jij prettig werken en waarom ?

Persoonlijk gebruik ik de dslr steeds minder en de systeemcamera steeds meer tijdens uitstapjes en vakanties. Reden; minder gewicht en mensen kijken minder snel geïrriteerd als je een foto maakt waar zij opstaan.

enige reden dat ik nog een dslr heb is omdat ik nog geen goede vervanger heb gevonden voor de tele.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Goh, ja ik ben net naar de winkel geweest en heb die 100D in mijn handen gehad. Moet zeggen leuk toestel en alles zit er bij voor de prijs van 599 Euro. Ik vond die Nikon J3 en de Sony N3 ook wel leuk, maar in de winkel zeiden ze dat je dan meer hebt aan de 100D. Is wel wat meer sleurwerk maar de foto's zijn veel mooier..

Dus zou die 100D een goede aankoop zijn, of beter een DSLR van Nikon kopen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20
Wat jij wilt is eerder de techniek dan de camera zelf.
Wat jij wilt kan ik namelijk ook gewoon met een compact camera.

Allereerst wil ik je tip mee geven, dat is neem een beginners cursus. Daar krijg je in ieder geval uitgelegd wat "scherptediepte" is en hoe je dit bereikt met diafragma.
diafragma is het F/ getal wat er bij staat.
f/2.8 of vaak f/3.5-5.6 oid.

Hoe lager dit getal des te meer licht er binnen komt des te korter je scherptediepte is ofwel des te sneller je wazig voor en achter je onderwerp krijgt.

Denk overigens niet dat je met een nieuwe camera ineens dat soort foto's goed krijgt, wederom, neem een cursus. Al is het maar een beginnerscursus.

In het donker in restaurants kom je terecht op een laag f getal of een goede ISO met weinig ruis.

Neem een spiegelreflex als je veel keuze wilt uit verschillende lenzen. Neem een systeemcamera als je 3 opties aan lenzen wilt kunnen kiezen/kopen.

Ik denk zelf dat jouw keuze eerder moet bestaan uit een goede compactcamera waar je diafragma snel in kan stellen of een systeemcamera.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info! Heb je soms een idee van een hele goede systeemcamera met lens?

• Arunia
De Sony's zijn goed, maar verwacht dat ze allemaal goed zullen zijn als je een bekend merk neemt.

Op fotografie vakantie had mijn kamergenoot een Canon 5D, maar ook een Sony systeemcamera.
en dat zijn dan toch wel de mierenneukers.

Ik zou zeggen, kijk naar de Nikon 1 J1, Canon M of de Sony NEX.

Ik heb geen idee wat je budget is, maar op tweakers is dit het lijstje met Nikon, Canon en Sony systeemcamera's.

http://tweakers.net/categ...paWILosMQeo3tTQ1EKptrYWAA

Zoek er een aantal uit, zet ze op een wensenlijstje en genereer daar onder je profiel even een RML van en plaats die hier.
Dan kunnen wij er allicht op schieten.

Wat ik al eerder zei:
Scherpte diepte heeft te maken met je diafragma. Hoe lager hoe meer ofwel sneller wazig.
Fotograferen heeft te maken met allereerst je diafragma. Hoe lager, des te meer licht, maar dan heb je ook meteen een kortere scherptediepte. Ten tweede heeft het te maken met je ISO. Hoe hoger, des te meer licht des te meer ruis. Of een langere sluitertijd wat resulteert in meer kans op bewegende mensen ofwel onscherpte daardoor.

Wil je meer op de foto krijgen? Of wil je van ver iets naar je toe halen. Dan moet je kijken de lens zelf.
Dus 17mm is veel op je foto en 300 is iets van ver naar je toe halen. Ofwel plat gezegd, landschap of delen uit een landschap.
Je hebt overigens over het algemeen zoomlenzen, dus bijvoorbeeld een 17-55 is van 17 mm naar 55 mm inzoomen zonder te wisselen van lens.

Dat laatste (wisselen van een lens) is een voordeel van zowel de systeemcamera en de spiegelreflex.

Mijn vrouw heeft laatst een nieuwe compactcamera gekocht de Canon SX260HS. Dit omdat ze veel meer bereik wilde hebben.
Dacht 24 t/m 300mm. 15x zoom als het goed is.
Je kunt op compactcamera's over het algemeen ook best wel veel instellen, maar de opties zijn vaak wat verder in het menu ipv onder een knop.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:27:
Goh, ja ik ben net naar de winkel geweest en heb die 100D in mijn handen gehad. Moet zeggen leuk toestel en alles zit er bij voor de prijs van 599 Euro. Ik vond die Nikon J3 en de Sony N3 ook wel leuk, maar in de winkel zeiden ze dat je dan meer hebt aan de 100D. Is wel wat meer sleurwerk maar de foto's zijn veel mooier..

Dus zou die 100D een goede aankoop zijn, of beter een DSLR van Nikon kopen?
Ken de 100D nog niet, maar de Nikon en Sony zijn zo slecht nog niet. Dslr en systeemcamera's zijn toch wel verschillende systemen.

Zelf een Sony 5r in mijn bezit en beeldkwaliteit is goed. Ondanks dat de beeldkwaliteit goed is gaat hij de deur uit. Kan niet wennen aan de bediening en service Sony vond ik om te huilen. Daarom staat die nu ook op MP :D

Probeer voor je zelf goed duidelijk te krijgen wat jij prettiger vind werken. Zelf sleep ik altijd een grote Full Frame dslr mee, maar ben sinds kort helemaal fan van de Fuji systeemcamera's. Beeld kwaliteit is heel erg goed, alleen niet een systeem die voor iedereen weggelegd is kwa bediening en gebruikers gemak. Het blijft belangrijk om te gaan voor een systeem dat jij prettig vind bedienen. Wat heb je aan een camera die je zelden tot niet gebruikt (zoals ik heb met de Sony)

Heb nu een vakantie gewerkt met een Fuji X Pro 1 en begin steeds meer en meer met het idee te spelen om de dslr de deur uit te doen.

In dit topic vind je trouwens ook erg veel informatie
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan heb ik nu nog een andere vraag! Ik denk toch een Reflexcamera te kopen, maar ik heb net een ander toestel tegen het lijf gelopen, maar ik ben nu aan het twijfelen met welke lens? Welke zou ik het meest genot van hebben?

Nikon D3200 + AF-S DX 18-55mm VR
Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm VR

Ik denk voor die Nikon te gaan ipv die Canon, die spreekt mij meer aan.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:50
Voor op reis heb je meer aan de 18-105mm. die extra mms kunnen heel handig zijn. Alleen die 18-105mm schijnt niet zo sterk te zijn op groothoek.

Verwijderd

Topicstarter
Goede morgen,

Bij deze wil ik jullie even meedelen dat ik om mijn camera b en geweest. Ik heb volgende aangeschaft.

DSLR Canon Eos 100D+18-55MM + Geheugenkaart 16GB + Extra batterij + Tas (was een pakket voor 599 Euro). Moet er wel bij vermelden dat die Tas op niets trekt, veel te groot en te lomp! Hebben jullie alternatieven?

Ik heb daarbij gisteren op Coolblue nog een extra lens aangeschaft Canon EF 50mm f/1.8 II. Deze heb ik nog niet kunnen testen.

Ik moet zeggen, ik heb gisteren foto's getrokken van mijn vriendin op de valavond en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben! Supermooie kleuren !

Waarom heb ik voor de Canon 100D gekozen. Hij is kleiner dan de rest! Ik had geen zin om een grote DSLR mee te sleuren, want toen ik de D3200 in mijn handen kreeg was die toch beduidend groter.

• Arunia
Canon's kitlens is iig wel één van de betere kitlens al dan niet de beste kitlens.

De 50mm is ook een leuke prime lens.
Maar voor vakanties zou ik zelf toch eerder nog een zoomlens hebben aangeschaft minimaal over de 100mm.

Al met al een prima aankoop, zeker voor een beginner.
Ikzelf ben met een 350D begonnen en sinds begin vorig jaar overgestapt op de 7D. Maar dat ben ik. Denk wel dat ik een volgende keer eerder een lager model zou kopen (niet dat ik niet blij ben hoor, maar meer financieel. :P).

[ Voor 38% gewijzigd door Arunia op 26-07-2013 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik als nu bijvoorbeeld bewegende dingen wil fotogrageren, auto's, fietsers, etc... Met welke lens doe ik dat dan het best?

En als ik een een groepsfoto neem?

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:27:
Ik vond die Nikon J3 en de Sony N3 ook wel leuk, maar in de winkel zeiden ze dat je dan meer hebt aan de 100D. Is wel wat meer sleurwerk maar de foto's zijn veel mooier..
Wat een onzin hoor je nog steeds in winkels. Veel misvattingen over systeemcamera's vs DSLR's.
Het heeft namelijk niets met beeldkwaliteit te maken.
Wat formaat sensor betreft zit er geen verschil tussen een Canon DSLR en een Sony NEX.
De sensoren van Sony zijn zelfs beter dan die van Canon

De Canon 50mm f1.8 is een goede keus! Kun je mooie vage achtergronden mee maken!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik heb zelf een Canon 450D (oud beestje) met die 50mm lens en een sigma 18-200 lens met stabilisatie. Ik gebruik bijna alleen nog maar de 50mm lens. Zeker voor portret. Door de f van 1.8 kan je ook binnen supermooi fotograferen. Dus voor sport fotografie is hij ook handig. Je kan het beeld veel meer 'stil zetten'. Alleen zul je op een goede plek moeten gaan staan. Want zoomen kan er niet mee. Maar ja wat wil je voor €90,- nieuw.
Verder adviseer ik je om een tijdje met de kitlens te schieten en te kijken waar je tegen aan loopt. Zoom je meer, gebruik je vaker de groot hoek of zou je liever hebben dat hij licht gevoeliger is. Als je het niet weet zou ik sowieso niet in het wilde weg wat lenzen gaan kopen. Leer eerst die camera eens te gebruiken.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Pagina: 1