Huiskamer media PC ~800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-02 06:53
Hallo,

een vriend van mij is voor het eerst een pc aan het bouwen, deze pc komt in zijn woonkamer te staan en zal in eerste instantie dienen als media(download) pc, dus films en tv kijken via zijn televisie.
In de toekomst komt er ook nog een grafische kaart bij voor games, de interne i5 grafische kaart doet tot die tijd al het werk. Het budget ligt rond de 800 euro (goedkoper is beter).

Dit is wat hij tot nu toe heeft uitgezocht, volgens mij past alles en gaat het een mooi systeem worden, maar voor het geval ik iets ben vergeten (die kans is vrij groot) leek mij een post hier wel slim. (de TV kaart past niet, hier wordt een nieuw kaart of nieuw moederbord voor gezocht.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,-€ 176,-
1Asus H87M-PRO€ 89,90€ 89,90
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 51,90€ 51,90
1Fractal Design Define Mini€ 72,71€ 72,71
1Asus My Cinema P7131€ 24,43€ 24,43
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 84,95€ 84,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Rapoo E9080€ 49,95€ 49,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 67,99€ 67,99
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 56,20€ 56,20
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,33

Verwijderd

Hiermee bespaar je net een paar eurotjes, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 en hiermee ook, pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Voor de rest ziet het er wel prima uit volgens mij.
Je kan ook nog een plextor SSD nemen, pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:36
Ik vraag me eigenlijk af wat voor eisen je aan de media pc stelt. Want voor alleen downloaden, tv opnemen en (HD) films kijken is een relatief dure i5 helemaal niet nodig. Dit kun je al prima doen met een pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

Zelfde verhaal met het moederbord, wat heeft deze voor meerwaarde tov een pricewatch: ASRock B85M Pro4 of voor FM2 een pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H

Verder zou ik voor een media pc wat meer investeren in opslagruimte ook die media op op te slaan. Een 2TB heeft maar een kleine meerprijs. Ook omdat de pc in de woonkamer komt te staan zou ik gaan voor een 5400 rpm exemplaar. Voor snelle storage heb je immers al een SSD toegevoegd. Bijv pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB

Wil je voor het opnemen van TV HD kwaliteit? kijk dan even in dit topic \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

Verder zou ik ook inderdaad een towerkoeler nemen. Qua prestaties zijn towerkoelers het beste, zolang je er maar ruimte voor hebt. En dat heb je. De hierboven genoemde pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zou ik ook bovenaan mijn lijstje zetten.

Verder is 8GB geheugen leuk, maar niet nodig. Voor bovenstaand gebruik is 4GB al genoeg. Zelfde geld voor de voeding, het systeem zoals hierboven staat zal nog geen 100W verbruiken onder load, een goede 300W voeding is een stuk logischer. goedkoop maar degelijk: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W en kwaliteit en luxe: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Het toetsenbord is mooi en hoor er goede dingen over. Een alternatief is bijvoorbeeld pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Al met al kun je nogal wat geld besparen zonder in te leveren op functionaliteit!

• Thymon
Bedankt voor jullie reacties!
De koeler is inderdaad wel een goede optie, was bang dat een tower koeler te hoog zou zijn voor de kast maar dat valt reuze mee met die!
De i5 en 8GB ram zijn met het vooruitzicht later een grafische kaart toe te voegen voor games, zelfde geld voor de voeding. zodat er dan nog een aardig spelletje met hoge settings gespeeld kan worden.
Of is 520W dan nog overkill?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:36
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor videokaart je erbij gaat prikken. Bijvoorbeeld de redelijk high end GTX 770 verbruikt volgens Guru 3D ongeveer 195W maximaal http://www.guru3d.com/art...rce_gtx_770_review,5.html Dit is volgens mij ook nog uit het stopcontact (dus de voeding hoeft dan minder dan 195W te leveren).

Dit systeem zal nog geen 100W verbruiken zonder videokaart dus met een goede (!) 360W als die Seasonic of 1 stapje hoger heb je al meer dan genoeg vermogen. En dit is dus met een videokaart van ongeveer €350 euro (snelle blik in de pricewatch). Voor minder krachtigere videokaarten heb je zelfs minder vermogen nodig.

Maar wat voor videokaart zou je bij willen plaatsen dan? Want een i5 is een goed idee wanneer je een high-end videokaart bij gaat plaatsen, maar een i3 is al snel zat om geen bottleneck te zijn bij mid-range videokaart. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, daarom zou ik je toch adviseren om wat kritischer te kijken naar wat je precies wil gaan doen met de pc.

• Thymon
we hebben besloten toch voor de i5 te gaan omdat deze een betere IGP heeft, (Haswell i3's zijn nog niet gelanceerd) en omdat deze beter future proof is als er wordt besloten dat de IGP onvoldoende is en er een 760 of 770 in te zetten. (+ later upgraden van i3 naar i5 is veel gedoe, zeker aangezien moederbord dan ook vervangen moet worden)
Voeding is aangepast, onderdelen gaan besteld worden.

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1