Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kale Air 13" of alles er op en er aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Gisteren is mijn laptop door het omvallen van een biertje stuk gegaan. Oor mijn werk heb ik mijn laptop nodig (ik ben dj en heb hem bij 90% van m'n klussen nodig tijdens het draaien). Daarnaast produceer ik ook steeds meer muziek. Dat ging op m'n oude 2.13ghz c2d met 4gb ram van 48 maanden oud steeds wat lastiger.

Nu was ik al voornemens om tijdens een btw weg ermee mm actie een air met 256gb ssd te kopen, samen met de i7 en 8gb werkgeheugen. Dat kost €1.579,- volgens de configurator.

Nu is het punt dat mijn budget eigenlijk maar €1.250 tot €1.300 is. Ik zal dus moeten lenen om een duurdere te kunnen betalen. Ik wil ook niet de goedkoopste 13" net rond da budget krijgen, want dan heb ik altijd of minder opslag, minder geheugen en/of ram. Ik zou dan juist denk ik liever de basis Air a €1.129 en het verlies op afschrijving pakken over een jaar als ik weer gespaard heb.

Maar. En hier komt ie; ik ga er dan 32 gig HD op achteruit, ik krij een tragere processor en blijf op 4gb werkgeheugen zitten. Ik ben bang dat hij de programma's die ik wil draaien (traktor, serato, logic en ableton) dan niet goed trekt. Ik kan het niet hebben als de MacBook te traag is juist voor dat wat ik dagelijks nodig heb en zou het zonde vinden als ik zo veel geld investeer in iets wat ik niet goed kan gebruiken.

Met andere woorden; wat moet ik doen? Kan ik de gok nemen omdat die turbo functie zo goed is, of valt er lenen van het extra geld hier te verantwoorden? In principe kan ik geregeld binnen een paar maanden wel afbetalen (max 3 denk ik). Graag jullie verhelderende adviezen :)

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Nou eerm, je weet dat je de air na aanschaf niet kan upgraden, dus ik stel voor nog even doorsparen (ik adviseer niemand om geld te lenen).

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 20:13
Je geeft aan te denken dat een nieuwe air minder processor kracht heeft dan jouw oude, dit is natuurlijk niet zo aangezien je een Core 2 Duo had, en er nu een Core i5 ( hasswell ) in komt.
Deze is dus veel en veel sneller, ook in grafische dingen.

Je moet bepalen voor jezelf in hoeverre je die grote SSD nodig hebt ( ik denk dat je die nodig hebt aangezien je DJ bent ) en of je 4 of 8GB moet hebben.

Je zult er qua prestaties zeker op vooruit gaan, maar ik denk dat lenen wel handig kan zijn. Als je die upgrade nu niet koopt loop je er misschien volgend jaar tegen aan.

Zucht...

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 23:37:

Maar. En hier komt ie; ik ga er dan 32 gig HD op achteruit,
Heb je echt altijd de volle 256GB nodig? wellicht een externe drive nemen of een grotere HDD in de air.
ik krijg een tragere processor
Processor is juist vele malen sneller
en blijf op 4gb werkgeheugen zitten.
Is het geheugen de beperkende factor nu? anders wellicht beter 8GB kiezen ipv de i7 processor.
Ik ben bang dat hij de programma's die ik wil draaien (traktor, serato, logic en ableton) dan niet goed trekt. Ik kan het niet hebben als de MacBook te traag is juist voor dat wat ik dagelijks nodig heb en zou het zonde vinden als ik zo veel geld investeer in iets wat ik niet goed kan gebruiken.
De macair is vele malen sneller dan wat je nu hebt staan, zoek de benchmarks maar eens op.
Met andere woorden; wat moet ik doen? Kan ik de gok nemen omdat die turbo functie zo goed is, of valt er lenen van het extra geld hier te verantwoorden? In principe kan ik geregeld binnen een paar maanden wel afbetalen (max 3 denk ik). Graag jullie verhelderende adviezen :)
Lenen? moet je zelf weten. Ik zou het niet doen. Tenzij de noodzaak zó vreselijk hoog is dat je die 3 maanden niet gewoon kunt sparen en nog kunt uitzitten met je huidige laptop - en dat betwijfel ik.

Eigenlijk had je met wat moeite alle antwoorden kunnen terugvinden in het macbook air topic...

39

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:03
Aangezien het hier echt puur gaat om aankoopadvies, een schopje naar LAA.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel handig om te weten; ik heb vanaf donderdag weer 3 klussen waar ik een Mac voor nodig heb. En alle weken daarna tot 2014 sowieso ook elke week wel 1 of 2. Ik heb dus echt niet de tijd om langer te sparen. Er komt wel nog geld vrij in aug maar moet ook nog op vakantie (300€ zakgeld gereserveerd).

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Waarom heb je per se een Mac nodig? Als je krap bij kas zit is een Apple niet de meest logische keuze..

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Standaard vraag: waarom niet de Vaio Pro?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is een tweedehands Mac geen optie voor je? Dan krijg je net wat meer voor je geld en kan je over een jaar of 2 ook altijd weer een nieuwe kopen (als je dan meer budget hebt).

Als je altijd Mac gewent ben lijkt me de overstap naar Windows niet slim. Daarnaast heb ik een collega die redelijk audiofiel is en die zweert bij Mac vanwege de goeie audio die erin zit (en bij Windows laptops is dit altijd maar de vraag).

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 22-07-2013 11:25 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Of een Dell

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Deveon schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:24:
Daarnaast heb ik een collega die redelijk audiofiel is en die zweert bij Mac vanwege de goeie audio die erin zit (en bij Windows laptops is dit altijd maar de vraag).
Ik neem aan dat als je je laptop voor professionele audio toepassingen gebruikt, je de optical-out/usb gebruikt, en dan maakt het merk laptop weinig uit.

• Deveon
  • Niet online
EddoH schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:42:
[...]

Ik neem aan dat als je je laptop voor professionele audio toepassingen gebruikt, je de optical-out/usb gebruikt, en dan maakt het merk laptop weinig uit.
Volgens mij had het met de geluidskaart te maken, maar de TS weet waarschijnlijk het beste waarom hij een Mac wilt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Wie heeft dat biertje omgestoten? Ik weet niet of je toen aan het draaien was, zo te lezen is die kans wel aanwezig. Ik weet niet wat je algemene voorwaarden of contracten erover vermelden maar mogelijk kun je de bieromstoter aansprakelijk stellen?

Als het voor je werk is dan is het trouwens een ander verhaal (zo te lezen is het vooral een liquiditeitsprobleem) en ga je jezelf de komende 3 jaar voor die € 8,33 per maand regelmatig voor de kop slaan dat je beknibbeld hebt op je dagelijkse gereedschap...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Deveon schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:24:
Als je altijd Mac gewent ben lijkt me de overstap naar Windows niet slim.
Grappig dat je dit argument nooit hoort over de situatie waarin mensen van Windows naar OSX kunnen switchen :)
Daarnaast heb ik een collega die redelijk audiofiel is en die zweert bij Mac vanwege de goeie audio die erin zit (en bij Windows laptops is dit altijd maar de vraag).
Geluidskaarten in een laptop zijn ruck, ook voor een Apple. Daarnaast wil je echt wel digitale uitgang gebruiken.

En "audiofiele" mensen ken ik genoeg :+ Dat is een term waar ik bijzonder weinig waarde aan hecht :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in ts geschreven; ik werk als dj en produceer muziek. Dat gaat met een Windows laptop ook, maar ik vertrouw een Mac blindelings. Windows niet. Ik kan het niet hebben als tijdens een (live) klus m'n laptop crashed. Daarnaast heb ik er nog wat andere redenen voor, maar gebruiksgemak is voor mij belangrijk.

Ik ga zo naar de bank, vragen of ze een voorziening willen treffen met m'n creditcard. Daarmee kan ik het gebrek vullen maar pas volgende maand aflossen. Die 360 mag geen reden zijn om spijt te krijgen van m'n aankoop.

Bedankt voor de adviezen!

• Deveon
  • Niet online
JT schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:05:
[...]

Grappig dat je dit argument nooit hoort over de situatie waarin mensen van Windows naar OSX kunnen switchen :)
Ow nee? Ik heb regelmatig gebruikers aan de telefoon die overgestapt zijn van Windows naar OSX en niet eens een gedownload file kan openen (Teamviewer). Dan zeg ik "Zoek zelf maar uit of ga terug naar Windows".

@TS: Succes bij de bank!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Deveon schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:16:
[...]

Ow nee? Ik heb regelmatig gebruikers aan de telefoon die overgestapt zijn van Windows naar OSX en niet eens een gedownload file kan openen (Teamviewer). Dan zeg ik "Zoek zelf maar uit of ga terug naar Windows".
Hij bedoelt dat Apple fans dat argument niet aanhalen als er door een Windows gebruiker geswitcht kan worden naar OSX. Niet dat het daadwerkelijk geen problemen oplevert.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Ik denk eerlijk gezegd dat Apple gewoon buiten je budget valt...
Het voordeel van Apple is met DJ programma's dat de drivers beter zijn. Daardoor zijn de delay's een stuk minder bij erg grote stukken.
Waarschijnlijk zal je met een zakelijke notebook het verst komen qua drivers enz.
Ook raad ik je veel SSD opslag aan zodat je al je muziek vanaf je ssd kan mixen en op je ssd kan staan zodat je een grote muziekcollectie hebt.
Qua ram raad ik je minimaal 8 aan. Het liefst 12 of 16.
Ik weet niet wat je precies nodig hebt, maar je kan ook een mini itx PC bouwen en deze dan meenemen als je gaat draaien. Hier past alles wat je nodig hebt makkelijk in je budget en kan je er flink lang mee vooruit.

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 09:00
of je koopt een windows laptop en doet er hackintosh op....bespaar je geld zonder concessie te doen op OS.
bijvoorbeeld: http://tweakers.net/product/320172/toshiba-z930/

of een u930 of iets anders http://tweakers.net/categ...-hh8p-hNC2whI_-ISEzXhtv0B
Overigens krijg ik de opermking heel vaak dat mensen niet aan OSX kunnen wennen en dus teruggaan naar Win. Iedereen moet het zelf weten.

[ Voor 48% gewijzigd door Morress op 22-07-2013 13:07 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo op zwart zaad dat je geld moet lenen om het verschil bij te leggen?

Ik hoop dat je nog thuis woont, want als je een hypotheek/auto etc hebt en zo weinig geld achter de hand om je gereedschap te vervangen..... Ik zou 't doodeng vinden.!

Een beetje DJ kan dat verschil na 1x draaien toch makkelijk bijleggen? Correct me if I'm wrong?

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 22-07-2013 13:02 ]

• digital_ownage
Hackingtosh werkt alleen voor geeks/nerds.
http://www.tonymacx86.com/home.php
Info over hackintosh.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:01:
Zo op zwart zaad dat je geld moet lenen om het verschil bij te leggen?

Ik hoop dat je nog thuis woont, want als je een hypotheek/auto etc hebt en zo weinig geld achter de hand om je gereedschap te vervangen..... Ik zou 't doodeng vinden.!

Een beetje DJ kan dat verschil na 1x draaien toch makkelijk bijleggen? Correct me if I'm wrong?
Een DJ met naam wel, maar vergis je niet dat er ook 'gewoon' brood DJ's zijn. Mijn klussen leveren daarom echt niet veel meer op dan iemand met een beetje normale baan (2 tot 5 keer minimum loon, 4 tot 6 uur per nacht, gemiddeld gewoon 5). Daarnaast was ik juist een buffer op aan het bouwen omdat ik veel onverwachte kosten heb gehad de laatste tijd maar ben ik net terug van een (dure) vakantie dus is was even lastig.

Dat gezegd hebbende; het is geen Air geworden. Die ik wilde moest besteld worden en dat ging nooit op tijd lukken. Ik kreeg van iCentre te horen dat ze donderdag 10% korting bieden en dat ik van de verzekering vandaag nog €270 bijgestort krijg.

Met dat in gedachten, en het feit dat ik de BTW terug kan vragen ben ik voor de 13" Pro Retina gegaan. Die kost mij nu dus: €1.729 - 10% (€172,90) = €1.556,10 - 21% BTW = €326,78 = €1.229,32 - €270 reisverzekering = €959,32 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hier kan ik weer 5 jaar mee vooruit. Alles komt zo toch nog goed :)
Er mag wmb een slotje op dit topic! Nogmaals iedereen bedankt voor de input!!

• digital_ownage
Ga niet voor een retina, dan heb je minder performance. Ook is alles hoger dan 1080P eigenlijk in beta. Zonde. Jammer. Je had beter de air kunnen nemen met 8gb ram er bij. Een kale Air is namelijk evengoed als een kale pro op het scherm na.

[ Voor 34% gewijzigd door digital_ownage op 22-07-2013 15:28 ]

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
JT schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:05:

Geluidskaarten in een laptop zijn ruck, ook voor een Apple. Daarnaast wil je echt wel digitale uitgang gebruiken.

En "audiofiele" mensen ken ik genoeg :+ Dat is een term waar ik bijzonder weinig waarde aan hecht :P
Waarom neem je niet een externe audio kaart erbij?

Verwijderd

Topicstarter
digital_ownage schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:27:
Ga niet voor een retina, dan heb je minder performance. Ook is alles hoger dan 1080P eigenlijk in beta. Zonde. Jammer. Je had beter de air kunnen nemen met 8gb ram er bij. Een kale Air is namelijk evengoed als een kale pro op het scherm na.
Huh? Is toch hetzelfde als de 'gewone' pro? De i5 die ik dan heb lijkt me juist krachtiger dan de standaard i5 in een Air? Een i7 bestellen kost gewoon te veel tijd. Maar gelet op de SSD en de 8GB ram en mogelijkheid om daar 16 van te maken kan ik weer lang vooruit. Toch..?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2013 15:43 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

EddoH schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:20:
[...]

Hij bedoelt dat Apple fans dat argument niet aanhalen als er door een Windows gebruiker geswitcht kan worden naar OSX. Niet dat het daadwerkelijk geen problemen oplevert.
Dat dus :P
rikoos schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:33:
[...]

Waarom neem je niet een externe audio kaart erbij?
Ja kan ook het is maar net hoe je digitale uitgang interpreteert, USB is ook digitaal toch? :+ . Ik heb voor mijn laptop ook een externe USB DAC.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:42:
[...]

Huh? Is toch hetzelfde als de 'gewone' pro? De i5 die ik dan heb lijkt me juist krachtiger dan de standaard i5 in een Air? Een i7 bestellen kost gewoon te veel tijd. Maar gelet op de SSD en de 8GB ram en mogelijkheid om daar 16 van te maken kan ik weer lang vooruit. Toch..?
Bij een retina kun je het interne geheugen niet upgraden en een grote SSD moet van een speciaal type zijn die fors aan de prijs zijn http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 22-07-2013 16:29 ]

39

Verwijderd

Topicstarter
256GB SSD is voor mij prima. Wilde alleen geen 128. 8GB kan überhaupt niet geupgrade worden zag ik. Je denkt dat Apple beperkt is met de mogelijkheden, maar nu kom ik er alsnog gewoon niet uit haha. Ik denk dat ik het maar bij de Retina hou. Ik weet het anders ook niet meer nu...

• digital_ownage
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:32:
256GB SSD is voor mij prima. Wilde alleen geen 128. 8GB kan überhaupt niet geupgrade worden zag ik. Je denkt dat Apple beperkt is met de mogelijkheden, maar nu kom ik er alsnog gewoon niet uit haha. Ik denk dat ik het maar bij de Retina hou. Ik weet het anders ook niet meer nu...
noh noh noh
Retina is zonde voor een DJ.

edit:
Neem de Air 11 of 13 inch (moet je zelf weten wat je het fijnst vind)
met:
i7
8 GB ram
256GB flash storage
En dat kost: $1,549.00, omgerekend: 1 178.75 euro. (uitgegaan van de 13 inch)
Daar kunnen dan nog al die gare kortingsacties vanaf en stuff dan heb je het een stuk goedkoper en heb je nog geld over voor andere dingen zoals een externe geluidskaart.

Hier heb je zeker genoeg aan. Het verschil tussen de i7 van de pro en de air zal niet enorm zijn. Een air is hier goed voor.

edit:
een vriendin van mij is ook eeen DJ. Zij heeft de macbook air van 2011 en deze bevalt haar prima.
Ik weet zeker dat deze perfect voor je zal zijn.
Bedenk ook dat je de nodige software ook nog moet aanschaffen voor je geDJ en zo he!

[ Voor 48% gewijzigd door digital_ownage op 23-07-2013 14:20 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Heb je het topic überhaupt wel gelezen?
Hij heeft geen Air genomen omdat die niet op tijd leverbaar zijn. Daarnaast heeft hij de software en dergelijke waarschijnlijk al aangezien hij al een tijd met een Mac draait/produceert.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
de pro bied je veel meer mogelijkheden in de toekomst. Upgraden gaat gemakkelijker dan bij een air. Wat mij betreft een prima keus. Al kun je het retina scherm in twijfel trekken.. het is een machtig mooi scherm maar of het van toegevoegde waarde is moet je zelf bepalen. Ondanks dat kun jij hier de komende jaren wel mee vooruit.

...

Verwijderd

Topicstarter
@digital_ownage;
bedankt voor de tip. Echter ben ik al in het bezit van alles wat je ongeveer noemt, ik hoef dus niets extra te investeren. Ik wil, zoals ik al aan gaf, het liefste die Air met alles er op en er aan, maar dat is qua levertijd niet mogelijk. Ik kan geen inkomsten missen omdat ik geen laptop heb. Balen, maar is niet anders.

@Edooh, bedankt voor het opmerken ;)

@Koentjuh; Het retina scherm.. tsja, ik ben ook gaan twijfelen. Wat echter wel zo is is dat ik door de hogere resolutie meer in het scherm kan krijgen en dat met produceren dus makkelijker zal zijn. Ik erger mij nu af en toe al aan die 1280-800 max, en dat hoeft niet meer met Retina kennelijk.

Daarnaast, ik denk dat het wel goed komt allemaal. Ik moet er niet te veel meer over nadenken en dat ding donderdag op halen. Er komt binnenkort vast wel weer een betere uit maar ik kan daar gewoon niet meer op wachten. Had ik maar zuiniger op m'n spullen moeten zijn :)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik dacht, was het scherm van de rMBP nou niet juist kleiner (maar wel scherper) dan de air? Ik bedoel 2560x1600 is in feite maar 1280x800 en de air 13" doet 1440 x 900 (native).

• digital_ownage
Retina wordt gewoon niet helemaal goed ondersteund. Daardoor schalen veel applicaties gewoon zodat het kan zijn dat je eigenlijk een mindere resolutie hebt. Dat is de reden dat het eigenlijk zonde is om Retina te nemen. Ook wegens de prijs.
Natuurlijk zijn resoluties zoals retina en hoger de toekomst, maar de wereld is er gewoon nog niet klaar voor.

@stef, je hebt gelijk. Als je niet kan spelen loop je inkomsten mis dus ben je uiteindelijk goedkoper uit door een pro te nemen ook al is die duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door digital_ownage op 23-07-2013 23:04 ]

Verwijderd

Ik zou voor de MacBook Pro gaan. Je zegt dat je hem snel nodig hebt, maar je wel veel werkgeheugen, kracht én een SSD wilt. In mijn ogen zou je als beste nu een MacBook Pro kunnen nemen, zodat je gewoon geld kunt blijven verdienen met het draaien. Zodra je geld hebt verdient, dat je niet misloopt omdat je niet kunt draaien, kun je er 4GB werkgeheugen bij plaatsen (maakt een totaal van 8GB RAM) en koop je een SSD en plaats je die in een Optibay in de MacBook. Hierdoor kun je nu gelijk draaien, heb je 8GB RAM en kun je zelf de SSD uitkiezen en er in plaatsen. Óók heb je nog 500GB HDD, die je nog zou kunnen upgraden, mocht je dat willen.

Verwijderd

Topicstarter
RobV schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:21:
Ik dacht, was het scherm van de rMBP nou niet juist kleiner (maar wel scherper) dan de air? Ik bedoel 2560x1600 is in feite maar 1280x800 en de air 13" doet 1440 x 900 (native).
Ik neem aan dat de Retina kan reschalen naar dat formaat?
edit: aaargh, ik zie net dat een retina ook geen superdrive heeft. Bij een Air accepteer ik dat, maar bij een Pro?? Ik ben blij dat ik nog twee nachtjes na kan denken...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 02:20 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Geen idee wb dat rescalen. Op de iPad werkt het iig zo en dat noemen ze ook retina. Misschien kan iemand met een rMBP dat bevestigen!?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* itsme heeft een 15" Retina alle apps die ik gebruik ondersteunen inmiddels Retina geen enkel issue dus.
Natuurlijk ben ik geen DJ dus uk zal vast andere applicaties gebruiken dan jij.

Over schalen, dat werkt prima (het is behoorlijk lang geleden dat ik een non-retina app heb gebruikt), de applicatie zal dan in halve resolutie mode draaien, tekst kan er dan wat onscherper uit zien dan andere applicaties.

Mijn mening, Retina is prima voor apps die het ondersteunen is het echt top. Een applicatie die het niet ondersteund is vergelijkbaar als op een non-retina scherm. Het valt alleen wat meer op omdat andere applicaties wel op Retina zullen draaien.

Overigens vraag ik me wel af of op een 13 inch Retina het argument meer ruimte om te produceren geldig is, ja je kunt meer op het scherm weergeven maar t zal wel klein worden.

Waarom ga je niet kijken in een Apple Store of Mediamarkt, speel even met de resolutie instellingen :)

[ Voor 5% gewijzigd door itsme op 24-07-2013 09:30 ]

Nothing to see here

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 01:38:
[...]

Ik neem aan dat de Retina kan reschalen naar dat formaat?
edit: aaargh, ik zie net dat een retina ook geen superdrive heeft. Bij een Air accepteer ik dat, maar bij een Pro?? Ik ben blij dat ik nog twee nachtjes na kan denken...
losse superdrive is een optie maar misschien niet altijd even wenselijk. Hangt er vanaf waar je die superdrive altijd gebruikt... Tijdens het draaien (neem aan dat je de muziek op een externe HD hebt staan of wellicht op de interne schijf... Maar voor je muziek op een cdtje fikken is het wel handig....

Ik moet eerlijk zeggen in de 3 jaar dat ik mijn macbook pro in bezit heb... heb ik misschien 2 of 3x de superdrive gebruikt..

...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem idd niet supervaak meer nodig, en die enkele keer leen ik de laptop van m'n huisgenoot anders wel. Met het oog op de toekomst lijkt het me toch verstandig voor de Retina te gaan, met Maverick binnenkort zal dat het 'main-platform' wel worden lijkt me.

Misschien nog handig, dit zijn de minimum specs van de 2 belangrijkste programma's voor mi:
Traktor; Mac OS X 10.7 or 10.8 (latest update), Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM (4 GB recommended)
General: Monitor with 1024 x 768 screen resolution, USB 2.0, 1 GB free disc space, high-speed internet required.

Logic Pro X Minimum System Requirements
4GB of RAM
Display with 1280-by-768 resolution or higher
OS X v10.8.4 or later
Requires 64-bit Audio Units plug-ins
Minimum 5GB of disk space. 35GB of optional content available via in-app download.

Lijkt mij beide goed te doen met een Retina. Niet te veel meer over nadenken is voor mij misschien maar het beste :)
Pagina: 1