SFF-8087 connector op moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:40
Ik ben van plan om een storage server te bouwen voor mijzelf.

Als chassis wil ik een Norcotek RPC-4224 gaan gebruiken.
De backplane daarvan is voorzien van een SFF-8087 SAS connector.

Nu lijkt het mij het mooiste/makkelijkste (ivm de hoeveelheid kabels) om die rechtstreeks op het moederbord aan te kunnen sluiten (dus geen reverse breakout!). Voor SAS aansluitingen moet ik sowieso een server moederbord aanschaffen, maar op dit punt loop ik een beetje vast.

Want is het nou mogelijk om SFF-8087 rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten? Of zijn moederborden met deze aansluiting zeer zeldzaam? Of moet ik dan alsnog een SAS Expander card gebruiken zoals: pricewatch: HP SAS Expander Card?

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-12 14:10
In de Pricewatch staan toch een aantal moederborden met SAS?
http://tweakers.net/categ...KOkrGpqQGQMrOwNFGKra2tBQA

• HMS
Klopt, maar dat zijn alleen maar SAS/SATA compatible aansluitingen (SFF-8482?) en niet de gewenste SFF-8087.

Verwijderd

Is een normale controller met SAS connectors (zoals de IBM M1015) geen optie voor je? Wat ga je qua RAID/filesystem engine gebruiken? Als je voor ZFS gaat, is een expander wellicht niet de beste optie voor je.

• HMS
Ik ben van plan om ZFS te gebruiken inderdaad. Vandaar ook de wens om rechtstreeks op het moederbord te kunnen aansluiten, al die 'overpriced' RAID functionaliteit is dan overbodig en zonde van het geld.

Van de IBM M1015 heb ik dan zeker wel 3 stuks nodig? Of zie ik iets over het hoofd?

edit: 24 disks -> 4 disks per backplane = 6 -> 2 aansluiting per controller -> 3 controllers
edit2: Kan natuurlijk ook met een reverse breakout kabel dan de SATA aansluitingen op het moederbord gebruiken om een controller minder nodig te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door HMS op 16-07-2013 18:24 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12 17:04
HMS schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:05:
Klopt, maar dat zijn alleen maar SAS/SATA compatible aansluitingen (SFF-8482?) en niet de gewenste SFF-8087.
Kijk bijvoorbeeld naar deze: pricewatch: Supermicro X8SI6-F-O

Er zijn ook modellen met een modernere socket. Een kaart als de M1015 is echter wel makkelijker voor ZFS omdat je gewoon weet wat je krijgt en wat de kaart wel en niet kan. Als je bij moederborden met integrated sas chips moet gaan zoeken moet je de oorspronkelijke Chip manufacturer opzoeken, features uitzoeken, uizoeken of ze in pass through te zetten zijn etc.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Meeste supermicro X9* borden hebben tegenwoordig een sas connector onboard. Volgens de handleiding gaat het om een intel scu, maar of zoiets goed werkt en of het sas expanders ondersteunt heb ik niet kunnen vinden.
Persoonlijk zou ik het ook gewoon oplossen met lsi 9211-8i of soortgelijke kaartjes.

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:11
En zo'n losse kaart kan je gewoon overprikken, mocht het moederbord sterven.

Verwijderd

En zo'n losse kaart kan je gewoon overprikken, mocht het moederbord sterven.
Dis de goedkoopste, snelste en veiligste oplossing idd!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-12 11:19
Ik kwam vandaag nog een ticket tegen waarin een Norcotek backplate de HDD's sloopte..

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12 17:04

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:31
Tweede set schijven bleek gelukkig niet overleden. Backplane powert ze alleen niet meer fatsoenlijk. Ik sluit niet uit dat de oorzaak van het overlijden van de eerste 2 schijven te wijten is aan de flaky backplane.

• HMS
Allen nog bedankt voor jullie input! Ik denk dat ik inderdaad maar voor de geadviseerde losse kaarten ga, in combinatie met (al dan niet) SATA op het moederbord. De berichten van de klapperende Norco backplane zijn niet zo mooi, ik ga mij maar even bezinnen op wat nu wijsheid is.
Pagina: 1