Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:42
Recentelijk zijn 2 van mijn Hitachi 7K3000 2TB schijven na 31 maanden trouwe dienst vrijwel gelijktijdig overleden. Daar zocht ik nog niet veel achter, totdat beide vervangende schijven binnen 24 uur na vervanging eveneens lijken te zijn gesneuveld. Deze schijven werden gehuisvestigd in een Norco RPC-4220 en zaten aangesloten op de SATA poorten van een ASUS ASMB4 serverbord.
Beide gestorven schijven zaten naast elkaar op dezelfde backplane. Zou dit de moordenaar kunnen zijn? Iemand dit eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
geen idee, maar 2x 2 schijven gelijktijdig overlijden doet me inderdaad vermoeden dat de norcotek stout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Laatst online: 02-09 18:33
Ik meen me te herinneren dat de backplanes van bepaalde norco modellen niet helemaal lekker waren en zware schijven doorbrandden. Defineer "overleden". Spinnen ze niet meer op? of klikken ze? of teveel errors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Spinnen niet meer op inderdaad. Aldus mijn logs hebben ze een uur of anderhalf gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Laatst online: 02-09 18:33
Als een schijf niet opspint en ook geen zoemend geluid maakt, is de pcb kaduuk (vaak wel heel makkelijk te fixen) door een te hoge stroom.

de link naar het artikeltje waar ik het over had: klik

Komt er op neer dat de backplanes ontworpen zijn voor schijven die minder trekken, er is bezuinigd op componenten waardoor zwaardere schijven te veel stroom trekken.

edit: vergelijkbare verhalen over andere modellen zoals de 4224 zijn ook te vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door Uncle Mel op 17-07-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Ben inmiddels genoeg soortgelijke probleemverhalen tegengekomen m.b.t. de norco backplanes. Klote, hopen maar dat ditmaal niet de schijven maar echt de backplane kaduuk is..

Edi: tweede set schijven bleek gelukkig niet overleden. Backplane powert ze alleen niet meer fatsoenlijk. Ik sluit niet uit dat de oorzaak van het overlijden van de eerste 2 schijven te wijten is aan de flaky backplane.

[ Voor 39% gewijzigd door zzattack op 18-07-2013 13:18 ]

Pagina: 1