Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 11:00
hallo, ik had twee oude 4850's 512mb van club 3d in crossfire op mijn asus p5k-se. nadat mijn beeldscherm een paar keer uitviel en mijn computer helemaal onbruikbaar werd omdat dit steeds vaker gebeurde, ben ik toch maar eens gaan kijken. nu bleken er 3 elco's te zijn geploft. het gaat om het type: FZ77 1000µF 16V. Op de andere videokaart zitten er een ander type elco's op. Het lijkt me wel leuk om een soldeerbout aan te schaffen (wilde ik al een tijdje) en dan die dingen te vervangen. Kan ik alleen misschien niet beter een ander soort elco's kopen? en hoe zie je wat plus en min is? of is dit misschien helemaal geen goed idee en kan je die videokaart net zo goed weggooien? Ik weet dat het een oude videokaart is maar met deze twee samen redde ik me prima en is eentje net te weinig. ik wil momenteel geen geld uitgeven voor een nieuwe videokaart.
er zijn ook nog 2 dezelfde elco's ongeveer 5 cm ernaast op de kaart die niet gesprongen zijn, deze moet ik dan waarschijnlijk ook vervangen toch?
Afbeeldingslocatie: http://oi39.tinypic.com/30dl3wp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
ik had zelf deze soldeerbout gevonden, waar het mee moet lukken. Maar waarvan ik geen idee heb of het een goede prijs/kwaliteit is.
http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html

[ Voor 18% gewijzigd door Electric Vibes op 15-07-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Prima soldeerstation, de meegeleverde punt is misschien minder geschikt voor wat jij ermee wilt gaan doen.
In mijn beleving kun je daarvoor beter een chisel tip gebruiken :) Dus ff wat tips erbij kopen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je vaak wel moet doen bij deze fabriekssolderingen is even pasta er op smeren zodat het tin sneller gaat smelten. Anders heb je kans dat je de kaart verprutst.

Ik heb nog wel een 4-tal condensatoren 1000µF 25V, ooit bedoeld voor een iMac G5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik zou beginnen met je voeding doormeten, wellicht is die ook niet consistent meer.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
Jumpman schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:00:
Ik zou beginnen met je voeding doormeten, wellicht is die niet consistent meer.
ik heb geen multimeter.. misschien een volgende investering na een soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
sypie schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:00:
Wat je vaak wel moet doen bij deze fabriekssolderingen is even pasta er op smeren zodat het tin sneller gaat smelten. Anders heb je kans dat je de kaart verprutst.

Ik heb nog wel een 4-tal condensatoren 1000µF 25V, ooit bedoeld voor een iMac G5.
wat voor pasta? en het gaat hier om 16V dus ik denk niet dat deze geschikt zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Spanningen bij een condensator zijn niet zo heel spannend :+ (zolang je ze maar niet met een mindere spanning er in zet)

Welke pasta? Deze, de bekendste is S-39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Flux? of misschien soldeerpasta. De videokaart is loodvrij gesoldeerd, dit heeft een veel hogere smelttemperatuur. Door het toevoegen van loodhoudend (60/40) soldeer maakt dat het eenvoudiger is om de boel te desolderen. S-39 zou ik liever niet gebruiken, omdat het zeer agressief (zuur) is. Het is meer geschikt voor loodgieterswerk. Je kunt beter een fluxpen (no-clean) gebruiken oid.

Maar zoals gezegd, die elco's zijn niet voor niets uit elkaar geklapt...dat zul je even moet onderzoeken (voeding checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Uit elkaar geklapte condensatoren kan ook een kwestie zijn van baggerkwaliteit. Dit was destijds bij de iMac G5 net zo, vandaar dat ik een aantal van die dingen heb liggen. Daar werden de condensatoren in sommige gevallen ook bol, puur door lage kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
ja ik las het online ook al, er schijnen een paar jaar geleden een paar slechte ladingen uit azië te zijn gebruikt. maar misschien wordt het toch maar eens kijken naar die voeding want schokken van de behuizing heb ik ook wel eens meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Een paar jaar geleden? Problemen met brakke condensatoren doen zich al veel langer voor, dit speelt voor zover ik weet al sinds eind jaren 90 8)7 :X

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
dan verdient de vakman tenminste ook nog wat met redelijk makkelijk uitvoerbare reparaties. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Is de iMac G5 dan van eind jaren 90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Electric Vibes schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:20:
dan verdient de vakman tenminste ook nog wat met redelijk makkelijk uitvoerbare reparaties. :9
Zijn bijna uitgestorven he :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
De elco's zijn binnen. hoe zie ik op het bord wat de min en de plus is? dit staat wel op de nieuwe elco's maar niet op de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34

auto660

1991 240 GL Brick

De gekleurde kant is de min.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
*off-topic*
En daar gaat het fabeltje dat solidcaps niet kunnen springen/lekken...
*off-topc*

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 20:38
Voor dit soort werk doe ik het meestal zo; ik voeg 60/40 tin toe om de geleiding tussen de punt en de soldeerverbinding te verbeteren. Daarna met de desoldeerpomp het vloeibare tin verwijderen.

Andere optie als je dit niet fijn vindt werken is desoldeerlint, dit is gevlochten koper met flux erin en je past het zo toe; draad op de soldeerverbinding leggen, wachten totdat de flux vloeibaar is, een beetje tin toevoegen op het lint en het tin wordt vanzelf uit het gat gezogen. Op deze manier heb ik laatst mijn senseo nog gemaakt, die had ook een kapotte elco.

leuk hobbyproject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
ik kom er net achter dat mijn voeding 'maar' 500 watt is en ik denk dat dit niet genoeg is geweest voor de crossfire setup. ook is de voeding ondertussen al 5 jaar oud wat ook niet het ook niet echt ten goede komt. reden om hem te vervangen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
het gaat om de Huntkey LW-6500HGP,Retail, 500Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

In principe moet 500 Watt voldoende zijn voor een crossfire setup met 4850's, en een degelijke voeding zal ook na 5 jaar prima moeten functioneren.
Die huntkey is echter wel een erg budget voeding, die zit waarschijnlijk aardig op het randje van z'n kunnen te presteren en na 5 jaar heeft ie daar misschien iets meer problemen mee.
Als je budget het toelaat zou ik wel overwegen om de voeding te vervangen voor de veiligheid maar als je PC nog stabiel werkt is er ook geen noodzaak om te vervangen. Als de voeding besluit er met een knal een eind aan te geven valt het ook wel mee met de schade, het systeem bestaat uit oude hardware die relatief weinig waard is..

Edit:
En oh ja, het wordt hier gewaardeerd om je post te wijzigen als je nog iets hebt toe te voegen, en geen nieuwe post te plaatsen...

Zoals ik nu heb gedaan dus :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezus op 18-07-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Heb je de condensatoren al geplaatst? Ben benieuwd of de boel het dan weer vlekkeloos gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de goede orde alias in Elektronica aangemaakt.

Sowieso niets nieuws, dode elco's zijn afgelopen 15 jaar schering en inslag. Gewoon vervangen door zelfde capaciteit en minimaal zelfde voltage en klaar is kees.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Een belangrijk ding om rekening te houden is de ESR van condensators, bij dit soort toepassingen moet je low-ESR condensators hebben, anders zijn ze in no-time weer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-08 23:56
gewoon die tansistor vervangen inderdaad door 'dezelfde', even youtuben hoe je het moet verwijderen en er in moet zetten en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het gaat om condensatoren, maar dat geeft verder niet. 'T is al laat op de avond ;-)

En condensatoren heeft TS al ontvangen, 4 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
dion_b schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 22:27:
Sowieso niets nieuws, dode elco's zijn afgelopen 15 jaar schering en inslag. Gewoon vervangen door zelfde capaciteit en minimaal zelfde voltage en klaar is kees.
Dat dit type elko's op deze manier klapt is voor mij eigenlijk wel nieuw. Dat heb ik alleen gezien wanneer de spanning te hoog is of de polariteit verkeerd om is. Vandaar ik net zoals anderen al suggereerden, zeer kritisch naar de voeding zou kijken! Misschien de rest van de setup controlleren met een andere grafische kaart om zeker te zijn dat de schade beperkt is gebleven. Want een te hoge spaning betekent ook vaak het einde van je moederbord. Dit heb ik in het verleden met een bepaald type power supply veelvuldig meemegmaakt (24V op 12V lijn...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dit zijn 16V condensatoren en die zitten dus direct op de 12V lijn. Ze gaan stuk als ze langdurig te zwaar belast worden en de temperatuur oploopt.

De condensatoren worden belast door rimpelstroom (ripple current). Ingaande rimpelstroom wordt geleverd door de voeding, uitgaande rimpelstroom wordt door de condensator geleverd aan de videokaart.

Als je een slechte voeding hebt met een hoge rimpelspanning resulteert dit in een hoge rimpelstroom naar je condensatoren waardoor ze extra belast worden en eerder stuk gaan. Daarom is een goede voeding belangrijk.

Sacon FZ series zijn slechte caps zegt men.

Wat SA007 zegt, je hebt voor computers altijd low ESR / high ripple current caps nodig. Fabrikanten bezuinigen vaak op caps en kiezen voor hogere ESR of plaatsen er te weinig waardoor ze te zwaar belast worden.

Goeie caps kun je oa hier krijgen. Ik heb zelf de Nichicon HZ serie gekozen want die zijn erg goed.
Kies caps van dezelfde diameter zodat ze goed in de printplaat passen. De capaciteit mag ook best groter zijn dan 1000uF, in de hoogte heb je wel genoeg ruimte neem ik aan. Caps van hogere capaciteit binnen dezelfde series kunnen een hogere ripple current aan. Ik heb een heel moederbord voorzien van Nichicon 16V/1800uF serie HZ caps en die loopt alweer een paar jaar zeer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Electric Vibes schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:40:
De elco's zijn binnen. hoe zie ik op het bord wat de min en de plus is? dit staat wel op de nieuwe elco's maar niet op de oude.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Polarity-wet-Al-Elcaps.jpg/640px-Polarity-wet-Al-Elcaps.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/smd-capacitor-polarity-bands.jpg

Ja daar ben ik mooi een keer ingestonken, bij tantaal elco's is de donkere streep wel weer de plus maar bij deze dan weer niet 8)7
Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42245977.jpgLet op het kleine plusje onder de V van "10V".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou de voeding ook eens nakijken op dode caps, vermits ik het merk niet ken zeker opendoen. Heb een tijd geleden mijn Antec vx550 moeten doen, voeding ging onderuit kon alleen het moederbord (Asus AT5NM10T-I) nog opstarten zonder extra belasting.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sypie schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:07:
Spanningen bij een condensator zijn niet zo heel spannend :+ (zolang je ze maar niet met een mindere spanning er in zet)

Welke pasta? Deze, de bekendste is S-39.
Kom jij uit de loodgieterswereld? En dan bovendien ook nog van heel lang geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, ik soldeer alleen niet zoveel, en als ik dat doe dan is het ook nog zonder pasta of andere flux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:15
Nooit met s-39 electronica solderen! Dat zuur vreet alles weg! Zelfs niet voor 1 klein dingetje gebruiken! S-39 is puur voor loodgieters! Gewoon een tin met harskern gebruiken, dan heb je geen flux nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
SMD componenten zou ik niet vervangen met een soldeerbout maar met een hete lucht station.

Afbeeldingslocatie: http://www.eleshop.nl/images/product_01-90852-a.jpg
Met dit ding, pincet, litze, 60/40 alloy en wat flux krijg je het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
heggico schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:49:
Nooit met s-39 electronica solderen! Dat zuur vreet alles weg! Zelfs niet voor 1 klein dingetje gebruiken! S-39 is puur voor loodgieters! Gewoon een tin met harskern gebruiken, dan heb je geen flux nodig.
En zelfs voor waterleiding solderen is het al heel lang geleden verboden verklaard. Ik zit hoegenaamd niet in het loodgietersvak, dus ik weet niet hoe het spul heet wat loodgieters tegenwoordig gebruiken. Maar het is hoe dan ook geen S39 meer. Vandaar mijn veronderstelling dat hier een stokoude loodgieter aan het woord was. Overigens zijn uitlating:
sypie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:29:
Nee, ik soldeer alleen niet zoveel, en als ik dat doe dan is het ook nog zonder pasta of andere flux.
Het mag duidelijk zijn dat dit onmogelijk is. Onnodig dunkt me om dat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Alleen zijn ze niet SMD maar 'gewoon' through hole, of de pinnetjes zitten wel heel goed verstopt :P
Daarnaast is zo'n soldeerstation een stuk duurder dan de waarde van de kaart, waarbij het nog maar de vraag is of deze het uberhaupt weer doet na reparatie..
Het lijkt me dus een beetje overkill om zulke apparatuur aan te schaffen om een oud kaartje te fixen voor de hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:15
Idd, dit zijn through hole. Is er geen tweaker of iemand in de buurt die je kan helpen? Dat zou het een stuk simpeler maken (delft is me te ver weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Altijd handig als je opgeeft waar je woont :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Verrek zeg jullie hebben gelijk, alleen die elco's zijn through-hole. Die mix van tht en SMD zie je niet vaak meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:46:
*off-topic*
En daar gaat het fabeltje dat solidcaps niet kunnen springen/lekken...
*off-topc*
Het zijn geen solidcaps Sacon FZ is het slechste wat er bestaat en het zijn dus ook geen solidcaps ze lijken er alleen op.
Electric Vibes schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 19:28:
het gaat om de Huntkey LW-6500HGP,Retail, 500Watt
Dat is geen 500W voeding en het is beter om hem te vervangen idd. Je hebt een voeding van goede kwaliteit nodig en dan kan 400W zelfs prima zolang die maar genoeg op de 12V kan leveren en twee 6 pins PEG connectors heeft.
dion_b schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 22:27:
Voor de goede orde alias in Elektronica aangemaakt.

Dat gaat niet goed dan, je hebt toch echt goede kwaliteits en Low-ESR condensator nodig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:41:
[...]

Het zijn geen solidcaps Sacon FZ is het slechste wat er bestaat en het zijn dus ook geen solidcaps ze lijken er alleen op.
[...]

Dat is geen 500W voeding en het is beter om hem te vervangen idd. Je hebt een voeding van goede kwaliteit nodig en dan kan 400W zelfs prima zolang die maar genoeg op de 12V kan leveren en twee 6 pins PEG connectors heeft.

[...]

Dat gaat niet goed dan, je hebt toch echt goede kwaliteits en Low-ESR condensator nodig.
Voeding is prima, zelfs als alles vol draait dan trek je lang niet 500W en zal de voeding gewon functioneren. Misschien niet de beste voeding, maar waarom beter kopen dan dat je nodig hebt?

Low-ESR valt wel mee, je moet het niet bont maken en hele slechte shit gaan gebruiken, maar gewoon gemiddelde elco met een wat hogere ESR dan het topsegment is al prima. Bekijk het maar zo: de elco's die er nu in zaten zijn crap en hebben het toch jaren uitgehouden!

Ik ben benieuwd of het de TS geluk is, altijd spannend als je voor het eerst soldeert :D
Mocht de TS een beetje van het pad af gebracht zijn door alle informatie dan heb ik nog wel een tip: koop een normaal stationnetje voor een paar tientjes, dat ding dat je hebt gevonden is prima. Verder heb je deze nodig: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2126
Zodat je het tin kan wegzuigen als je het smelt.
Paar keer goed opwarmen en wegzuigen en je kunt je condensators er zo uit halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sibylle op 24-07-2013 09:20 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frank__B schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:45:
[...]

Dat dit type elko's op deze manier klapt is voor mij eigenlijk wel nieuw. Dat heb ik alleen gezien wanneer de spanning te hoog is of de polariteit verkeerd om is. Vandaar ik net zoals anderen al suggereerden, zeer kritisch naar de voeding zou kijken! Misschien de rest van de setup controlleren met een andere grafische kaart om zeker te zijn dat de schade beperkt is gebleven. Want een te hoge spaning betekent ook vaak het einde van je moederbord. Dit heb ik in het verleden met een bepaald type power supply veelvuldig meemegmaakt (24V op 12V lijn...).
Voeding controleren is sowieso een verstandige stap, maar dit kan zelfs bij prima voedingen optreden. De eisen die computeronderdelen aan elco's stellen zijn best hoog, de druk op kosten is eveneens hoog. Fabrikanten neigen dan naar het kopen van ondermaatse compontenten en leveranciers lopen soms ook de kantjes er vanaf.

Als je 10-15 jaar terug keek was dit echt schering en inslag.

Heel frappant voorbeeld:
Project Florida - A motherboard is reborn
GoTters Terw_Dan en Atlas hebben 60 moederborden opgekocht van zelfde type met dode condensatoren. Nieuwe besteld, erop gesoldeerd, 43 werkend getest en doorverkocht. Episch :D

Of zie deze hele site die eraan gewijd is:
www.badcaps.net

Zelfs bij nieuwere kaarten komt dit nog zat voor. Ik heb hier een Asus EN7600GT-Silent liggen die instabiel werkt, en jawel, bolstaande condensatoren. Als ik ooit tijd/zin heb vervang ik ze.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 24-07-2013 15:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sibylle schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:17:
Voeding is prima, zelfs als alles vol draait dan trek je lang niet 500W en zal de voeding gewon functioneren. Misschien niet de beste voeding, maar waarom beter kopen dan dat je nodig hebt?
Hoe kom je daarbij. Ten eerste is een Huntkey Green Star overgewaardeerd met 100W. Een 500W Green Star kan dus in werkelijkheid maar 400W leveren, daarnaast is de kwaliteit ook niet al te best.

Hier een review van de 450W versie van de Green Star dan kun je zelf zien hoe slecht die is.
http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/527/1
Low-ESR valt wel mee, je moet het niet bont maken en hele slechte shit gaan gebruiken, maar gewoon gemiddelde elco met een wat hogere ESR dan het topsegment is al prima. Bekijk het maar zo: de elco's die er nu in zaten zijn crap en hebben het toch jaren uitgehouden!
Een condensator zoals de Sacon FZ serie houd het bij veel gebruik maar één tot twee jaar vol, als je hem minder gebruikt gaat die natuurlijk langer mee. Als je er niet low-ESR condensators op soldeert heb je ze binnen no-time stuk zoals SA007 ook al zei. De Sacon FZ serie mag dan geen solid cap zijn en ook absoluut niet beter dan een Japanse normale elco het is iig wel een low-ESR condensator. Wil je dat de condensators op de videokaart niet weer stuk gaan dan moet je er gewoon Japanse low-ESR condensators op zetten. Zoals die van bijvoorbeeld Rubycon, Hitachi, Panasonic, Nippon Chemi-Con of Nichicon.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:28:
[...]

Hoe kom je daarbij. Ten eerste is een Huntkey Green Star overgewaardeerd met 100W. Een 500W Green Star kan dus in werkelijkheid maar 400W leveren, daarnaast is de kwaliteit ook niet al te best.

Hier een review van de 450W versie van de Green Star dan kun je zelf zien hoe slecht die is.
Nou, het ding doet het gewoon aangezien hij zijn setup lang stabiel heeft kunnen gebruiken! Dat betekent dus dat de PC minder dan 350W trekt (volgens de review) en dat deze voeding prima voldoet...
Bedenk dat je echt niet zomaar meer dan 350W trekt, ook niet met twee slurpende kaarten!

Hij kan zijn kaart repareren met een elco van een paar centen, om dan het advies mee te geven dat hij zijn voeding preventief moet gaan vervangen is een beetje overdreven. Tuurlijk is het verstandiger en is het risico op falen groter dan met een betere voeding, maar het systeem in oude staat terugbrengen is voldoende.

tldr: De reden van falen ligt waarschijnlijk bij: Wikipedia: Capacitor plague
Voeding is duur en wss onnodig om te vervangen.
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:28:
[...]

Een condensator zoals de Sacon FZ serie houd het bij veel gebruik maar één tot twee jaar vol, als je hem minder gebruikt gaat die natuurlijk langer mee. Als je er niet low-ESR condensators op soldeert heb je ze binnen no-time stuk zoals SA007 ook al zei. De Sacon FZ serie mag dan geen solid cap zijn en ook absoluut niet beter dan een Japanse normale elco het is iig wel een low-ESR condensator. Wil je dat de condensators op de videokaart niet weer stuk gaan dan moet je er gewoon Japanse low-ESR condensators op zetten. Zoals die van bijvoorbeeld Rubycon, Hitachi, Panasonic, Nippon Chemi-Con of Nichicon.
Kijkend naar de Fujicon en Sacon FZ series voor elco's blijkt de ESR ongeveer 0.022 - 0.06 Ohm te zijn
(Datasheets zijn gewoon te vinden online, dit is wss een Sacon FZ). Dus je hebt gelijk, een goedkope elco zit al snel een stuk daarboven, een beetje fatsoenlijke moet al snel aan 0.06 Ohm komen.

btw.
Merknamen zeggen weinig over ESR, kijk liever naar de specs per type. Merknamen kunnen wel weer iets zeggen over betrouwbaarheid :P
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3059/2618014599_811b038cbc.jpg

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Nou ga ik toch even reageren op het hele ESR-verhaaltje wat hier allemaal wel niet word beweerd. Low ESR kun je toepassen om hogere efficiëntie te behalen, meestal in voedingen. Er is geen relatie met de opgegeven ESR en de levensduur.

Waar TS in dit geval op moet letten is de diameter van de cap, de pitch tussen de twee leads, de capaciteit en de spanning. Dan heb je een goeie replacement cap waarmee je je videokaart netjes kunt repareren. Moet dat persé low ESR zijn? Nee. Maar low ESR is toch beter? Ik kan wel 10.000 punten verzinnen die beter zijn, maar bij elektronica betekent beter automatisch duurder en dat is lang niet altijd nodig. Als je een enkel onderdeeltje kunt vervangen kun je dat rustig doen, maar het is werkelijk onzin om te roepen dat een hogere ESR-cap sneller stuk gaat. Elco's kun je kapot krijgen door aan te sluiten in reverse (montagefout), te hoge spanning erop te zetten en bij zwaardere elco's heb je nog kans op fysieke schade, that's it. Op hoge snelheid volledig (dis)chargen is voor een elco geen probleem, daar zijn ze voor. Slechte onderdelen van dubieuze inkoopkanalen zoals in de foto hierboven is vooral een Chinees probleem. Als je bij een Europese of Amerikaanse leverancier je onderdelen haalt (Farnell, RS, Digikey, Mouser, etc) hoef je je eigenlijk nergens zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
heggico schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:49:
En daarbij S39 is al jaren verboden om te gebruiken (ik meen alleen in heel specifieke gevallen nog). Neemt niet weg dat het prefect werkt(e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Was al eerder opgemerkt. Maar dat verbod geldt alleen voor waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34

auto660

1991 240 GL Brick

[b]-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:28:

Was dat niet die serie die bij hun gelabelde vermogen uit elkaar klapte?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Demonteer anders je voeding even en controleer of je misschien daar ook een defecte condensator kan vinden, vaak is een instabiele voeding de oorzaak van andere componenten in een computer die stuk gaan, had ik zelf mee gemaakt, heb voor een aantal mensen in 2007 computers gemaakt, allemaal een Asus p5-kc moederbord gekocht maar 1 iemand die wilde de voeding die in de kast zat hebben omdat het budget niet toereikend was, na 3 jaar is die persoon terug gekomen omdat de computer begon te stotteren als hij hard moest werken, en ja hoor, de voeding had een defecte condensator en daardoor is het moederbord CPU menagement control kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Flake schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:18:

Elco's kun je kapot krijgen door aan te sluiten in reverse (montagefout), te hoge spanning erop te zetten en bij zwaardere elco's heb je nog kans op fysieke schade, that's it.
Je vergeet nog iets: temperatuur. Condensatoren houden niet van hoge temperaturen, zeker niet de goedkopere varianten. Als de ESR dan oploopt tot een paar ohm en je jaagt 10A door die elco heen worden ze al gauw erg warm, en gaan ze dus sneller stuk.
Het advies om voor low-esr condensatoren te gaan is dus helemaal niet verkeerd. Of je nou €1 of €2 moet betalen voor zo'n ding is voor handmatige reparatie ook niet echt van belang, dat is meer iets voor de fabrikant waar elke cent besparing telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Cheezus schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 09:51:
[...]

Je vergeet nog iets: temperatuur. Condensatoren houden niet van hoge temperaturen, zeker niet de goedkopere varianten. Als de ESR dan oploopt tot een paar ohm en je jaagt 10A door die elco heen worden ze al gauw erg warm, en gaan ze dus sneller stuk.
Het advies om voor low-esr condensatoren te gaan is dus helemaal niet verkeerd. Of je nou €1 of €2 moet betalen voor zo'n ding is voor handmatige reparatie ook niet echt van belang, dat is meer iets voor de fabrikant waar elke cent besparing telt.
True, condensatoren houden niet van hoge temperatuur, maar dat geldt voor nagenoeg ieder electronicacomponent, dat is niet specifiek aan een elco. Aangezien elco's alleen wisselstroom doorlaten en computers op gelijkspanning lopen is het onmogelijk dat er 10A door die elco's loopt. Die elco's staan echt niet in serie met de voeding, want dan wordt de volledige gelijkstroom voor de GPU geblokkeerd. Ze staan tussen voeding en de ground, want deze elco's dienen de voeding te stabiliseren. Kun je ook aan de plaatsing zien. Dat betekent, als het goed is, dat ze nooit volledig zullen dischargen. Als dat wel zo zou zijn, dan heb je problemen met je voeding waardoor je systeem geheit instabiel gaat worden. Omdat alleen de lading/stroom die in en uit die elco zal stromen word beïnvloed door de ESR zal het gedissipeerd vermogen eerder verwaarloosbaar zijn. Die opwarming van de elco's zal eerder door de GPU komen dan de ESR.

Dat het voor een reparatie qua kosten weinig uitmaakt of je low ESR pakt klopt. Dat staat ook in mijn vorige post. Maar het is en blijft bullshit om te roepen dat dit een low ESR cap moet zijn. Hij zal niet eerder stuk gaan, het zal geen merkbare energiebesparing opleveren en 1 graad aan temperatuurbesparing haal je ook niet. Het maakt geen zak uit. Als je die cap bij een Europese (of Amerikaanse) leverancier haalt hoef je je ook niet druk te maken over de kwaliteit, want dat probleem speelt eigenlijk alleen in Azië.

[ Voor 13% gewijzigd door Flake op 04-08-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flake schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 10:21:
[...]
Maar het is en blijft bullshit om te roepen dat dit een low ESR cap moet zijn. Hij zal niet eerder stuk gaan, het zal geen merkbare energiebesparing opleveren en 1 graad aan temperatuurbesparing haal je ook niet.
Nee het is onzin om te zeggen dat het niks uitmaakt. Een niet low-ESR krijgt een veel hogere interne temperatuur wat gewoon funest is voor de levensduur.

Zie bijv. deze post op badcaps.
- Worry about the ESR.
The lower the ESR the cooler the caps internal temp will be and internal temps have a HUGE affect on how long caps will last. [It is the biggest factor in those equations I just mentioned.]
- Lower ESR -> Lower internal temps.
- A 10C reduction in internal temp doubles a cap's Lifetime.

ESR is -WAY- more important as to how long a cap will actually last than Endurance Lifetime is.
[...]Als je die cap bij een Europese (of Amerikaanse) leverancier haalt hoef je je ook niet druk te maken over de kwaliteit, want dat probleem speelt eigenlijk alleen in Azië.
Ook dit is onzin, hier kun je ook prima slechte Chinese condensators kopen en als je zo'n niet low-esr Chinese condensator koopt, kijk dan niet raar op dat die zo weer stuk is.

Zoals ik al zei moet je een kwaliteits low-esr condensator hebben. Elke Japanse low-esr condensator (met natuurlijk de juiste spanning en capaciteit) zal goed zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 04-08-2013 12:11 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

[...]

True, condensatoren houden niet van hoge temperatuur, maar dat geldt voor nagenoeg ieder electronicacomponent, dat is niet specifiek aan een elco. Aangezien elco's alleen wisselstroom doorlaten en computers op gelijkspanning lopen is het onmogelijk dat er 10A door die elco's loopt. Die elco's staan echt niet in serie met de voeding, want dan wordt de volledige gelijkstroom voor de GPU geblokkeerd. Ze staan tussen voeding en de ground, want deze elco's dienen de voeding te stabiliseren. Kun je ook aan de plaatsing zien. Dat betekent, als het goed is, dat ze nooit volledig zullen dischargen. Als dat wel zo zou zijn, dan heb je problemen met je voeding waardoor je systeem geheit instabiel gaat worden. Omdat alleen de lading/stroom die in en uit die elco zal stromen word beïnvloed door de ESR zal het gedissipeerd vermogen eerder verwaarloosbaar zijn. Die opwarming van de elco's zal eerder door de GPU komen dan de ESR.
Nouja, halfgeleiders vinden hoge temperaturen helemaal niet erg, in sommige gevallen worden ze er juist efficiënter door. Weerstanden hebben doorgaans ook niet zo'n problemen met 100 graden en een gewonden koperdraad ook niet. Condensatoren zijn dus eigenlijk het belangrijkste component die problemen heeft met temperatuur.
De elco's dienen inderdaad om de voeding te stabiliseren maar dat betekend juist dat ze heel snel worden geladen/ontladen en dit ook met hoge stromen gaat, als de verbruiker 10A trekt en de voeding heeft een dip, zal die 10A uit je buffer elco komen (dit klopt niet 100% maar voor het gemak kun je het zo zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
-The_Mask- schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:10:
[...]

Nee het is onzin om te zeggen dat het niks uitmaakt. Een niet low-ESR krijgt een veel hogere interne temperatuur wat gewoon funest is voor de levensduur.

Zie bijv. deze post op badcaps.
En wat op het internet staat is allemaal waar zoals we weten.
Ook dit is onzin, hier kun je ook prima slechte Chinese condensators kopen en als je zo'n niet low-esr Chinese condensator koopt, kijk dan niet raar op dat die zo weer stuk is.
Dan weet ik niet waar jij je inkopen doet, maar bij prototypes waarvoor we componenten inkopen bij Farnell, RS, Digikey etc hebben we nooit gezeik. Dat begint pas zodra productie start in China. In een enkel geval zelfs meegemaakt dat een compleet IC was geïmiteerd, pas toen we de behuizing openfreesden bleek het silicium oppervlak vele malen kleiner, dus imitatie. Zelfde geldt voor caps. De distributeurs die ik noemde verkopen die rotzooi niet. Op dx, eBay of een of andere particulier die spullen verkoopt weet je uiteindelijk nooit wat je in huis haalt.

Cheezus: weerstanden en condensatoren zijn geen halfgeleiders ;). Maar 10A uit dit soort caps is in geen geval realistisch. Dat kun je makkelijk bewijzen met formules, Q=C*U geeft de lading en dat is de integraal van de stroom waarmee je de ontlaadtijd kunt berekenen. Vergelijk dat getal met de datasheet en je ziet dat die cap dat niet haalt. Een PC voeding die 'effe' 10A dipt is ook niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Flake schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:05:
[...]

Cheezus: weerstanden en condensatoren zijn geen halfgeleiders ;). Maar 10A uit dit soort caps is in geen geval realistisch. Dat kun je makkelijk bewijzen met formules, Q=C*U geeft de lading en dat is de integraal van de stroom waarmee je de ontlaadtijd kunt berekenen. Vergelijk dat getal met de datasheet en je ziet dat die cap dat niet haalt. Een PC voeding die 'effe' 10A dipt is ook niet realistisch.
Volgens jou hebben alle elektronische componenten last van hitte, ik zei dat dit voor de meeste halfgeleiders, weerstanden en spoelen best meevalt. Dan blijven condensatoren eigenlijk als enige over als hittegevoelig component.
Of die 10A realistisch is of niet maakt ook niet uit, het ging erom dat er wel degelijk hoge stromen door een condensator kunnen lopen en dús low-ESR wél van belang is.

Laten we het anders bekijken:
Waarom gebruiken fabrikanten duurdere low-ESR varianten als dit 0,0 uitmaakt? Elke cent besparing is winst voor de OEM dus ze zullen niet zomaar duurdere componenten plaatsen. Of een stapje verder: waarom bestaan er überhaupt low-ESR condensatoren als deze geen nut hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Daar kan ik best antwoord op geven. Low ESR betekent minder verlies bij chargen of dischargen. Met andere woorden: rendement. Bij deze videokaart maakt het geen zak uit omdat de 12V die erin gaat al stabiel hoort te zijn. Die cap komt alleen in actie bij kleine dipjes, in de orde van grootte van enkele mA, die bij een goeie voeding niet eens voorkomen. Stel dat je met low ESR op die cap 1mW bespaart op 12V (wat misschien nog veel is) en je neemt het rendement van je voeding ook mee, dan hou je aan besparing helemaal niks over. Zinloos dus. Zet je die caps in een switch mode power supply of bijvb converters voor zonnepanelen, dan kan het interessant worden om daarmee rendement te verhogen, icm mosfets met lage Rds_on en spoelen met lage serieweerstand. Daar zijn die dingen voor en daarvoor worden ze gemaakt. Ik heb collega's die vermogenselectronica ontwerpen waar dat spul zinvol is. Niet bij een lullige ingangscap op een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rdfeij schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:27:
[...]

En daarbij S39 is al jaren verboden om te gebruiken (ik meen alleen in heel specifieke gevallen nog). Neemt niet weg dat het prefect werkt(e).
en blijft werken ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Flake schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:18:
Er is geen relatie met de opgegeven ESR en de levensduur.
Zeker wel.
Low ESR is absoluut noodzakelijk voor geschakelde voedingen en geschakelde spanningsregelaars in computers.
Ik zal het proberen uit te leggen:

We hebben te maken met lage spanningen en hoge stromen. De geschakelde spanningsregelaars hebben een inductor (spoel) die met hoge frequentie wordt geschakeld zodat je minimaal vermogen verlies hebt bij een grote spanningsval. Zie bv de Buck converter.

Door de inductor gaat dus een sterk pulserende stroom bij hoge frequentie. Om te voorkomen dat de spanning sterk gaat fluctueren (een hoge rimpelspanning) moet deze stroom door een goede condensator gebufferd worden, zodat een constante stroom (en dus spanning) richting verbruiker gaat.

Er gaat dus continu een zeer hoge stroom in en uit de condensator. De condensator moet dit kunnen verwerken zonder heet te worden. Als de ESR hoog is en de stroom hoog, dan krijg je een hele hoge (P=I2R) warmte ontwikkeling. De cap gaat dan snel stuk. Bovendien werkt het bufferen slecht wat resulteert in een hoge rimpelspanning.

Een condensator heeft om bovengenoemde reden behalve de ESR, ook een Ripple Current specificatie die in de buurt van de 2-4A ligt voor een goede ultralow ESR cap. Deze waarde is mede afhankelijk van de ESR en bepaalt wat de cap maximaal kan verwerken aan effectieve rimpelstroom. Als de voeding/spanningsregelaar een hogere rimpelstroom produceert, dan zijn meerdere caps nodig. Gebruik je geen low-esr caps, pak dan maar een hele doos van die dingen want hun ripple current spec is ook heel laag.

Als de fabrikant bezuinigt op caps, dus met onvoldoende totale ripple current spec, dan worden ze overbelast en gaan ze extra snel stuk. Dit betekent dus niet altijd dat de caps zelf 'slecht' zijn. Daarom is het raadzaam om bij vervanging de caps robuuster te kiezen dan wat er in zat.

Zie ook What does ripple current mean?

Edit:
Nog even wat betreft de voeding. Als je een slechte voeding hebt met een relatief hoge ripple spanning (die dus zelf onvoldoende goede caps bevat), dan heeft dat tot gevolg dat de 12V (16V) caps op je moederbord of videokaart een veel hogere ripple current voor de kiezen krijgen en daardoor sneller stuk gaan. Daarom is een voeding met een lage ripple aan te raden, maw: lees de review voor je koopt!

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 04-08-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Eens met Ploink. De elco's hebben juist rimpelspanningen (en bijbehorende stromen) te verduren. Met name bij schakelende voedingen (die in je pc overal aanwezig zijn) zijn flinke stromen aan het jagen op hoge frequentie. Daarmee warmt de elco intern op door de interne verliezen. Hoe hoger de ESR hoe meer verliezen. En hoe warmer de elco, hoe sneller hij slijt.

Low-esr is wel degelijk belangrijk bij schakelende voedingen en dergelijke schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
timberleek schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:32:
Eens met Ploink. De elco's hebben juist rimpelspanningen (en bijbehorende stromen) te verduren. Met name bij schakelende voedingen (die in je pc overal aanwezig zijn) zijn flinke stromen aan het jagen op hoge frequentie. Daarmee warmt de elco intern op door de interne verliezen. Hoe hoger de ESR hoe meer verliezen. En hoe warmer de elco, hoe sneller hij slijt.

Low-esr is wel degelijk belangrijk bij schakelende voedingen en dergelijke schakelingen.
Dat is ook niet de 'discussie'. De spanning die de elco's op je moederbord en kaart voor de kiezen krijgen is al gestabiliseerd door de voeding. De extra afvlakking van de spanning die een elco verzorgt is veeeeeeel minder dan die in de voeding.
Oftewel: ESR is belangrijk als je een schakelende voeding ontwerpt (zoals Flake eigenlijk al zei), maar deze elco op de videokaart heeft bij lange na niet die functie...tenminste ik zie geen schakelende voeding...

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Is natuurlijk wel afhankelijk van de rimpel die nog uit de voeding komt.

Maar de specs die erop zaten geven wel wat weg. Als de fabrikant al voor low-esr heeft gekozen zou ik daar zeker niet boven gaan zitten. Die lui beknibbelen over het algemeen al meer dan genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervangen. En als je het gelijk goed wilt aanpakken zet je er iets grotere caps op. Helpt een beetje bij oc'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sibylle schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:39:
[...]
Oftewel: ESR is belangrijk als je een schakelende voeding ontwerpt (zoals Flake eigenlijk al zei), maar deze elco op de videokaart heeft bij lange na niet die functie...tenminste ik zie geen schakelende voeding...
Lees nog eens mijn post en klik op de Buck Converter link.
Spanningsregelaars op moederborden en videokaarten ZIJN buck converters en die verwerken zeer hoge stromen van tientallen amperes voor de core spanning. Dit veroorzaak een hoge rimpelstroom in zowel de caps voor als achter de regelaar.

Vaak zijn meerdere fases nodig om voldoende vermogen te leveren, dit zijn parallelle buck regelaars met verschoven fase om het vermogen te verdelen en de totale rimpel wat te beperken. Kijk maar naar het aantal spoelen, mosfets en caps rond je cpu. Desondanks kan de rimpel nog vele amperes bedragen.

Computers zijn de formule-1 wereld voor de capacitors. Voor geen enkele andere toepassing worden er zulke hoge eisen aan gesteld. Zonder low-esr caps kun je geen moderne pc bouwen. En omdat die dingen relatief duur zijn wordt er vaak op bezuinigd, de fabrikanten gaan uit van een bepaalde levensduur en daarna koop je maar een nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ploink schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:02:
[...]

Lees nog eens mijn post en klik op de Buck Converter link.
Spanningsregelaars op moederborden en videokaarten ZIJN buck converters en die verwerken zeer hoge stromen van tientallen amperes voor de core spanning. Dit veroorzaak een hoge rimpelstroom in zowel de caps voor als achter de regelaar.

Vaak zijn meerdere fases nodig om voldoende vermogen te leveren, dit zijn parallelle buck regelaars met verschoven fase om het vermogen te verdelen en de totale rimpel wat te beperken. Kijk maar naar het aantal spoelen, mosfets en caps rond je cpu. Desondanks kan de rimpel nog vele amperes bedragen.

Computers zijn de formule-1 wereld voor de capacitors. Voor geen enkele andere toepassing worden er zulke hoge eisen aan gesteld. Zonder low-esr caps kun je geen moderne pc bouwen. En omdat die dingen relatief duur zijn wordt er vaak op bezuinigd, de fabrikanten gaan uit van een bepaalde levensduur en daarna koop je maar een nieuwe pc.
En nu weer naar de situatie van de TS....
Het is precies wat je zelf zegt eigenlijk, de rol van de elco's die stuk zijn is niet zo cruciaal omdat simpelweg meerdere (en andere) condensators die rol op zich nemen en delen. Nu zijn er drie stuk en wordt het lastig. Wat denk je dat met de capaciteit en ESR van een elco gebeurt net voor en tijdens het stukgaan? En toch heeft het geheel nog lang genoeg gedraaid voor de vernietiging van twee andere elco's, elk ook weer met variaties in capaciteit en ESR gaanderweg.

De fabrikant krijgt het werkende met een normale low-ESR elco en zelfs dan is er nog een kleine speelruimte. Dus het advies blijft hetzelfde als eerder: koop gewoon een standaard condensator die ongeveer ESR heeft als de originele van de fabrikant.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sibylle schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:25:
[...]

En nu weer naar de situatie van de TS....
TS heeft al bijna 3 weken niet meer gereageerd in dit topic en we weten niet of het gelukt is met de caps :/
Wat denk je dat met de capaciteit en ESR van een elco gebeurt net voor en tijdens het stukgaan? En toch heeft het geheel nog lang genoeg gedraaid voor de vernietiging van twee andere elco's, elk ook weer met variaties in capaciteit en ESR gaanderweg.
Als caps slechter worden neemt de ESR toe en wordt de rimpelspanning steeds groter. Dat heeft effect op de betrouwbaarheid van de hardware. Slechte caps zijn vaak de oorzaak van vreemde vastlopers en andere storingen of artefacten.

Mijn linux server liep soms spontaan vast en dat gebeurde maar eens in de maand ofzo, toen steeds vaker totdat bleek dat een aantal caps bol stonden (maar nog niet geploft). Ik verving ze en sindsdien loopt ie al 2 jaar als een zonnetje. De onboard Realtek ethernet die een jaar eerder de geest gaf, deed het ineens ook weer vlekkeloos.
De fabrikant krijgt het werkende met een normale low-ESR elco en zelfs dan is er nog een kleine speelruimte. Dus het advies blijft hetzelfde als eerder: koop gewoon een standaard condensator die ongeveer ESR heeft als de originele van de fabrikant.
Als je alle caps vervangt door exact dezelfde dan zullen ze ook na zoveel tijd weer stuk gaan. Als ik toch caps moet vervangen dan geef ik liever een paar euro extra uit voor meer zekerheid.
Ik weet niet wat je bedoelt met "normale low-ESR" of "standaard condensator". In een pc worden doorgaans uitsluitend (ultra-)low ESR types gebruikt en een standaard condensator is geen low-ESR type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ploink schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:42:
[...]

TS heeft al bijna 3 weken niet meer gereageerd in dit topic en we weten niet of het gelukt is met de caps :/
Ik hoop dat hij nog laat weten inderdaad :(
[...]

Als caps slechter worden neemt de ESR toe en wordt de rimpelspanning steeds groter. Dat heeft effect op de betrouwbaarheid van de hardware. Slechte caps zijn vaak de oorzaak van vreemde vastlopers en andere storingen of artefacten.

Mijn linux server liep soms spontaan vast en dat gebeurde maar eens in de maand ofzo, toen steeds vaker totdat bleek dat een aantal caps bol stonden (maar nog niet geploft). Ik verving ze en sindsdien loopt ie al 2 jaar als een zonnetje. De onboard Realtek ethernet die een jaar eerder de geest gaf, deed het ineens ook weer vlekkeloos.
Dat is mijn punt ;) De ESR gaat omhoog en toch werkt alles nog, tot je op een punt komt waar het te erg is, maar er is dus een gebied waarin ESR mag zitten zonder dat er rare dingen gebeuren...de ESR van de condensator mag dus best wat hoger zijn dan dat de fabrikant gebruikt heeft, hoe veel hoger dat kun je lastig zeggen, maar het geeft aan dat je best wat ruimte hebt waarbinnen je kan werken.
[...]

Als je alle caps vervangt door exact dezelfde dan zullen ze ook na zoveel tijd weer stuk gaan. Als ik toch caps moet vervangen dan geef ik liever een paar euro extra uit voor meer zekerheid.
Ik weet niet wat je bedoelt met "normale low-ESR" of "standaard condensator". In een pc worden doorgaans uitsluitend (ultra-)low ESR types gebruikt en een standaard condensator is geen low-ESR type.
De kaarten hebben het jaren gedaan, het lijkt me onwaarschijnlijk dat de TS nog eenzelfde periode tevreden is met zijn kaarten. Het mag dus best een stuk korter (als ze maar stabiel werken).

Met standaard low-ESR condensator bedoelde ik: in dezelfde orde als de fabrikant heeft gebruikt. Dus niet onnodig een ultralow-ESR omdat dat beter zou zijn.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flake schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:05:
[...]

En wat op het internet staat is allemaal waar zoals we weten.
Nee natuurlijk niet maar dit is wel de persoon die echt weet waar die over praat. Als je wat vaker op badcaps.net komt dan weet je dat hij er veel meer verstand van heeft dan jij of ik. ;)
Dan weet ik niet waar jij je inkopen doet, maar bij prototypes waarvoor we componenten inkopen bij Farnell, RS, Digikey etc hebben we nooit gezeik.
Ik zeg niet dat ik rommel koop, dat maak jij er van. Ik zorg altijd voor recaps met goede condensators. Moet bijna wekelijks wel een moederbord en soms videokaart voorzien van nieuwe elco's. En wat zie ik dan daarop zitten altijd low-esr condensators van Japanse of soms Taiwanese afkomst. De reden dat daar geen niet low-esr Chinese condensators zitten moet toch wel duidelijk zijn ondertussen. De Sacon FZ serie zoals de TS heeft die kun je bij vol gebruik van de videokaart gewoon binnen een jaar stuk hebben.

Iedereen die veel moederborden van nieuwe elco's voorziet zal je vertellen dat je low-esr en met voorkeur Japanse condensators moet nemen. Dus ik snap niet dat het zo moeilijk te geloven is, terwijl 99% van de mensen het zegt en kan uitleggen waarom.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1