NAS - Nieuwe poging

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 19:00
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie hulp inschakelen bij het vinden van een NAS, in het verleden heb ik een Synology NAS (412) gehad maar deze was DoA, sindsdien ben ik maar weer teruggegaan naar mijn vertrouwde PS3 Media Server, Dropbox en uTorrent op mijn PC. Dit is echter niet ideaal, mijn PC verbruikt namelijk nogal wat stroom en ik wil deze niet dag en nacht aan hebben staan.

Dit is echter een naar mijn idee lelijke oplossing en een NAS zou een vele malen mooiere en degelijkere oplossing kunnen zijn (mits het werkt)

Ik ben op zoek naar het volgende:
  • Full HD streaming naar TV, Phone & Tablet
  • BitTorrent client
  • Fotobibliotheek naar TV, Phone & Tablet
Optioneel maar nice to have:
  • Opslag uitbreidbaar via USB
Het systeem hoeft niet in RAID te staan, belangrijke data kan ik ook op een externe HDD zetten of is te vinden op mijn computer. Torrents moeten stabiel en snel binnen te halen zijn en video streaming moet kunnen zonder tussenkomst van een mediaspeler.

Mijn set-up thuis ziet er als volgt uit:

ISP: UPC 100/10
Modem: Technicolor TC7200
Router 1: Netgear WNR2000v2 (Wireless N)
Router 2: Sitecom WL351 (Wireless N)
Switch: Netgear 10/100/1000 5-poort

TV: Samsung UExx7000ES (om naar te streamen)

Het hele huis is bekabeld en alleen laptops, tablets en mobiele telefoons maken gebruik van het netwerk, ik heb twee routers in gebruik zodat het hele huis gedekt is qua WiFi.

Budget: inclusief hardeschijf € 350,- (mits haalbaar)

Na mijn slechte ervaring met Synology zou ik liever Synology vermijden, QNAP lijkt mij een goeie keuze maar wellicht zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien.

Mocht ik nog informatie gemist hebben laat dit dan even weten.

~Evernote

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Evernote schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:15:
Na mijn slechte ervaring met Synology zou ik liever Synology vermijden, QNAP lijkt mij een goeie keuze maar wellicht zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien.
Vanwege een kapotte nas hoef je synology natuurlijk niet te vermijden. Maar ik snap het gevoel wat je nu bij het merk hebt.

Maar om je verder te helpen: het is het wellicht nuttig om in de volgende topics rond te kijken:
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Het grote QNAP topic - Deel 2
[Synology] Nieuws en discussie
[Synology] Vraag en antwoord

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Wat denk je van een HP Proliant Microserver? Krachtiger dan een NAS in die prijsklasse en flexibel in te richten (Freenas, WHS, etc.)

http://tweakers.net/price...-150w-ps-microserver.html

http://tweakers.net/price...erver-n54l/specificaties/

• Evernote
rookie no. 1 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:20:
Wat denk je van een HP Proliant Microserver? Krachtiger dan een NAS in die prijsklasse en flexibel in te richten (Freenas, WHS, etc.)

http://tweakers.net/price...-150w-ps-microserver.html

http://tweakers.net/price...erver-n54l/specificaties/
Dit is nieuw voor mij draait hier Windows Server op?

[ Voor 131% gewijzigd door Evernote op 15-07-2013 17:33 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Het is gewoon een server maar dan voor thuis of klein zakelijk gebruik.
Er zijn veel verschillende OS'en compatible. Heb zelf de N40L met Windows 7 erop.

• Evernote
Releases schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:27:
Het is gewoon een server maar dan voor thuis of klein zakelijk gebruik.
Er zijn veel verschillende OS'en compatible. Heb zelf de N40L met Windows 7 erop.
Nog nadelen behalve stroomverbruik? Of voordelen op meer power na?

EDIT: Neem ook aan dat ik deze jongen dan op een monitor moet aansluiten met muis en toetsenbord?

[ Voor 13% gewijzigd door Evernote op 15-07-2013 17:36 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Releases

Ja maar!

Stroomverbruik valt opzich mee, directe wattages durf ik niet te zeggen. Ook totaal afhankelijk van wat je er allemaal aanhangt. Heb zelf 4x 3TB RED WD schijven erin zitten. Ja die stoken wel lekker mee. Maar het is een snel apparaat om als ''server'' te dienen. Me uTorrent draait er ook allemaal op en sickbeard met SABNZB etc. Ook makkelijk op afstand even remote inloggen om wat dingen te testen of met wat virtuele machines te spelen.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Met 4 harddisks erin moet je ongeveer rekenen op z'n 30 á 35watt. Ik heb er zelf 11 inzitten, waaronder 2 SSD's mét een extra SAS-controller en een RAC-kaart en dan praat je over andere waardes ;)

Voordeel van deze machine is de vrijheid om besturingssysteem te kiezen en de dikke performance in verhouding van de instap-nassen tot zo'n 500 euro. Nadeel is dus iets hoger verbruik.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik zou zeggen, probeer toch nog eens een Synology. Het zijn echt top apparaten en je kunt er bijna alles mee. Geef het een kans.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 22:45
Inderdaad die 412 (DS412+ neem ik maar even aan) is echt een super apparaat, ik had hem gewoon omgeruild voor een nieuwe als ik jouw was..
(maar ik neem aan dat je nu je geld gewoon terug gekregen hebt)
rookie no. 1 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 23:07:
Met 4 harddisks erin moet je ongeveer rekenen op z'n 30 á 35watt. Ik heb er zelf 11 inzitten, waaronder 2 SSD's mét een extra SAS-controller en een RAC-kaart en dan praat je over andere waardes ;)
Qua weerdes uiteraard niet te vergelijken, maar ik las dat de nieuwste Synology DSM 4.3 dus ook SSD's als caching kan gebruiken. 8)
http://www.synology.com/support/beta_dsm4.3.php?lang=us

[ Voor 69% gewijzigd door SmiGueL op 15-07-2013 23:27 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Verwijderd

Hoi Evernote,

Welkom op GoT! :)

Je hebt best een mooie topicstart geschreven voor een nieuwe gebruiker! Echter, ik denk wel dat je wat meer vooronderzoek had kunnen plegen. Ook mis ik een vraagstelling; wat wil je nu precies van ons weten? Het komt allemaal erg 'algemeen' over zo.

Wellicht is het inderdaad een goed idee als je eerst eens wat topics gaat doornemen. In dit sticky topic staan een boel van die topics die interessant voor je kunnen zijn: Overzicht belangrijke topics.

Probeer je eerst eens in te lezen. Mocht je dan specifieke vragen hebben, stel dan je vragen in één van deze topics. Daarmee ben je denk ik het beste geholpen.

Succes!
- CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.