Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC valt binnen 40 sec. uit, nieuwe voeding en SSD

Pagina: 1
Acties:

• coolyr
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Beste medetweakers,

Door mijn oude configuratie heb ik besloten om een SSD en een voeding toe te voegen, echter valt mijn PC nu uit na maximaal 40 seconden, bij direct weer aandoen valt hij na rond de 10 seconden weer uit en vervolgens na herhaaldelijk aandoen elke keer na rond de 2 seconden.

Mijn oude configuratie was:

Merk: Medion PC MT 7 type: MED MT 498G
Moederbord: MSI N1996 MS-7358 VER:1.1
Processor: Intel Core 2 quad Q6600 draaiend op 2,4 GHz
Grafische kaart: nvidia XFX GeForce 9600 GT 700M 512MB DDR3 Dual DVI TV PCI-E XXX
Geheugen: OCZ PC2 6400 cl 5 @1.8V Reaper Series OCZ2RPR8004GK (2x2)
Harde schijf: Western Digital Caviar SE WD5000AAJS, 500GB
Voeding: FSP300-60GTM van FSP Group inc. 300W

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/coolyr/jkastleeg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/coolyr/jkastleeg2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/coolyr/jkastvol.jpg

Met deze oude configuratie heb ik de afgelopen jaren gedaan (origineel kwam de Medion kast met Samsung geheugen, 2 keer 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3 en een Nvidia GeForce 8400GS, 256MB GDDR2 N1996).
Aangezien de voeding wat tekort kwam naar mijn mening heb ik die vervangen samen met een SSD waarna het systeem na maximaal 40 seconden uitviel.

Voeding: XFX ProSeries Core 550W
SSD: Kingston SSD 2.5”, 60GB, SATA600, SSDNow V300

Nadat ik de voeding heb vervangen en de SSD heb bijgeplaatst is het mij niet meer gelukt om de computer langer aan te houden dan 40 seconden. Echter, als ik de 4pins ATX 12V stekkertje op mijn moederbord NIET inplug dan blijft de computer langer dan 5 minuten en waarschijnlijk de hele dag draaien. Alleen dan heb ik geen input/beeld op mijn monitor, waardoor ik de computer dus niet kan gebruiken.

Er is naar mijn weten geen kortsluiting geweest en de hardware is verder allemaal intact.
Ik heb het een en ander geprobeerd om een oplossing te creëren, maar tevergeefs:
- Ik heb netjes 1 x molex, 1 x 6-pin (GK), 1 x serial ata, 1 x 4-pin (moederbord), 1 x 20-pin (moederbord) vervangen door de nieuwe voeding met 1 x molex, 1 x 6-pin (GK), 2 x serial ata (ook SSD), 1 x 4-pin (moederbord), 1 x 24 pin (moederbord).
Hier is het verschil dus de 20 en 24-pin connector op het moederbord, ik heb bij de tweede voeding ook een x 20-pin gebruikt maar dit mocht niet helpen.

- Hierna heb ik geprobeerd om de oude voeding weer aan te sluiten op het systeem, maar nu krijg ik ook met deze voeding precies hetzelfde probleem dat de PC uitvalt.
- Het geheugen en de grafische kaart heb ik omgewisseld door het oude samsung geheugen en de 8400gs en ook dit heeft niet geholpen.
- De kast en alle fans heb ik schoongemaakt en voorzichtig gestofzuigd.
- Ook heb ik de “Hangen en Opstartproblemen troubleshooter” Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gevolgd, zo min mogelijk componenten gebruiken, enkele harde schijf/SSD, geen/wel CPU-fan, andere GK, ander geheugen, elke aansluiting andere kabel van voeding, geaarde/niet-geaarde voeding en de CMOS batterij eruit gehaald om de BIOS te resetten maar alles mocht niet helpen.
- Overigens heb ik ook gezocht naar lekkende condensatoren, die ik niet gevonden heb.
Al met al heeft dus niks geholpen en ik ben bang dat mijn moederbord het probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door coolyr op 12-07-2013 20:35 ]

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Lijkt mij dat je het beste vanaf niks kunt beginnen met troubleshooten. Dus:

- Aansluiten met alleen Mobo, CPU en voeding. Mogelijk krijg je piepjes o.i.d. als error voor RAM, maar dat terzijde.
- Vervolgens RAM erbij en wederom testen
- Vervolgens DVD Drive etc. etc.

EDIT: Ik zou met de nieuwe voeding beginnen. Begeeft de pc het bij stap 1 direct, dan stap 1 met de oude voeding testen. Alle uitbreidingskaarten (PCI en PCI-E) bij stap 1 ook eruit halen, inclusief VGA.

[ Voor 27% gewijzigd door 50Miles op 12-07-2013 19:29 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• coolyr
Ik ga het zo proberen thnx.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Werkt alles met de oude voeding nog goed? Heel soms wilt een ATX voeding niet compatible zijn met ATX moederbord. Dit komt door de time on delay. Verdere uitleg is te vinden in de TS van het Grote voedingen topic

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 12-07-2013 19:31 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• coolyr
Ook met de oude voeding werkt het systeem niet.

Verwijderd

Test je dat ook zonder SSD?

• coolyr
50Miles schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 19:28:
Lijkt mij dat je het beste vanaf niks kunt beginnen met troubleshooten. Dus:

- Aansluiten met alleen Mobo, CPU en voeding. Mogelijk krijg je piepjes o.i.d. als error voor RAM, maar dat terzijde.
Gedaan en de PC valt nog steeds uit, geen piepjes overigens. Bij stap 1 dus Mobo, CPU + voeding valt hij al uit, bij zowel de oude als de nieuwe voeding.
Verder heb ik alle mogelijke combinaties met voeding en PC al gehad zonder effect. Ook met en zonder SSD.
Toch wil ik benadrukken dat ik het vreemd vind dat als ik de 4pins ATX 12V stekkertje op mijn moederbord NIET inplug dan blijft de computer wel aan, ook met alleen Mobo, CPU + voeding.

• 50Miles
Voor de duidelijkheid:

Is je MOBO ATX aansluiting 20 pins of 24 pins? Heb je daarnaast nog een 4 pins stekker welke je steeds bedoeld met niet aansluiten?

Hoeveel pins is de ATX stekker van beide voedingen?

Ik laat de eventuele extra 4 pins ATX stekker even buiten beschouwing. Alleen de grote ATX stekker van 20/24 pins wil ik even duidelijkheid over.

• coolyr
Mijn Moederbord MSI MS-7358 micro-ATX heeft een 24 pins aansluiting waar vanaf de aankoop een 20 pins voedingsconnector in zat.
Met de nieuwe voeding kan ik nu gebruikmaken van de volledige 24 pins aangezien de voeding een 24pins connector heeft (en de oude dus niet).
Daarnaast zit er op het moederbord naast de CPU een 4 pins ATX 12V aansluiting, indien ik deze niet verbindt met de voeding, blijft de PC gewoon aan zoals het hoort.

Dus MOBO ATX = 24 pins
naast CPU zit 4 pins ATX.
De ATX stekker van de oude voeding is 20 pins, van de nieuwe 24 pins. De 24 pins van de nieuwe voeding kun je loshalen zodat het een 20 pins wordt, ik heb dit al geprobeerd met diverse combinaties zonder succes.

• 50Miles
Eigenlijk de situatie zoals ik hem al had verwacht. Ik ben toch bang dat je MOBO een kortsluiting o.i.d. heeft gehad.

• coolyr
Jammer,

In ieder geval bedankt voor de hulp en als iemand toch nog iets weet, hoor ik het wel.

Ps.
Dat wordt anders een nieuw systeempje met Haswell ;). Of toch nog een nieuw moederbord van 50euro.

• 50Miles
Muah, ben meer een AMD liefhebber. Its all in the price ;)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Toch raar hoe je MoBo gefrituurd is door een voeding te vervangen.
Ach ja, misschien was de voeding DOA (Ofwel dood bij aankomst) en heeft de rest van je pc mee het zinkend schip genomen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• 50Miles
Of, zoals TS aangeeft, is het gebeurd door de verschillende combinatie's op de 24 pins ATX stekker die hij heeft geprobeerd en lag het oorspronkelijke probleem elders.

• coolyr
Het is inderdaad raar, maar ik denk ook dat het met de 24pins te maken heeft, aangezien het moederbord zo nooit aangesloten is geweest. Indien de voeding DOA was, moet ik daar ook weer achteraan ivm garantie enz. :-( 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door coolyr op 12-07-2013 22:08 ]

• 50Miles
Je kan de voeding hotwirreren om zo te kijken of hij aan gaat. Op google staat wel welke pins je moet connecten.

• coolyr
Thnx voor de tip

• 50Miles
No Problem. Eenvoudiger is trouwens om een oud wrak van een MOBO eraan te hangen. Pentium 1,2 of 3 ofzo.

• coolyr
Heb ik helaas niet meer liggen, maar kortsluiten door pin 14 en 16 van de 24pins atx stekker kort te sluiten is geen probleem!

• 50Miles
coolyr schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:18:
Heb ik helaas niet meer liggen, maar kortsluiten door pin 14 en 16 van de 24pins atx stekker kort te sluiten is geen probleem!
Wel even kijken vanaf welke kant je moet tellen en of je het vier pins blokje mee moet rekenen ;).

• coolyr
Hahaha klopt, heb ik rekening mee gehouden!!

Beide voedingen, oud en nieuw doen het gelukkig nog, dus daar ligt het niet aan.
Dus toch het moederbord helaas.

• 50Miles
coolyr schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:36:
Hahaha klopt, heb ik rekening mee gehouden!!

Beide voedingen, oud en nieuw doen het gelukkig nog, dus daar ligt het niet aan.
Dus toch het moederbord helaas.
Bekijk het positief. Heb jij een excuus om je pc te upgraden ;).

• coolyr
Ik heb vandaag een nieuw moederbord binnengekregen GA-G41M-COMBO en ik krijg precies hetzelfde probleem als hiervoor. Dus ik zie door de bomen het bos niet meer en bouw wel een nieuw systeempje 8)7 .

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 12:29

Comgenie

Soms heb je dat

Het klinkt meer als een temperatuur probleem ergens, ook al heb je er niks aan veranderd. Zeker als hij de eerste keer wel langer aan blijft en daarna heel snel uit gaat. De CPU fan draait goed en is goed aangesloten? Eeen cpu zonder koeling wordt heel erg snel te heet :P .

No animals were harmed in the making of this comment.

• coolyr
CPU fan draait goed en is aangesloten :). Klinkt ook zeer zeker als een temperatuurprobleem als hij steeds sneller uitvalt.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:19
Wat zegt de BIOS dan over de temparaturen? (moet lukken binnen 40 sec. toch?)

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 19-07-2013 13:57 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Wat mij op de foto's wel opvalt; waar is de knoopcel-batterij op het moederbord?

• coolyr
In de BIOS kan ik geen voltages/temperaturen zien. Ik heb geen H/W Monitor waardoor ik niks kan zien.
Bij de foto's zit geen CMOS-batterij, omdat dat de keer was toen ik de BIOS heb gereset.

Voor de verdere duidelijkheid heb ik 2 plaatjes van mijn BIOS en de user manual van mijn moederbord geplaatst.

http://members.ziggo.nl/coolyr/user-manual-MSI-MS-7358-E.PDF

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/coolyr/jbios1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/coolyr/jbios.jpg

[ Voor 210% gewijzigd door coolyr op 20-07-2013 15:02 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:19
coolyr schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:08:
In de BIOS kan ik geen voltages/temperaturen zien. Ik heb geen H/W Monitor waardoor ik niks kan zien.

Voor de verdere duidelijkheid heb ik 2 plaatjes van mijn BIOS en de user manual van mijn moederbord geplaatst.
http://members.ziggo.nl/coolyr/user-manual-MSI-MS-7358-E.PDF
Pagina 54 ;)

[ Voor 102% gewijzigd door SmiGueL op 21-07-2013 15:36 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• coolyr
Zie mijn plaatje en dit is zoals altijd bij producten de algemene manual voor hetzelfde soort type moederborden!!!! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door coolyr op 21-07-2013 16:21 ]

• coolyr
Net een Pentium E2140 binnengekregen die het normaal zou moeten doen op het moederbord, echter start het systeem nu op en restart hij automatisch alsof hij in een loop zit. Dus het lijkt erop dat de Pentium niet compatible is met het MSI moederbord. Overigens staat in de manual Intel® Core 2 Duo, Core 2 Quad in the LGA775 package dat het moederbord support dus het is mogelijk incompatible.
Morgen krijg ik een andere koeler binnen en dan probeer ik de andere processor en koeler bij beide moederborden.

[ Voor 34% gewijzigd door coolyr op 23-07-2013 12:46 ]

• coolyr
Vanochtend heb ik de Pentium E2140 zonder koeler (want ik krijg de koeler pas vanmiddag en 1x snel kan geen kwaad) op mijn Gigabyte GA-G41M-COMBO uitgeprobeerd en die werkt zonder uitval van de computer.
Ik heb het geprobeerd met de oude Voeding: FSP300-60GTM van FSP Group inc. 300W (dus met 20-pin), Samsung geheugen 1 keer 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3, mijn SSD en met de Grafische kaart: nvidia XFX GeForce 9600 GT 700M 512MB DDR3 Dual DVI TV PCI-E XXX. Dus hij werkt, nu nog een Core 2 Duo/Quad op mijn andere moederbord proberen of die het nog doet.

Overigens heb ik de nieuwe XFX voeding teruggestuurd en deze bleek defect volgens leverancier (nu bij servicecentre XFX voor controle), dus de voeding heeft het een en ander ontregeld!

Mijn oude moederbord met mijn oude voeding doen het weer doet dankzij mijn nieuwe koeler (cooler master hyper 412s).

Dus de eindconclusie is inderdaad wat meerdere mensen al suggereerden dat het een warmte probleem was van mijn processor.
EINDCONCLUSIE: door de nieuwe voeding (die defect bleek te zijn) heb ik gedacht dat het aan wat anders in mijn systeem lag en heb ik alle mogelijke oplossingen geprobeerd, echter mijn oude koeler was nog de stock koeler van destijds die het niet al te goed deed (maar in mijn ogen wel voldoende was). Hierdoor heb ik het probleem genegeerd en was het uiteindelijk naast de voeding toch de warmte. Nu met mijn nieuwe koeler doet mijn systeem het helemaal weer. Nu hopen dat bij mijn volgende nieuwe voeding wel gewoon alles werkt als ik de 24-pins-aansluiting gebruik :P .

Hartstikke bedankt iedereen voor alle suggesties en gelukkig is het probleem uiteindelijk opgelost!!!

[ Voor 38% gewijzigd door coolyr op 24-07-2013 18:50 ]

Pagina: 1