Extern geluid voor op een boot

Pagina: 1
Acties:

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-12 12:05
Hello ,

Dit jaar ga ik net zoals vorig jaar opnieuw zeilen in Kroatië. Heel leuk vooral met muziek op de boot. Zo een boot heeft eigenlijk zeer zwakke speakertjes die aangesloten zijn op een soort autoradio. Daarom wilde ik externe speakers hier bij op hangen (bv logitech z323).
Jammer genoeg zijn er enkele grote problemen op zo een boot.
Tijdens het varen is er enkel stroom via de 'autolader'. Dus een ronde 12V stekker. Maar hier zit de lader in voor de iPod stroom te geven.
De gewone stroomcontacten zijn enkel beschikbaar wanneer we in de haven liggen. En dan zijn juist de externe speakers niet nodig.
Ik dacht eventueel aan een omvormer/splitter maar het is ook niet de bedoeling dat de stroom onmiddellijk op is. Energiebesparing is dus ook belangrijk
De boot is een jeanneau sun odyssey 54 DS uit 2006.

Heeft iemand een creatieve oplossing?

Inventaris

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:28

sjaool

Every life should have 9 cats

Gewoon zo'n ding gebruiken. Kun je tot drie apparaten op de 12V uitgang aansluiten.

"When you grow up your heart dies"

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

autoversterker ophangen met 2 fatsoenlijke speakers

maar dat setje van jou, het zou me niet verbazen als de gewoon een 12 volt of iets in de buurt aansluiting had

Iperf

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 21:07
Voor 12V kun je een splitter gebruiken en twee aansluitingen voeden. Bovendien, moet de iPod aan de stroom zitten? Die houd het wel een dag uit zonder prik toch?

Qua speakers: laatst voor het eerst een soundlink gehoord (in de tuin), geluid was boven verwachting.
http://www.bose.nl/NL/nl/...etooth-mobile-speaker-ii/

Hier zal ook iets tussen zitten, maar zelf geen ervaring mee.
http://www.bax-shop.nl/mo...ekijk-alle-producten.html

En beide gevallen vragen wel iets van Budget en mogelijk ook je vervoer naar Kroatie..

• sjaool

sjaool

De Logitech werkt helaas alleen op 220V dus dat gaat zonder (dure?) omvormer niet werken.

• tboheeren
Bedankt voor de snelle tips. Bij die triple sockets splitter, zijn er dan 3 autoladers bij of worden dat 3 standaard stroomvoorzieningen zoals in de muur? Is me niet echt duidelijk op foto/specs.

Inventaris

• sjaool

sjaool

Dat worden gewoon drie 12V uitgangen waar je weer 3 auto-opladers op kunt aansluiten.

Een power inverter zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dit is wel een heel goedkope oplossing. De kwaliteit durf ik je alleen niks over te zeggen. Hier kun je de iPod en de Logitech direct op aansluiten.

P.S. ik weet ook niet wat invloed zo'n power inverter heeft op de geluidskwaliteit (brom, etc.).

[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 11-07-2013 10:47 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:39
tboheeren schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:30:
Heeft iemand een creatieve oplossing?
Draadloze koptelefoons. Kun je ook nog zonder problemen in havens en op ankerplekken gebruiken. O-)

Ik neem aan dat je de radio niet gebruikt en speakers direct op de iPod aansluit?
Dan is zo een splitter en een 12V gevoede versterker en speakers het makkelijkst.

Zie eventueel het krat/kist radio topic voor inspiratie. Of koop een kant en klare 12V 'boom-box'.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
Waarom niet gewoon een krat radio maken ? Heb je meteen een mooi portable systeempje

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• tboheeren
Die radio wilde ik wel gebruiken. Want als ik dan de ipod via aux in kan aansluiten, en aan de radio de nieuwe speakers via audioplug, dan kan ik die externe speakers samen met de bestaande speakers laten spelen. Dat was het idee alleszins...

Inventaris

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Koop dan gewoon een standaard auto versterkertje en vervang de laffe speakertjes met iets zwaarders

misschien is dat laatste al genoeg, maar dat kan ik zo niet beoordelen

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 11-07-2013 10:52 ]

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
sjaool schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:37:
De Logitech werkt helaas alleen op 220V dus dat gaat zonder (dure?) omvormer niet werken.
Stiekem werken een hoop pc-speakertjes intern op 12-17V en zitten er aan de binnenkant oude versterkerchips die voor autoradio's ontworpen zijn. Als je een beetje handig bent met solderen kan je ze op een (auto)accu laten werken.

Als de subwoofer een rms-vermogen van meer dan 20W heeft werkt bovenstaande niet. Dan heb je een hogere spanning nodig dan wat een accu levert.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 11-07-2013 10:59 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TBTL schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:56:
[...]
Stiekem werken een hoop pc-speakertjes intern op 12-17V en zitten er aan de binnenkant oude versterkerchips die voor auto's ontworpen zijn. Als je een beetje handig bent met solderen kan je ze op een (auto)accu laten werken.
Gezien zijn vraag op de 12 splitter denk ik dat dat niet lukt. een setje met een externe adapter misschien wel, (stekker vervangen )

de meeste autoradios kunnen ~40 watt per kanaal leveren, dus de sub is wel aaan te drijven hoor
het hangt ook nog van de impedantie af btw

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 11-07-2013 11:02 ]

Iperf

• tboheeren
Damn dit gaat moeilijker worden als verwacht. Een kratradio ziet er leuk uit, maar krijg ik in combinatie met de job nooit meer op tijd klaar. Ik had stiekem gehoopt dat er een externe speakerset bestond die makkelijk aan te sluiten was op 12V autoradio ofwel eentje die een lange tijd autonoom kan blijven spelen met toch degelijk geluid

Inventaris

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:22
tboheeren schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:25:
Damn dit gaat moeilijker worden als verwacht. Een kratradio ziet er leuk uit, maar krijg ik in combinatie met de job nooit meer op tijd klaar.
Krat of kistradio's hoef je niet per se te bouwen, je kan er ook voor kiezen ze te kopen ;)

toettoett

• tboheeren
http://ue.logitech.com/nl.../mobile-boombox#tab-specs
Dit is misschien een oplossing? USB connectie voor het opladen en 3,5 aux in. Alleen geen idee of zo een dingetje wel voldoende geluid geeft...

Inventaris

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:19

Shunt

Boe

Dat zal niet veel meer / beter geluid maken dan de speakers die nu in de boot zitten. Waarom niet gewoon een boombox (zo'n ouderwetse met een aux ingang?)?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• tboheeren
Is zeker een optie.
Ben nu aan het kijken of ik niet gewoon extra speakers kan aansluiten voor op de boot.
Die leg ik dan gewoon los of maak ik ergens wel vast. Ziet er niet zo knap uit maar is misschien de beste oplossing?
http://www.conrad.be/ce/n...ekers-130-mm-wit-2-st-Wit

Inventaris

Verwijderd

http://www.1dayfly.com/nl/nl/idayfly/

Heb m zelf ook. Komt fenomenaal geluid uit.

• tboheeren
Werkt die audyssey ook zonder voeding? Want die heeft gewoon 220V nodig denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door tboheeren op 11-07-2013 16:46 ]

Inventaris

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:34
Pakket bevat:
Audyssey Audio Dock
Afstandsbediening
Voeding kabel
USB kabel
3.5mm audio kabels (2x)

Verwijderd

tboheeren schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:43:
[...]

Werkt die audyssey ook zonder voeding? Want die heeft gewoon 220V nodig denk ik?
en dan zoiets erbij? --> http://www.dekkerwaterspo...r+220v/product.aspx#Order

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 23:43
Ik zou op open water toch wel iets meer dan zo'n dock willen denk ik. Ik zou zeker eens een kijkje nemen in het kist en kratradio topic. Daar worden soortgelijke systemen vaker behandeld.

Op 12V kun je een klasse-D versterker als de TA2024 gebruiken, die levert zo'n 15W RMS per kanaal(dat zal al meer zijn dan zo'n Audyssey). Maar op open water kan het zijn dat je wat meer vermogen wilt hebben. Wil je meer vermogen, dan moet de spanning omhoog om dit te behalen. Je zou dan kunnen kijken naar een boost converter, welke de 12V boordspanning converteert naar een hogere spanning waar je weer een zwaardere klasse-D versterker op kunt aansluiten. Dat in combinatie met een stelletje waterdichte autospeakers van 4 ohm en je kunt zelfs een mooi feestje bouwen op de boot denk ik zo ;).

Voordeel van de genoemde klasse-D versterkers is het rendement, dat zit zo tussen de 80-90% in tegenstelling tot autoradio's of systemen waarbij je eerst van 12V --> 230V moet, dat zijn echte stroomslurpers.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 11-07-2013 19:13 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou een jbl versterkertje van mp af halen, en als dat niet genoeg is een paar speakertjes met een hoog rendement.

Wise enough to play the fool

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 23:43
Of gewoon dat inderdaad, de "simpelste" manier in dit geval. Zat vermogen voor een bootje, niet al te duur en makkelijk aan te sluiten. Enkel een wat lager rendement, maar ach, zo'n accu in een boot is groot zat toch?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Precies...

* teacher loves simpel :Y

• tboheeren
teacher schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:18:
Ik zou een jbl versterkertje van mp af halen, en als dat niet genoeg is een paar speakertjes met een hoog rendement.
Thanks, kan je iets meer uitleg geven hierover?
Wat bedoel je bv met 'van mp' ?
Die speakers met hoog rendement bedoel je dan speakers zoals momenteel al in de boot zitten maar dan meer W?

Inventaris

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Mp= marktplaats

http://www.marktplaats.nl...2C32&startDateFrom=always

En rendement/gevoeligeid meet je in db. Hoger is beter.

• tboheeren
De versterker kan je enkel aansluiten op de accu veronderstel ik?

Inventaris

Pagina: 1