Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Slechts 3.96GB van de 8GB beschikbaar en geen dual-channel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude asus moederbord heeft het lang gedaan maar was aan vervanging toe.
Dus, DDR3 geheugen was niet uit te sluiten. Ik op pad en heb het volgende gehaald:

ASROCK 970 Extreme 4
AMD FX 6300 3.5Ghz
4 x 2GB DDR3 Corsair Vengeance LP 1600mhz(CML4GX3M2A1600C9)
2 x DVD drive(waren ook beiden aan vervanging toe)
ASUS GeForce 630 GT 4GB

Alles netjes gemonteerd, gecheckt, dubbel gecheckt etc.

PROBLEEM 1
UEFI |:( detecteert Single-channel A1+A2+B1+B2 =8GB 1600mhz
Geen mogelijkheid in de UEFI om dit handmatig anders in te stellen naar dual-channel.
UEFI ge-update, nog niks verder mee gekomen en gelaten voor wat het is.

PROBLEEM 2
Windows 7 Ultimate x64(ja 64 bit), detecteert 8.00 GB(3.96 GB beschikbaar).
Systeem geeft aan 4 GB voor hardware te hebben gereserveerd(why? ik wil mijn 8GB).
Alle voor de hand liggende dingen geprobeerd uiteraard, het hele lijstje afgegaan van defecte hardware check tot msconfig -> opstarten-> max memory etc. etc. en zo waren er meer opties om dit probleem op te lossen. Tot op heden heb ik nog geen werkende oplossing kunnen Googlen.

Heeft er iemand een suggestie voor één of beiden problemen?

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35
Controleer even of je niet toevallig "Maximum memory" in msconfig hebt aan staan:

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/vc12wzqkb/Program_Manager_2013_07_11_05_35_06.png

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Steek de latjes geheugen eens in andere sloten. En raadpleeg de handleiding van het moederbord eens voor de aanbevolen sloten bij het gebruik van twee latjes.

Verwijderd

Als er RAM aan hardware wordt toegekend is dat aan de videokaart. Dat zie je vaak bij goedkope laptops
Misschien zit het daar in.
Ik zie trouwens dat die videokaart ook DDR3 geheugen gebruikt. Ik wist niet dat dat bestaat. Het lijkt me verstandiger om een videokaart met GDDR te gebruiken. Dat is veel sneller.

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 13:47
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:22:
Als er RAM aan hardware wordt toegekend is dat aan de videokaart. Dat zie je vaak bij goedkope laptops
Ik zie trouwens dat die videokaart ook DDR3 geheugen gebruikt. Ik wist niet dat dat bestaat. Het lijkt me verstandiger om een videokaart met GDDR te gebruiken. Dat is veel sneller.
Zijn build heeft geen IGPU en GDDR geheugen kan je niet in een moederbord klikken dat zit op een graka gesoldeert ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:22:
Ik neem aan dat je dit alles goed bedoelt, maar je slaat de plank nogal mis. De harde waren die hij specced zijn desktop bord, desktop CPu, desktop RAM en desktop graka.
Daarnaast maakt het weinig uit wat voor geheugen die videokaart heeft, dat ding is sowieso poepietraag en dat gaat echt niet beter worden van high-spec geheugen.

Laten we ons advies dus beperken tot "hoe krijgt Reaper911 al z'n geheugen ter beschikking".
OT: je bent in elk geval de eerste niet met dit issue.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Kun je in een Ubuntu live cd checken of het daar ook zit? (Dan weet je in ieder geval of het een Windows probleem is of een hardware/bios probleem)

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Zie ook je collega die gisteren eenzelfde probleem had. Wellicht staan daar oplossingen voor je bij:

8gb ziet maar 4gb HELEp

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 11:31
Je manual suggereerd dat deze automagisch je dual channel activeerd onder bepaalde omstandigheden. Een van deze is dat je 2 of 4 dezelfde modules op de juiste plaatsen hebt geplaatst. Je zegt dat dit zo is.

Kun je nog eens naklijken of je bankjes inderdaad allemaal hetzelfde typenummer hebben? (dat ze niet stiekum een andere er tussen hebben gestopt?)
En probeer het eens met 2 bankjes (beiden in blauw of beiden in wit), kijken of Dual channel dan wel aangaat.

Misschien ook eens zonder randapparatuur proberen, misschien dat daar iets mee stoort (je videokaart bijvoorbeeld). Lijkt me sterk, maar als ik dit zo lees lijkt het probleem me ook sterk... en toch is het er...

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, allen bedankt voor de suggesties.
Tevens moet ik melden dat ik alle genoemde(behalve ubuntu live) oplossingen en checks al heb geprobeerd.

Het geheugen is allemaal exact hetzelfde, bankjes heb ik in verschillende sloten gehad, ook met 2 bankjes en met 1 gecontroleerd. Kortom, het geheugen matched en is niet het probleem. Het staat echter niet op de ASRock website vermeldt als 'gecontroleerd geheugen', dus misschien vanuit de mobo geen support.

De graka kan er niet uit, geen onboard, geen video-output, geen beeld.
Wel heb ik er een POV 9800GT 512MB in gezet, en ook dan blijft er 4GB toegewezen aan hardware en nog steeds geen dual-channel uiteraard.
Ook zonder randapparatuur geen ander resultaat.

Ik ga nu ubuntu live even draaien om te kijken of het een windows issue is.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist ubuntu live 12.04 GNOME gedraait.
Resultaat Hardware info 3.8GiB.

Dus het is geen windows probleem?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat geeft je bios aan ?

Verwijderd

Dit, als je kan doorgeven wat je BIOS aangeeft, dan zou de oplossing al wat dichterbij kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een foto gemaakt van mijn BIOS

https://www.dropbox.com/s...jh7bj/20130711_163405.jpg
https://www.dropbox.com/s...3hrh6/20130711_163447.jpg

En ook nog even de binnenkant gefotografeerd

https://www.dropbox.com/s...ceb1g/20130711_164250.jpg
https://www.dropbox.com/s...jocmo/20130711_164337.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 16:46 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kom je met 2 bankjes nog wel in dual channel, dus;
leeg - 2GB - leeg - 2GB ?

Verwijderd

wat mij opvalt is dat twee van je vier bankjes die clipjes waarmee het RAM vastzit niet zo ver naar binnen zitten als bij de andere twee. Bij mij was dat omdat ik m'n reepjes er niet goed ingeduwd had. Aan de andere kant als je al aan het schuiven geweest bent is dat onwaarschijnlijk.

ik zou eens een mailtje aan de supportbobos van ASRock gaan overwegen, overigens. Normaliter is Google en GoT sneller maar dit wordt aardig gokwerk. Mijn Google-Fu is althans onvoldoende om een oplossing te vinden, en dat gebeurt me bijna nooit...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb echt alles geprobeerd man.
Niks werkt, jullie zijn mijn laatste hoop.

En @jeroen3, dat heb ik als eerste zo ongeveer geprobeerd, dus helaas ook dat werkte niet.

En de bankjes zitten er goed in, meerdere keren gecheckt, de clipjes verschillen van grootte dus daarom lijkt het alsof het niet goed zit.

Heb al een ticket naar ASRock gestuurd.

Hier is mijn CPU-Z in HTML
https://www.dropbox.com/s/3jzi82m6fmqvk3b/KANTOOR.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 17:29 ]

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 00:53
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb ook een Asrock moederbord met 8GB geheugen. Gisteren zat ik een spel te spelen en zag dat me geheugen bijna helemaal vol was. Ik dacht, knap spel om dat vol te krijgen. Wat bleek, 8gb geïnstalleerd en 4GB werd niet gebruikt door Windows. Nu heb ik het voordeel dat ik 100% zeker wist dat 8GB een dag ervoor nog gewerkt had. Het enige wat ik gedaan had was Windows update. Bleek nog een update extra te zijn. Na het installeren van de update en een herstart weer de volle 8GB. Kan toeval zijn maar misschien ook niet...

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 16:18

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Heb jij ook al eens geprobeerd om het memoryprofiel in het bios uit te zetten in plaats van op xmp te laten staan? Wellicht herkent het bios het geheugenprofiel niet goed .....

De kick van Electric!

Verwijderd

FastPinguin schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:36:
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb ook een Asrock moederbord met 8GB geheugen. Gisteren zat ik een spel te spelen en zag dat me geheugen bijna helemaal vol was. Ik dacht, knap spel om dat vol te krijgen. Wat bleek, 8gb geïnstalleerd en 4GB werd niet gebruikt door Windows. Nu heb ik het voordeel dat ik 100% zeker wist dat 8GB een dag ervoor nog gewerkt had. Het enige wat ik gedaan had was Windows update. Bleek nog een update extra te zijn. Na het installeren van de update en een herstart weer de volle 8GB. Kan toeval zijn maar misschien ook niet...
UEFI system driver? Een driverupdateje voor het mobo proberen kan altijd natuurlijk....

Verwijderd

Topicstarter
Draai al op de laatste versie UEFI V2.30, ook meteen ge-update na de bouw.

Als ik de XMP uit zet moet het handmatig worden ingesteld.
Maak er wel ff een foto van.

XMP opties
https://www.dropbox.com/s...vto5k/20130711_175405.jpg

DRAM Timing Control
https://www.dropbox.com/s...cebl1/20130711_175333.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 17:59 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zelf instellen is toch geen probleem? Alle info staat in de datasheet van je geheugenbankjes, en omdat ze toch allemaal hetzelfde zijn kun je dat 1 op 1 overnemen.

Als het niet werkt kun je de hem toch resetten dmv de Clear CMOS Jumper. Pag 30 van de manual.

*edit:
Hmm, kijkend naar de firmware changelog.. "Modify Clear CMOS Switch does not work symptom.".

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2013 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zou gewoon moeten werken zonder dat ik manueel alles moet gaan instellen, lijkt mij.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26
Bij een van jouw screenshots (die met de timings erop) staat onderaan "Bank interleaving". Kijkend naar de handleiding, pagina 51 van jouw moederbord staan helaas niet de opties vermeld die het UEFI daar heeft. Channel Interleaving, wat schijnbaar onder Bank Interleaving staat in het UEFI, moet in ieder geval op "Auto" staan.

Een ander iets wat mogelijk problemen kan geven is dat jou geheugen niet op de Memory Support Lijst staat. Dit wil niet per definitie zeggen dat het niet werkt, maar ze hebben het niet met dit geheugen getest.

Kwam deze link tegen, zelfde mobo, zelfde probleem. Daar herkent hij ook 8GB in single channel, maar zegt slechts 4GB usable. Daar was het probleem dat de modules toch niet goed vast zaten. Dubbelcheck anders nog eens of ze goed zitten, of dat er in een van de DIMM-slots wellicht wat vuil zit waardoor de module niet helemaal goed contact maakt. Je geeft aan dat je gecheckt heb op defecte hardware, dus ik neem aan dat je met 2 sticks in DIMM sloten 1 en 3, als ook in 2 en 4, in beide gevallen 4GB usable hebt in dual channel?

Ook zou je het volgende nog eens kunnen nakijken, even gekopieerd van hiero:
Go to Start>>>Right click>My Computer>Select Properties>Go to Advance system settings> go to advance tab>> Under Performance Click Settings. Under Visual Effects> Check Let Windows chooses what best for my computer option>>Go to Advance tab>under Virtual memory select Change...

Make Sure you have Automatically manage paging file size for all drive check and hit ok and ok.
Van alle dingen denk ik dat het een hardware gerelateerd probleem is (niet goed contact maken, defect item, niet compatibel item), aangezien het fenomeen van "single channel" al in het bios wordt aangegeven en niet alleen in Windows.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou zelfs alle latjes 1 voor 1 testen in bank 1 en zo verder. Dit zonder elke keer windows op te starten maar gewoon zien in de bios of dat elke lat gezien word, daarna naar dual channel gaan (1&3) en per 2 testen
elk latje op een blad papier leggen genummerd van 1 tot 4 en dan testen:
1&2 > 1&3 > 1&4 >> 2&3 > 2&4 >> 3&4 sommige mobos nemen alleen de eerste dual bank aan als dual channel dus weet niet of je hetzelfde kunt doen met de 2de dual channel bank.

[ Voor 75% gewijzigd door Damic op 12-07-2013 00:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik heb indertijd zelf een topic aangemaakt voor hetzelfde probleem met mijn Asus P7P55D Deluxe moederbord. (Computer herkent het RAM-geheugen niet volledig.) Ik had een aantal dagen hetzelfde probleem (16GB detected, 8GB usable). Gewoon de latjes blijven verplaatsen tot hij het volledige geheugen detecteert. Blaas desnoods eens in de slots (zodat er zeker geen stofdeeltjes inzitten). Haal eerst al de latjes eruit en start hem zonder werkgeheugen op (je blijft dan uiteraard op de POST hangen). Plaats vervolgens 1 latje (na het uitblazen van de slots) en start op. Sluit vervolgens terug af en plaats het volgende latjes, controleer steeds of het geheugen uitbreidt. Indien niet, plaats de latjes dan in de andere slots. Je hebt 2 paarse slots en 2 witte. Probeer ze allebei apart uit te testen en kijkt wat dat geeft. Tip: nummer de latjes met plakkertjes zodat je goed kunt zien welke je reeds getest hebt en welke niet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer voor alle ideeën en suggesties :)

Ik heb nogmaals alle bankjes in alle combinaties(inclusief zelfde bank combinatie maar in andere sloten) geprobeerd. Resultaat, NUL.

Nog steeds geen dual-channel, ook niet op 1333mhz of zelfs 800mhz.
En natuurlijk nog steeds de helft van mijn geheugen dat voor hardware word gereserveerd.

Ook nog ff mijn pagefile instellingen bekeken, stond gewoon juist ingesteld door systeem beheerd.

En een foto van alle bankjes gemaakt nu ik ze er toch uit had:
https://www.dropbox.com/s...5c71v/20130713_031042.jpg
Je geeft aan dat je gecheckt heb op defecte hardware, dus ik neem aan dat je met 2 sticks in DIMM sloten 1 en 3, als ook in 2 en 4, in beide gevallen 4GB usable hebt in dual channel?
Wel 4GB die word herkent, maar in geen van alle gevallen dual-channel, niet met 2 bankjes, niet met 4, gewoon niet. X in 1 - Y in 3, Y in 1 - X in 3 etc.. maakt gewoon niks uit, geen enkele combinatie werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2013 04:05 ]

Verwijderd

Ik zie dat je geheugen een voltage van 1.50 nodig heeft,
Het komt wel eens voor dat je het geheugen met de hand op 1.5 volt moet zetten in de bios

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Socket van je cpu al eens gecontroleerd op verbogen pinnetjes?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1