Computer herkent het RAM-geheugen niet volledig.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Beste Tweakers

Een aantal maanden geleden heb ik mijn intern geheugen uitgebreid van 4GB naar 16GB. Dit ging zonder problemen. De 16GB RAM kon ik volledig benaderen.

Eergisteren heb ik echter heel mijn PC uit elkaar gehaald om elk onderdeel apart schoon te maken. Toen ik mijn VM's opstartte merkte ik dat mijn PC nogal traag werd. Oorzaak: Windows herkent maar 8GB van de 16GB. Als ik in de BIOS onder usable memory kijk, staat er ook maar 8123MB.

Ik heb 2 van de 4 latjes er opnieuw in geplaatst (de andere 2 kan ik er niet uithalen zonder mijn koeler van mijn mobo te vijzen). Heb ze alle 4 goed aangeduwd, zodat ze zeker goed in de slots zitten. In de BIOS staat echter nog altijd maar 8123MB usable RAM.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Specs:

Mobo: pricewatch: Asus P7P55D Deluxe
CPU: pricewatch: Intel Core i7 860 Boxed
RAM: pricewatch: G.Skill RipjawsZ F3-17000CL11Q-16GBZL
PSU: pricewatch: Corsair HX1000W
VGA: pricewatch: Zotac GeForce GTX 275 (x2)

Alvast bedankt

edit: ik zie nu dat onder system information staat: "Installed memory (RAM): 16,0 GB (7,99 GB usable)".
De RAM-latjes zijn dus fysisch goed aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan5000 op 05-02-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Als je CPU-Z gebruikt, wordt er dan Dual Channel geheugen weergegeven!?
Het lijkt er in ieder geval op dat je geheugen in de buitenste slots (gezien vanaf de processor) inderdaad niet meer herkent wordt.
Zit er stof in de slots o.i.d.?
Hoe heb je die latjes schoongemaakt?

Heb je het mobo schoongemaakt met een stofzuiger!? Misschien dat er ergens een jumper zit die (als die verdwenen is) het max. geheugen beperkt tot 8gb?

[ Voor 21% gewijzigd door Xessive op 05-02-2013 15:28 . Reden: Aanvulling ]

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Bedankt voor de snelle reactie. De RAM-latjes zelf heb ik niet afgestoft aangezien deze nog maar 2 maand oud zijn. Heb in de RAM-slots is stevig geblazen zodat het stof eruit is. De stofzuiger gebruik ik niet voor het proper maken van "blote" componenten om statische elektriciteit te vermijden.

CPU-Z:

Type: DDR3
Size: 16384 MBytes
Channels #: Dual
NB Frequency: 2407.5MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-03 15:47
zijn het 4 identieke latjes? anders zou het kunnen dat je de verkeerde latjes gepaired hebt toen je ze er weer in stak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Het zijn 4 identieke latjes (zie specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
vreemd, als je niets hebt veranderd in de bios en het werkte vantevoren wel kan het eigenlijk alleen maar zijn dat ze niet goed aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
zwiep666 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:48:
vreemd, als je niets hebt veranderd in de bios en het werkte van tevoren wel kan het eigenlijk alleen maar zijn dat ze niet goed aangesloten zijn.
Zit ik ook al aan te denken...

@TS de vergrendelingen (hoe heten die dingen aan weerskanten van de latjes) zitten wel goed (zoals bij die andere 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Wat krijg je te zien als je Memtest een nachtje laat draaien?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Heb de latjes meerdere malen gecheckt, zitten goed in de slots. Goed geduwd op allebei de kanten van alle latjes en de slotjes zitten erover.

Maar als CPU-Z wel 16384 MBytes aangeeft en Windows ook (onder installed memory) zouden de latjes toch goed aangesloten moeten zitten? Ik denk dat het probleem zich op softwarematig niveau bevindt (BIOS settings?). Heb aan de BIOS settings niets veranderd.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Big Womly schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:55:
Wat krijg je te zien als je Memtest een nachtje laat draaien?
Dat zal ik je morgen kunnen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Ik ken er niet veel van vm memory reservation maar staan je vms nog open?

edit: nvm, dit verklaart niet waarom ook je bios maar 8GB vindt, ik zou het eerder daar gaan zoeken dan.

[ Voor 43% gewijzigd door zwiep op 05-02-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
Begin maar eerst even met een BIOS reset zou ik zeggen. Wel raar dat CPU-Z 16GB aangeeft terwijl je BIOS maar 8GB laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Xessive schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:06:
Begin maar eerst even met een BIOS reset zou ik zeggen. Wel raar dat CPU-Z 16GB aangeeft terwijl je BIOS maar 8GB laat zien.
Ik was in de lijn aan het denken van: 'misschien herkent het systeem een setje van 16GB maar kan maar 8GB fysiek vinden'. Ik weet niet of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Xessive schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:06:
Heb een "Load default settings" gedaan in de BIOS. Probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
zwiep666 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:07:
[...]

Ik was in de lijn aan het denken van: 'misschien herkent het systeem een setje van 16GB maar kan maar 8GB fysiek vinden'. Ik weet niet of dit mogelijk is.
Ik denk niet dat dat kan. Hoe kan de computer weten dat er 16GB geïnstalleerd is als er geen 16GB aangesloten is? Als ik maar 2 laatjes installeer, zal de computer 8GB aangeven, geen 16GB. Als ik 3 latjes aansluit (correct me if I'm wrong) zal ook maar 8GB aangegeven worden omdat er bij de P55-moederborden steeds een even aantal latjes aanwezig moet zijn met een gecombineerd maximum van 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:30

Fordox

00101010

de vraag waar het om draait:

welke versie van windows draai je?
home premium en andere meer budget gerichte windows varianten hebben een ram limiet.

MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)

nou dan moet je home basic hebben, dat bijna niemand heeft :P dus waarschijnlijk zijn andere oplossingen waarschijnlijker

[ Voor 50% gewijzigd door Fordox op 05-02-2013 17:59 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Google geeft mij nog wat topics:

http://www.tomshardware.c...s-p7p55d-core-16gb-usable
http://www.tomshardware.c...gb-p7p55d-usable#t2046477

Het moederbord lijkt nogal kritisch met ram. Zover ik kan lezen is bij beide het probleem opgelost door alles los te halen en de ram opnieuw goed te plaatsen, eventueel in een andere serie volgorde.

Min of meer is dus de oplossing dezelfde manier waarop bij jou het probleem ontstaan lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
@Fordox
Het gaat om Windows 8 Pro x64 (met een maximum van 512GB RAM)

@Viper
Heb die topics ook juist gevonden. Ben wat aan het proberen latje per latje te testen. Heb nu 2x4GB geïnstalleerd. Zelfde verhaal: 4GB usable, 8GB installed.

Ik voeg straks de resultaten van de andere tests toe.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je het moederboard ook eruit gehad hebt en in dat geval kan het zijn dat de cpu niet meer helemaal goed in het socket zit. De geheugencontroller zit in je cpu dus dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn. Je zou dus eens kunnen proberen om de cpu te reseaten en kijken of dan het probleem er nog steeds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 19:22
Zelf heeft het bij mij geholpen om alle Ram bankjes eruit te halen,
en stuk voor stuk er opnieuw in te doen.
Als ik 1 uithaalde en er weer in deed herkende het mobo hem ook niet.

Anders misschien Bios resseten?

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Roel1966 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:12:
Ik weet niet of je het moederboard ook eruit gehad hebt en in dat geval kan het zijn dat de cpu niet meer helemaal goed in het socket zit. De geheugencontroller zit in je cpu dus dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn. Je zou dus eens kunnen proberen om de cpu te reseaten en kijken of dan het probleem er nog steeds is.
Ik heb de CPU inderdaad er opnieuw ingeplaatst en nieuwe koelpaste opgedaan enz. Maar als de CPU niet goed in de socket zit, zou dit dan geen grotere gevolgen hebben dan alleen het geheugen dat niet goed werkt want heb voor de rest geen problemen. Ik neem aan als de CPU niet goed in de socket zit dat de PC op zijn minst niet zal booten, of ben ik daar mis in? En aangezien er twee inkapselingen zitten bij Intel CPU's, kun je hem moeilijk verkeerd plaatsen, toch?
Het is namelijk nogal wat werk om hem er opnieuw in te plaatsen door het koelblok en mijn koelpasta is ook op. Zal dit proberen als niets anders werkt. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
gearardihno schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 07:04:
Zelf heeft het bij mij geholpen om alle Ram bankjes eruit te halen,
en stuk voor stuk er opnieuw in te doen.
Als ik 1 uithaalde en er weer in deed herkende het mobo hem ook niet.

Anders misschien Bios resseten?

Succes
Beide al geprobeerd. Ik denk dat het probleem in de eerste plaats gekomen is door een BIOS reset. Voordat ik mijn PC uit elkaar gehaald heb, kon ik de volledige 16GB wel benaderen. Na het herplaatsten van de CPU enz. moest ik een BIOS-setup uitvoeren alvorens ik kon opstarten. Sinds dan heb ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 19:19
Staat "Memory Remapping" aan in je BIOS?

Dit kan weer uitgezet zijn door de BIOS upgrade/reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Het probleem is ondertussen opgelost geraakt. Wat ik gedaan heb:
- Processor eruitgehaald + nieuwe koelpasta opgedaan.
- RAM-geheugen eruit gehaald en alle latjes op andere plaatsen gestoken.

Bij het inspecteren van de socketpinnetjes heb ik een klein stukje stof gevonden en eruit gehaald. Ik weet niet of dat een oorzaak zou kunnen zijn. Het kan ook zijn dat het opgelost geraakt is door het verplaatsen van de latjes. Dat de latjes goed aangelosten waren ben ik 100% zeker van. Had ze er voordien wel eruit gehaald en terug ingestoken, maar nooit alle 4 tegelijk.

Volgens mij is er toch iets mis met de P7P55D-series moederborden op gebied van intern geheugen, aangezien in andere topics (zie antwoord Viper) mensen exact hetzelfde probleem hadden met de zelfde serie moederborden.

Maar goed, het probleem lijkt opgelost te zijn. Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de medewerking en de vele tips. :)

Groeten,

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Heb ik ook gehad gewoon latjes opnieuw verplaatsen totdat ze wel worden herkent.
Pagina: 1