Vinand schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:11:
Streep a.u.b. de air weg vanwege het onacceptabele slechte display voor zo een prijs...
Je zou in principe ook de oude samsung wegstrepen aangezie deze nog uitgerust is met een ivy waar de andere haswell hebben. Een beetje rare keuze voor de hoge prijs. Retina is wel een flink maatje duurder maar daarintegen wel een stuk krachtiger in rauwe cpu kracht. Ik betwijfel alleen of je dat wel nodig gaat hebben wat wel ten koste gaat van het lagere gewicht. Tevens is het hele flex verhaal over de pro zwaar overdreven, kijk anders maar in het ervaringen topic van de pro, letterlijk geen enkele eigenaar die zich eraan stoort.
Als alternatief wil ik je nog wijzen op dell xps13. Deze heeft een flink lagere prijs dan de andere mits er kortingsacties vanuit dell ervoor beschikbaar zijn, wel is de koeling en accuduur wat minder.
De air gaat het inderdaad denk ik niet worden, scherm is een goed punt. Ook ga ik geen gebruik maken van macos, en de specs zijn toch echt minder dan de rest.
Even de dell xps 13 bekeken, heeft een goede prijs/kwaliteits verhouding. Al helemaal als je die kortingen er nog bij rekent.
Over de flex van de lid, het gaat er niet om of hij steviger is of niet. Maar bij de ativ 9 book zit er geen beweging in, het voelt als een unibody van stevig materiaal. Dat heb ik toch iets liever dan een laptop die lichter is maar een beetje flexibel.
De oude ga ik niet wegstrepen, want ik dacht ergens te hebben gelezen dat de instap specificaties lager zijn. Dus vooral als het nieuwe model uitkomt kan dit toch een goede deal zijn, aangezien dit scherm dan alsnog bij de top hoort met zijn full HD trimulus technologie.
DGonlag2 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:17:
Allemaal mooi, en allemaal ongeveer hetzelfde qua performance. (Retina is wel een stuk sneller, maar voor 256GB SSD betaal je wel weer ongelooflijk veel).
MBA heeft wel een minder scherm, 1440x900 en maar een TN paneel. De andere modellen komen allemaal met mooie en hoge resolutie IPS panelen. Zeker voor grafisch design wel fijn.
Waarschijnlijk komt er wel binnen 2 maanden (misschien nog een stuk eerder) een nieuwe rMBP uit, misschien interessant om op te wachten (Haswell, dus betere batterijduur & een betere IGP voor het hoge resolutie scherm).
Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wat de betere laptop is. Ze zijn allemaal kwalitatief goed (degene die nu uit zijn tenminste, de rest is afwachten). Alle laptops hebben hun eigen voor en nadelen.
Wat ga je met een mega-hoge resolutie doen op 13''? Je ziet niets meer op het scherm (teksten e.d.).
DPI schaling is in Windows a.t.m. nog niet geweldig als ik het van anderen hoor, moet wel verandering in komen met 8.1.
De Retina Macbook schaalt erg goed, maar je houdt minder werkplek over. Het ziet er ongelooflijk scherp uit, maar het is maar 1280x800 om je programma's op te draaien. Je kunt deze resolutie hoger zetten, maar dat kost je performance.
Wil je bijvoorbeeld 1680x1050, dan rendered de computer het beeld op 3360x2100. Dit trekt de HD4000 niet zo lekker. Hier moet schijnbaar verandering in komen met Mavericks (OSX 10.9).
Ga je voor de rMBP, sowieso wachten op de Haswell.
Wij kunnen de keuze niet maken voor je, dat zul je zelf moeten doen.
Het ligt gewoon erg aan voorkeuren van merk, OS & looks van het apparaat.
En bovenalles specificaties! Als je echt grafisch bezig gaat dan is een goed scherm een must, en een beetje leuke processor. Je moet nou eenmaal wel de Adobe suite goed kunnen draaien, en een ULV doet dat wel, maar je hoeft geen wonderen van zo'n ding te verwachten.
In dat opzicht lijkt mij de Zenbook Infinity ook de mooiste keuze, maar er is niet bekend over prijs en releasedatum en uitendelijk specificaties...
Heb al een eigen bedrijfje waar ik elke dag grafisch bezig moet zijn, wat ik vooral heb gemerkt is "the lack of details" in m'n 22 inch hd scherm en m'n 15 inch laptop met standaard resolutie. Soms zijn kleine details net even lastig te zien. Daarvoor is een <full hd scherm toch handig.
Ben trouwens wel gewend dat ik tijdens wat bijbaantjes op verschrikkelijke pc's moet werken, echt supersnel hoeft van mij niet. Photoshop en illustrator zijn niet de zwaarste programma's, open met m'n 500 euro desktop nu zo 50 files tegelijk in PS.
Denk dat het dan toch gaat tussen ativ oud en nieuw, sony vaio pro 13 en de retina mocht er iets veranderen voor eind augustus.
[
Voor 44% gewijzigd door
Verwijderd op 11-07-2013 08:59
]