Toon posts:

Ultrabook 1000-1500 Ativ book 9, MBA, MBPr, Sony vaio pro13

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Graphic design, surfen, video kijken

Wat mag je laptop gaan kosten?
1000-1500

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
13 inch heeft mijn voorkeur, >2 kilo, accuduur <4 uur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Twijfel op dit moment tussen:

Sony Vaio Pro 13:
+Goede spec/prijs verhouding. Vooral icm studentenkorting
+Super licht
+Goede reviews
-Flexibele hou ik niet zo van

Samsung Ativ 9 (oud, 2012)
+Straalt het meest luxe uit van alle ultrabooks
+Komt echt heel degelijk over
-Prijzig

Samsung Ativ 9 (nieuw, 2013)
+Geweldig hoge resolutie scherm
- Iets mindere spec in verhouding met het vorige model

Macbook Air 13 (2012)
+Mooi design
+Stevig
+Accu
- Prijzig/slechte garantie

Macbook 13 pro Retina
+Super scherm
+Degelijk
-Prijzig

Zenbook infinity
Weet hier eerlijk gezegd nog niet zo veel van, maar filmpjes zagen eruit alsof dit wel een kwaliteits- ultrabook gaat worden.

Wat is jullie mening over deze laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Streep a.u.b. de air weg vanwege het onacceptabele slechte display voor zo een prijs...
Je zou in principe ook de oude samsung wegstrepen aangezie deze nog uitgerust is met een ivy waar de andere haswell hebben. Een beetje rare keuze voor de hoge prijs. Retina is wel een flink maatje duurder maar daarintegen wel een stuk krachtiger in rauwe cpu kracht. Ik betwijfel alleen of je dat wel nodig gaat hebben wat wel ten koste gaat van het lagere gewicht. Tevens is het hele flex verhaal over de pro zwaar overdreven, kijk anders maar in het ervaringen topic van de pro, letterlijk geen enkele eigenaar die zich eraan stoort.

Als alternatief wil ik je nog wijzen op dell xps13. Deze heeft een flink lagere prijs dan de andere mits er kortingsacties vanuit dell ervoor beschikbaar zijn, wel is de koeling en accuduur wat minder.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 10:14
Allemaal mooi, en allemaal ongeveer hetzelfde qua performance. (Retina is wel een stuk sneller, maar voor 256GB SSD betaal je wel weer ongelooflijk veel).

MBA heeft wel een minder scherm, 1440x900 en maar een TN paneel. De andere modellen komen allemaal met mooie en hoge resolutie IPS panelen. Zeker voor grafisch design wel fijn.

Waarschijnlijk komt er wel binnen 2 maanden (misschien nog een stuk eerder) een nieuwe rMBP uit, misschien interessant om op te wachten (Haswell, dus betere batterijduur & een betere IGP voor het hoge resolutie scherm).

Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wat de betere laptop is. Ze zijn allemaal kwalitatief goed (degene die nu uit zijn tenminste, de rest is afwachten). Alle laptops hebben hun eigen voor en nadelen.

Wat ga je met een mega-hoge resolutie doen op 13''? Je ziet niets meer op het scherm (teksten e.d.).
DPI schaling is in Windows a.t.m. nog niet geweldig als ik het van anderen hoor, moet wel verandering in komen met 8.1.

De Retina Macbook schaalt erg goed, maar je houdt minder werkplek over. Het ziet er ongelooflijk scherp uit, maar het is maar 1280x800 om je programma's op te draaien. Je kunt deze resolutie hoger zetten, maar dat kost je performance.
Wil je bijvoorbeeld 1680x1050, dan rendered de computer het beeld op 3360x2100. Dit trekt de HD4000 niet zo lekker. Hier moet schijnbaar verandering in komen met Mavericks (OSX 10.9).
Ga je voor de rMBP, sowieso wachten op de Haswell.

Wij kunnen de keuze niet maken voor je, dat zul je zelf moeten doen.
Het ligt gewoon erg aan voorkeuren van merk, OS & looks van het apparaat.

En bovenalles specificaties! Als je echt grafisch bezig gaat dan is een goed scherm een must, en een beetje leuke processor. Je moet nou eenmaal wel de Adobe suite goed kunnen draaien, en een ULV doet dat wel, maar je hoeft geen wonderen van zo'n ding te verwachten.

In dat opzicht lijkt mij de Zenbook Infinity ook de mooiste keuze, maar er is niet bekend over prijs en releasedatum en uitendelijk specificaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:11:
Streep a.u.b. de air weg vanwege het onacceptabele slechte display voor zo een prijs...
Je zou in principe ook de oude samsung wegstrepen aangezie deze nog uitgerust is met een ivy waar de andere haswell hebben. Een beetje rare keuze voor de hoge prijs. Retina is wel een flink maatje duurder maar daarintegen wel een stuk krachtiger in rauwe cpu kracht. Ik betwijfel alleen of je dat wel nodig gaat hebben wat wel ten koste gaat van het lagere gewicht. Tevens is het hele flex verhaal over de pro zwaar overdreven, kijk anders maar in het ervaringen topic van de pro, letterlijk geen enkele eigenaar die zich eraan stoort.

Als alternatief wil ik je nog wijzen op dell xps13. Deze heeft een flink lagere prijs dan de andere mits er kortingsacties vanuit dell ervoor beschikbaar zijn, wel is de koeling en accuduur wat minder.
De air gaat het inderdaad denk ik niet worden, scherm is een goed punt. Ook ga ik geen gebruik maken van macos, en de specs zijn toch echt minder dan de rest.

Even de dell xps 13 bekeken, heeft een goede prijs/kwaliteits verhouding. Al helemaal als je die kortingen er nog bij rekent.

Over de flex van de lid, het gaat er niet om of hij steviger is of niet. Maar bij de ativ 9 book zit er geen beweging in, het voelt als een unibody van stevig materiaal. Dat heb ik toch iets liever dan een laptop die lichter is maar een beetje flexibel.

De oude ga ik niet wegstrepen, want ik dacht ergens te hebben gelezen dat de instap specificaties lager zijn. Dus vooral als het nieuwe model uitkomt kan dit toch een goede deal zijn, aangezien dit scherm dan alsnog bij de top hoort met zijn full HD trimulus technologie.
DGonlag2 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:17:
Allemaal mooi, en allemaal ongeveer hetzelfde qua performance. (Retina is wel een stuk sneller, maar voor 256GB SSD betaal je wel weer ongelooflijk veel).

MBA heeft wel een minder scherm, 1440x900 en maar een TN paneel. De andere modellen komen allemaal met mooie en hoge resolutie IPS panelen. Zeker voor grafisch design wel fijn.

Waarschijnlijk komt er wel binnen 2 maanden (misschien nog een stuk eerder) een nieuwe rMBP uit, misschien interessant om op te wachten (Haswell, dus betere batterijduur & een betere IGP voor het hoge resolutie scherm).

Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wat de betere laptop is. Ze zijn allemaal kwalitatief goed (degene die nu uit zijn tenminste, de rest is afwachten). Alle laptops hebben hun eigen voor en nadelen.

Wat ga je met een mega-hoge resolutie doen op 13''? Je ziet niets meer op het scherm (teksten e.d.).
DPI schaling is in Windows a.t.m. nog niet geweldig als ik het van anderen hoor, moet wel verandering in komen met 8.1.

De Retina Macbook schaalt erg goed, maar je houdt minder werkplek over. Het ziet er ongelooflijk scherp uit, maar het is maar 1280x800 om je programma's op te draaien. Je kunt deze resolutie hoger zetten, maar dat kost je performance.
Wil je bijvoorbeeld 1680x1050, dan rendered de computer het beeld op 3360x2100. Dit trekt de HD4000 niet zo lekker. Hier moet schijnbaar verandering in komen met Mavericks (OSX 10.9).
Ga je voor de rMBP, sowieso wachten op de Haswell.

Wij kunnen de keuze niet maken voor je, dat zul je zelf moeten doen.
Het ligt gewoon erg aan voorkeuren van merk, OS & looks van het apparaat.

En bovenalles specificaties! Als je echt grafisch bezig gaat dan is een goed scherm een must, en een beetje leuke processor. Je moet nou eenmaal wel de Adobe suite goed kunnen draaien, en een ULV doet dat wel, maar je hoeft geen wonderen van zo'n ding te verwachten.

In dat opzicht lijkt mij de Zenbook Infinity ook de mooiste keuze, maar er is niet bekend over prijs en releasedatum en uitendelijk specificaties...
Heb al een eigen bedrijfje waar ik elke dag grafisch bezig moet zijn, wat ik vooral heb gemerkt is "the lack of details" in m'n 22 inch hd scherm en m'n 15 inch laptop met standaard resolutie. Soms zijn kleine details net even lastig te zien. Daarvoor is een <full hd scherm toch handig.

Ben trouwens wel gewend dat ik tijdens wat bijbaantjes op verschrikkelijke pc's moet werken, echt supersnel hoeft van mij niet. Photoshop en illustrator zijn niet de zwaarste programma's, open met m'n 500 euro desktop nu zo 50 files tegelijk in PS.

Denk dat het dan toch gaat tussen ativ oud en nieuw, sony vaio pro 13 en de retina mocht er iets veranderen voor eind augustus.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:57

ChillPascal

In the end...

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:29:
13 inch heeft mijn voorkeur, >2 kilo, accuduur <4 uur
Wordt lastig, een 13" ultrabook welke zwaarder is dan 2 kg en een accuduur heeft van minder dan 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ChillPascal schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Wordt lastig, een 13" ultrabook welke zwaarder is dan 2 kg en een accuduur heeft van minder dan 4 uur.
< betekent kleiner dan: I< = K = kleiner dan ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Je wil een laptop die zwaarder dan 2kg is en minder dan 4 uur accuduur heeft? :+

Maar even serieus. Ik denk dat je met 1080p op 13" te allen tijde genoeg detail op je scherm hebt. Wat ik zelf een groot voordeel vind van de Pro 13 is dat de non-touch versie een anti-glare scherm heeft. Voor serieuze accuduur zit je vast aan de Pro of de MBPr. En persoonlijk vind ik de meerprijzen die je betaald bij Apple echt bizar dus blijft de Pro over :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:01:
Je wil een laptop die zwaarder dan 2kg is en minder dan 4 uur accuduur heeft? :+

Maar even serieus. Ik denk dat je met 1080p op 13" te allen tijde genoeg detail op je scherm hebt. Wat ik zelf een groot voordeel vind van de Pro 13 is dat de non-touch versie een anti-glare scherm heeft. Voor serieuze accuduur zit je vast aan de Pro of de MBPr. En persoonlijk vind ik de meerprijzen die je betaald bij Apple echt bizar dus blijft de Pro over :P
Iemand was je al voor met die grap!

Maar de chassis van de ativ book 9 is denk ik toch wel een stukje beter dan de flex chassis van de pro, maar de pro heeft betere specs voor de prijs.. Nog ff afwachten wat de release van de nieuwe ativ 9 book doet met de prijs van de oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:13:
[...]

Maar de chassis van de ativ book 9 is denk ik toch wel een stukje beter dan de flex chassis van de pro, maar de pro heeft betere specs voor de prijs.. Nog ff afwachten wat de release van de nieuwe ativ 9 book doet met de prijs van de oudere versie.
De flex in de ultrabook betekend absoluut niet dat die slechter of minder steviger is, juist integendeel... Kijk maar eens naar de Lenovo thinkpads en de Vaio Z, zeeer flexibele notebooks die juist door hun flex indestructible waren. Natuurkundig technisch kan je laptop dan stoot schade afwentelen in plaats van te barsten of breken... Kijk anders eens naar de zovelen "lenovo thinkpad crash test/car crash test" :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:13:
[...]

Had de post nog open staan van 4 uur ervoor ofzo :+
Nee hoor, stijfheid is niet altijd beter. Juist meegeven kan vaak ook voorkomen dat er iets kapot gaat. Dus het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Had de post nog open staan van 4 uur ervoor ofzo :+

[...]

Nee hoor, stijfheid is niet altijd beter. Juist meegeven kan vaak ook voorkomen dat er iets kapot gaat. Dus het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ja daar doel ik meer op, een "stijve" laptop voelt gewoon fijner aan. Ben nog wel aan het kijken welke modellen van de ativ book 9 dat zware chassis hebben, want er is blijkbaar ook een goedkoper model met een magnesium behuizing. Topic van 200 pagina's doorgelezen op http://forum.notebookreview.com/, maar ben er nog steeds niet echt achter.

Ook wel jammer van de 4gb bij de ativ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:04:
[...]

Ja daar doel ik meer op, een "stijve" laptop voelt gewoon fijner aan. Ben nog wel aan het kijken welke modellen van de ativ book 9 dat zware chassis hebben, want er is blijkbaar ook een goedkoper model met een magnesium behuizing. Topic van 200 pagina's doorgelezen op http://forum.notebookreview.com/, maar ben er nog steeds niet echt achter.

Ook wel jammer van de 4gb bij de ativ.
Wat voor programma's wil je kunnen gebruiken op het gebied van graphic design?

Trouwens, had je de Vaio Pro al eens een keer in het echt gezien, het is namelijk denk ik echt helemaal niet zo flexibel als je denkt dat het is... Het voelt namelijk ook behoorlijk luxe aan.
Neem anders hier eens een kijkje: [Ervaringen] Sony Vaio Pro Series
De "Flex" van de pro zou niet echt een argument moeten zijn om het apparaat niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:08:
[...]

Wat voor programma's wil je kunnen gebruiken op het gebied van graphic design?

Trouwens, had je de Vaio Pro al eens een keer in het echt gezien, het is namelijk denk ik echt helemaal niet zo flexibel als je denkt dat het is... Het voelt namelijk ook behoorlijk luxe aan.
Neem anders hier eens een kijkje: [Ervaringen] Sony Vaio Pro Series
De "Flex" van de pro zou niet echt een argument moeten zijn om het apparaat niet te nemen.
Nee nog niet, is hij te bezichtigen in de mediamarkt?

Voornamelijk illustrator en photoshop, maar zal vast nog een keer premiere oid nodig hebben waar je meer RAM voor nodig hebt. Maar gelukkig kan ik veel zwaarder werk op m'n desktop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:10:
[...]

Nee nog niet, is hij te bezichtigen in de mediamarkt?

Voornamelijk illustrator en photoshop, maar zal vast nog een keer premiere oid nodig hebben waar je meer RAM voor nodig hebt. Maar gelukkig kan ik veel zwaarder werk op m'n desktop doen.
o.a. al te spotten in de mediamarkt bijlmer arena, mediamarkt den haag en de saturn in leidsche rijn. Verdere meldingen nog niet, maar neem maar aan dat de gemiddelde mediamarkt met zo een sony tafeltje hem al heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:11:
[...]

o.a. al te spotten in de mediamarkt bijlmer arena, mediamarkt den haag en de saturn in leidsche rijn. Verdere meldingen nog niet, maar neem maar aan dat de gemiddelde mediamarkt met zo een sony tafeltje hem al heeft staan.
Zal van het weekend nog even kijken, mediamarkt Ede is namelijk wel redelijk groot.

Wat wel een nadeel is van een een lichter materiaal, is dat je bijvoorbeeld 2 handen nodig hebt om hem open te maken.

Zie 1:18 bij dit filmpje:
YouTube: FIRST LOOK: VAIO Pro | Carbon Fibre

Maar ze zijn inderdaad wel lovend in het topic over de pro, moet hem toch maar in het echt zien. Net weer even samengesteld via de surfspot 10% korting. 1140 euro voor full hd, 256gb, 8gb ram en i7 is toch wel een goede deal.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 19:22 ]

Pagina: 1