Upgrade memory vraag/advies

Pagina: 1
Acties:

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:02

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik ben van plan mijn memory te upgraden naar 8gb of 16gb, dit doordat 4gb te weinig is i.c.m. VMWare. Ik heb het volgende setje al op het oog heb, maar heb toch liever eerst een paar vraagjes.
Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit

Mijn huidige systeem:
Moederbord: Gigabyte GA-P55-UD3 (rev.1)
Processor: Intel Core i7-860 (2,8GHz)
Geheugen: Kingston ValueRAM 4096 MB DDR3-1333, Timings CL9-9-9-24.

Ik heb gelezen dat de processor in staat is tot maximaal DDR3-1600 optimaal te gebruiken.

1) Dus als ik DDR3-1600 memory koop met dezelve timings (welke hiervoor benoemd), hoef ik in principe niks te veranderen aan de instellingen of zie ik dit verkeerd?
2) Als ik over ga van 2 sticks naar 4 sticks moet ik dan nog iets aan de instellingen veranderen?
3) Een e.v.t. advies voor ander memory is ook welkom.

Deze vragen omdat de informatie die ik heb gevonden grotendeels betrekking heeft op overclocken, waarvan ik nu niet zeker weet of dit ook betrekking heeft op het simpelweg vervangen/upgraden van het memory. Ook omdat ik verder geen ervaring heb met het vervangen/upgraden van het memory, en de gevonden informatie over het algemeen over andere merken moederborden gaan.

Alvast voor de reacties,
ZP

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
inprenciepe hoef je nooit je Bios/UEFi te veranderen als je meerdere sticks koopt. Dat je i7 geen 1600 lijkt me sterk, Bij een pentium 2 kan je zelfs PC133 500 MB erin doen. Ik denk dat de schrijver bedoeld dat de geheugenchips niet ondersteund worden. Teminste ik heb het zelf nooit meegemaakt.

Jouw gekozen is vrij goed, (kan hem alleen niet vinden in de tweakers price watch)

Maar wat je ook kan doen is een ram 4 GB van 1333 Mhz nemen of juist nog 8 GB om 12 GB te krijgen, en die er vervolgens bijklikken.

TIME TO UPGRADE !!!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
rickboy333 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:47:
1)in principe hoef je nooit je Bios/UEFi te veranderen als je meerdere sticks koopt.
2)Dat je i7 geen 1600 lijkt me sterk, Bij een pentium 2 kan je zelfs PC133 500 MB erin doen. Ik denk dat de schrijver bedoeld dat de geheugenchips niet ondersteund worden. Teminste ik heb het zelf nooit meegemaakt.

3)Jouw gekozen is vrij goed, (kan hem alleen niet vinden in de tweakers price watch)

4)Maar wat je ook kan doen is een ram 4 GB van 1333 Mhz nemen of juist nog 8 GB om 12 GB te krijgen, en die er vervolgens bijklikken.
1) Dus het is mogelijk deze simpelweg uit te wisselen zonder er iets aan te doen, maar zeg ik heb memory met andere timings dan moeten deze wel aangepast worden?

2) Ik bedoel dat deze juist wel 1600 kan gebruiken.

3) Het kan best zijn dat deze nog niet in de pricewatch staan, het is namelijk een vrij nieuw type.

4) Dus dat betekend dat ik de huidige sticks laat zitten en er 2 nieuwe bij zet.
Zoals ook hier benoemd "Verschillende groottes RAM"

edit:
Ik twijfel alleen nog hoeveel gb ik uiteindelijk wil hebben doordat dit wel aardig hard gaat als je met VMWare aan het spelen bent. De 4gb die ik nu heb is nu vaak 100% in gebruik, ik heb het vermoeden dat 8 wel genoeg moet zijn maar als ik toch ga upgraden moet het wel direct goed zijn. Het moederbord support tot max 16gb

Ik weet ook niet of ik de huidige memory wil behouden, dan moet ik nog even tijd maken voor een mem-check. (heb het vermoeden dat deze ook niet helemaal meer in orde zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door zekerpixels op 10-07-2013 18:42 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
(1 ja je kan ze simpelweg gewoon andere inzetten. Ik heb dat nog nooit in de bios moeten instellen, tenzij je je rams overklokt, Maar dat doet men meestal niet.

(2 ja dat bedoel ik ook. Ik was vergeten 1600MHz neer te zetten.

(3 klopt, het nadeel van vrij nieuw is dat er niks over bekend is. Geen review nada. Maar bij corsair zou het wel goed zitten.

(4 ook dat is geen probleem. Ik had vroeger in mijn oude pentium 2 PC een Ram van 500 MB en een van 32 MB. (allebei 100Mhz) Dus in de tussentijd zal er niet veel veranderd zijn.

Anders moet je even de gegevens van je moederbord opzoeken op de site van de fabrikant. Maar ikzelf heb het in al die jaren nooit meegemaakt.

TIME TO UPGRADE !!!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Is het niet verstandig memory te kiezen met XMP? Wat ook door mijn moederbord word ondersteunt.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3164#sp

Het nieuwe model memory van Corsair de ik eerder heb genoemd de vengeance pro, word op de Corsair site genoemd Compatibility Intel® 3rd and 4th Generation Core Processors.

Bij de vengeance varianten staat compatibility with all Intel® Core™ i3, i5 and i7 processors, as well as the 2nd generation Intel processor family.

Welke in nu verstandig te kiezen? of misschien andere suggesties.

Mijn voorkeur gaat uit naar Corsair, ben er nog niet uit of ik 8gb of 16gb wil (16gb is ook max van moederbord en processor), 1600MHz en timings 9-9-9-24. (e.v.t de kleur blauw)

edit:
Ik dacht dat memory kiezen makkelijk was maar valt toch flink tegen.

edit:
Corsair Vengeance Blue 2 x 4gb (8gb)
Corsair Vengeance Blue 4 x 4gb (16gb)
Corsair Vengeance Pro Blue 2 x 4gb (8gb) (of deze e.v.t twee keer voor 16gb)
Corsair Vengeance Pro Blue 2 x 8gb (16gb)
Sorry de Corsair Vengeance Pro staan nog niet met specificaties op tweakers, daarom een link naar alternate.
De bovenstaande memory hebben allemaal 1600MHz en de timings 9-9-9-24.

edit:
Ik weet alleen niet wat beter is als ik 16gb zou nemen, 2 of 4 sticks? (Dual channel)

[ Voor 121% gewijzigd door zekerpixels op 11-07-2013 22:41 ]

Verwijderd

Op de Intel website staat dat je processor standaard 1066/1333MHz geheugen aankan.
http://ark.intel.com/products/41316
Je kan vast geheugen op een hogere snelheid gebruiken als je gaat overklokken, maar als je alles zo simpel mogelijk wil houden kun je dat beter niet doen.
Als je een 1600MHz reepje geheugen bijprikt kan dat in theorie samenwerken met het DDR3-1333MHz geheugen wat je al hebt. Wel op de laagste snelheid en niet op 1600. Als je 1 reepje toevoegt aan je 2 bestaande reepjes zal het niet meer in dual channel werken.
Op pagina 16 van de handleiding van je moederbord staat dat als je alle geheugenslots gebruikt, dat het aanbevolen is om alle modules van hetzelfde type te gebruiken voor maximale prestaties:

"Due to CPU limitations, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR3 memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that
memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used for optimum performance. When enabling Dual Channel mode with two memory modules, be sure to install them in the DDR3_1 and DDR3_3 sockets."

Als je de maximale prestatie eruit wil halen kun je -denk ik- het beste kijken naar een dual channel kit op een zo laag mogelijk voltage vanaf 1,5V., het liefst een kit van 2 als het mogelijk is en max. 1600MHz als je niet gaat overklokken. Een kit van 2 modules is vaak ook wat goedkoper. Ook even de shopreview van de winkel waar je het wil halen lijkt me bij geheugen wel van belang. Wat ik zelf ook doe is kijken of een geheugenkit al door anderen is gebruikt op een moederbord.

G.Skill en Patriot hebben ook mooi uitziende blauwe modules op 1,5V.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2013 04:37 ]

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Je heb gelijk van die 1333MHz, ik weet niet meer waar ik die van 1600 heb gelezen. Omdat memory van 1600 ook als 1333 gebruikt kan worden, en het prijsverschil minimaal is, lijkt mij 1600 handiger.

Ik snap dat ik er twee moet toevoegen om deze alsnog in dual channel te gebruiken, ik denk dat ik de huidige gewoon compleet vervang. Maar is het dan verstandiger om voor 2 of 4 stuks te kiezen, of maakt dit in principe niks uit. (vanzelfsprekend in een kit) Ook maakt dit voor de prijs weinig uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 03:25:
Ook even de shopreview van de winkel waar je het wil halen lijkt me bij geheugen wel van belang. Wat ik zelf ook doe is kijken of een geheugenkit al door anderen is gebruikt op een moederbord.
Van mijn huidige moederbord heb ik nog niet kunnen vinden dat iemand memory gebruikt die nog verkrijgbaar is, maar een nieuw type mag geen probleem vormen.

edit:
Niet dat "er mooi uitzien doorslaggevend is", zien de G.Skill RipjawsX er netjes uit ook geen tot weinig prijsverschil.

G.Skill RipjawsX 2 x 4gb (8gb)
G.Skill RipjawsX 4 x 4gb (16gb)
G.Skill RipjawsX 2 x 8gb
(16gb)
Bovenstaande de memory is allemaal 1600MHz en timings 9-9-9-24.

Moet nog even zoeken naar reviews over G.Skill, over het algemeen is Corsair beoordeel als zijnde goed kwaliteit.
Had ook verder gekeken naar Kingston HyperX maar die hebben niet direct dezelfde timings.

[ Voor 39% gewijzigd door zekerpixels op 12-07-2013 12:22 ]

Pagina: 1