Multitasking pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:23
Hallo,

Gezien ik een laptop heb op het moment, die niet meer voldoet bij wat ik doe, is het eens tijd voor een nieuwe computer:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
- Minecraft, en wat andere games als de igp dat aan kan (bij meer budget uitbreiden met een krachtige GPU / twee krachtige GPU's).
- Veel multitasken (Firefox met rond de 70 / 80 tabbladen zijn zelfs op deze laptop geen uitzondering). Hiervoor wil ik uiteindelijk ook uitbreiden naar 3 full-hd schermen, als er meer budget is.
- Livestreamen / opnemen van games / tutorial's, en dus ook video's renderen met waarschijnlijk Sony Vegas Movie Studio HD Platinum.
- Mogelijk nog virtuele machines draaien in de toekomst om mee te experimenteren, en leren hoe dat allemaal werkt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro inclusief verzendkosten, en het liefst bij een betrouwbaar bedrijf / betrouwbare en bekendere bedrijven. Het mag er absoluut niet overheen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Een simpele logitech muis, en een goedkoop König toetsenbord, wat later nog vervangen gaat worden met een mechanisch toetsenbord en een gaming muis, als hier ook budget voor vrijkomt.
- Een Sennheiser PC 360 G4ME (Headset)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op het moment amper nog wat, ik wil vooral een bevestiging dat het goed met elkaar samenwerkt. Als er nog een mogelijke geluidskaart o.i.d. erbij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel (i7 serie)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil graag bij deze i7 blijven, en minstens 16gb RAM houden.
Ook zou ik graag kijken of er een mogelijkheid is voor een goede geluidskaart die in mijn budget past, die goed geluid geeft i.c.m. mijn Sennheiser PC 360 G4ME (ik las dat deze nog beter is met een goede geluidskaart).

Orginele keuze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 271,60€ 271,60
1Asus Z87-A€ 125,80€ 125,80
1Sharkoon REX8 Value Black€ 48,50€ 48,50
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 180,29€ 180,29
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/16X€ 88,10€ 88,10
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 16,-
1XFX PRO750W€ 84,90€ 84,90
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,09

Uitleg:

Intel Core i7 4770

Deze processor gezien mijn wensen / doeleinden (Veel multitasken, zoals Firefox open hebben staan met 70 / 80 tabbladen, Minecraft tegelijk open kunnen hebben staan, en tegelijk nog programma's als skype en teamspeak open te hebben staan, met mogelijk ook nog een programma als open broadcaster software om te livestreamen)

Kingston HyperX Beast (16GB)

Minimaal 16GB zodat ik wat zou kunnen "spelen" met bijvoorbeeld virtual machines. Ook wil ik de optie nog houden om later te kunnen upgraden naar 32GB, vandaar dat ik nu al latjes van 8GB pak, inplaats van een setje met 4GB latjes.
Gekozen voor dit setje omdat het het goedkoopst was (volgensmij is dit vergelijkbaar met duurdere setjes)

Asus Z87-A

Vanwege het feit dat ik later 1 of 2 krachtige videokaarten wil inbouwen (Denk aan een GTX 770 of 780).
Ook las ik dat geluidschips op H87 en B85 moederborden minder goed zijn, maar als er een geluidskaart gevonden kan worden dat binnen mijn budget past door het moederbord aan te passen naar een H87 versie, die wel 2x PCI-e 3.0 x16 heeft, mag dat ook.

Plextor PX-256M5S 256GB

Puur omdat ik zie dat deze wordt aangeraden wordt, en deze redelijk goede presties bied.

XFX PRO750W

Ik wil de optie openhouden om 2 krachtige videokaarten in te bouwen, zoals hierboven beschreven. Hiervoor een voeding met 750Watt aan vermogen.

Sharkoon REX8 Value Black

Ik heb gezocht naar een wat goedkopere kast zodat er meer budget was voor de rest.
Verder oogt de kast goed naar mijn mening, maar zoals ik hier vaak lees: Dat is puur persoonlijke voorkeur.

LG GH24NS90 Zwart
De enige reden hiervoor is dat het soms nog wel eens handig kan zijn om een dvd te kunnen kijken / branden, of drivers te installeren.

Dell Ultrasharp U2312HM Zwart

Deze wordt aangeraden bij de best-buy guide, dus ik neem aan dat het een goede is.
Ook oogt het goed.
Later wil ik dit uitbreiden naar 3 van deze schermen.

Vragen:

- Is er een extra cpu koeler nodig, of voldoet de stock?
- Heeft de voeding genoeg kabels om 2x een GTX 770 of 1 / 2 GTX 780's aan te sturen?
- Is er al een sata kabel meegeleverd met de Plextor ssd?
- Hoe makkelijk is het bouwen in deze kast? Ik kon er amper tot geen reviews over vinden?
- Zijn er goedkope alternatieven voor de Dell Ultrasharp 2312HM, of kan ik het beste bij deze monitor blijven?

Ik wil alles graag voor vrijdag beslist hebben, maar dat lukt wel neem ik aan. :)

Uiteindelijk bestelde onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 297,10€ 297,10
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 124,50€ 124,50
1Asus GeForce GTX 760 2GB DCII OC€ 239,50€ 239,50
1Zalman Z12 Plus€ 61,-€ 61,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10€ 59,10€ 59,10
1Seasonic M12II 750W 80+ Bronze€ 87,-€ 87,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,30€ 83,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,-

[ Voor 29% gewijzigd door Overdrive97 op 14-08-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een nutteloze vraag: Hoe kom jij aan 70 tabbladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou een CPU koeler erbij pakken zoals de gelid solutions, de voeding is overkill, OOK als je SLI gaat met 770. Neem een fractal design r4 en neem andere ram, de gene die je nu gekozen hebt is eigenlijk €120 géén 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:13:
Het komt er op neer dat ik meestal begin met 5 tabbladen, dat breidt zich snel uit, en op den duur staan er tegen de 70 tabbladen open. Ik sluit ze dan ook amper af, behalve als ik echt niets terug kan vinden, dan haal ik er weer 10 weg, en kijk ik er niet meer naar.

Ik heb bijvoorbeeld minstens 5 à 10 tabbladen van tweakers.net open staan op het moment.
Teun. schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:14:
Ik zou een CPU koeler erbij pakken zoals de gelid solutions, de voeding is overkill, OOK als je SLI gaat met 770. Neem een fractal design r4 en neem andere ram, de gene die je nu gekozen hebt is eigenlijk €120 géén 80.
De fractical design r4 vind ik wel een mooie case, maar het is wel 40 à 50 euro duurder. Wat zijn de voordelen ten opzichte van de case die ik nu heb gepakt?

Ik heb liever een voeding die wat over heeft dan dat het net goed gaat, voor het geval dat ik ooit 2x een GTX 780 zou draaien o.i.d.

Is een apparte CPU koeler nodig, of voldoet de boxed koeler bij 100% verbruik (Niet dat ik dat snel ga bereiken, maar in case that moet hij wel goed zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:13:
dat vroeg ik mij ook af, vond het hebben van max 10 al veel... en nee, die vraag is niet nutteloos, klinkt meer als erg lui zijn om de boel te slutien dan echt practisch nut.

maar goed,

wat vind je hiervan? http://www.rockstargames....icial-gameplay-video.html oops, this could have been awkeard :) deze link dus
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed

i7 zonder IGP, stuk goedkoper. even goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door Lednov op 09-07-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lednov schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:21:

wat vind je hiervan? http://www.rockstargames....icial-gameplay-video.html oops, this could have been awkeard :) deze link dus

Dat is volgens mij een trailer van GTA V...

EDIT: haha, al opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Lednov schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:21:
[...]

Haha, de game ziet er goed uit hoor ;p

Volgensmij heb je voor een Xeon toch een appart workstation moederbord nodig?
Het lijkt me dat je uiteindelijk toch duurder uit bent, anders was ik al eerder voor de Xeon gegaan, met een goedkope gpu, die ik later dan upgrade naar een high-end.
Teun. schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:14:
Ik heb ander RAM gekozen, zie beginpost.

[ Voor 19% gewijzigd door Overdrive97 op 09-07-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
nee hoor, elke 1150 socket is prima. let op, met boven genoemde Xeon!

ja een GPU moet er nu wel bij, was even in de veronderstelling dat ie al er bij zat. en duurder? nou nee, je betaald nu niet voor en IGP die je toch niet gaat gebruiken. dus budget over voor een mooie GPU

offtopic:
ja die game ziet er zeer goed uit, jammer dat voor PC nog ff wachten is :(

[ Voor 15% gewijzigd door Lednov op 09-07-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Lednov schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:52:
nee hoor, elke 1150 socket is prima. let op, met boven genoemde Xeon!

ja een GPU moet er nu wel bij, was even in de veronderstelling dat ie al er bij zat. en duurder? nou nee, je betaald nu niet voor en IGP die je toch niet gaat gebruiken. dus budget over voor een mooie GPU
Ik zie alleen 4 workstation borden staan bij de ondersteuning die de Xeon E3-1230v3 bied.
http://ark.intel.com/products/75054

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
wel nee moederborden ondersteunen dit, tis gewoon een i7 met een Xeon badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Lednov schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:00:
wel nee moederborden ondersteunen dit, tis gewoon een i7 met een Xeon badge.
Ik heb even gekeken, maar de GT 610 die je voor het prijsverschil kan kopen brengt bijna geen extra prestaties met zich mee ten opzichte van de igp van de i7 4770, mogelijk is hij zelfs slechter.

Ik denk dat ik bij deze setup blijf , of iemand mocht echt iets goeds voorstellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Duh! totaal niet vergelijkbaar! en die kaart moet je ook niet kopen :) tuurlijk is die slechter, dat had ik je van te voren al kunnen vertellen.
her verschil moet je bijleggen bij een fatsoenlijke GPU. verwacht niet veel van de IGP, een beetje film kijken ( met 3D) lukt nog wel, gamen op de laagste settings gaat ook, daarna houdt het gauw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Lednov schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:20:
Duh! totaal niet vergelijkbaar! en die kaart moet je ook niet kopen :) tuurlijk is die slechter, dat had ik je van te voren al kunnen vertellen.
her verschil moet je bijleggen bij een fatsoenlijke GPU. verwacht niet veel van de IGP, een beetje film kijken ( met 3D) lukt nog wel, gamen op de laagste settings gaat ook, daarna houdt het gauw op.
Van de IGP verlang ik ook niet veel, het enige wat ik er in principe mee zal doen wat betreft "gamen" zal Minecraft zijn. Verder wordt de IGP gewoon gebruikt voor het kijken van youtube video's etc. , dus niet iets wat echt zwaar is.
Echt gamen wil ik meer gaan doen tegen de tijd dat ik ook een videokaart kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overdrive97 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:47:
[...]
Van de IGP verlang ik ook niet veel, het enige wat ik er in principe mee zal doen wat betreft "gamen" zal Minecraft zijn. Verder wordt de IGP gewoon gebruikt voor het kijken van youtube video's etc. , dus niet iets wat echt zwaar is.
Echt gamen wil ik meer gaan doen tegen de tijd dat ik ook een videokaart kan plaatsen.
Niet om het één of ander heh, maar weet je zeker dat je heel slim bezig bent met dit alles?

In de BBG staan voor jouw budget redelijke middenmoot game-bakken. Het open hebben van 70 tabs in Firefox is geen "multitasken" want de tabs die je niet actief hebt zijn niet zo wild bezig CPU resources te slurpen als je actieve tabje (Als iemand die zich herkent in het open hebben van 7 browservensters van 2 verschillende browsers met samen mákkelijk rond de 50 tabs weet ik dat zeker :+ )

Alt-tabben uit het meest spul hakt gelijk het CPU gebruik af naar nagenoeg 0% mits het op de achtergrond niet woest door blijft lopen. Het enige wat je gauw tekort komt is geheugen, wat met 16 GB écht geen issue gaat zijn.

Mijn huidige set-up is een i7-960 (3,2 Ghz, 4cores,HT) met 12 GB ram en een SSD. Maar voor m'n volgende bak (ik ben al aan het rondkijken voor wanneer BF4 uitkomt) overweeg ik serieus om gewoon een i5 te nemen - hyperthreading zit bij het gamen vaker in de weg dan dat het helpt en het verschil tussen HT aan en HT uit is met 4 cores sowieso niet heel groot. En ja, ik heb deze PC ook gebouwd omdat ik veel dingen tegelijk deed inclusief het draaien van een testlabje om Lync en Exchange dingen mee te testen voor implementatie.

Echt helemaal niets wat ik doe, van labje bouwen tot gamen (en dan alt-tabben van Skyrim naar Battlefield 3 omdat ik geen zin heb Skyrim af te sluiten als m'n vrienden online komen om te gamen) tot browsen tot videootjes bewerken of filmpjes kijken, vereist meer CPU kracht dan de i5 in de BBG gamebak kan bieden. 12 GB RAM heb ik erin zitten en ik krijg het écht alleen vol als ik vier VMs tegelijk ga draaien. En zit te gamen. Met een filmpje ernaast op het tweede scherm. Ik zou als ik jou was dus gewoon met zo'n BBG gamebak als uitgangspunt beginnen, er 16GB RAM, een snellere i5 en een monitor bij nemen, en nooit meer omkijken.
Nu een i7 rig met een gigantische sloot geheugen kopen zonder videokaart omdat je af en toe een beetje slordig bent met Firefox tabjes sluiten is écht weggegooid geld, zeker als je aangeeft later te willen gaan gamen "als je budget hebt". Dat budget heb je nu al, alleen lijk je het te willen besteden aan dingen die je niet nodig hebt en niet zult gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
  • Laatst online: 07:16
Misschien toch eens kijken naar een AMD FX8350? Zeker voor het streamen tijdens het gamen is dit een goede processor.
Interessante link mbt live streaming: YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

En voor Multitasking zal je ook niet teleurgesteld zijn met 8 cores ;) .

Interessante link mbt future proofing: http://www.eurogamer.net/...fing-your-pc-for-next-gen

Assumption is the mother of all F'-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Ik heb een lijstje gemaakt waar de FX 8350 in verwerkt is. Na ook erg ingekort te hebben op de monitor heb ik ook een GTX 760 in het lijstje kunnen zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 164,26€ 164,26
1ASRock 970 Extreme4€ 78,20€ 78,20
1EVGA GeForce GTX 760 4GB€ 270,50€ 270,50
1Sharkoon REX8 Value Black€ 48,50€ 48,50
1Acer G226HQLBbd Zwart€ 98,03€ 98,03
1Kingston KVR16N11K2/16€ 104,95€ 104,95
1XFX PRO650W€ 72,80€ 72,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 979,14

Het voordeel aan de build zal zijn dat ik er al redelijk goed op kan gamen, en de mogelijkheid zal hebben om een 2e GTX 760 erbij te plaatsen, welke gezamenlijk in SLI beter zullen presteren dan een GT 780.
.
Wat ik me wel afvraag:
- Is een PCI-e 2.0 x16 slot genoeg voor een GTX 760? Bij de kaart staat dat deze PCI-e 3.0 x16 nodig heeft? Of begrijp ik dat verkeerd?
- Tot hoeveel GB's aan RAM kan dit uitgebreid worden?
- Zou de FX-8350 overgeclockt kunnen worden met dit mobo?

Ook ben ik wat dit betreft eigenlijk meer een Intel "fanboy", maar als het zo beter zou kunnen kan AMD wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Overdrive97 op 10-07-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
2.0 is nog niet direct per se nodig, het is wel, op zijn zachtst gezegd vreemd dat er geen chipsets zijn met 3.0 voor AMD. de ene die er wél is is stervensduur.

32GB max, 4x8GB

ja, en heel goed zelfs.
je kan eventueel kijken naar deze brodjes, http://tweakers.net/price.../338772;336115/categorie/ voornamelijk toevoeging van usb 3.0 voor voorzijde, wat toch niet onmisbaar kan zijn :)

laat maar, geen SLI... ff opletten Lednov...

[ Voor 6% gewijzigd door Lednov op 10-07-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Lednov schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 18:02:
2.0 is nog niet direct per se nodig, het is wel, op zijn zachtst gezegd vreemd dat er geen chipsets zijn met 3.0 voor AMD. de ene die er wél is is stervensduur.

32GB max, 4x8GB

ja, en heel goed zelfs.
je kan eventueel kijken naar deze brodjes, http://tweakers.net/price.../338772;336115/categorie/ voornamelijk toevoeging van usb 3.0 voor voorzijde, wat toch niet onmisbaar kan zijn :)

laat maar, geen SLI... ff opletten Lednov...
Alsnog bedankt voor het meedenken. Ik ga overwegen om wel voor de AMD te gaan, en het bespreken met wat vrienden.

Zijn er nog mogelijke veranderingen mogelijk die de prijs omlaag doen brengen zonder verlies van features o.i.d., of zelfs meer handige features voor een prijs die binnen het budget past? (Inclusief verzendkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overdrive97 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:12:
[...]

Alsnog bedankt voor het meedenken. Ik ga overwegen om wel voor de AMD te gaan, en het bespreken met wat vrienden.

Zijn er nog mogelijke veranderingen mogelijk die de prijs omlaag doen brengen zonder verlies van features o.i.d., of zelfs meer handige features voor een prijs die binnen het budget past? (Inclusief verzendkosten)
Ik zie niets waarvan ik denk "dat kan goedkoper met vergelijkbare specs" eigenlijk.
De videokaart is nog goedkoper te nemen, maar dan kom je wel in de low end reeks en dat gamet niet lekker. 16 GB geheugen, een goeie processor, een moederbord waar je in de toekomst nog aan kunt upgraden als je dat wilt, een nette niet te dure videokaart, een goedkope nette kast.

Wat ik uit ervaring niet zou doen is die voeding nemen. Niet dat die slecht is, maar omdat jij over een jaar ofzo echt geen 760 bij gaat prikken. Want dan moet je die kopen, en dan gaat je PC veel meer herrie en hitte maken en stroom zuipen en moet je SLI gamen. Dat levert normaliter geen dubbele framerates op maar wél getob bij veel spellen. Terwijl je over een jaar voor de verkoopprijs van je eigen 760 + wat je zou betalen voor een tweedehands 760 gewoon weer een mid-range videokaart kunt kopen die dan waarschijnlijk sneller is dan twee 760s, of althans snel genoeg om dat een veel aantrekkelijker idee te maken.
Dan spaar je nu een tientje of twee op de voeding en die ga je nodig hebben voor je verzendkosten zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Voor gamen maakt je cpu niet zoveel uit. Het is de gpu die het werk moet doen (zeker als je de settings op high heb staan). Zolang de cpu je gpu kan voeden van data is het goed. Je zou voor gamen zelfs nog kunnen kijken naar de fx 8320.

Afbeeldingslocatie: http://static.techspot.com/articles-info/679/bench/Gaming_01.png
http://www.techspot.com/r...core-i7-4770k/page12.html

Voor jouw (minecraft) heb je aan 1 gpu meer dan genoeg. Je gpu kan goedkoper (lichte games). Welke games speel je en hoelang computer je per dag? De voeding kan eentje met minder wattage en dus goedkoper. (Meerdere gpu's is echt alleen nodig als je hoge fps wilt in de allerzwaarste games)

Twee gpu's trekken ook meer stroom.

Afbeeldingslocatie: http://www.vortez.net/articles_file/22107_power.png
http://www.vortez.net/art...gtx_760_sli_review,9.html

Geluidskaart kun je even kijken naar de goedkoopste van asus.

Overklokken cpu lijkt mij voor jouw gebruik niet nodig. (stroomverbruik gaat omhoog en dan heb je ook een dikke koeler nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
De vraag: Hoeveel computer je per dag, kan ik beantwoorden met eigenlijk de hele dag door.
Na schooltijden ook de hele tijd door.

Minecraft is niet het enige wat ik zou willen spelen, maar op het moment is dat het enige wat mijn huidige laptop kan (30 fps halen op laagste settings redt hij amper tot nooit). Wat ik bij deze game graag zou willen is op hoogste settings spelen, inclusief de zogenoemde GLSL shader mod, welke erg zwaar is (waarschijnlijk slecht geprogrammeerd) voor de gpu. Ik zou graag ten alle tijden boven 60fps willen spelen, gezien ik heb gemerkt op mijn vaders pc dat ik verschil zag tussen 50 en 60 fps, en op 50fps spelen storend vond.

Games die ik op den duur wil spelen / streamen zijn toch echt games als BF3 / BF4, Crysis 3, Far Cry 3, GTA V etc. Bij deze games zou ik ook boven de 60fps willen blijven, als het moet stel ik de settings wat bij omlaag i.p.v. te accepteren dat hij onder de 60fps uitkomt.

Wat ik in een GTX 760 2-way SLI benchmark video heb gezien (YouTube: NVIDIA GTX 760 2-Way SLI Performance & Gaming Benchmarks!) presteert deze kaart in SLI veel beter in de bovenstaande games die al uit zijn dan 1 GTX 780, voor minder geld.
Hier zal ik , zoals hierboven vermeld, wel moeten kijken hoe het nu zit met frametimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
Overdrive97 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:26:
De vraag: Hoeveel computer je per dag, kan ik beantwoorden met eigenlijk de hele dag door.

Minecraft is niet het enige wat ik zou willen spelen, maar op het moment is dat het enige wat mijn huidige laptop kan (30 fps halen op laagste settings redt hij amper tot nooit). Wat ik bij deze game graag zou willen is op hoogste settings spelen, inclusief de zogenoemde GLSL shader mod, welke erg zwaar is (waarschijnlijk slecht geprogrammeerd) voor de gpu. Ik zou graag ten alle tijden boven 60fps willen spelen, gezien ik heb gemerkt op mijn vaders pc dat ik verschil zag tussen 50 en 60 fps, en op 50fps spelen storend vond.

Games die ik op den duur wil spelen / streamen zijn toch echt games als BF3 / BF4, Crysis 3, Far Cry 3, GTA V etc. Bij deze games zou ik ook boven de 60fps willen blijven, als het moet stel ik de settings wat bij omlaag i.p.v. te accepteren dat hij onder de 60fps uitkomt.

Wat ik in een GTX 760 2-way SLI benchmark video heb gezien (YouTube: NVIDIA GTX 760 2-Way SLI Performance & Gaming Benchmarks!) presteert deze kaart in SLI veel beter in de bovenstaande games die al uit zijn dan 1 GTX 780, voor minder geld.
Hier zal ik , zoals hierboven vermeld, wel moeten kijken hoe het nu zit met frametimes.
Als je de SLI optie wilt openhouden, heb je voor de FX8350 een ander moederbord nodig met 990 chipset.
Enkele voorbeelden:
pricewatch: ASRock 990FX Extreme3
pricewatch: Asrock 990FX Extreme4
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0
Kijk vooral eens naar de specifiecaties om te kijken welke voor jou voldoende is. Laatste is veruit de duurste maar heeft wel 2 PCI-e 3.0 slots. De goedkoopste (1e in de lijst) is waarschijnlijk al voldoende hoor, zeker als je geen overklokker bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
DrIezie schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:18:
[...]

Als je de SLI optie wilt openhouden, heb je voor de FX8350 een ander moederbord nodig met 990 chipset.
Enkele voorbeelden:
pricewatch: ASRock 990FX Extreme3
pricewatch: Asrock 990FX Extreme4
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0
Kijk vooral eens naar de specifiecaties om te kijken welke voor jou voldoende is. Laatste is veruit de duurste maar heeft wel 2 PCI-e 3.0 slots. De goedkoopste (1e in de lijst) is waarschijnlijk al voldoende hoor, zeker als je geen overklokker bent
Ik heb de eerste in de lisjt gepakt , met de 2e kwam je boven het budget uit, de 3e heeft geen beschikbaare prijzen meer (De laatste beschikbaar was gisteren).

Is het wel mogelijk om met de stock koeler lichtelijk te overclocken, of wordt de processor dan echt te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overdrive97 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:29:
[...]
Is het wel mogelijk om met de stock koeler lichtelijk te overclocken, of wordt de processor dan echt te heet?
Hangt sterk van de rest van je systeem af natuurlijk. Als je goede luchtstroom in je kast hebt moet een klein OCtje geen probleem zijn (mits je niet op een zolderkamer zit) maar ik zie nergens extra casefans op je inkooplijst en ik weet niet zeker hoeveel extra fans die kast heeft.

Een extra fannetje is zo duur natuurlijk niet, dus als je met de stock koeler toch wilt OCen (een beetje) dan kan een handig gepositioneerde casefan je gemoedsrust bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 19:36
Lichtjes OC (zonder Voltage verhoging) moet nog wel lukken maar zal wel voor een hoop herrie zorgen als die stockfan naar 100% moet. Een simpele koeler als deze (pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo) zal al een hele verbetering zijn. En met (pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO) zou je toch wel deftig moeten kunnnen overclocken. Wil je echt alles uit je CPU halen kan je altijd pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:33:
[...]

Hangt sterk van de rest van je systeem af natuurlijk. Als je goede luchtstroom in je kast hebt moet een klein OCtje geen probleem zijn (mits je niet op een zolderkamer zit) maar ik zie nergens extra casefans op je inkooplijst en ik weet niet zeker hoeveel extra fans die kast heeft.

Een extra fannetje is zo duur natuurlijk niet, dus als je met de stock koeler toch wilt OCen (een beetje) dan kan een handig gepositioneerde casefan je gemoedsrust bieden.
Ik heb m'n FX-8320 van 3.5GHz naar 3.9GHz overklokt (Turbo: van 4.0GHz naar 4.2GHz) op de stock cooler. Ik heb wel een goede kast (Antec 300 met twee standaard fans op low). Het is dus mits een goede airflow zeker mogelijk.

Speel eerst een beetje met je CPU core voltage. Zet deze eerst zo laag mogelijk, dan gaan je temperaturen al omlaag (scheelde bij mij 9°C ! ), en probeer dan rustig te overklokken. Ik kan mijn CPU zonder problemen 24/7 op 4.2GHz met 1.4v laten draaien (en heb nog overschot), maar doe dit niet omdat het niet nodig is voor mij en ik nu een zuinig systeem heb.

Ik was indertijd ook aan het kijken voor een FX-8350, maar heb toch een FX-8320 gekocht. Ik zou je eigenlijk hetzelfde aanraden, met een beetje CPU koeler klok je de FX-8320 zeker tot 4,5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
DrIezie schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:22:
[...]

Ik heb m'n FX-8320 van 3.5GHz naar 3.9GHz overklokt (Turbo: van 4.0GHz naar 4.2GHz) op de stock cooler. Ik heb wel een goede kast (Antec 300 met twee standaard fans op low). Het is dus mits een goede airflow zeker mogelijk.

Speel eerst een beetje met je CPU core voltage. Zet deze eerst zo laag mogelijk, dan gaan je temperaturen al omlaag (scheelde bij mij 9°C ! ), en probeer dan rustig te overklokken. Ik kan mijn CPU zonder problemen 24/7 op 4.2GHz met 1.4v laten draaien (en heb nog overschot), maar doe dit niet omdat het niet nodig is voor mij en ik nu een zuinig systeem heb.

Ik was indertijd ook aan het kijken voor een FX-8350, maar heb toch een FX-8320 gekocht. Ik zou je eigenlijk hetzelfde aanraden, met een beetje CPU koeler klok je de FX-8320 zeker tot 4,5GHz.
Ik zie je pc specificaties in je handtekening staan , welke games speel je en wat voor framerates haal je ongeveer? Gezien de GTX 760 waarschijnlijk nog iets beter presteert dan jou videokaart, is dat lijkt me al een redelijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
Overdrive97 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:26:
[...]

Ik zie je pc specificaties in je handtekening staan , welke games speel je en wat voor framerates haal je ongeveer? Gezien de GTX 760 waarschijnlijk nog iets beter presteert dan jou videokaart, is dat lijkt me al een redelijke vergelijking.
Ik heb niet echt gebenchmarkt tijdens het gamen, maar in de GTAIV bench haal ik 63fps (kaart wel nog extra overklokt), alles op 't hoogste denk ik, het kan zijn dat AA niet op het max staat (denk x4).
Need For Speed most wanted speelt ook tamelijk vlot, maar hier moet ik een tandje terugschroeven om een constante framerate te hebben.

Een GTX760 is toch een pak beter dan een GTX660 hoor ;) , hij is zelfs iets sneller dan een GTX660ti ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Hoeveel computer je per dag, kan ik beantwoorden met eigenlijk de hele dag door.
Misschien is het dan verstandiger om zo energie zuinige onderdelen in je pc te stoppen, zeker in het geval wanneer je wilt overklokken. Ik zou in jouw geval de xeon 1230 v2 pakken met een Z77 bordje. Met de Z77 chipset kun je de xeon nog een overklok van 400 Mhz meegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door mirp op 11-07-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
mirp schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:32:
[...]

Misschien is het dan verstandiger om zo energie zuinige onderdelen in je pc te stoppen, zeker in het geval wanneer je wilt overklokken. Ik zou in jouw geval de xeon 1230 v2 pakken met een Z77 bordje. Met de Z77 chipset kun je de xeon nog een overklok van 400 Mhz meegeven.
Bedankt voor de tip , dit is ook het overwegen waard.
Hierdoor heb ik een goedkope nVidia GeForce GT 630 in het lijstje geplaatst, welke redelijk presteert wat betreft gamen (battlefield 3 op medium settings bij een pc van een vriend volgensmij), evenals een Seagate Barracuda 3TB schijf voor opslag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 205,70€ 205,70
1MSI Z77A-G43 GAMING€ 105,50€ 105,50
1MSI N630GT-MD2GD3€ 52,95€ 52,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 106,88
1Sharkoon REX8 Value Black€ 48,45€ 48,45
1BenQ GW2255 Zwart€ 92,90€ 92,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overdrive97 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:11:
[...]
Hierdoor heb ik een goedkope nVidia GeForce GT 630 in het lijstje geplaatst, welke redelijk presteert wat betreft gamen (battlefield 3 op medium settings bij een pc van een vriend volgensmij),
:o Wat ben je NOU aan het doen? Die kaart is zo prut dat je net zo goed je oorspronkelijke idee om een IGP te gebruiken en later wat goeds te kopen opnieuw kunt oppakken.
Je gaat van "ik ga straks SLI met twee beesten van kaarten zodat ik kan gamen met alles op max" naar een kaart die in z'n eentje niet eens in staat gaat zijn BF3 schappelijk te draaien op low. Dat is geen upgrade, dat is zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:18:
[...]

:o Wat ben je NOU aan het doen? Die kaart is zo prut dat je net zo goed je oorspronkelijke idee om een IGP te gebruiken en later wat goeds te kopen opnieuw kunt oppakken.
Je gaat van "ik ga straks SLI met twee beesten van kaarten zodat ik kan gamen met alles op max" naar een kaart die in z'n eentje niet eens in staat gaat zijn BF3 schappelijk te draaien op low. Dat is geen upgrade, dat is zonde van je geld.
Het oorspronkelijke idee was om te beginnen zonder videokaart , en dus ook nog amper wat te doen met games.
Ik heb de gt 630 al eens eerder in een systeem geplaatstt en hem vervolgens even gebruikt , maar de kaart is voor wat ik er in het begin nog mee wil doen goed genoeg. Ik heb liever een sterke basis nu, met dus alleen de videokaart die nog geupgrade moet worden, dan dat ik zelfs de processor etc. nog moet upgraden, gezien dat minder makkelijk is te doen dan een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is leuk maar je geeft er nu wel 53 euro aan uit. Dan kun je ook een proc nemen die 50 euro krachtiger is en een IGP aan boord heeft.
Zo'n 630 koop je niet omdat je een graka wilt, die koop je omdat geen proc kunt vinden die een IGP heeft én jouw performance wil leveren. Feitelijk is dat namelijk een graka die je het raam uit gaat gooien straks, want hij zit in de weg en geen hond gaat dat ding van je overkopen. Dus ik zou echt serieus eens terugkijken of je dan niet net zo goed bij je oorspronkelijke idee kunt komen om een IGP-including i5 of i7 met hoge klok te kopen. Die IGP neemt in elk geval geen plek in in je kast, dus kun je die altijd nog gebruiken om secundaire schermen waar je niet op gamet op aan te sluiten later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:30:
Dat is leuk maar je geeft er nu wel 53 euro aan uit. Dan kun je ook een proc nemen die 50 euro krachtiger is en een IGP aan boord heeft.
Zo'n 630 koop je niet omdat je een graka wilt, die koop je omdat geen proc kunt vinden die een IGP heeft én jouw performance wil leveren. Feitelijk is dat namelijk een graka die je het raam uit gaat gooien straks, want hij zit in de weg en geen hond gaat dat ding van je overkopen. Dus ik zou echt serieus eens terugkijken of je dan niet net zo goed bij je oorspronkelijke idee kunt komen om een IGP-including i5 of i7 met hoge klok te kopen. Die IGP neemt in elk geval geen plek in in je kast, dus kun je die altijd nog gebruiken om secundaire schermen waar je niet op gamet op aan te sluiten later.
Kijk, nu komen we op het punt waar mijn oorspronkelijke idee zat.
Net zoals mijn vader zegt: Je kan nu beter investeren in moeilijker te upgraden onderdelen, dan nu een matige i5 kopen en die later willen upgraden , gezien dat moeilijker is dan bijvoorbeeld nog een graka te vervangen of bij te plaatsen.

Ik heb op het moment een paar lijstjes (Gezien er zoveel opties zijn ben ik meerdere lijstjes gaan maken voor verschillende processoren / sockets).

De i7 zonder videokaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 303,90€ 303,90
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 180,29€ 180,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,13

Dit is ongeveer de setup die ik in de beginpost had staan, de verschillen zijn de k variant van de i7 4770 , en dat er nu geen dvd brander meer in zit. Ook zit hier een goede monitor bij , welke wel weer extra geld kost ten opzichte van een goedkope full-hd monitor (Is het wel een goede keuze, of zou een monitor van 100 euro die 1.5 inch kleiner is net zo goed zijn?).
Wat ik met dit systeem zou willen doen is bijvoorbeeld het renderen / livestreamen van Minecraft op de hoogste settings mogelijk (ligt aan de igp , maar het zal altijd beter zijn dan mijn laptop met Pentium T4400, welke HD Graphics 3000 heeft).

Ik had ook het systeem met de FX-8350 op advies van iemand:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 164,26€ 164,26
1ASRock 990FX Extreme3€ 92,95€ 92,95
1EVGA GeForce GTX 760 4GB€ 264,51€ 264,51
1Sharkoon VS3-V Rood€ 26,45€ 26,45
1GeIL Evo Veloce GEV316GB1866C10DC€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,77

Zelf ben ik meer een Intel fanboy, laten we het daar op houden, maar als het zou moeten en een goede keuze zou zijn is het te overwegen om dit systeem te nemen. Pluspunt hieraan is dat er al een tamelijk goede grafische kaart in zit, zodat gelijk gamen met hogere settings bij zwaardere spellen mogelijk is , plus shaders in Minecraft (GLSL shader mod + SEUS v10 rc7 ultra als shaderpack, wat de zwaarste is) moet mogelijk zijn bij dit systeem.
Nadeel (als je dat zo kan noemen) is dat ik de kast wat minder mooi vind, maar dat was puur om kosten te besparen, en dat er een minder luxe monitor bij zit als de Dell Ultrasharp welke hierboven genoemd is (Dit is wel de monitoring waarover mijn vraag hierboven ging).

Het volgende systeem is er een met volgensmij de minst snelle i5 uit de haswell reeks, but I could be wrong:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1EVGA GeForce GTX 760 2GB (02G-P4-2760-KR)€ 229,61€ 229,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,45

Ook hierbij zitten de goedkopere monitor en kast.
Wel heeft ook dit systeem een GTX 760 aan boord, met ditmaal 2GB vRAM i.p.v. 4GB in het AMD systeem.
Wat ik jammer vind is dat dit systeem minder snel zal zijn als de 2 bovenstaande systemen in bijvoorbeeld renderen, echter zal het sneller zijn dan de AMD in andere taken (als ik verhalen van anderen wat ik las mag geloven).

Komen we uit op het laatste systeem wat ik op het moment heb, namelijk het systeem met de E3-1230v2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 205,70€ 205,70
1MSI Z77A-G43 GAMING€ 105,50€ 105,50
1MSI N630GT-MD2GD3€ 52,95€ 52,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 106,88
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,02

In dit systeem vind ik als enige het nadeel dat de BenQ monitor erin zit i.p.v. de Ultrasharp, als ik die zou wisselen zou het wel ten koste gaan van de 3TB HDD die er nu in staat. Een andere optie is het nemen van 2 van de BenQ monitoren.

Wat zou voor mij de beste optie zijn?
Zelf vind ik de i7 en Xeon opties het best , dan AMD en dan pas de i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Als je wil gamen en streamen kom je toch in het vaarwater van een Octa core van AMD (zie youtube link enkele posts hierboven). Neem bijvoorbeeld deze CPU pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition en combineer het hiermee pricewatch: EVGA GeForce GTX 760 2GB (02G-P4-2760-KR). De 4GB versie is de meerwaarde niet waard als je maar op 1080p gaat gamen.

Dan krijg je dit
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,01€ 131,01
1ASRock 990FX Extreme3€ 92,95€ 92,95
1EVGA GeForce GTX 760 2GB (02G-P4-2760-KR)€ 229,61€ 229,61
1GeIL Evo Veloce GEV316GB1866C10DC€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,62

Dan krijg je bovenstaande waarbij er nog ruimte is om toch je dell scherm te kiezen of een betere case :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
AMD

Als je voor de AMD build gaat kun je gelijk gamen en streamen.

Mocht je nog een videokaart erbij willen dan kost je dat nog 250 euro. (totaal ongeveer 1250 euro)

Intel

Met de intel 4770K build kun je niet gelijk gamen en streamen.

Bovendien gaan er nog 500 euro aan kosten bijkomen voor twee videokaarten. Totaal (ongeveer 1500 euro)

Verschil

Verschil in prijs tussen de AMD build en de intel build is 250 euro.

(Ik heb voor de builds even makkelijke getallen genomen)

Stroomkosten

Het extra stroomverbruik van de AMD zal per jaar ongeveer 60 euro zijn bij een gebruik van 12 uur per dag tijdens gamen. Mocht je maar 3 uur per dag gamen: 60/4= 15 euro per jaar.

(ezelsbruggetje: 1 watt = 1 euro bij een gebruik van 12 uur per dag, 60 W is dus 60 euro)

Als je gaat overklokken is dit natuurlijk veel meer.

250 (prijsverschil amd en intel) delen door 60 (extra kosten stroomverbruik per jaar van AMD build ivm intel build)= 4,16

Het duurt dus ongeveer 4 jaar voordat je met de extra prijs voor de intel build in vergelijking met de AMD build voordeel gaat uithalen met de intel build bij een gebruik van 12 uur per dag gamen wat betreft het stroomverbruik.

Wat stroomverbruik betreft valt het dus allemaal wel best mee om voor de AMD build te kiezen.

(bovenstaande is ongeveer. Als je het precies wilt weten dan moet je de juiste waarden invullen)

Rest

Mijn advies zou zijn om gewoon te kiezen waar je je goed bij voelt.

Interessant linkje

[ Voor 3% gewijzigd door mirp op 19-07-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
mirp schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:12:
AMD

Als je voor de AMD build gaat kun je gelijk gamen en streamen.

Mocht je nog een videokaart erbij willen dan kost je dat nog 250 euro. (totaal ongeveer 1250 euro)

Intel

Met de intel 4770K build kun je niet gelijk gamen en streamen.

Bovendien gaan er nog 500 euro aan kosten bijkomen voor twee videokaarten. Totaal (ongeveer 1500 euro)

Verschil

Verschil in prijs tussen de AMD build en de intel build is 250 euro.

(Ik heb voor de builds even makkelijke getallen genomen)

Stroomkosten

Het extra stroomverbruik van de AMD zal per jaar ongeveer 60 euro zijn

(ezelsbruggetje: 1 watt = 1 euro bij een gebruik van 12 uur per dag, 60 W is dus 60 euro)

Als je gaat overklokken is dit natuurlijk veel meer.

250 (prijsverschil amd en intel) delen door 60 (extra kosten stroomverbruik per jaar van AMD build ivm intel build)= 4,16

Het duurt dus ongeveer 4 jaar voordat je met de extra prijs voor de intel build in vergelijking met de AMD build voordeel gaat uithalen met de intel build bij een gebruik van 12 uur per dag gamen wat betreft het stroomverbruik.

Wat stroomverbruik betreft valt het dus allemaal wel best mee om voor de AMD build te kiezen.

(bovenstaande is ongeveer. Als je het precies wilt weten dan moet je de juiste waarden invullen)

Rest

Mijn advies zou zijn om gewoon te kiezen waar je je goed bij voelt.

Interessant linkje
60W is als je 12u/dag op 100% CPU draait :+ Daar zal je nooit aan komen ;) . Ik denk dat je met 40W al zeer ruim aan het rekenen bent. Daar komt nog eens bij dat je je CPU gemakkelijk kan undervolten, ik ging van 3,5GHz@1.4v (default van m'n moederbord) naar 3,9GHz@1,28v . Dat is bijna 10% minder verbruik en ruim 10% snelheidswinst bij load.

Ik ben wel een beetje fan van m'n CPU. Integenstelling wat je soms zou denken heeft m'n CPU nog nooit voor een bottleneck gezorgd, dat is m'n GPU tijdens games. Voor streaming is de FX-8350 zelfs de absolute kampioen (de overgeprijsde intel hexacores buiten beschouwing gelaten).

=> Mijn advies: ga voor de build van Lambo, kies de kast die je wilt en zet er een CPU koeler op van +-30€, en je hebt een beest waarmee je meteen kan beginnen gamen op high! Als je wilt kan je dan ook nog naar hartelust overklokken, altijd leuk en met je Intel build zal je dit plezier niet hebben ;) . Het lijkt mij ook de meest evenwichtige en toekomstgerichte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
60W is als je 12u/dag op 100% CPU draait
Nope.
Als je 12u/dag op 100% CPU load draait dan is het stroomverbruik nog hoger. (just saying, maar 100% cpu load is voor gamen nvt)

Ik heb de waarden gebruikt die in het filmpje werden gemeten tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
mirp schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:16:
[...]

Nope.

[...]

Als je 12u/dag op 100% CPU load draait dan is het stroomverbruik nog hoger. (just saying, maar 100% cpu load is voor gamen nvt)

Ik heb de waarden gebruikt die in het filmpje werden gemeten tijdens het gamen.
Aha, had ik niet gezien, maar 12u per dag gamen, het hele jaar door?! Dan heb je 0,0 sociaal leven en geen werk of school. Ik denk dat je al heel goed je best moet doen om aan een gemiddelde van 8u gamen per dag te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
dus valt het met verbruik in praktijk wel mee... enige opvallende is, dat zei de enige zijn met deze resultaten. elke andere review site geeft Intel aan als duidelijke winnaar terwijl hierzo toch echt blijk dat het of gelijk is of AMD duidelijk beter presteert.nu zijn er wel reviews waar het een keer beter is voor AMD dan weer Intel, maar zo een duidelijke winst voor AMD is nieuw voor mij.

ik ben er wel blij mee, heb altijd AMD gehad en AMD heeft toch en voorkeur bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Lednov schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:47:
dus valt het met verbruik in praktijk wel mee... enige opvallende is, dat zei de enige zijn met deze resultaten. elke andere review site geeft Intel aan als duidelijke winnaar terwijl hierzo toch echt blijk dat het of gelijk is of AMD duidelijk beter presteert.nu zijn er wel reviews waar het een keer beter is voor AMD dan weer Intel, maar zo een duidelijke winst voor AMD is nieuw voor mij.

ik ben er wel blij mee, heb altijd AMD gehad en AMD heeft toch en voorkeur bij mij.
Dit komt omdat geen enkele review site de games benched Met Streaming. Als je gaat streamen (zoals de TS aangeeft) komen die extra 'ongebruikte' (gn enkel spel maakt echt gebruik van 8-cores) cores wel van pas. Bij intel worden hun quad cores tijdens gamen zonder streaming al redelijk optimaal gebruikt. Wanneer je dan gaat streamen lijden je fps hier dan ook veel meer onder dan bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
ja dat besef ik, dat bedoelde ik niet. de benchmarks zonder streaming lijken bijna altijd in het voordeel van Intel te zijn, terwijl het dus eigenlijk heel weinig uit zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Zo, ik ben na een paar dagen op het volgende gekomen , wat het hem mogelijk wordt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 304,-€ 304,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 179,92€ 179,92
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 85,90€ 85,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,71

Ik ga het liefst voor een snel Intel systeem dan voor AMD, daarom overweeg ik de AMD FX-8320 / FX-8350 optie niet. Ook overweeg ik nu de i5 niet omdat ik geen zin heb om later de processor te moeten upgraden. Een videokaart installeren kan echter nog makkelijk, daarom begin ik met een sterke processor en zonder videokaart.

Nog even benadrukken wat ik er van verwacht , zodat ik geen reactie krijg dat de i7 toch overkill is:
- Minecraft draaien op de bijna-hoogste tot hoogste settings met en zonder optifine (Als hij 60fps niet haalt schroef ik settings naar beneden, in Minecraft vind ik het erg irritant als het ook maar 50fps draait) , en mogelijk dit opnemen.
Andere games die ik dan zal spelen (en opnemen/livestreamen als het kan) zijn : GTA San Andreas, GTA IV, en Just Cause 2. De rest komt later als er een videokaart in zal komen.
- Renderen
- Firefox open hebben staan met mogelijk zelfs 70 / 80 tabbladen , en constant aan het werk zijn met een stuk of 10 / 20 daarvan, de rest zijn veelal voor vergelijkingen van producten etc. (maar hetkomt niet zo snel meer voor dat er zoveel openstaan).
- Livestreamen in 720p / 1080p , wat ook in het eerste puntje over de verwachtingen genoemd is.
- Skype voor tekstchats , en teamspeak 3 voor voicechat open hebben staan (misschien ook nog Xfire voor tekstchats.)

Als het even kan dit allemaal tegelijk. Als dit zonder een echte GPU nog niet mogelijk is is het ook nog niet erg.
Het renderen en livestreamen hoeft ook niet tegelijk te kunnen.

Waar het misschien nog voor gebruikt gaat worden is het draaien van virtual machines, om zelf mee te experimenteren, en mogelijk nog zodat mijn vader thuis iets kan bouwen binnen een virtual machine, mocht dat nodig zijn, zonder dat ik al te veel last van heb (mijn vader is ontwikkelaar). Dit hoeft niet samen te gaan met livestreamen / renderen , maar als het kan is het mooi meegenomen.

Ik wil rond eind November kijken of ik een nVidia GeForce GTX 760 kan kopen (dan ben ik net jarig geweest), tot die tijd kan ik wel zonder een apparte GPU. Of is een GTX 770 wat langer sparen waard?

Voor overclocken van de cpu had ik de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 in gedachten , deze koop ik er mogelijk nog appart bij. Of zijn er in dezelfde prijsklasse betere alternatieven? Max budget voor de koeler ligt rond de 35 inclusief verzendkosten (Dus bovenop de max 1000 euro inclusief verzendkosten van nu)

Ook vraag ik me af of de voeding het zal trekken als er mogelijk een 2e GTX 760 inkomt , mocht ik dat willen. Ik zag op deze pagina (http://lanoc.org/review/video-cards/6606-gtx-780-sli-results) in de tabel namelijk dat deze videokaarten onder load ongeveer 541 watt trekken, blijft er dan genoeg over voor de rest van het systeem? En heeft deze voeding er genoeg aansluitingen voor?
De reden dat ik een 2e GTX 760 zou willen op den duur is om 3 1080p schermen aan te kunnen sturen, of kan 1 GTX 760 1 scherm aansturen waarop gegamed wordt, en de igp 2 schermen waar bijvoorbeeld op gebrowsed wordt aansturen?

Ik negeer jullie comentaar en aanwijzingen niet , dit is echter meer om aan te geven wat ik zou willen, en kijken of jullie nog alternatieven voor sommige onderdelen hebben, of dat het goed samen zal werken, en om nog wat antwoorden op vragen te krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door Overdrive97 op 16-07-2013 23:08 . Reden: Laatste stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
deze videokaarten onder load ongeveer 541 watt trekken

Dat is het energie verbruik van het hele systeem met een Intel i7-3960X.

Dit is het verbruik van enkel de videokaart:

http://www.techpowerup.co...GTX_760_TF_Gaming/25.html

Ik wil rond eind November kijken of ik een nVidia GeForce GTX 760 kan kopen (dan ben ik net jarig geweest), tot die tijd kan ik wel zonder een apparte GPU. Of is een GTX 770 wat langer sparen waard?

Dat mag je helemaal zelf weten en tegen die tijd weet je het wel denk ik.

Deze kasten zijn ook een optie:

pricewatch: Zalman Z9 Plus
pricewatch: Zalman Z11 Plus
pricewatch: Zalman Z12 Plus
pricewatch: Antec GX700

Warmte en geluidstoestanden kun je hier bekijken:

http://nl.hardware.info/p...ngen?specId=8874&tcId=283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
Je wilt zo ontzettend veel dingen tegelijk kunnen dat ik denk dat je misschien beter af bent met een dedicated render pctje (farm) voor erbij (eventueel ook voor de VM's). Dat hoeft niet super veel te kosten en je andere werkzaamheden (gamen/streamen/multitasken) worden niet verstoord.

That said, ik zou toch voor een FX8350 gaan en met de besparing van 150-175 euro een leuk videokaartje en/of meer opslag SSD/HDD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
De kast heb ik vervangen voor een Zalman Z9 Plus.

Verder lijkt me een renderpc ook wel handig om te hebben, maar heeft nu niet de prioriteit, gezien ik dan moet inleveren op prestaties van de echte pc. Voor later is het het overwegen waard.

Hoe het er nu uit ziet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman Z9 Plus€ 47,78€ 47,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,04

+ De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

[ Voor 85% gewijzigd door Overdrive97 op 17-07-2013 07:21 . Reden: Toegevoegd wat de meest recente keuzes zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
Overdrive97 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 23:05:
Zo, ik ben na een paar dagen op het volgende gekomen , wat het hem mogelijk wordt:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,71

Ik ga het liefst voor een snel Intel systeem dan voor AMD, daarom overweeg ik de AMD FX-8320 / FX-8350 optie niet. Ook overweeg ik nu de i5 niet omdat ik geen zin heb om later de processor te moeten upgraden. Een videokaart installeren kan echter nog makkelijk, daarom begin ik met een sterke processor en zonder videokaart.

Nog even benadrukken wat ik er van verwacht , zodat ik geen reactie krijg dat de i7 toch overkill is:
- Minecraft draaien op de bijna-hoogste tot hoogste settings met en zonder optifine (Als hij 60fps niet haalt schroef ik settings naar beneden, in Minecraft vind ik het erg irritant als het ook maar 50fps draait) , en mogelijk dit opnemen.
Andere games die ik dan zal spelen (en opnemen/livestreamen als het kan) zijn : GTA San Andreas, GTA IV, en Just Cause 2. De rest komt later als er een videokaart in zal komen.
Kijk je moet vooral niet luisteren naar wat we hier zeggen, maar je zal GTA IV niet kunnen spelen met de iGPU van een i7... |:( 8)7 . De rest is geen probleem, maar tot je een grafische kaart in je i7 zet, zal je geen "moderne/zware" games kunnen spelen.

Voor jouw behoeften lijkt de FX83xx gemaakt, als je toch bij Intel wilt blijven, is dat jouw keuze, zonde van het geld in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
DrIezie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:06:
[...]

Kijk je moet vooral niet luisteren naar wat we hier zeggen, maar je zal GTA IV niet kunnen spelen met de iGPU van een i7... |:( 8)7 . De rest is geen probleem, maar tot je een grafische kaart in je i7 zet, zal je geen "moderne/zware" games kunnen spelen.
Dat is ook niet zo erg , ik zal kijken hoeveel de igp aan kan, als hij bijvoorbeeld GTA IV niet zou kunnen draaien wacht ik wel tot ik een grafische kaart heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
kijk dat jij verliefd ( en dan druk ik me eigenlijk nog heel beschaafd uit) bent op die i7, dat kan natuurlijk. echter zijn de opties al langs geweest waarmee je direct aan de slag kan en precies kan doen wat jij wilt. voor aanzienlijk minder kosten, de AMD FX 8320/8350 optie.

en zelfs als je per se bij Intel wilt blijven is er nog een goedkoper alternatief, de Xeon. die i7 is geen verkeerde CPU, alleen voor wat jij wilt zijn er én goedkopere én betere oplossingen.

goed wij gaan je niet overtuigen dus rest mij niets anders dan te zeggen, succes met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Het is niet dat ik de optie niet overwogen heb of niet luister naar suggesties , maar de i7 is toch echt sneller, en ik vind op het moment dat verschil het waard.
Zie: http://www.tomshardware.c...od[5877]=on&prod[6234]=on
Echter , als mijn broertje een tamelijk goedkoop game-systeem zou willen , zou ik hem een AMD APU aanraden , zoals je ook bij mijn (zo vele.. ) wenslijsten ziet onder de naam "Ingmar". Echter wil ik zelf graag een erg snel systeem , en ga dus liever voor een i7. De Xeon E3-1230v3 is (volgensmij) net zo snel als een i7 3770k , terwijl je dus ook voor een iets hogere prijs een i7 4770k hebt , met bijvoorbeeld QuickSync, welke ook nog eens 10% beter presteert dan een i7 3770k.

Verder zal ik jullie wel up-to-date houden met hoe het uiteindelijk zou worden , en als ik toch nog een vraag heb zal ik die nog stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat een i7 sneller is is duidelijk, maar welke benchmarks zijn nu echt relevant voor je en hoeveel scheelt het?
Het verschil in prijs is namelijk de gtx 660...

Als je inderdaad toch een (intel) 4c/8t processor neemt, wilt overklokken en quicksync kan gebruiken, zou ik ook gelijk voor de 4770k gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 17-07-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Ik heb wat aanpassingen gedaan , zo heb ik de cpu koeler verwijderd uit de lijst (om later een aftermarket koeler te kopen), en heb het RAM gehalveerd naar 8gb. Hiervoor kon er een Asus GeForce GTX 760 2GB DCII OC in het systeem.

Ik wou graag nog steeds de i7 houden in het systeem, evenals het moederbord voor de wlan en bluetooth features , welke me handig lijken.
Wlan vooral voor als ik mogelijk eens naar een vriend ga en de pc meeneem, hij heeft geen bekabeld internet op zijn kamer, of voor in huis als ik de pc eens wil verplaatsen naar de woonkamer om daar tijdelijk te gebruiken o.i.d.
Bluetooth voor het draadloos kunnen verbinden (mogelijkheid tot hebben) van bluetooth muis, toetsenbord , en misschien mijn Nexus 7 om draadloos bestanden te kunnen overzetten.

Wat ik me dus nog afvraag zijn:
- Werkt 1 RAM stickje van 8gb? (Ik neem aan van wel, maar ik wil het graag zeker weten)
- De GTX 760 in SLI zou geen probleem vormen neem ik aan met de voeding, in het geval dat ik een 2e exemplaar later erbij zou willen nemen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Asus Z87-PRO€ 168,90€ 168,90
1Asus GeForce GTX 760 2GB DCII OC€ 241,50€ 241,50
1Zalman Z12 Plus€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 57,46€ 57,46
1Seasonic M12II 650W 80+ Bronze€ 78,90€ 78,90
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,30€ 82,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,91

[ Voor 2% gewijzigd door Overdrive97 op 25-07-2013 22:56 . Reden: Gekozen ssd dusdanig in prijs verhoogt dat het niet meer in het budget paste, ssd daarom aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Ik dubbelpost toch maar , wat ik normaal niet snel zou doen.

De onderdelen zijn besteld, het systeem wordt de 20e gebouwd, en als ik goede foto's kan maken zal ik ze zeker posten :)
Uiteindelijk besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mooi systeem. tikkie overdreven voeding voor eventueel 2x 760, maar kwaad kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit! Processor koeling heb ik zelf ook, die maakt veel lawaai als je hem niet op cool & quiet zet. Je kan hem beter op cool & quiet zetten, toen hij dat niet stond was mijn AMD FX-8320 30 graden en dan kan net zo goed 20 graden hoger zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Ik vraag me af hoever ik de i7 4770K straks krijg met die koeler , we shall see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Overdrive97 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 18:58:
Ik vraag me af hoever ik de i7 4770K straks krijg met die koeler , we shall see :)
Zeker even posten hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Zal ik doen :)

Alsnog wel bedankt voor de adviezen die ik hier gekregen heb, al heb ik er vaak weinig mee gedaan..

• mirp
Je kunt natuurlijk altijd een betere koeler inzetten. Omdat de temps dan wat lager zijn kun je de cpu iets meer pushen met overklokken.

Welke overklok je haalt zal ook afhangen of je een goede chip krijgt die lekker overklokt.

http://www.xbitlabs.com/a...-ga-z87x-d3h_7.html#sect0

• P. Herz
  • Laatst online: 29-08 23:56
wat ik me afvraag is dat je gekozen hebt voor haswell i7 processor ipv een 8320/8350 die meer voor multitasken bedoelt is. kan zijn dat ik het fout heb..

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
@P. Herz: De i7 4770 is beter in multitasking dan FX 8320/8350, ookal heeft de i7 vier kernen minder.
Je verwart de i7 4770 met de i5 4670, vergeleken met de laatste is de FX wel iets beter in multitasken.

[ Voor 41% gewijzigd door Robbedem op 15-08-2013 02:32 ]

• P. Herz
  • Laatst online: 29-08 23:56
Robbedem schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 02:27:
@P. Herz: De i7 4770 is beter in multitasking dan FX 8320/8350, ookal heeft de i7 vier kernen minder.
Je verwart de i7 4770 met de i5 4670, vergeleken met de laatste is de FX wel iets beter in multitasken.
oh ok bedankt ;), maar de 3770(k) is niet beter dan de fx's? of gewoon de hele i7 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Ik zou nog een update posten , bij deze:

3 foto's genomen met mijn Samsung Galaxy Apollo, een betere camera heb ik nu eigenlijk niet voor handen:

Afbeeldingslocatie: http://quintenmarsman.nl/fotos/pctweakers/foto1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://quintenmarsman.nl/fotos/pctweakers/foto2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://quintenmarsman.nl/fotos/pctweakers/foto3.jpg

De processor heb ik al bijna de hele week op 4.2Ghz draaien, en dit draait hij zonder problemen, al heb ik met 2 render testen d.m.v. Adobe Premier Pro wel een maximum temperatuur van 97 graden gezien, gemiddeld ongeveer 90. Dit moet wel te doen zijn, helemaal gezien ik nog niet veel render en hij dus het grootste gedeelte van de tijd nooit zo warm wordt, maar is natuurlijk wel het punt dat ik nog niet verder wil overclocken naar 4.3 / 4.4 of hoger.

BF3 draait hij op Ultra rond de 60fps , dat verschilt echt per map. Zo varieert het meestal tussen 50 en 105 afhankelijk van de locatie in een map, maar rond de 60 à 70 zit hij vaak wel.

Crysis 2 op Ultra trok hij wel , echter tikte hij soms bijna de 30 fps aan. Heel veel heb ik het nog niet gespeeld, dus ik kan nog geen gemiddelde geven.

Ik speel verder alles wat ik heb geprobeerd nog op Ultra / hoogst mogelijk, GTA IV rond de 50 fps, Just Cause 2 weet ik zo niet uit mijn hoofd, en daar wil Fraps niet echt lekker mee werken.

Voor wie het gemist had wat het geworden was, hier het lijstje die ik laatst poste:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,-

De pc draait Windows 8 Pro 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
al heb ik met 2 render testen d.m.v. Adobe Premier Pro wel een maximum temperatuur van 97 graden gezien, gemiddeld ongeveer 90. Dit moet wel te doen zijn
Daar ben ik nog niet zo zeker van eerlijk gezegd. Heb er zelf geen ervaring mee maar ik dacht dat je al moest opletten met temperaturen boven de 80°C !

Zie ook hier voor wat ervaringen: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
De temperatuursbegrenzing is voornamelijk de case rond de processor. (metalen plaatje waar de koeler op komt). Deze is voor de Haswell reeks maar gegarandeerd tot 72°C. Ze nemen waarschijnlijk wel een veiligheidsmarge dus je kan nog wel 75°C rekenen. Verder kan je ervan uitgaan dat er een temperatuursverschil is van 10°C tussen de kern en de buitenkant.
85°C lijkt mij dus ongeveer de grens om onder te blijven. 90°C werkt misschien ook wel, maar wordt toch risicovol en zou ik niet doen met een nieuwe processor. ;)

(Voor mijn i5 4670 heb ik 75°C als grens genomen met prime95 small FFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Haswell cpu's zijn heethoofden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
nou inderdaad, 90 graden... ketel er op en je kan thee zetten....

Gefeliciteerd met je systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overdrive97
Thanks, het is een opluchting dat ik eindelijk af ben van mijn trage laptop als main systeem :)
Pagina: 1