• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-01 12:53
Hallo,

Ik hou van foto's maken maar gebruik tot op heden de compactcamera van mn ouders. Een oude Lumix. Ik fotografeer graag natuur zoals insecten en planten. Ook houd ik van actiefoto's en stedelijke foto's. Heel veel dus!

Nu wil ik een camera aanschaffen die voldoet aan mijn wensen:

- Goede kwaliteit van zowel de foto's als de bouwkwaliteit
- Veel kunnen instellen
- Niet al te grote objectieven
- Niet al te duur. Dus geen 1000 euro.
- Het merk haalt mij niet veel uit

Al snel kom je dan uit op een reflexcamera ( reflex an sich vind ik ook leuk ). Maar er zijn nu ook systeemcamera's al dan niet uitgevoerd met een reflex. De vertraging tussen LCD en reflex nu ook niet meer zo significant

Wat is nu echt het voordeel van een systeemcamera tov een reflex? Of vice versa.

Bedankt alvast

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:31

FeaR

In GoT we trust

Voor camera's hebben we Fotografie & Video en aankoopadvies mag daar in dit geval in Foto & Video Hardware. Logisch? Nee en ik neem het je ook zeker niet kwalijk :>

Ik verhuis je topic wel even die kant op :)
Consumentenelektronica Aankoopadvies > Foto & Video Hardware

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Het grote voordeel van een systeemcamera is het formaat. Een spiegelreflex heeft veel meer diepte nodig (zo'n 20mm of meer) om de spiegel op te kunnen klappen.
Als ik je lijstje zo zie, dan is een systeemcamera zoals m4/3 van Panasonic en Olympus de beste keuze. Er zijn vele cameramodellen en compacte objectieven te verkrijgen. Dus kijk even rond in de pricewatch en ook even in dit topic: Het grote m4/3 topic 2013

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ps3gamer91
Universal Creations schreef op zondag 07 juli 2013 @ 20:04:
Het grote voordeel van een systeemcamera is het formaat. Een spiegelreflex heeft veel meer diepte nodig (zo'n 20mm of meer) om de spiegel op te kunnen klappen.
Als ik je lijstje zo zie, dan is een systeemcamera zoals m4/3 van Panasonic en Olympus de beste keuze. Er zijn vele cameramodellen en compacte objectieven te verkrijgen. Dus kijk even rond in de pricewatch en ook even in dit topic: Het grote m4/3 topic 2013
Ah top! Bedankt, dat geeft mij voorlopig even wat nuttig leesvoer :P

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:04
Ik heb zelf de Sony NEX. Even grote sensor als een volwaardige spiegelreflex, ISO waarden waar je U tegen zegt en ... prachtige foto's in een handzaam formaat!

Zie de nieuwe NEX-5R met de SELP1650 lens
(heb ik ook, pracht spul)!

Afbeeldingslocatie: http://www.photogear.nl/foto/users/5/sony_nex-5r.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 08-07-2013 07:59 ]

• Universal Creations
maurits82 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 07:59:
Ik heb zelf de Sony NEX. Even grote sensor als een volwaardige spiegelreflex, ISO waarden waar je U tegen zegt en ... prachtige foto's in een handzaam formaat!

[afbeelding]
Punt is wel dat veel NEX-lenzen niet erg compact zijn. De primes gaan wel, maar de zoomlenzen zijn behoorlijk van formaat.

Verwijderd

[afbeelding]
Op zich een heel mooi ding met prima beeldkwaliteit. Met deze inklapbare kitzoom is het ook een mooi compact geheel. Maar vele E-Mount objectieven zijn ten opzichte van hun dSLR tegenhangers nauwelijks kleiner. Dus zodra je met meerdere objectieven gaat werken krijg je hetzelfde 'probleem' als bij een dSLR. Daarnaast zou ik zoiets basaals als een PASM wieltje wel erg gaan missen.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-01 16:27
Geen spiegelreflex, maar wel een erg mooi camera'tje:

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

Hij is wel aan de prijs, maar de resultaten liegen er ook niet om. De meeste reviews zijn erg lovend.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[afbeelding]
Persoonlijk vind ik de NEX 5r tegenvallen. Hier gaat die de deur uit zodra ik weer in NL ben. Ik kan niet wennen aan de bediening. Ik heb de 18-55 noodgedwongen moeten vervangen voor een ander objectief in dit geval de 16-50, maar het heeft mij niet kunnen bekoren. Service van Sony is tevens niet echt geweldig te noemen. Nee geen Sony meer voor mij ;w

Ik heb de nex 5r vergeleken met de Canon 600D 18-55 IS, persoonlijk vond ik de Canon beter, maar dit is persoonlijk.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Ps3gamer91
Erg dom dat ik dit niet heb vermeld; ik ben wel een beginner! Op het gebied van systeem en reflex dan. Ik lees erg veel info over de camera's en objectieven, dat wel. Ik had gelezen dat Nikon of Canon toch wel de betere merken zijn betreft kwaliteit. Qua lenzen moet ik me nog erg goed inlezen wat goede merken zijn en de verschillen.

En heeft die Sony een vertraging? Daarmee bedoel ik: als je via een reflex foto's maakt kan je daarna direct een foto maken. Via een LCD scherm gaat het beeld eerst ff op zwart voordat je een foto maakt. Ik weet niet hoe die vertraging heet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Advies ga eens naar de winkel en houd een dslr en een systeem camera vast. Maak wat foto's en bekijk zo eerst eens wat je prettig vind werken. (dslr of een systeemcamera) Wat de één prettig vind betekend nog niet dat het voor jou prettig is.

Wat betreft vertraging. Dit kun je zelf ook erg goed testen in de winkel. Pak bijvoorbeeld een Nex 5r of 6 en een Canon 650D of 700D en maak een paar foto's. Wat vind je zelf beste werken ?

Gebruik nu een Fuijfilm X Pro 1 systeemcamera naast de dslr (5D III). En ondanks dat beeldkwaliteit erg goed is zie ik hem niet als vervanger. wat betreft bediening geniet bij mij de dslr nog de voorkeur, maar de dslr is niet altijd handig om mee te nemen soms te groot. Dan komt bij mij de systeemcamera om de hoek kijken. Al merk ik dat de X Pro 1 toch steeds vaker uit de tas komt. En ik steeds meer plezier krijg in straatfotografie met deze camera.

• Ps3gamer91
Superdaantje schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:58:
Advies ga eens naar de winkel en houd een dslr en een systeem camera vast. Maak wat foto's en bekijk zo eerst eens wat je prettig vind werken. (dslr of een systeemcamera) Wat de één prettig vind betekend nog niet dat het voor jou prettig is.

Wat betreft vertraging. Dit kun je zelf ook erg goed testen in de winkel. Pak bijvoorbeeld een Nex 5r of 6 en een Canon 650D of 700D en maak een paar foto's. Wat vind je zelf beste werken ?

Gebruik nu een Fuijfilm X Pro 1 systeemcamera naast de dslr (5D III). En ondanks dat beeldkwaliteit erg goed is zie ik hem niet als vervanger. wat betreft bediening geniet bij mij de dslr nog de voorkeur, maar de dslr is niet altijd handig om mee te nemen soms te groot. Dan komt bij mij de systeemcamera om de hoek kijken. Al merk ik dat de X Pro 1 toch steeds vaker uit de tas komt. En ik steeds meer plezier krijg in straatfotografie met deze camera.
Thnx :) Ik ga binnenkort even testen!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 16:49

Sick Nick

Drop the top!

De X Pro 1 is nou ook niet echt een compact model natuurlijk, dan is een NEX of een m4/3 model aanzienlijk compacter.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Adviseer in deze niet een X pro 1, maar geef enkel het advies dat testen in de winkel. En geef hierbij tevens aan pak bijvoorbeeld een NEX 5r of 6 en een dslr, zoals de Canon 650D of 700D (of ander merk) en bekijk wat prettig in de hand ligt en prettig te bedienen is, aangezien gebruikers gemak per persoon verschilt.

Tevens gaf ik mijn persoonlijke mening mbt Sony. In mijn geval durf ik wel te zeggen dat Sony miskoop van 2013 is geweest en Sony hier in huis er niet meer inkomt, maar daar gaat dit topic gelukkig niet over. (dus dit laten we dan ook maar verder in het midden) :D

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2013 12:50 ]

• Universal Creations
Ps3gamer91 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:41:
En heeft die Sony een vertraging? Daarmee bedoel ik: als je via een reflex foto's maakt kan je daarna direct een foto maken. Via een LCD scherm gaat het beeld eerst ff op zwart voordat je een foto maakt. Ik weet niet hoe die vertraging heet.
Ik snap niet wat je bedoelt hiermee. Kun je dat nog iets beter uitleggen?

• Ps3gamer91
Universal Creations schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:03:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt hiermee. Kun je dat nog iets beter uitleggen?
Volgens mij hebben alleen dure systeemcamera's een optische zoeker. Zoniet, dan krijg je de foto's te zien via een LCD scherm wat een vertraging veroorzaakt. Lijkt me storend bij actiefoto's en net dat ene moment wat je wilt fotograferen.

( bron: http://mazzerd.plazilla.com/de-systeemcamera )

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ps3gamer91 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:41:
Erg dom dat ik dit niet heb vermeld; ik ben wel een beginner! Op het gebied van systeem en reflex dan. Ik lees erg veel info over de camera's en objectieven, dat wel. Ik had gelezen dat Nikon of Canon toch wel de betere merken zijn betreft kwaliteit. Qua lenzen moet ik me nog erg goed inlezen wat goede merken zijn en de verschillen.

Die vertraging bestaat meetbaar nog steeds (het beeld dat je op het lcd/evf ziet, loopt iets achter), maar is tegenwoordig echt niet meer stoorbaar groot. Probeer eens uit zou ik zeggen, zolang je geen F16's gaat fotograferen lijkt het me niet meteen een hindernis.

Als ik naar je eisenlijstje kijk, zou ik olympus of panasonic zetten. Die hebben vooral erg veel en kleine lenzen. bij Sony heb je meteen vrij grote lenzen, ook bij fuji is dat nog steeds zo, ook de camera's zijn wel een formaatje groter. Maar bekijk ze allen eens, en zie met welke grootte je kan leven.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Ps3gamer91 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:13:
[...]

Volgens mij hebben alleen dure systeemcamera's een optische zoeker. Zoniet, dan krijg je de foto's te zien via een LCD scherm wat een vertraging veroorzaakt. Lijkt me storend bij actiefoto's en net dat ene moment wat je wilt fotograferen.

Bij Sony heb je de optie voor "Drive mode" waarmee je kan instellen dat ie foto's moet maken zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt, dus je hoeft niet te wachten op de vertraging van je LCD scherm. De 5r doet 10fps, dus dat foto missen zal wel meevallen. Op gegeven moment is de buffer vol en zal de camera iets langzamer gaan, maar ik denk niet dat je dat heel vaak zult meemaken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Universal Creations
Ramon schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:41:
[...]

Bij Sony heb je de optie voor "Drive mode" waarmee je kan instellen dat ie foto's moet maken zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt, dus je hoeft niet te wachten op de vertraging van je LCD scherm. De 5r doet 10fps, dus dat foto missen zal wel meevallen. Op gegeven moment is de buffer vol en zal de camera iets langzamer gaan, maar ik denk niet dat je dat heel vaak zult meemaken.
Het punt is dat je met pannen je (snel bewegende) onderwerp op je schermpje ergens anders ziet dan het in werkelijkheid is door de vertraging. Daarnaast is tracking (het volgen van je onderwerp met AF) met spiegelloze camera's nog verre van vlekkeloos, van wat ik heb gelezen de afgelopen jaren. Hoe dat staat met bepaalde moderne individuele modellen weet ik niet, maar het hoeft verder geen punt te zijn voor 90% van de mensen die fotograferen.

• Ps3gamer91
Universal Creations schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Het punt is dat je met pannen je (snel bewegende) onderwerp op je schermpje ergens anders ziet dan het in werkelijkheid is door de vertraging. Daarnaast is tracking (het volgen van je onderwerp met AF) met spiegelloze camera's nog verre van vlekkeloos, van wat ik heb gelezen de afgelopen jaren. Hoe dat staat met bepaalde moderne individuele modellen weet ik niet, maar het hoeft verder geen punt te zijn voor 90% van de mensen die fotograferen.
Dus het is eigenlijk verwaarloosbaar, zeker voor mij als beginner? Ik ga morgen eens een kijkje in de winkel nemen en zal, als nodig, het hier updaten :P

• Universal Creations
Ik zou er iig niet te zwaar aan tillen. Mijn 5D2 is ook geen held in tracking en andere AF-zaken, maar dat is voor mijn soort fotografie zelden een probleem. Helft van de tijd gebruik ik toch manueel focus ;)

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Voor mij is de focussnelheid van belang. Mijn 350D was een stuk sneller dan de EOS-M die ik laatst heb vastgehouden in de winkel (met de laatste firmware). Met systeemcamera met zo'n focus system zal ik nooit fijn kunnen fotograferen, al is de beeldkwaliteit nog zo goed en de camera lekker licht en klein.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-01 18:01
Teun_2 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:17:
[...]

Die vertraging bestaat meetbaar nog steeds (het beeld dat je op het lcd/evf ziet, loopt iets achter), maar is tegenwoordig echt niet meer stoorbaar groot. Probeer eens uit zou ik zeggen, zolang je geen F16's gaat fotograferen lijkt het me niet meteen een hindernis.
Zelfs met F-16's is het geen probleem, ik heb het een paar weken geleden getest :)
Dat de AF het niet bij kon houden was een veel groter probleem.

Verwijderd

Mercarra schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:58:
Voor mij is de focussnelheid van belang. Mijn 350D was een stuk sneller dan de EOS-M die ik laatst heb vastgehouden in de winkel (met de laatste firmware). Met systeemcamera met zo'n focus system zal ik nooit fijn kunnen fotograferen, al is de beeldkwaliteit nog zo goed en de camera lekker licht en klein.
Ook met de nieuwste firmware schijnt de EOS-M niet heel representatief te zijn voor de huidige stand van S-AF in systeemcameraland. Ik weet niet of de S-AF de laatste jaren bij Canon dramatisch is verslechterd (lijkt me niet), maar over het algemeen kunnen systeemcamera's vandaag de dag prima meekomen (of zijn zelfs sneller) dan de dSLR's uit hetzelfde segment. Op het gebied van S-AF welteverstaan.

Verwijderd

PowerUp schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:16:
[...]

Zelfs met F-16's is het geen probleem, ik heb het een paar weken geleden getest :)
Dat de AF het niet bij kon houden was een veel groter probleem.
Voor tracking van objecten moet je zeer zeker geen systeemcamera nemen. Ik heb in mijn E-P3 wel een speciale functie daarvoor, maar dat werkt zo slecht dat ze het net zo goed weg konden laten. Voor snelle objecten zoals voorbij rijdende auto's compleet onbruikbaar.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 11:54
Ps3gamer91 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:13:
[...]

Volgens mij is er - behalve de hybride zoeker op de X-Pro1 - geen enkele systeemcamera met een optische zoeker. In principe kan dat ook niet - tenminste niet "through the lens" zoals je bij een spiegelreflex hebt. Dat is één van de kenmerkende eigenschappen van mirrorless.
De zoekers die je bij de duurdere systeemcamera's zoals de Olympus OM-D, Panasonic GH3, Sony NEX-6/7 ziet zijn allemaal digitale zoekers. Dat mechanisme is zo goed als identiek aan het display op de achterkant, alleen dan in een kleiner formaat met een oog-cup gemaakt. Daar ga je dus ook dezelfde aspecten qua vertraging op zien als op een LCD op de achterkant.

Overigens, om het één en ander even in perspectief te plaatsen. Ik gebruik al heel erg lang spiegelreflexen, en sinds een jaar of wat heb ik ook een Olympus E-PL5. Dat ding heeft me nog absoluut nooit teleurgesteld in snelheid. Ondanks dat ik gewend ben aan de erg korte sluitervertraging van een DSLR is het me dus nooit opgevallen dat er enigszins vertraging op zit.
Super responsive en met bursts 8 beelden per seconde schiet hij menig spiegelreflex onder tafel.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:41:
[...]

Voor tracking van objecten moet je zeer zeker geen systeemcamera nemen. Ik heb in mijn E-P3 wel een speciale functie daarvoor, maar dat werkt zo slecht dat ze het net zo goed weg konden laten. Voor snelle objecten zoals voorbij rijdende auto's compleet onbruikbaar.
EP-3 is volgens mij qua focus wel een stuk slechter dan bijvoorbeeld een EPL-5 generatie. Dus misschien dat het bij huidige cams iets beter is?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Verwijderd

Sjekster schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 08:37:
[...]
EP-3 is volgens mij qua focus wel een stuk slechter dan bijvoorbeeld een EPL-5 generatie. Dus misschien dat het bij huidige cams iets beter is?
Er zal ongetwijfeld bij elke generatie verbetering zijn. Maar als ik de reviews van bijvoorbeeld de E-M5 lees dan is de tracking van objecten nog echt niet op midden en hoog segment dSLR niveau.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 11:54
Het blijft voorlopig nog bij contrast detectie AF (in tegenstelling tot fase-detectie AF).
Bij contrast detect kan een body alleen maar zien of het scherper of minder scherp wordt bij het aanpassen van de focus afstand. Dat is dus trial en error. Bij de laatste generatie mirrorless met contrast detect AF zie je wel dat technieken daarin enorm veel beter zijn geworden, maar voor tracking is het totaal ongeschikt omdat de body niet kan zien in welke richting de focus moet worden aangepast.

Bij fase detectie wordt bepaald in welke richting de focus moet worden aangepast, dus voor tracking kan je de boel dan een stuk beter bijhouden.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Misschien ook eens eerst kijken welke lenzen je nodig hebt (wat wil je zoal gaan fotograferen) en wat elk systeem te bieden heeft.
Gevaar is dat je heel erg richt op de camera terwijl de lenzen misschien nog belangrijker zijn en een groot gedeelte van je budget gaan kosten (helemaal als je gelijk goede lenzen wilt ipv de kitlenzen).

En dan moet je ook nog denken over dingen als een statief, filters, tas...

Over actie foto's gesproken. Wat te denken van deze foto's gemaakt met de Panasonic FZ200:
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=52448

[ Voor 24% gewijzigd door leendertv op 09-07-2013 11:49 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
SndBastard schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 07:35:
[...]

Volgens mij is er - behalve de hybride zoeker op de X-Pro1 - geen enkele systeemcamera met een optische zoeker. In principe kan dat ook niet - tenminste niet "through the lens" zoals je bij een spiegelreflex hebt. Dat is één van de kenmerkende eigenschappen van mirrorless.
De zoekers die je bij de duurdere systeemcamera's zoals de Olympus OM-D, Panasonic GH3, Sony NEX-6/7 ziet zijn allemaal digitale zoekers. Dat mechanisme is zo goed als identiek aan het display op de achterkant, alleen dan in een kleiner formaat met een oog-cup gemaakt. Daar ga je dus ook dezelfde aspecten qua vertraging op zien als op een LCD op de achterkant.

Overigens, om het één en ander even in perspectief te plaatsen. Ik gebruik al heel erg lang spiegelreflexen, en sinds een jaar of wat heb ik ook een Olympus E-PL5. Dat ding heeft me nog absoluut nooit teleurgesteld in snelheid. Ondanks dat ik gewend ben aan de erg korte sluitervertraging van een DSLR is het me dus nooit opgevallen dat er enigszins vertraging op zit.
Super responsive en met bursts 8 beelden per seconde schiet hij menig spiegelreflex onder tafel.
De Leica M8,9 en type 240. Op olympus en panasonic kan je de olympus VF-1 voor een 17mm-lens zetten.

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 13:23
Wat is een "niet al te groot objectief"? Een lens met 1 afstand is bijna altijd handzaam van formaat. Als je niet persé hoeft te kunnen zoomen kan je - naar mijn mening - beter naar een Nikon D3200, Nikon D5200 of Nikon D7000 kijken. Die geven je op de lange termijn denk ik meer plezier dan een systeemcamera dankzij de vele opties, en zee geven meer en goedkopere opties wat lenzen betreft. (grote 2e hands markt)

Als je toch kleiner wil, en wat simpeler... Dan is een Nikon 1 misschien wat voor jou.

Ik ben verder niet zo thuis in andere merken, zoals je ziet :) dus alternatieve opties kan ik je niet geven.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
De vele opties? Er zitten in de systeemcamera's echt wel genoeg opties hoor, zeker voor de beginner. Er zitten op mijn simpele EPL1 en EPM1 opties die ik heel graag op m'n 7D had willen zien, haha.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Ps3gamer91
Dag,

Heb veel gelezen en besloten voor een spiegelreflexcamera te gaan. En dan vooral deze:

CANON EOS 600D

http://www.camerashop.nl/...-eos-600d-18-55mm-dc.html

Heeft iemand ervaring met deze camera? Wat zijn je bevindingen?

Bedankt!

Verwijderd

Sjekster schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:07:
De vele opties? Er zitten in de systeemcamera's echt wel genoeg opties hoor, zeker voor de beginner. Er zitten op mijn simpele EPL1 en EPM1 opties die ik heel graag op m'n 7D had willen zien, haha.
Zou je misschien wat voorbeelden kunnen noemen? Ik ben de hobby begonnen met een E-PL1 dus ik weet niet beter. Maar wat zou ik aan opties missen op een instap/middenklasse dSLR?

• Ps3gamer91
Of klinkt de D5100 van Nikon toch wat beter? In principe is die namelijk wel iets beter dan de Canon

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

600D D5100 allemaal goede camera's Het is vaak pixel peepen om echt de verschillen te zien. Advies ga naar een winkel en houd ze eens vast welke vind jij prettig bedienen en in de hand liggen.

• Ps3gamer91
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:09:
600D D5100 allemaal goede camera's Het is vaak pixel peepen om echt de verschillen te zien. Advies ga naar een winkel en houd ze eens vast welke vind jij prettig bedienen en in de hand liggen.
Persoonlijk neig ik toch meer naar de Canon, die ligt ook fijn in de hand. De verschillen zijn toch wel verwaarloosbaar nu ik eens goed ervaringen heb opgezocht van mensen. Op termijn wil ik een telelens erbij halen als ik helemaal gewend ben aan de camera. ( Een Tamron 70-300mm schijnt goed te zijn voor hetgeen ik wil fotograferen: macro, natuur en dier.).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

QErikNL schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 12:25:
Wat is een "niet al te groot objectief"? Een lens met 1 afstand is bijna altijd handzaam van formaat. Als je niet persé hoeft te kunnen zoomen kan je - naar mijn mening - beter naar een Nikon D3200, Nikon D5200 of Nikon D7000 kijken. Die geven je op de lange termijn denk ik meer plezier dan een systeemcamera dankzij de vele opties, en zee geven meer en goedkopere opties wat lenzen betreft. (grote 2e hands markt)

Als je toch kleiner wil, en wat simpeler... Dan is een Nikon 1 misschien wat voor jou.

Ik ben verder niet zo thuis in andere merken, zoals je ziet :) dus alternatieve opties kan ik je niet geven.
Krijg soms het idee dat men te snel een dslr verkiest boven een systeemcamera. En dat de systeemcamera's toch wel beetje onderschat worden.

Zelf overweeg ik mijn dslr de deur uit te doen en verder te gaan met een systeemcamera. Zeker nadat ik meegeholpen met een bruiloft en de meest foto's toch afkomstig waren uit de systeemcamera. Klant vond het in begin vreemd om mij te zien lopen met een dslr en tele en systeemcamera met primes.

Ik heb persoonlijk veel meer fotografie plezier aan mijn systeemcamera dan mijn dslr.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ps3gamer91 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:13:
[...]

Persoonlijk neig ik toch meer naar de Canon, die ligt ook fijn in de hand. De verschillen zijn toch wel verwaarloosbaar nu ik eens goed ervaringen heb opgezocht van mensen. Op termijn wil ik een telelens erbij halen als ik helemaal gewend ben aan de camera. ( Een Tamron 70-300mm schijnt goed te zijn voor hetgeen ik wil fotograferen: macro, natuur en dier.).
Welke Tamron bedoel? Als ik het goed heb ze meerdere 70-300 versies ?

Zelf ben ik geen fan van Tamron. De QA heeft mij in verleden nog wel eens teleur gesteld. Bij aankoop van Tamron moet je extra goed letten dat je een goede versie hebt. Dit wel weer gemerkt tijdens het testen van de Tamron 24-70 VC

De canon 55-250 IS is ook een erg goede optie.

• Ps3gamer91
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:24:
[...]

Welke Tamron bedoel? Als ik het goed heb ze meerdere 70-300 versies ?

Zelf ben ik geen fan van Tamron. De QA heeft mij in verleden nog wel eens teleur gesteld. Bij aankoop van Tamron moet je extra goed letten dat je een goede versie hebt. Dit wel weer gemerkt tijdens het testen van de Tamron 24-70 VC

De canon 55-250 IS is ook een erg goede optie.
Deze Tamron TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD CANON. Dat zou dan eventueel ook mijn 1e ervaring zijn met Tamron. Echter hoor ik alleen louter positieve berichten van zowel profs als amateurs..

Edit: Ervaar jij echt meer plezier aan een systeem- dan aan een reflexcamera? Wat zijn de voordelen (behalve de grootte uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door Ps3gamer91 op 07-08-2013 14:29 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik de reviews op na scan dan zou ik zelf toch even doorsparen voor een 55-250 IS of vergelijkbaar. De Tamron heeft geen stabilisatie. Dit wat ik persoonlijk op een tele objectief wel prettig vind om te hebben.

De 55-250 IS scoort op de volgende punten al stuk beter. Scherpte, AF snelheid en deze is voorzien van een stabilisatie. Tamron heeft wel een versie van de 70-300 met VC, maar deze is ongeveer 200 euro duurder (+/- 350 euro)

Ja ik ervaar meer plezier met fotograferen met een systeemcamera en durf deze ook te gebruiken voor een opdracht. Veel systeemcamera's zijn uitgerust met een zogenaamde APS c sensor. Zelfde soort sensor als in de isntap dslr's gebruikt wordt. Heb soms het gevoel dat we elkaar beetje gek maken over functies als snelle AF, burst mode, hoge ISO etc etc., maar heb je deze nodig of ga je ze überhaupt gebruiken ? Een dslr staat wel stoer, maar ik merk dat ik de 5D3 eigenlijk negen van de tien keer thuis laat.

De door mij gebruikte systeemcamera is geen topper op AF gebied en zeker niet in samenwerking met hoge burst mode dit in vergelijking met mijn 5D3, maar is een wel een kei in de hoge ISO's hier verslaat hij dan ook mijn oude Canon 5D2 en komt die dicht in de buurt van de 5D3. Beeldkwaliteit is gewoon heel erg goed. Ja die van de 5D3 is wat beter op dynamisch bereik etc, maar verschil vind ik persoonlijk niet wereldschokkend en de meeste zien het verschil niet tussen een foto tussen een dslr en systeemcamera. En de minpunten zijn voor mij niet echt minpunten er is voor mij erg goed mee te leven/werken.

[ Voor 58% gewijzigd door Daan_ op 07-08-2013 14:49 ]

• Universal Creations
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:35:
Ja ik ervaar meer plezier met fotograferen met een systeemcamera en durf deze ook te gebruiken voor een opdracht.
Dan vraag ik me af waarom je ooit gekozen hebt voor een 5D3
De door mij gebruikte systeemcamera is geen topper op AF gebied en zeker niet in samenwerking met hoge burst mode dit in vergelijking met mijn 5D3, maar is een wel een kei in de hoge ISO's hier verslaat hij dan ook mijn oude Canon 5D2 en komt die dicht in de buurt van de 5D3.
Onzin. Daar zit nog echt een heel groot verschil tussen.
En de minpunten zijn voor mij niet echt minpunten er is voor mij erg goed mee te leven/werken.
Dan heb je om verkeerde redenen gekozen voor fullframe.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom ik er voor gekozen heb, omdat ik me nooit echt verdiept heb in de systeemcamera. Wel een Leica M* overwogen, maar vond de prijzen voor mij zelf niet te rechtvaardigen op dat moment.

Onzin mag je vinden. maar selectieven quote, maar goed. Ik vind de verschillen niet wereld schokkend op hoge ISO's in vergelijking met de 5D2.

Ja er zijn genoeg punten te noemen waar de 5D3 als 2 beter op scoren, maar dan komt weer het onderdeel is het voor jou persoonlijk belangrijk. Belangrijkste is en blijft voor mij het eindresultaat naar wens is voor mij zelf en als ik schiet in opdracht voldoet het aan de wensen van de opdrachtgever(s).

Ow waarom voor de verkeerde reden voor de 5D3 gekozen. Ik kan nu niet echt zeggen dat ik met de verkeerde reden voor de 5D3 heb gekozen op dat moment. Laat staan dat iemand dat voor mij kan bepalen ;-)
Ik maak hier geen vergelijking tussen FF en Crop. Enkel dat ik persoonlijk de systeemcamera die een crop sensor heeft verkies boven de 5D3. Tja vreemde keuze voor sommige, maar het zij zo.

Voor mij is plezier in fotografie tegenwoordig belangrijker dan pixel peepen etc. Als een opdrachtgever content is met de resultaten. Wie ben ik dan om met hem/haar een discussie aan te gaan. En zlef ben ik content met de resultaten van de Pro1. Voorlopig zal de 5D3 nog blijven met twee objectieven Een tele op de Pro1 vind ik persoonlijk nog niet echt prettig werken.

Al met al het is en blijft een persoonlijke keuze !

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 07-08-2013 15:56 ]

• Universal Creations
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:54:
Onzin mag je vinden. maar selectieven quote, maar goed. Ik vind de verschillen niet wereld schokkend op hoge ISO's in vergelijking met de 5D2.
2 stops vind ik nogal veel hoor.
Ja er zijn genoeg punten te noemen waar de 5D3 als 2 beter op scoren, maar dan komt weer het onderdeel is het voor jou persoonlijk belangrijk. Belangrijkste is en blijft voor mij het eindresultaat naar wens is voor mij zelf en als ik schiet in opdracht voldoet het aan de wensen van de opdrachtgever(s).

Ow waarom voor de verkeerde reden voor de 5D3 gekozen. Ik kan nu niet echt zeggen dat ik met de verkeerde reden voor de 5D3 heb gekozen op dat moment. Laat staan dat iemand dat voor mij kan bepalen ;-)
Ik maak hier geen vergelijking tussen FF en Crop. Enkel dat ik persoonlijk de systeemcamera die een crop sensor heeft verkies boven de 5D3. Tja vreemde keuze voor sommige, maar het zij zo.

Voor mij is plezier in fotografie tegenwoordig belangrijker dan pixel peepen etc. Als een opdrachtgever content is met de resultaten. Wie ben ik dan om met hem/haar een discussie aan te gaan. En zlef ben ik content met de resultaten van de Pro1. Voorlopig zal de 5D3 nog blijven met twee objectieven Een tele op de Pro1 vind ik persoonlijk nog niet echt prettig werken.

Al met al het is en blijft een persoonlijke keuze !
Natuurlijk blijft het een persoonlijke keuze, maar het punt wat ik wil maken, is dat je de 5D3 (en 5D2) niet om de redenen waarop deze juist tot recht komt hebt gekozen: hoge iso prestaties en kleine DoF. Want dat zijn de enige redenen zo'n beetje om te kiezen voor een FF camera. Maar blijkbaar zijn in jouw ogen deze verschillen of heel klein of onbelangrijk. Dus vandaar mijn commentaar.
Ik kan mijn keuze voor de 5D2 ook alleen maar ondersteunen met deze argumenten. Ik had mezelf veel geld kunnen besparen als ik hoge iso prestaties en kleine DoF niet zo belangrijk vond, want dan had ik mijn aps-c lenzen kunnen houden en een 7D gekocht.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Mwah, we zijn nu wel op een punt dat de beeldkwaliteit van de nieuwe sensoren op hoge iso's best wel goed is.
Als je bij de ene camera op iso6400 de ruis al bijna niet ziet (tenzij je op 100% gaat pixelpeepen) dan kan een andere camera nog wel een paar stops beter zijn, maar of dat dan nog wereldschokkend is? (of mee moet wegen in je keuze...)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Pas nou toch op met wat je zegt UC!
FF voor hoge iso prestaties en kleine DoF
Dat zijn dezelfde dingen! Bij dezelfde DoF heeft iedere camera vrijwel degelijke ruis prestaties. De enige reden waarom FF beter qua ruis kan lijken, is omdat je met kleinere DoF en dus grotere lens opening werkt. De sensor is dus niet beter qua ruis, maar hij krijgt gewoon meer licht binnen.

En dat betekent dus dat je die voordelen alleen ziet, wanneer je daadwerkelijk met een kleinere DoF werkt, dan met een andere camera mogelijk is. Bij equivalente foto's is er simpelweg geen voordeel.

En dus zijn er inderdaad talloze situaties waarin een systeem camera identieke resultaten levert als een DSRL. Alle landschaps foto's bijvoorbeeld.

Maar ook bij portretten is dat goed mogelijk. Hangt van je stijl af. Portretten waarbij de achtergrond een wezenlijk onderdeel van de foto vormt, en niet toch een onzichtbare waas getransformeerd worden, zullen bijvoorbeeld meer f/5.6 dan f/1.8 op je DSLR vergen, en dan ook met een systeem camera mogelijk zijn.

Natuurlijk blijft de DSLR de koning qua snelheid en flexibiliteit. Maar er zijn wel degelijk tal van situaties waarbij een systeem camera exact dezelfde resultaten kan bereiken. En qua instellen van de exact juiste belichting is een systeem camera vaker beter, omdat die het daadwerkelijk beeld meet, i.p.v. met een aparte lichtmeter te werken.

• Universal Creations
Ik weet dat ze in theorie hand in hand gaan, maar in de praktijk kies je doorgaans voor 1 van de 2 en moet je het andere maar voor lief nemen. Dus als ik ergens in een donker hol foto's neem en verplicht ben tot iso6400 (of hoger) en f/1.4, dan moet ik de kleine DoF maar voor lief nemen. Andersom moet ik hogere isowaarden kiezen bij gelijk diafragmawaarde om de DoF groot genoeg te krijgen (portretten van meerdere personen achter elkaar bijvoorbeeld).

@Superdaantje: het is overigens maar 1 stop, omdat jouw X-Pro 1 een aps-c sensor heeft.
@abrakadaver: de truc is niet zozeer sensortechnologie, maar ruisreductie. De X-Pro 1 past flink ruisreductie in zijn raw-bestanden toe op hogere iso's, waardoor de bestanden heel clean lijken, maar je verliest hierdoor ook detail. Ik vind dat je als fotograaf zelf moet kunnen kiezen hiervoor.

• Ps3gamer91
Full frame is tja... Mooie kwaliteit maar veul te duur voor mij. + laat ik me maar eerst focussen op de manuele stand en daarmee oefenen!

Klopt dit trouwens?

xxxxD instap model
xxxD amateur model
xxD semi-prof model
xD prof model

• Universal Creations
Tsja, grofweg klopt dat lijstje wel.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Om even terug te komen op de beginvraag. Na vele jaren met spiegelreflexen te hebben geleefd (analoog en digitaal) de laatste jaren de overstap gemaakt naar systeemcamera's.
Mijn persoonlijke ervaring is, dat ze voor huis tuin en keukengebruik minimaal net zo goed als spiegelreflexen met als grootste (!) verschil het gewicht en de afmetingen. Daar kan geen dslr tegenop en is van groot voordeel als je onderweg bent. Ik heb mijn dslr al geruime tijd niet meer aangeraakt en heb hem nog niet gemist. Voordeel dslr: Af snelheid vaak hoger, voordeel systeemcamera: compacter en meestal snellere serieopnames en geschikt voor vrijwel alle objectieven en merken (via adapter).

Voor een "amateur" die wat meer wil is dat al helemaal geen probleem en zijn de af-snelheid en dergelijke niet snel een issue. Je moet voor jezelf goed nagaan wat je ermee wilt en hoe vaak. Voor die ene opname van een leeuw koop je geen FF met een 1200 mm ter waarde van een middeklasseauto. Dus niet gek laten maken wat je allemaal niet kunt of zou kunnen. Alles kan en het gaat om de ogen achter de camera. Laat je niet gek maken dat merk x veel beter is dan merk x of model y het ultimum is. DE perfecte camera bestaat niet of is over een half jaar alweer verouderd.....

Ik moet bekennen dat ik tijdens de laatste vakantie de Nex6 bij me had (met diverse objectieven) en de RX100. In de praktijk is de RX100 veel makkelijker omdat ie echt altijd mee kan en de optische kwaliteit is eigenlijk hetzelfde (ja, er zijn beperkingen). Nu de MKII op de markt komt zie je de prijzen van de RX100 onderuit gaan. Misschien is het de beter camera voor jouw doel :) .

Wat de keuze van de camera betreft. Kijk even wat je wilt (hoe vaak) en wat je er daarvan niet mee zou kunnen. Zoek gewoon de optimale camera voor de dingen die je zeker en vaak wilt en kijk of je voor die uitzonderingen niet gewoon een camera kunt lenen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Ps3gamer91 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:51:
Full frame is tja... Mooie kwaliteit maar veul te duur voor mij. + laat ik me maar eerst focussen op de manuele stand en daarmee oefenen!
Wat is dat toch met die handmatig fetish. Er zijn ook standen zoals diafragma voorkeur of sluitertijd voorkeur (icm belichtings correctie) dat de camera al het meet en reken werk doet. Maar dat jij nog steeds controle hebt over het gene wat je wil controleren en de lichtmeting altijd kan corrigeren.

M is in feite het gebruiken van de diafragma voorkeur modus met een uitgeschakelde lichtmeting. Het streepje staat er nog wel onderin de zoeker maar de instellingen worden niet over genomen. Dat mag je zelf doen. In het geval van diafragma voorkeur worden de sluitertijd zoals berekend door de lichtmeter wel overgenomen en kan je daar correctie's op uitvoeren. In het ergste geval kost dat net zo veel handelingen als het instellen van de sluitertijd op M. Maar meestal is er geen correctie van de lichtmeting nodig.

Auto iso icm de half automatische PAS standen werkt ook geniaal.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 08-08-2013 14:06 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ps3gamer91
martijn_tje schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:05:
[...]

Wat is dat toch met die handmatig fetish. Er zijn ook standen zoals diafragma voorkeur of sluitertijd voorkeur (icm belichtings correctie) dat de camera al het meet en reken werk doet. Maar dat jij nog steeds controle hebt over het gene wat je wil controleren en de lichtmeting altijd kan corrigeren.

M is in feite het gebruiken van de diafragma voorkeur modus met een uitgeschakelde lichtmeting. Het streepje staat er nog wel onderin de zoeker maar de instellingen worden niet over genomen. Dat mag je zelf doen. In het geval van diafragma voorkeur worden de sluitertijd zoals berekend door de lichtmeter wel overgenomen en kan je daar correctie's op uitvoeren. In het ergste geval kost dat net zo veel handelingen als het instellen van de sluitertijd op M. Maar meestal is er geen correctie van de lichtmeting nodig.

Auto iso icm de half automatische PAS standen werkt ook geniaal.
Ik probeer ermee te zeggen dat ik wil leren om minder gebruik van de A+ te maken maar meer van de andere functies.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Ps3gamer91 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:00:
[...]
Ik probeer ermee te zeggen dat ik wil leren om minder gebruik van de A+ te maken maar meer van de andere functies.
Dat is een nobel streven. Maar in de praktijk doet PAS het ook uitstekend en kun je met een belichtingscompensatie een eind komen. Zolang het principe (de relatie) van diafragma en sluitertijd goed tussen de oren zit kom je al een heel eind.

Wat dat betreft is een systeemcamera trouwens wel een betere keuze aangezien je daar het effect meteen op je scherm ziet terwijl je dat bij een dslr alleen bij liveview hebt. In liveview is een dslr in geen geval beter dan of zelfs gelijkwaardig aan een systeemcamera, eerder duidelijk slechter. Het vasthouden is namelijk veel minder makkelijk (toestel zwaarder met een minder ergonomische houding) en de AF snelheid is bijna altijd prut. Een systeemcamera heeft altijd de liveview aan staan en is daarvoor geoptimaliseerd. De enige uitzondering zijn de Sony SLT's, die hebben namelijk een electronische zoeker en zijn dan een beetje gelijk aan systeemcamera's met een zoeker (OM-D, Nex 6/7 en de betere panasonics), alleen ook een stuk groter.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Systeemcamera heeft niet altijd de liveview aanstaan. Weet niet waar je dit vandaan haalt ? De door mij gebruikte systeemcamera ieder geval niet. ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 08-08-2013 21:22 ]

Verwijderd

Superdaantje schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:20:
Systeemcamera heeft niet altijd de liveview aanstaan. Weet niet waar je dit vandaan haalt ? De door mij gebruikte systeemcamera ieder geval niet. ;-)
De enige uitzondering op de regel volgens mij.
(van de Leica's weet ik het niet)
Pagina: 1