Ultime Waterkoeling setup, Super silent

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 04:38
Beste Tweakers,

Binnen kort ben ik van plan een waterkoeling setup te maken. Het belangrijkste van deze setup is dat hij letterlijk onhoorbaar is. Ik heb al heel wat research gedaan maar zit een beetje met de radiatoren.

Hieronder even hoe het eruit moet komen te zien.

CPU block: EK-Supremacy, Nickel, Plexi
Pomp: mcp35x
pomptop: bitspower
reservoir: bitspower tube reservoir 150mm
radiatoren:
1x280mm en 1x 240mm, 280 mag max 60mm dik maar liever rond de 45. 240 moet 30mm.
280mm:
Black Ice SR1 280
Phobya G Changer 280
EK Coolstream Rad XTC 280
Verbindingen tussen onderdelen: bitspower en crystal link

Wat ik verlang van het rad is als eerst dat deze bijv. Noiseblocker M12-PS PWM, 120mm fans (deze dus voor de 240mm rad) op rond de 600-800 rmp draaien en ze dus geruisloos zijn. Maar wel wil ik zo een goed mogelijke koel prestatie omdat ik ook van plan ben om lekker te gaan overclocken.

Graag wat hulp dus, a.u.b. Verder denk ik dat de pomp, mcp35x wel een van de stilste pompen is dus dat komt wel goed toch?

EDIT:
verder weet ik ook nog weinig over vloeistof en anticorrosie en dat soort dingen. Omdat ik crystal link heb zit ik niet met het probleem dat mijn tubing vervangen moet worden op termijn maar ik wil natuurlijk niet dat er onderdelen langzaam stuk gaan.
Ik zou hier dus ook graag meer over willen weten. Als jullie linkjes hebben vind ik het ook oke.

Alvast bedankt.

[ Voor 17% gewijzigd door blauwe eend op 05-07-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
MCP655 word ook vaak aangeraden, maar dan wel in een lagere stand.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
BTW: De MCP350 kan je super simpel modden naar een 355. Scheelt iets in de kosten. Zie http://www.hardwarecanuck...in-ddc-3-2-mcp-355-a.html

Ik denk niet dat de MCP35x de stilste oplossing is, omdat het een kleine pomp is zal deze meer RPM maken voor dezelfde flow. Kies dan de grote broer en gebruik een lage stand. Of koop de PWM regelbare versie. Gebruik bijv. de CPU fan aansluiting en Speedfan om de RPM van de pomp dynamisch te regelen.

Daarnaast zorg voor een stevige top. Dus geen top/reservoir combo. Dat versterkt het geluid van de pomp alleen maar. Bevestig de pomp met dempend materiaal er onder.

Als je een zo goed mogelijke koelpresatie wilt hebben moet je radiators uitkiezen met een groot koeloppervlak (qua lamellen). Deze zijn meestal wat dikker.

Ook fans met een hoge CFM uitkiezen zodat ze op lage RPM ook voldoende lucht verplaatsen. Gebruik ook noise absorbers ertussen. http://highflow.nl/geluidsdemping/
(Dit setje is ook handig http://highflow.nl/geluid...ounting-kit-mtk-6000.html)
Als het mogelijk is, installeer ook fan schrouds. Dat zorgt voor betere koeling van een radiator.

Zorg voor een wat grotere diameter tubing, zodat er geen restrictie is voor de pomp. Want dat zou anders resulteren is meer dB van de pomp door de tegenwerking.

Voor alle componenten 1 type metaal kiezen. Dus alles koper of alles alu. Geen mix, dat zorgt ervoor dat de minst edele metaal opgevreten wordt. Dat kan resulteren in lekkages en aanvreten van bijv. je radiator. Wat weer resulteerd in mindere koelprestaties.

Voor de meeste componenten moet je gewoon wat reviews doorlezen, dat heb ik ook gedaan voordat ik mijn setup had aangeschaft.

Wat betrefd liquid zou ik kiezen voor een kant en klare oplossing + een flesje extra.

[ Voor 7% gewijzigd door uname -r op 05-07-2013 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Je moet ook even in de gaten houden dat bepaalde radiatoren fans vereisen met of veel CFM of hoge H2O druk. Dat ligt aan de lameldichtheid (FPI=>fins per inch, thnx Fordox...), net als bij luchtkoelers (Mugen vs Megahalems oid). Heb je een radiator met hoge dichtheid en een prutsfan zoals hierboven, dan moeten die echt een stuk harder draaien dan een fan die van nature al hoge H2O druk kan leveren. En dus meer lawaai en slechtere koeling dan gehoopt.

Daarbij: overklokken en dan eisen dat je systeem helemaal stil is vind ik raar, dat is zo tegenstrijdig als wat. Als je stilte wilt moet je niet gaan overklokken. Maar goed, stiller dan alleen lucht kan natuurlijk wel.
En hoe ga je 120mm fans op een 280mm rad zetten? :9

Bijkomend verschil met die pompen is dacht ik dat die kleine (MCP350/355/400/450) een hogere druk geeft (head of pressure head) en die grotere (D5/MCP655) meer flow. Op de max stand maken ze beide herrie. De D5 kan je wat standjes terugzetten, met die kleine weet ik niet hoe dat gaat. Je kan ze natuurlijk ook voeden via je fancontroller en daarmee afhankelijk wat je doet (office vs gamen ofzo) de pomp tegelijk met de fans harder zetten. Als je dat laatste wilt doen moet je wel even goed opletten wat je controller per kanaal kan leveren, anders gaat ie het niet redden met de pomp erop.

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 05-07-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

De black ice rad zou ik vervangen als ik jou was. met een hoge FPI (fins per inch) komt de lucht van een langzaam draaiende fan er niet zo fijn doorheen. de G Changer heb ik zelf ook vanwege de lage FPI.
en waarom 3 verschillende rads? voor een cpu only loop heb je aan de G Changer al zat. (doe ik zelf ook)

en ja een mcp655/D5 wordt vaker gebruikt in een high end waterloop dan een 35x. Met vloeitsof zit je met een premix coolant van EK of Feser al wel goed.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Fordox schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:59:
De black ice rad zou ik vervangen als ik jou was. met een hoge FPI (fins per inch) komt de lucht van een langzaam draaiende fan er niet zo fijn doorheen. de G Changer heb ik zelf ook vanwege de lage FPI.
en waarom 3 verschillende rads? voor een cpu only loop heb je aan de G Changer al zat. (doe ik zelf ook)
De black ice is trouwens wel 9 PFI, dus lijkt me deze gewoon goed. Maar ik zat dus te twijfelen tussen de black ice en de G changer. Het is dus niet zo dat ik 3 280mm rads wil. maar juist één 280mm en één 240mm.

Voor de ventilatoren dacht ik aan NB XK1 of zelf nog iets stillers als dat bestaat, wat de zelfde prestaties geeft bij een van de boven staande radiators. Bij een test van de overburen staat dat deze fan goede cfm in combinatie met lage geluidsproductie heeft. Ik weet dus niet of er nog andere betere opties zijn?

Ik heb nu thuis een NB M12-P liggen welke draait van 1000-2000 RPM. Maar vergis je niet. Op 1000 rmp is hij stiller dan elke fan die ik ooit heb gehoord. Maar toch nog niet still genoeg voor mij. Beoordeel deze fan dus niet te snel op rmp's. Bij de buren is hier uiteraard ook een test op uitgevoerd. Hij is net iets minder stil dan de NB XK1 maar ik weet dus niet of deze wel voor mij stil genoeg is. (hou dan even buiten spel, dat de één een 140mm is en de ander een 120mm)
Daarom dacht ik misschien aan een NB PK1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Nu even Over de pomp. De MCP35x dacht ik had ik gelezen was een goede en stille pomp? Als ik de laatste reactie van dit forum moet aan nemen.

Maar er wordt ook gezegd dat een D5 op de laagste stand onhoorbaar is, dus is dat ook nog een goede optie. Wel zit ik met een redelijk kleine kast. (verklaar me niet voor gek) Mijn plan is om de res boven de pomp te maken waar normaal de drivebays zitten, daarvoor moet dan nog een 30mm Radiator komen met fans. Maar als ik een D5 neem zat ik ook denken aan dit reservoir. In de top komt dan met Shroud het 280mm rad.

EDIT

Dit zijn dus de twee opties. Voor de prijs hoef ik het niet te doen, scheelt bijna niks. Dus lijkt me om voor de D5 te gaan dan?

MCP 35x
MCP top
Reservoir
verbindings stukje pomp en res.
of

D5
D5 Top
D5 res combo

[ Voor 29% gewijzigd door blauwe eend op 05-07-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

als het kan, ga dan voor de D5.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ultime WC setup zonder chillers? :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
Zelf ben ik dik tevreden over de XSPC RX serie radiatoren en deze koelen goed met fans op lage rpm.
Het enige nadeel is dat ze vrij dik zijn.
Een geluidloze setup is heel leuk maar je weet nooit 100% zeker of alles het doet.
Zelf check ik 1 per week of alle 34 fans het nog doen in mijn monster en ik kijk ook elke dag naar de flow meter display of er iets veranderd.

Tip: koop een flowmeter want zo weet je gelijk waneer je pomp niks doet of kuren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
c_t_ schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:11:

Tip: koop een flowmeter want zo weet je gelijk waneer je pomp niks doet of kuren krijgt.
Bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik gewoon voor de Black Ice 280 SR-1 ga. Deze heeft 9FPI en dus ideaal voor lage rpm fans.
Voor de 240mm rad, is het wel een beetje jammer dat ze geen 30mm dikke lage FPI hebben. Ik denk dat ik daarom voor de Black Ice GT Stealth 240 neem, maar wel dan met low rmp fans. Ik hoop dus dat er wat lucht door geduwd wordt met rond de 30cmf. Weten jullie hier meer van?
Dikker dan 30mm kan namelijk niet voor de 240, heb hier geen plek voor anders had ik de sr-1 natuurlijk ook voor de 240mm gekozen, maar deze is 54mm dik.

Ook denk ik dat de D5 wel gaat passen dus heeft deze ook mijn voorkeur.

Bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Koop in ieder geval niet de res/top combo. De res versterkt alle resonaties van de pomp. Er moet tenminste een stukje slang tussen zitten. Dit zodat de pomp en res "akoestisch gescheiden" zijn.

Maar of je daar iets van gaat merken als de de D5 op de laagste stand zet weet ik niet. Maar voorkomen is beter dan genezen. En je setup weer bleeden, aanpassen en vullen.

Voor fans, zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de Corsair Series AF140 SP Quiet:
http://www.coolingtechniq...-120-a-140mm.html?start=6
Beetje omlaag scrollen.
Deze doen bij 7 Volt al 30CFM met <10 dB (658 RPM). :)

BTW, ken je dit "[Geluid] Het stille PC topic deel IV" topic al?

[ Voor 7% gewijzigd door uname -r op 07-07-2013 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

als de koeling minder belangrijk is, dan zou ik voor rads gaan die heel lage fpi gaat, zeker met lage rpm heb je een lage fpi nodig,

daarnaast is het oppervlak van de radiatoren belangrijker dan de dikte van de rads. dus eens kijken naar een grote kast waar je grote rads in kwijt kunt helpt ook voor een stillere setup.

bij een stille waterkoelingsetup is het meestal je voeding,pomp en HDD's die je hoort.
dus > goede stille voeding > SSD's only, en een stille pomp met een goede bevestiging zodat hij je kast niet laat resoneren..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Juist, voor voedingen kan je hier een kijkje nemen: http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs
En als storage HDD een WD Digital Green schijf. (<= 13 dBA tijdens seek).
Pomp is al gecovered, de D5.

Qua rads ben je wel gecoverd met de 2 die je hebt uitgekozen (1x280 + 1x240?).

Verder zou je nog anti-vibration feet onder je kast kunnen zetten, zodat de ondergrond niet mee vibreert.
Noise absorbtion tussen de rads, en pomp. Pomp met dun laagje foam tussen de bevestiging en de case. Damping matten in de sidepanels, etc. Valt genoeg over te vinden.

Wil je echt super silent, dan zou je passive radiatoren kunnen overwegen. Deze zijn misschien wat te groot om aan je case te hangen. Dus moet je daar weet wat voor verzinnen. En inderdaad enkel een SSD er in. Ruim bemeten passive voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
zeadope schreef op zondag 07 juli 2013 @ 03:13:
Koop in ieder geval niet de res/top combo. De res versterkt alle resonaties van de pomp. Er moet tenminste een stukje slang tussen zitten. Dit zodat de pomp en res "akoestisch gescheiden" zijn.

Maar of je daar iets van gaat merken als de de D5 op de laagste stand zet weet ik niet. Maar voorkomen is beter dan genezen. En je setup weer bleeden, aanpassen en vullen.

Voor fans, zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de Corsair Series AF140 SP Quiet:
http://www.coolingtechniq...-120-a-140mm.html?start=6
Beetje omlaag scrollen.
Deze doen bij 7 Volt al 30CFM met <10 dB (658 RPM). :)

BTW, ken je dit "[Geluid] Het stille PC topic deel IV" topic al?
Mede om de ruimte die ik in de kleine kast heb, kan ik denk ik beter voor de res/top combo gaan. Ook wil ik geen flexibele tubing dus als ik voor een los reservoir ga, dan zou ik deze aan de top bevestigen met een dual male fitting. Ik denk dus dat dan het geluid niet meer of minder gedempt wordt.
D5, kan denk ik wel geregeld worden via moederbord fan controller toch? Lijkt me wel het makkelijkst. Dus vaak zal hij gewoon op de laagste stand staan.

Voor de ventilator lijkt me de NB blacksilent pro PK1, PK2(op lage rmp) of de PK-PS toch een betere fan. Bij de PK1 denk ik dat hij zeker wel stil is, maar dat als ik eventueel wat extra oc performance wil ik de fans niet harder kan zetten. daarom de PK2, deze draaien harde maar de minimale snelheid ligt rond wat ik echt wel wil hebben. Daarom dus de pk-ps, welke je zelf kan regelen. Maar de PK2 kan je natuurlijk ook via je mobo regelen, dus lijkt me geen probleem. CFM is bij deze fans volgends mij ook nog rond of boven de 30CFM op lage toeren met weinig geluid.
Maar toch bedankt voor je linkje, zag er ook goed uit. _/-\o_
MikeVM schreef op zondag 07 juli 2013 @ 03:36:
als de koeling minder belangrijk is, dan zou ik voor rads gaan die heel lage fpi gaat, zeker met lage rpm heb je een lage fpi nodig,

daarnaast is het oppervlak van de radiatoren belangrijker dan de dikte van de rads. dus eens kijken naar een grote kast waar je grote rads in kwijt kunt helpt ook voor een stillere setup.

bij een stille waterkoelingsetup is het meestal je voeding,pomp en HDD's die je hoort.
dus > goede stille voeding > SSD's only, en een stille pomp met een goede bevestiging zodat hij je kast niet laat resoneren..
Heb een kleine kast, namelijk de Bitfenix prodigy. En ja het is wel een uitdaging om alles er in te krijgen, dus zagen wordt niet buiten gesloten. Maar als het goed is gaat het gewoon passen :+ .
Lage FPI ga ik dus ook voor, omdat stilte de prioriteit is. Jammer genoeg heb ik dan te weinig ruimte voor een grotere 240mm radiator dus moet deze 30mm zijn. In deze categorie heb je volgends mij geen echte lage FPI, dus zal het een gewoon rad moeten worden. Dan laat ik de fans gewoon op 600-700 rmp draaien, zodat er toch nog wat lucht stroom en hij er dus niet voor niets in zit, maar dat ik er bij het overclocken nog wel profijt van heb als ik de fans harder laat draaien. Fans die ik bij dit rad wil gebruiken zijn de Noiseblocker M12-PS PWM, 120mm. Lijkt me een goede keus.

Pomp (D5) wordt dus zo stil mogelijk gemaakt, en voeding ben ik ook al lang aan het kijken wat nou de goede voor mijn systeem is. Tot nu toe gaat er inderdaad alleen maar een ssd in, ben ook niet van plan er een hdd in te doen. En anders met silencer maar daar heb ik gewoon de ruimte niet voor.
zeadope schreef op zondag 07 juli 2013 @ 04:58:
Juist, voor voedingen kan je hier een kijkje nemen: http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs
En als storage HDD een WD Digital Green schijf. (<= 13 dBA tijdens seek).
Pomp is al gecovered, de D5.

Qua rads ben je wel gecoverd met de 2 die je hebt uitgekozen (1x280 + 1x240?).

Verder zou je nog anti-vibration feet onder je kast kunnen zetten, zodat de ondergrond niet mee vibreert.
Noise absorbtion tussen de rads, en pomp. Pomp met dun laagje foam tussen de bevestiging en de case. Damping matten in de sidepanels, etc. Valt genoeg over te vinden.

Wil je echt super silent, dan zou je passive radiatoren kunnen overwegen. Deze zijn misschien wat te groot om aan je case te hangen. Dus moet je daar weet wat voor verzinnen. En inderdaad enkel een SSD er in. Ruim bemeten passive voeding.
WD green schijven zijn zeker een van de stilste dus stel ik zou een schijf inbouwen zou het deze worden, maar zoals daarnet al genoemd ga ik gaan schijf in bouwen. Anders zou het denk ik ook eigenlijk een 2,5 inch zijn omdat deze kleiner is. Maar dat is denk ik niet nodig.

pomp en rad zijn nu inderdaad gecoverd.

Bedankt iedereen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

hoe stil is stil. ik zat met mijn waterkoeling op het niveau dat ik mijn pomp net iets harder hoorde als mijn fans, en dan heb je voor veel mensen al een superstil systee, anderen gaan nog een stapje verder.

de nieuwe voedingen van coolermaster zijn ook wel stil onder idle omstandigheden, geen idee hoe de serie weet vanbuiten..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
MikeVM schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:57:
hoe stil is stil. ik zat met mijn waterkoeling op het niveau dat ik mijn pomp net iets harder hoorde als mijn fans, en dan heb je voor veel mensen al een superstil systee, anderen gaan nog een stapje verder.

de nieuwe voedingen van coolermaster zijn ook wel stil onder idle omstandigheden, geen idee hoe de serie weet vanbuiten..
Voor mij is stil, zodat ik geen geluid van mij pc hoor komen. Dus als je hem aan zet alleen een lichtje ziet branden of de dvd speler even hoort zoemen.
Maar als je met je oor naast de pc zit hoor je hem natuurlijk wel. Maar als je gewoon aan je bureau zit en je pc staat er onder dan hoor je hem niet. Ook niet als het 's avonds is en er verder zo ongeveer geen omgevings geluiden zijn.

Voor voeding vind ik het toch wel een beetje lastig kiezen.
Edit: ook heb je in de bitfenix prodigy beperkte ruimte maar als het niet anders kan komt er wel een luikje. Dus liever 14cm voeding, maar die zijn er niet veel en als het 16cm is dan moet ik maar kijken of de modulaire aansluitingen niet te lang zijn. Heb net iets meer als 17cm speel ruimte

Hier: staan er wel een paar die stil zijn, (<11db) maar deze kosten ook 100> EUR. En dan zit ik te denken omdat ik pas later een gpu ga inbouwen het misschien verstandig is om eerst gewoon een budget voeding van 30 euro te nemen zoals de Be Quiet! system power 300W. Dit zal ook voldoende zijn en stil is deze zeker. Maar als ik dan alsnog later een goede voeding koop zit ik weer met die.
Maar ja, dan denk ik ook weer. "heb ik eindelijk een psu om buiten mijn systeem wat mee te testen zoals pomp." Dus lijkt me eigenlijk misschien wel slimmer.
Maarja dit is ook weer niet nodig omdat ik wel een voeding uit een oude dell pc kan jatten thuis. 8)7

Dus wat zouden jullie doen? :? Beetje een rare situatie, maar ik denk als jullie een pc maken van 1300 eur honderd euro extra ook weer niet nodig is. Maar het geld is er wel. Dus het is gewoon een keus maken. Beide zijn goed maar welke is de beste... |:(

Nouja, genoeg geklets praat :P

Bedankt voor je reactie. Zal binnenkort wel een builttopic starten hoop ik. Maar dat laat minimaal nog wel een weekje op zich wachten denk ik. :o :9

[ Voor 6% gewijzigd door blauwe eend op 07-07-2013 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Qua voeding zou je een van deze kunnen kiezen: http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ

Deze zijn echt stil. En het merk is zowat het beste wat je kan krijgen. Zal je nog lang plezier van hebben.
Anders kijk eens op de site SPCR voor goede/stille voedingen. Als hun iets stil noemen, dan is het ook echt stil :)

Succes met je buildtopic straks. En graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
zeadope schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:57:
Qua voeding zou je een van deze kunnen kiezen: http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ

Deze zijn echt stil. En het merk is zowat het beste wat je kan krijgen. Zal je nog lang plezier van hebben.
Anders kijk eens op de site SPCR voor goede/stille voedingen. Als hun iets stil noemen, dan is het ook echt stil :)

Succes met je buildtopic straks. En graag gedaan.
Voedingen zien er top uit. Enige probleem is denk ik dat er geen airflow is omdat de voeding van de kast afgesloten is. Het zou dus misschien wel kunnen, maar dan kan ik denk ik beter een nemen die de fan pas aan zet als het nodig is. Toch bedankt voor de link.

Top. _/-\o_ :D
Pagina: 1