Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na het aftreden van Beatrix waren de geruchten er al dat koning Albert II misschien ook zou overwegen om af te treden.

Vanavond om 18 uur geeft hij een toespraak en er zijn zeer sterke geruchten dat hij zijn aftreden aan zal kondigen.
Belgische koning geeft toespraak

De Belgische koning Albert II spreekt om 18.00 uur in een televisietoespraak tot de bevolking van België. Dat melden Belgische media.

Wellicht moet rekening worden gehouden met de aankondiging van zijn abdicatie.
Woensdagmiddag was hij aanwezig bij het kernkabinet. Wat daar is besproken is niet bekend. De toespraak wordt door vier grote televisiezenders en hun radiostations uitgezonden.
Krijgt België binnenkort koning Filip?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee. Als het net zo lang duurt als het formeren van een nieuwe regering, dan lijkt de term "binnenkort" iig niet van toepassing :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In een monarchie wordt niet gestemd op wie de opvolger wordt natuurlijk :-)

Elke Belg hoopt in elk geval van wel. Maar dat was al zo sinds dat Boudewijn zijn pijp aan Maarten gaf.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ja,want wij staan te popelen om Koning Filip ...
Kunnen we op zijn minst de civiele lijst wat laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 14:29

DinX

Motormuis

Meteen het moment om heel dat instituut te kortwieken.
Weg met die handel.

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 03-07-2013 15:40 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
Het lijkt er wel op :)

Die persconferentie wordt op alle grote zenders uitgezonden, zal dan wel aftreden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:23

Clush

Do as I say...

Confirmed.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:45

Satom

Verzamel ervaringen

Klopt, mag ook wel toch. Die man is 80 (als ik goed geluisterd heb) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:23

Clush

Do as I say...

Satom schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:04:
[...]
Klopt, mag ook wel toch. Die man is 80 (als ik goed geluisterd heb) :+
Hij had het over zijn tachtigste jaar, dus technisch gezien zou dat 79 betekenen. (Inderdaad, 6 juni 1934)

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:24
Voor mijn gevoel wel een mooiere toespraak dan Beatrix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En op 21 juli al. Ik weet niet hoe groot zo'n ceremonie is, maar als het net zoiets is als in Nederland dan lijkt het me haast een onmogelijke opgave?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

anandus schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:17:
En op 21 juli al. Ik weet niet hoe groot zo'n ceremonie is, maar als het net zoiets is als in Nederland dan lijkt het me haast een onmogelijke opgave?
Niet... alleen krabbels zetten en dan is het klaar. Althans dat werd net in het journaal gezegd.

En de toespraak was inderdaad stukken beter dan die van Beatrix. Maar dat kon ik bijna niet anders.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

masauri

aka qwybyte

verre van, zoiets word bij ons niet gedaan, meer officieel gedoe dan wat anders.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Clush schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:07:
[...]

Hij had het over zijn tachtigste jaar, dus technisch gezien zou dat 79 betekenen. (Inderdaad, 6 juni 1934)
Ah, I see, hij word 80(!) Mooie leeftijd om met pensioen te gaan, maar dat het allemaal zo snel gaat. En niet zoals bij ons in Nederland, ze willen er geen poespas omheen(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Satom schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 18:26:
[...]
Ah, I see, hij word 80(!) Mooie leeftijd om met pensioen te gaan, maar dat het allemaal zo snel gaat. En niet zoals bij ons in Nederland, ze willen er geen poespas omheen(?)
Mja hij is pas op zijn 60ste beginnen 'werken', daarvoor was hij nogal een bon vivant. Ik denk dat hij het niet meer lang zal rekken.

Het zal ook wel een zooitje worden hierzo in België met onze 2 koningen en 3 koninginnen 8)7

Voorspelling: koning Filip zal te weinig gewicht in de schaal brengen en niet serieus genomen worden, waarvan andere politieke partijen (zoals de NVA...) handig misbruik van gaan maken.

Mij niet gelaten, het totale plaatje (onderhoud vd gehele familie) kost ons gewoon veel te veel geld, in tegenstelling tot het Nederlandse model waar er tenminste nog prinsen zijn die zelf hun kost verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Bwa, het koningsschap over geven stelt net zoals in Nederland niet zoveel voor. Een kribbeltje zetten, eedaflegging in het parlement, klaar.

En voor festiviteiten is alles toch al klaar want 21 juli is de nationale feestdag. Dan zit je sowieso al met een hoop gedoe, parade,... Dan kan dit er nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

dask schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:08:
[...]
Voorspelling: koning Filip zal te weinig gewicht in de schaal brengen en niet serieus genomen worden, waarvan andere politieke partijen (zoals de NVA...) handig misbruik van gaan maken.
Is niet erg, de Belgische koning heeft weinig macht. Alles wat de koning doet, moet worden goedgekeurd door de regering. Speeches, bezoekjes, vakantie, enkel met goedkeuring van de regering. Dat is ook de reden waarom de leden van de monarchie zo duur zijn, eigenlijk hebben ze Leopold I letterlijk omgekocht.
De regering kon, indien ze dat wou, zijn troonsafstand zelfs weigeren.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

dask schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:08:
[...]

Mja hij is pas op zijn 60ste beginnen 'werken', daarvoor was hij nogal een bon vivant. Ik denk dat hij het niet meer lang zal rekken.

Het zal ook wel een zooitje worden hierzo in België met onze 2 koningen en 3 koninginnen 8)7

Mij niet gelaten, het totale plaatje (onderhoud vd gehele familie) kost ons gewoon veel te veel geld, in tegenstelling tot het Nederlandse model waar er tenminste nog prinsen zijn die zelf hun kost verdienen.
Oei, ja.. daar word het anders van :9 Hmm 2 koningen en 3 koninginnen, ik ben nou geen expert, maar dat dat kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Gelukkig heeft di Rupo prins Filip op de hoogte gebracht :p

http://www.deredactie.be/...temExtra_ElioLachen%2B%2B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Satom schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:00:
[...]
Oei, ja.. daar word het anders van :9 Hmm 2 koningen en 3 koninginnen, ik ben nou geen expert, maar dat dat kan :+
Veel staatshoofden hebben een titel voor het leven, dat gebeurt niet enkel in een monarchie, maar ook in een republiek. Dus zolang ze niet dood gaan behouden ze die titel.

Zelf ben ik voorstander van een republiek, maar niet vanwege het foute idee dat dit goedkoper zou zijn. Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van, na hun presidentschap heeft de president recht op een pensioen, een huis met beveiliging, een wagen en 10 vaste personeelsleden waaronder een chauffeur en 2 onderhoudsmedewerkers. De overige 7 titels vullen ze zelf maar in.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Sja, heb je net zozeer met de ministers en parlementairs. Die hebben ook allemaal recht op x aantal medewerkers.

En dat ligt er maar net aan hoe je dat in je wetgeving steekt.

[ Voor 22% gewijzigd door DinX op 04-07-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
IStealYourGun schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:58:
[...]
Zelf ben ik voorstander van een republiek, maar niet vanwege het foute idee dat dit goedkoper zou zijn...
Satom schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:00:
[...]
Hmm 2 koningen en 3 koninginnen, ik ben nou geen expert, maar dat dat kan :+
Misschien hebben we ze wel nodig met onze 8 6 regeringen (ik dacht altijd dat we er 'maar' 5 tot 6 hadden, ik viel wel even van mijn stokje toen ik het ging nakijken), dat kost pas geld. België is zo'n absurd land!

Alle gekheid op dat stokje, in Vlaanderen is er onder de bevolking nog maar weinig sympathie voor het koninklijk circus, mede dankzij de taalkloof. Het feit dat niemand in de koninklijke familie op een normale manier Nederlands spreekt, komt bij ons (het Vlaams gepeupel) nogal minachtend overl. Waarschijnlijk hebben ze geen taalknobbel, maar een beetje inzet alstublieft! Als je de 60% Vlaamse onderdanen niet kan bereiken, moet je niet verschieten dat we er op één of andere dag de stekker willen uittrekken.

Nog liever zie ik een 5 jaarlijkse loterij, waarbij een uitverkorene heel de dag lintjes mag knippen en handjes schudden. Een soort van Prins Carnaval met een Win for 5 years, verwijzend naar de eeuwenlange onderdrukking van het Blauwe bloed. Het mag van mij zelfs de grootste dorpsgek zijn in een net pakje, echt ik gun het hem, het zal hem goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

DinX schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:15:
Sja, heb je net zozeer met de ministers en parlementairs. Die hebben ook allemaal recht op x aantal medewerkers.

En dat ligt er maar net aan hoe je dat in je wetgeving steekt.
Dat is toch wel even anders. Een minister heeft een mandaat en kan onmogelijk alles weten, daarom heeft hij mensen nodig die hem bijstaan.
dask schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:12:
Misschien hebben we ze wel nodig met onze 8 regeringen (ik dacht altijd dat we er 'maar' 5 tot 6 hadden, ik viel wel even van mijn stokje toen ik het ging nakijken), dat kost pas geld. België is zo'n absurd land!
Welke dat allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
Zet je even schrap:
hoeveel ministers telt belgie en wat is hun bevoegdheid ?

Ha, het zijn maar 6 regeringen, gelukkig :+

Trouwens Zwitserland doet het nog slechter, ze hebben 163 ministers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 19:45

[ Voor 63% gewijzigd door Vertor op 08-07-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vlaams Belang Flip wil niet naar de eedaflegging van de aanstaande koning Filip.

Hier in Nederland moest de ex-voorzitter van de Eerste Kamer nog moeite doen om Wilders uit beeld te houden :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

gambieter schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:05:
Vlaams Belang Flip wil niet naar de eedaflegging van de aanstaande koning Filip.

Hier in Nederland moest de ex-voorzitter van de Eerste Kamer nog moeite doen om Wilders uit beeld te houden :p
Het grappige is dat ze beiden een Franse naam hebben. Philip Dewinter en Philippe van België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Het is dat Van Rossem er (nog) niet (meer) bij is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

DinX schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:57:
Het is dat Van Rossem er (nog) niet (meer) bij is :p

[video]
Hij is in elk geval nog actief op FB:
WE KRIJGEN EEN NIEUWE KONING
Hem nu enkel nog aanleren wat een schaar is en hem een cursus lintjesknippen laten volgen. En voor het overige kan iemand er hem best aan herinneren dat een boorling van het vrouwelijk geslacht geen vrouwtje is maar een meisje. Dus VIVE LA REPUBLIQUE D'EUROPE, VIVE JULIEN LAHAUT. Wie roept het straks in mijn plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Nog zoiets belachelijks:

Koning Filip wordt belastingplichtig

Hij gaat dus belastingen betalen, op geld dat hij van onze belastingen krijgt ... right ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

DinX schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:17:
Nog zoiets belachelijks:

Koning Filip wordt belastingplichtig

Hij gaat dus belastingen betalen, op geld dat hij van onze belastingen krijgt ... right ...
Doen ambtenaren toch ook. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

* DinX zegt niks meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Saaie bedoening vandaag, voor zover ik op de Vlaamse TV heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, als zelfs het papier wat hij moest tekenen niet meer dan een dubbelgevouwen A3 is zonder ook maar een mapje eromheen om het nog wat te laten lijken... :X Maar goed, samengevat een schril contrast met die volledig over het paard getilde mafkezerij van een paar maanden geleden in NL.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Straks vuurwerk :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind in ieder geval dat de Belgen een stuk realistischer met die onzin omgaan dan wij hier in Nederland. 30 April jl is vandaag nóg een stuk genanter geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 20:45
Mooi dat je dit zegt. Ik ben dezelfde mening toegedaan.
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 23:23:
Ik vind in ieder geval dat de Belgen een stuk realistischer met die onzin omgaan dan wij hier in Nederland. 30 April jl is vandaag nóg een stuk genanter geworden...

[ Voor 7% gewijzigd door FreshM op 08-05-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tja, ik ben juist de tegenovergestelde mening toegedaan: die belgen hebben er niet veel van begrepen, feest moet er zijn! En opluister! Helemaal geweldig zoals we het op 30 april gedaan hebben! Saaie bedoening in Belgie, en ik heb ook niet het gevoel.dat het koningshuis geliefd is. Hell, die kroonprins van Zweden viert zijn verjaardag beter dan de belgen hun troonswisseling!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het enthousiasme waarmee de wisseling georganiseerd was is nu niet echt een advertentie voor het bestaansrecht van de monarchie. Als bij een ceremonieel koningschap de ceremonie al weinig voorstelt, dan blijft er niet zo veel over. Het hoeft natuurlijk ook geen decadente bedoeling te worden, maar het mocht wel een tikkeltje meer tot de verbeelding spreken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ardana schreef op maandag 22 juli 2013 @ 06:51:
Tja, ik ben juist de tegenovergestelde mening toegedaan: die belgen hebben er niet veel van begrepen, feest moet er zijn! En opluister! Helemaal geweldig zoals we het op 30 april gedaan hebben! Saaie bedoening in Belgie, en ik heb ook niet het gevoel.dat het koningshuis geliefd is. Hell, die kroonprins van Zweden viert zijn verjaardag beter dan de belgen hun troonswisseling!
Waarom zouden we moeten feest vieren ?
Koningen, prinsen en prinsessen zijn iets voor sprookjes, niet voor een moderne samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Ik denk dat een goed ingevuld koningschap, wat de oranjes in mijn ogen in Nederland zeker doen, veel meer toegevoegde waarde heeft dan een president. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Duitsland, onze grootste handelspartner en buurman, ik heb geen idee wie daar de president is, behalve dat de vorige af heeft moeten treden wegens een corruptieschandaal. Dan zou je het beter helemaal af kunnen schaffen volgens mij.

En een ceremonieel staatshoofd zonder ceremonie heeft volgens mij ook minder toegevoegde waarde dan hoe wij het in Nederland hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.
Meer heb ik er niet op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Wat wil je dan als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DinX schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:14:
[...]

Waarom zouden we moeten feest vieren ?
Koningen, prinsen en prinsessen zijn iets voor sprookjes, niet voor een moderne samenleving.
Gevoel van nationaliteit/saamhorigheid. Dat heeft een volk nodig. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Dat mag.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Het KH, mits goed en transparant georganiseerd, voegt zeker wat toe. Hoe het in België gaat qua financiën vind ik belachelijk: er is een lijst met mensen en die krijgen geld. Geen toezicht, het volk weet niet hoeveel de monarchie nou precies kost. Dat is in Nederland beter (niet 1000% perfect, maar veel beter) geregeld.

Een koning(in) is een vertegenwoordiger van het land, zowel intern als in het buitenland. Het geeft cachet aan internationale (handels- en staatsbezoeken en levert ook exposure op in buitenlandse media.

En afgezien van de zakelijke kant vindt een groot deel van het volk het mooi. Zoals FunkyTrip zegt: het bevordert eenheid in het land. Niet voor niets waren er veel Belgen en Belgische media die toen Beatrix opstapte zeiden dat Albert maar zo lang mogelijk moest blijven zitten. Maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Als laatste: de monarchie afschaffen levert wellicht minder op dan veel mensen hopen. Die gebouwen moeten alsnog onderhouden worden, want monument. Er moet alsnog een staatshoofd zijn, dat kan je de premier wel laten doen maar die heeft daar helemaal geen tijd voor. Dus een president(?) voor de linten, zoals in Duitsland? Die moet ook beveiligd worden, ook een ambtswoning hebben, ook staf hebben. En dan heb je iedere 4-8 jaar een nieuwe. De beveiliging van de oude houdt niet ineens op, bij crisis moet de familie ook beveiligd worden, enzovoort. En de nog levende Oranjes moeten "gewoon" beveiligd blijven, ook na afschaffing van de monarchie houdt de verantwoordelijkheid van Nederland richting die familie niet op. Ze hebben immers niet gekozen voor deze functie.

Over Filip en Mathilde: ze moet wat minder moeilijk kijken als haar man haar een zoen wil geven. Op de wang nog wel.. Zag er allemaal uitermate verplicht uit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

KH in Nederland blijft, dat heeft 30 april wel uitgewezen. Puntje bij het paaltje bleek er bar weinig republikeinse beweging te zijn in Nederland. En terecht.

KH is een onderdeel van Nederland, van de cultuur. En al is de link naar Willem van Oranje dubieus (buitenechtelijke shit van een van de Willems) dan nog is het iets wat Nederland identificeert. Nederland staat al bol van de maatschappelijke discussies rondom integratie: als je het Nederlandse Staatssymbool afschaft mag je wat mij betreft meteen samengaan met liefst Duitsland of anders Europa.

In NL is de koning al een ceremoniele functie, net als een evt. president zou zijn (of je moet naar een model als in de states of Frankrijk). Grootste nadeel van een president vind ik weer verkiezingen en het feit dat een president niet aansprekend is. Ik ken wel de koningshuizen van Europa, maar wie president van Oostenrijk of Duitsland is... geen idee.

Het gelijkheidsbeginsel (daarom geen koning) is leuk, maar vind ik niet zo belangrijk. Het is een ceremoniele functie, geen machthebbende. Je kunt het ook zo zien: die mensen hebben nauwelijks een keus om iets anders te doen dan koning zijn. Snijdt aan twee kanten natuurlijk.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

De koning heeft hier thans toch een rol gespeeld in de regeringsonderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koning in Belgie heeft inderdaad een rol gespeeld in de regeringsonderhandelingen, maar meer dan iemand aanwijzen om de voortouw te trekken, en eventueel even iedereen rond te tafel te zetten en zeggen dat ze overeen moeten komen is het ook niet meer geweest. De keuze voor die personen zijn ook de meest voor de hand liggende dus, er is ook niet onmiddellijk veel 'vrijheid' in keuze, en indien hij dit wel zou doen, zou dit al lang overlegd zijn met de regering ( van lopende zaken )

Het is zoals al een paar keer eerder gezegd een ceremoniele functie en niets anders...

Trouwens werden ook een paar seriueze signalen gegeven door de politieke partijen ( Vlaams Belang en NV-A ) door niet volledig afwezig te zijn, of hun kopmannen niet te sturen. Signalen genoeg uit de Politiek allesinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DinX, dat alle mensen gelijk zijn, wil nog niet zeggen dat jij morgen aan de slag kunt als chirurg, of als taxi-chauffeur (even ervan uitgaande dat je dat niet al bent). Ik kan geen koning(in) worden, daar ben ik gewoon niet voor opgeleid. Daarnaast ben ik van mening dat het véél goedkoper is om 1 persoon/familie daarin hun leven lang te laten groeien, dan om iedere x jaar een nieuw persoon aan te stellen die lintjes mag knippen en ons land in den vreemde mag vertegenwoordigen.

Ik ben ook van mening dat het KH dat véél beter doet dan willekeurig welke politicus ook die we in de afgelopen tig jaar gehad hebben. Hoewel we van het KH ook wel 'n dommigheidje of schandaal hebben gehad, zijn er maar verdomd weinig politici die van onbesproken gedrag zijn, in ieder geval in gelijke mate als het KH, of daar voldoende positieve dingen tegenover kunnen zetten.

Wie wou je daar dan neer zetten? 'n Lubbers? 'n Bos? 'n Wilders? 'n Den Uil? 'n Rutte of Ascher? Alsjeblieft zeg... Trix heeft het lang niet slecht gedaan, en 'k verwacht dat WA+Maxima 't ook goed zullen doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ardana schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:42:
DinX, dat alle mensen gelijk zijn, wil nog niet zeggen dat jij morgen aan de slag kunt als chirurg, of als taxi-chauffeur (even ervan uitgaande dat je dat niet al bent). Ik kan geen koning(in) worden, daar ben ik gewoon niet voor opgeleid.
Die beroepen krijg je wel de kans voor om te worden afhankelijk van je kwaliteiten, studies, inzet.
Om koning te kunnen worden moet je maar toevallig uit de juiste p*mel geschoten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
rik86 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:33:
Ik denk dat een goed ingevuld koningschap, wat de oranjes in mijn ogen in Nederland zeker doen, veel meer toegevoegde waarde heeft dan een president. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Duitsland, onze grootste handelspartner en buurman, ik heb geen idee wie daar de president is, behalve dat de vorige af heeft moeten treden wegens een corruptieschandaal. Dan zou je het beter helemaal af kunnen schaffen volgens mij.

En een ceremonieel staatshoofd zonder ceremonie heeft volgens mij ook minder toegevoegde waarde dan hoe wij het in Nederland hebben
Corruptieschandalen kan je ook prima in koningshuizen terugvingen. Hoeveel successierechten wou Koningin Fabiola via een privéstichting alweer ontlopen? Right.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
maar daar noem je ook een koningshuis ;) En als blijkt dat een familie niet geschikt is om het koningshuis te zijn, dan zullen ze ook vrij snel verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:48:
maar daar noem je ook een koningshuis ;) En als blijkt dat een familie niet geschikt is om het koningshuis te zijn, dan zullen ze ook vrij snel verdwijnen.
Ik ben benieuwd wat je onder "vrij snel" verstaat :). Juliana en Bernard hebben het toch aardig bont gemaakt met steekpenningen, gebedsgenezeressen, buitenechtelijke kinderen en waarschijnlijk nog wel meer en we zijn nu twee generaties verder.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

XWB schreef op maandag 22 juli 2013 @ 23:32:
[...]

Corruptieschandalen kan je ook prima in koningshuizen terugvingen. Hoeveel successierechten wou Koningin Fabiola via een privéstichting alweer ontlopen? Right.
Een storm in een glas water. Iedereen die ook maar een beetje geld heeft zet meestal zo een constructie op en dat is volledig legaal. Niet dat ik het hiermee goed praat, maar er is toen de verkeerde discussie gehouden. Het moest gaan over de wetgeving rond successierechten i.p.v. het koningshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Ardana schreef op maandag 22 juli 2013 @ 06:51:
We zijn om te beginnen niet echt een land van oudsher, he. België in zijn huidige vorm, is ontstaan als een modelstaatje. Een Europees experiment dat toevallig in het centrum van West-Europa lag, met een haven een zogenaamde culturele diversiteit, meerdere landstalen, etc.
Het Saksen-Coburg huis waar we onze 'eerste) koning Leopold I vandaan hebben, was feitelijk meer geïnteresseerd in Griekenland.
Bovendien hebben we een monarchie waar we feitelijk niet zo erg trots op kunnen zijn. Leopold II was een monster en past in het rijtje van Mao en Hitler als massamoordenaars, Albert I duikelde van de rotsen in verdachte omstandigheden en regeerde als een verlichte despoot rond het parlement heen. Koning Boudewijn was dan weer uiterst conservatief en werd een dagje van de troon gestoten om de abortus wet goed te keuren. (al heb ik respect voor Koning Boudewijn)
Albert II was een onverbeterlijke bon-vivant, met zijn vele vakanties, motorritjes, extravagante uitgaven op de rug van de belastingbetaler en een weinig indrukwekkende burgervader. Om nog maar te zwijgen van de twee prinsen die jarenlang spot zijn van onze media.

Maar goed, ik wil niet al te belabberd klinken over mijn Belgenlandje :) Ik woon hier graag, maar de monarchie is in mijn ogen en vele landsgenoten, compleet overbodig en een gigantische kostenpost die ik liever zie verdwijnen. 21 juli is compleet aan mij voorbij gegaan en heb ik euh... "nuttiger besteed met mijn vriendin".

Als het op feesten aankomt, doen we dat wel met de Gentse Feesten, Rock Werchter, Pukkelpop, de Jeneverfeesten, Laundry day, etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 11:30
DinX schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:53:
[...]

Om koning te kunnen worden moet je maar toevallig uit de juiste p*mel geschoten zijn.
In België is dit niet voldoende om tot de koninklijke familie te worden gerekend. Zie de (niet-erkende) buitenechtelijke dochter Delphine van koning Albert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Tango_S schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:01:
[...]

In België is dit niet voldoende om tot de koninklijke familie te worden gerekend. Zie de (niet-erkende) buitenechtelijke dochter Delphine van koning Albert...
Inderdaad, zoals bij veel monarchieën moet het ook in de juiste vagina terechtkomen. -_-
Bastaarden hebben zelden toegang tot de troon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
MonoKid schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:18:
[...]
Ik woon hier graag, maar de monarchie is in mijn ogen en vele landsgenoten, compleet overbodig en een gigantische kostenpost die ik liever zie verdwijnen.
[...]
Ik denk dat ze heel wat meer geld zouden kunnen besparen door die 26 verschillende regeringen eindelijk eens buiten te gooien! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandshark
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-02 00:48
Heb zelfs niet gekeken, het interesseerd me dan ook geen eene moer. Alsof er nu dan ook maar iets veranderd.

Toevallig wel een toespraak (van Albert nog) gehoord op de radio, waar hij het had over hoe goed de politiek en de bedrijven het toch gedaan hadden allemaal tijdens zijn regeerperiode. Viel me wel op dat de bevolking niet eens vermeld werd. Maar wel dat de eenheid van Belgie zo belangrijk was (ik hoor er dan zelf bij; "voor mijn postje, anders heb ik, en een bende politiekers niets meer te doen"). Maar ja, die mensen zitten zo hoog in hun ivoren toren dat ze de bevolking op de grond niet meer zien lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Fire69 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:14:
[...]
Ik denk dat ze heel wat meer geld zouden kunnen besparen door die 26 verschillende regeringen eindelijk eens buiten te gooien! :/
Dat steekt qua bevoegdheden redelijk complex in elkaar om af te schaffen, al geef ik je overschot (bootladingen, zelfs) van gelijk. Het koningshuis gracieus en beleefd opdoeken lijkt me dan iets eenvoudiger.
Pagina: 1