Ola Tweakers,
Ik doe nu ongeveer een jaar helpdesk/werkplek beheer werkzaamheden bij mijn baan en ben gevraagd om binnenkort als beginnende systeembeheerder aan de slag te gaan (onder begeleiding natuurlijk).
Ik heb al thuis wat lopen klooien met vm's op m'n desktop en ben ook begonnen met m'n MCSA 2012.
Nu wil ik iets serieuzer aan de slag om m'n netwerk en server skills the upgraden. Ik wil hiervoor een tweetal systemen bouwen waarvan een als back-up systeem gaat dienen indien de primaire omvalt o.i.d.
M'n eisen voor de primaire server zijn:
- Stabiele thuis omgeving
- Ruimte voor lab
- Sterk genoeg om deze VM's te draaien
- En zo zuinig mogelijk
Ik ben na wat zoeken uit gekomen op de volgende configuratie:
Ik wil op deze server de volgende VM's draaien:
Ik heb voor aardig wat storage gekozen zodat ik ruimte heb als ik in de toekomst bij moet schalen. Ook kan ik de 4 schijven in RAID 5 zetten voor iets meer betrouwbaarheid en hopelijk ook een kleine prestatie boost.
De SSD is nog een twijfelachtig zaakje. Ik kan het als bootdisk gebruiken voor de productie OS'en, maar waarschijnlijk ook als cache.
Het moederbord leek me aardig zuinig in vergelijking met de anderen die er al waren.
Waar ik echt nog in dubio over zit is of het geheugen overkill is.
Nou, dit is mijn verhaal. Schiet erop los. Ik heb onderhand aardig wat ervaring met server beheer, maar weinig met de hardware erachter, dus alle kritiek is welkom.
Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.
Ik doe nu ongeveer een jaar helpdesk/werkplek beheer werkzaamheden bij mijn baan en ben gevraagd om binnenkort als beginnende systeembeheerder aan de slag te gaan (onder begeleiding natuurlijk).
Ik heb al thuis wat lopen klooien met vm's op m'n desktop en ben ook begonnen met m'n MCSA 2012.
Nu wil ik iets serieuzer aan de slag om m'n netwerk en server skills the upgraden. Ik wil hiervoor een tweetal systemen bouwen waarvan een als back-up systeem gaat dienen indien de primaire omvalt o.i.d.
M'n eisen voor de primaire server zijn:
- Stabiele thuis omgeving
- Ruimte voor lab
- Sterk genoeg om deze VM's te draaien
- En zo zuinig mogelijk
Ik ben na wat zoeken uit gekomen op de volgende configuratie:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 195,90 | € 195,90 |
| 1 | Intel BLKDH87MC | € 104,- | € 104,- |
| 4 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 124,95 | € 499,80 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 89,20 | € 89,20 |
| 1 | IBM Intel Ethernet Quad Port Server Adapter I340-T4 for IBM System x | € 210,35 | € 210,35 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU | € 220,20 | € 220,20 |
| 1 | IBM ServeRAID M5014 | € 301,90 | € 301,90 |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
| 1 | Samsung 840 series 250GB | € 138,70 | € 138,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.818,05 | |
Ik wil op deze server de volgende VM's draaien:
| pfsense |
| Firewall |
| VPN |
| WS2012 Core |
| DNS |
| DHCP |
| Na aankoop secundaire server: promo naar PDC |
| WS2012 |
| Fileserver |
| MDT2012/WDS |
| Na aankoop secundaire server: DFS replication en misschien WSUS |
| Mailserver |
| Waarschijnlijk een Linux server; Exchange is moeilijk gratis legaal te krijgen. Verder kan ik ook dan wat aan m'n Linux skills doen |
| Labomgeving |
| Afhankelijk van noodzaak 2-4 VM's die stuk mogen en niet echt snel hoeven te draaien |
Ik heb voor aardig wat storage gekozen zodat ik ruimte heb als ik in de toekomst bij moet schalen. Ook kan ik de 4 schijven in RAID 5 zetten voor iets meer betrouwbaarheid en hopelijk ook een kleine prestatie boost.
De SSD is nog een twijfelachtig zaakje. Ik kan het als bootdisk gebruiken voor de productie OS'en, maar waarschijnlijk ook als cache.
Het moederbord leek me aardig zuinig in vergelijking met de anderen die er al waren.
Waar ik echt nog in dubio over zit is of het geheugen overkill is.
Nou, dit is mijn verhaal. Schiet erop los. Ik heb onderhand aardig wat ervaring met server beheer, maar weinig met de hardware erachter, dus alle kritiek is welkom.
Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.