Snel vraagje over OC Phenom II X6 1100T

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthluck
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik heb sinds kort besloten om het meeste uit mijn AMD CPU te halen en mijn X6 1100T te OC'en. Omdat ik nog nooit eerder heb geOC'ed pastte ik eerst te Turbo voorzichtig aan van 3.7 Ghz naar 3.8 Ghz via AMD Overdrive. (Om gewoon Overdrive uit te proberen en om te kijken of dit ook net zo goed werkt als traditioneel OC'en)

Het probleem is, de volgende dag las ik in Overdrive dat mijn turbo weer gewoon 3.7 Ghz was. Ik heb een Crosshair IV Formula van ASUS en ik denk dat de BIOS automatisch mijn aanpassingen in Overdive reset naar de standaardwaarden. Ik heb de guide van het moederbord erbij gepakt en iets gelezen over 'ai overclock tuner', als deze op auto staat, bepaalt de BIOS de optimale settings voor de CPU. Moet ik deze setting op 'manual' zetten om via AMD Overdrive te OC'en? Of heb ik dan kans dat waneer ik mijn PC opnieuw opstart mijn aanpassingen weer verloren gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door darthluck op 01-07-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waarom niet gewoon OC-en via bios/uefi en testen in Windows?

Bij Asus kun je nog de auto-OC optie proberen. Die zet mijn 2500k van 3,7 naar 4,2. Voor betere resultaten zul je zelf moeten spelen met multi/bclk/voltages.

[ Voor 57% gewijzigd door eL_Jay op 01-07-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthluck
Overclocken met Overdrive lijkt mij makkelijker omdat je ook gelijk stress tests ermee kan uitvoeren, maar ik lees op het net dat de meningen over de utility van AMD nogal verdeeld zijn. Auto OC kan ik altijd nog doen. Mijn vraag is eigenlijk gewoon of de 'ai overclock tuner' op mijn Crosshair IV invloed heeft op aanpassingen die ik doe in Overdrive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Geen idee, gebruik nooit AMD overdrive.
Eventueel kun je overwegen Asus AI Suite 2 te gebruiken (overclocken in OS, wat bij mij net zo goed werkt als via uefi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

volgens mij mag je wel iets meer googlen.

overklokken wordt over het algemeen altijd gedaan in de bios of in de uefi. stresstesten doe je dan nadat het systeem weer gereboot is.
daarnaast is overklokken op de turbo een slecht idee.

en kijk verder even hier naar: AMD CPU Overclock Topic #7

p.s. als je al niet weet wat je moet doen om te overklokken (zoals manual en auto functies op je moederbord), moet je er gewoon ver vanaf blijven totdat je zoveel hebt gelezen dat je er zeker van bent dat je niks sloopt.
daarnaast is dit forum er ook niet om even een snel vraagje te dumpen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 01-07-2013 14:20 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthluck
Ik wou gewoon overklokken op de turbo om te zien of AMD Overdrive ook echt goed werkt. (wat het dus niet doet, omdat het mijn wijzigingen niet opslaat. Ik heb in settings wel het vinkje 'apply last settings when system starts' aangevinkt.)

Ik weet best wat ik moet doen om te overklokken. Op mn vorige PC de CPU ook al overklokt. Mar ik raak nu in de war omdat een 'black edition' makkelijker zou zijn om te overklokken. Mijn vraag is waarom mijn wijzigingen met Overdrive niet blijvend zijn, Ik vraag me af of de 'AI overclock tuner' hier iets mee te maken heeft.

Ik heb ook dus een 1100T black edition, deze zou je gewoon via Overdrive moeten kunnen overklokken door de multiplier te tweaken...

[ Voor 8% gewijzigd door darthluck op 01-07-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

stap 1 van overklokken is om de turbo uit te zetten. op de turbo moet je sowieso niet overklokken.
amd overdrive is niet perfect. uit mijn ervaring werkt het alleen als je mazzel hebt, ik heb het nooit volledig functioneel gehad (voornamelijk met fan control).

het werkt soms wel, maar zelfs dan adviseer ik (en andere mensen) om toch de bios in te duiken.

en ja, black editions zijn best makkelijk over te klokken door middel van de multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthluck
Ok, ik weet wel het een en ander over overklokken (je moet na elke klijne aanpassing stabiliteit checken en zo nodig het aantal volt aanpassen, niet te veel, want je moet ook letten op temperatuur.)

Ok, dan probeer ik het via de BIOS, wat toch veel mensen adviseren. 1 vraag nog... Waarom niet de 'gewone' modus van de CPU overklokken EN de turbo modus?

Laten we zeggen dat ik de stock 3.3 GHz en Turbo 3.7 GHz wil verhogen naar
3.5 GHz en Turbo 3.9 GHz... Heeft de turbo dan invloed op de levensdur van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de turbo is veel te instabiel en sleurt het voltage ook mee omhoog op een radicale manier. het is niet efficient en waarom zou je het willen? als je cpu al hard genoeg draait op zn max, waarom dan een turbo erover? waarom draai je hem niet stock op 3.9 GHz ipv stock 3,5 en turbo 3,9?
daarnaast werkt de turbo ook op een bepaald aantal cores. niet op ze allemaal.

overklokken heeft altijd invloed op de levensduur van je cpu. al valt het allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
(jarig!)
En voor de rest van de info kun je inderdaad terecht in AMD CPU Overclock Topic #7

of je vraagjes zoeken op google.

als je hierna het nog nodig acht een topic te openen, lees dan even Het algemeen beleid

Dat gezegd hebbende gaat dit topic op slot.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.