HTPC + Downloadbak

Pagina: 1
Acties:

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-04 09:51
Hoi,

Ik twijfel al een tijd om mijn oude HP desktop, die dienst doet als HTPC, te vervangen voor een kleiner, efficiënter en dedicated syteem. Ik heb zitten twijfelen om een Zotac ZBOX te kopen, maar gezien ik met de HTPC ook nog op redelijke snelheid wil kunnen downloaden en vooral zonder moeite wil kunnen unrarren/parren etc. leek het me kostentechnisch verstandiger zelf een HTPC te bouwen. Daarnaast heb ik nog nooit zelf een PC gebouwd, dus ook dat lijkt me een leuke uitdaging. Mijn huidige systeem heeft een Intel Q9300 op 2.5GHz, 4GB RAM en een ASUS GT520 1GB gpu.

Op het systeem wil ik Openelec gaan draaien vanaf een USB stick, met SabNZBd+ en eventueel Couchpotato en Sickbeard. Wat mij betreft hoeft er geen SSD of HDD in, opslag heb ik extern en als het met een USB prima werkt vind ik dat geen probleem.
Het systeem zal vooral aan staan tijdens het kijken en als ik iets wil downloaden - ik download momenteel ook alles handmatig, vandaar dat Couchpotato en Sickbeard niet per se nodig zijn. Mocht ik later van gedachten veranderen, wil ik ook graag de mogelijkheid hebben Ubuntu te draaien zodat ik ook eventueel nog kan browsen en Spotify kan gebruiken. Besturing zal via draadloze muis en toetsenbord gaan en besturing van XBMC met de XBMC remote app.

Wat geluidsproductie betreft ben ik de moeilijkste niet en hij hoeft dus ook niet superstil te zijn, dat is m'n huidige systeem ook niet. Zoals je hieronder kunt zien heb ik wel de Scythe Shuriken toegevoegd aan m'n wishlist, maar dat is voor mij nog een optionele keuze.

Ik wil voor het systeem eigenlijk niet veel meer dan €300 kwijt zijn. Ik ben aan de slag gegaan met een wishlist, in het begin gebaseerd op de BBG van Januari 2013. Echter ben ik al snel afgeweken en heb ik zelf een setup bijeen gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 80,45€ 80,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,50€ 78,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,-€ 23,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 55,45€ 55,45
1Powercool Q6 Mini-ITX (Amazon.es)€ 62,55€ 62,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,95

(lijstje geupdate n.a.v. het bericht van BounceMeister hieronder)

De case die ik heb uitgezocht (en helaas niet in de pricewatch te vinden is), heeft een voeding van 180W en ik ben van plan deze aan te schaffen via Amazon.es. Ik heb voor deze case gekozen omdat ik 'm er goed uit vind zien en hij lekker compact is, dit is precies het formaat wat ik zoek.

Ik heb de volgende vragen betreffende mijn wishlist:
  • Is die 180W voeding genoeg om dit systeem te voeden, of kan ik beter een andere case kiezen en/of voor een voeding gaan die wat meer marge biedt?
  • Is het RAM geheugen een goede keus, of zijn er andere reepjes die misschien beter werken/betere kwaliteit bieden (en niet veel duurder zijn)?
  • Als ik de benchmarks goed begrijp (en dat is niet mijn sterkste punt) is de AMD A8-5600K een stuk sneller dan m'n oude Intel Q9300. Ik hoef me geen zorgen te maken dat 'ie het zwaar krijgt met unrarren/parren?
  • Adviseren jullie me te gaan voor de Scythe Shuriken of kan ik - gezien geluidsproductie voor mij geen enorm probleem is - die beter niet inbouwen en de meegeleverde koeling van de A8 gebruiken? Hoeveel lawaai maakt dat ding?
Graag ontvang ik jullie advies, tips en opmerkingen betreffende dit systeem en ik hoop dat jullie voor mij het een en ander kunnen verduidelijken. In ieder geval alvast bedankt! :+

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 10:13
Op het systeem wil ik Openelec gaan draaien vanaf een USB stick, met SabNZBd+ en eventueel Couchpotato en Sickbeard. Wat mij betreft hoeft er geen SSD of HDD in, opslag heb ik extern en als het met een USB prima werkt vind ik dat geen probleem.
Het systeem zal vooral aan staan tijdens het kijken en als ik iets wil downloaden - ik download momenteel ook alles handmatig, vandaar dat Couchpotato en Sickbeard niet per se nodig zijn. Mocht ik later van gedachten veranderen, wil ik ook graag de mogelijkheid hebben Ubuntu te draaien zodat ik ook eventueel nog kan browsen en Spotify kan gebruiken. Besturing zal via draadloze muis en toetsenbord gaan en besturing van XBMC met de XBMC remote app.
Maar hoe wil jij je downloads opslaan? Ook op je SD/USB stick? Of wou je je externe opslag als netwerkschijf aan Openelec koppelen? (Is dit mogelijk?)

Zou dan ook kijken of je opslag geen optie heeft als download bak te draaien. Veel nas systemen kunnen dat meer dan perfect. Scheelt je een hoop energie en houd het simpel qua opzet.

• paskaal
Ik heb een externe HDD van 3TB met USB 3.0. Deze sluit ik aan op de HTPC en daarop worden al m'n downloads opgeslagen.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Probeer je nu een micro-ATX moederbord in een mini-ITX kast te doen? ;)
En kan die behuizing genoeg warmte afvoeren om een AMD A8 te koelen?

• paskaal
BounceMeister schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:36:
Probeer je nu een micro-ATX moederbord in een mini-ITX kast te doen? ;)
En ik maar denken dat ik een mini-ITX had geselecteerd na m'n lange zoektocht door alle moederborden. Verder helemaal niet meer op gelet. Thanks, zal even een betere combi uitzoeken en m'n lijstje updaten.
BounceMeister schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:36:
En kan die behuizing genoeg warmte afvoeren om een AMD A8 te koelen?
Geen idee. Heb wel ergens een forumtopic gevonden van iemand die de case gemod had door er een extra ventilatierooster in te zagen omdat het anders inderdaad te warm werd... Wat is aan te raden als ik wel voor deze grootte wil gaan? Moet ik inleveren op m'n CPU?

[ Voor 35% gewijzigd door paskaal op 01-07-2013 20:16 ]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22

vliegnerd

Nintendo fan.

Via het mux/zuinige server topic kwam ikzelf op deze config, met ruwweg dezelfde eisen (maar dan wel stil en zuinig als eis)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Intel Desktop Board DH61AG€ 95,20€ 95,20
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 54,75€ 54,75
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Corsair Flash Voyager Slider USB 3.0 16GB Zwart€ 15,95€ 15,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,-€ 30,-
1Kingston 4GB DDR3-1333 (KTA-MB1333/4G)€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,45

Je kunt de USBstick (mijn bootdisk) en HD dan wegdenken.

Er zit geen voeding in: Het intel desktop board gebruikt een 19V laptop voeding. (Die heb ik nog).

T.o.v. jouw systeem heeft dit als voordeel dat het stil en zuinig is.

Je kunt ook dit Asrock ITX bord kiezen als je een normale voeding wilt. (Zie startpost zuinige server topic, link bovenaan deze post)

EDIT: De reden dat ik hem nog niet heb aangeschaft is dat ik nog zit te puzzelen om een kleiner kastje te vinden waar wel een hoge en absoluut stille koeler inpast (zoals de shuriken). Een lage koeler past wel in een M350 oid laag itx kastje (met een 2,5" HDD in dat geval) maar die koeler is niet stil genoeg voor 24/7 gebruik. Ik wil films transcoden terwijl het ding in de stille huiskamer staat.
EDIT2: Die shuriken (58mm hoog) past NIET in jouw powercool Q6 kast. Die is te laag.
Als geluid geen probleem is kun je best eerst die stock cooler testen. Werkt dat niet, dan kun je een low-profile stille koeler zoeken, zoals de Scythe Kozuti (=niet echt stil))

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 02-07-2013 08:47 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• paskaal
Het enige wat me opvalt is dat de G1610 toch een stuk minder snel is dan een A8-5600. Ik wil die power, ook met oog op de toekomst, graag wel hebben.

Wat betreft die koeling; ik ben niet zeker dat het niet past. Case is 130mm hoog, dus zou zeggen dat er vrij veel ruimte is.. Ik kan natuurlijk gewoon kijken hoeveel ruimte ik over heb als alles erin zet en dan eventueel na opmeten de shuriken alsnog bestellen. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22

vliegnerd

Nintendo fan.

Als die case 130mm hoog is dan past het vast en zeker.
Ik denk dat ik via Google een veel kleinere hoogte van die Q6 vond, maar nevermeind.

Als je voor de power van de A8 gaat, dan lijkt het me nu een zeer geschikte keuze. Veel power voor het geld. De G1610 is vooral goedkoop en heel zuinig.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
paskaal schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:23:
Het enige wat me opvalt is dat de G1610 toch een stuk minder snel is dan een A8-5600. Ik wil die power, ook met oog op de toekomst, graag wel hebben.

Wat betreft die koeling; ik ben niet zeker dat het niet past. Case is 130mm hoog, dus zou zeggen dat er vrij veel ruimte is.. Ik kan natuurlijk gewoon kijken hoeveel ruimte ik over heb als alles erin zet en dan eventueel na opmeten de shuriken alsnog bestellen. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Weet je zeker dat de case 13 cm hoog is? Als ik dat topic van het XBMC forum bekijk over het modden van die behuizing om een systeem op acceptabele temperaturen te krijgen (http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=141395) heeft de gebruikte koeler (Akasa koeler K25, 30mm hoog) te weinig speling om het systeem met een i3 koel te houden. In jouw geval is een shuriken bijna 2 keer zo hoog, dus ik durf wel te zeggen dat die niet gaat passen. Ook het eerste plaatje waar de behuizing naar een AA batterij is gezet geeft wel aan dat deze geen 13 cm hoog is (ik gok ongeveer de helft). http://www.minicase.net/product_E-I3.html (vergelijkbaar model met zelfde dimensies als ik het XBMC forum mag geloven).

edit:
Ook nog iets over de voeding:
We realise this product is listed as '180W' elsewhere. It's not. The AC Adapter is rated for 12v / 5.0A so 60W is the max power output. The case we have is the same, we're just quoting a realistic figure rather than a peak figure
De adapter die erbij zit is dus maar 60W, wat te weinig is voor een A8 setup (load belasting boven de 100W) Ik zou gaan kijken naar een andere behuizing met andere voeding.

Aan de andere kant moet je je ook beseffen dat de performance die je denkt nodig te hebben niet volledig afhankelijk is van de CPU snelheid. Dingen als i/o zijn minstens zo belangrijk. Je geeft aan dat je 1 externe HDD gebruikt om op te downloaden en vanaf te spelen, zodra je gaat parren/rarren zul je zien dat HD video zal gaan stotteren, dit is niet omdat je te weinig CPU kracht hebt, maar omdat je HDD de bottleneck is. Voor het afspelen van HD materiaal heb je ook helemaal geen sterke CPU nodig (je doet alles mbv de GPU), daardoor is i/o veel vaker een bottleneck.

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 03-07-2013 09:18 ]

Verwijderd

Ik heb vorige week met dezelfde eisen als jij (+ zuinig en stil) deze PC gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 115,50€ 115,50
1MSI B75IA-E33€ 71,52€ 71,52
1Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 60,75€ 60,75
1Streacom F1C Evo Zwart€ 74,70€ 74,70
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 16,60€ 16,60
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 28,76€ 28,76
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,73

Die is wat duurder dan jouw budget maar je kunt de HDD in elk geval wegstrepen en eventueel een goedkopere processor nemen. Kan je in elk geval deze behuizing heel erg aanraden. Zeer strak design en erg goed over nagedacht en duidelijke handleiding en schroefjes etc. (Zie review bij zilveren versie). Ik heb voor Intel gekozen omdat mijn A8-3870K vaak HDMI problemen gaf op mijn receiver. Dat de AMD GPU sneller is weet ik, de Intel heeft wel een HD4000 gelukkig.

Overigens is een A6 voor jouw doeleinden meer dan voldoende.

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 18:38
ik heb een zotac en om eerlijk te zijn doettie ook prima rarren en parren en unpacken etc.
Heb xbmcuntu erop draaien en sabnzbd+ . Heb er zelf een ssd inzitten en voor de media een externe HDD van 2 TB.

Nooit problemen gehad ofzo met de snelheid. Lekker compact.

[ Voor 15% gewijzigd door z0rk0l op 03-07-2013 09:26 ]

• paskaal
jaapsander schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:11:
Weet je zeker dat de case 13 cm hoog is? Als ik dat topic van het XBMC forum bekijk over het modden van die behuizing om een systeem op acceptabele temperaturen te krijgen (http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=141395) heeft de gebruikte koeler (Akasa koeler K25, 30mm hoog) te weinig speling om het systeem met een i3 koel te houden. In jouw geval is een shuriken bijna 2 keer zo hoog, dus ik durf wel te zeggen dat die niet gaat passen. Ook het eerste plaatje waar de behuizing naar een AA batterij is gezet geeft wel aan dat deze geen 13 cm hoog is (ik gok ongeveer de helft). http://www.minicase.net/product_E-I3.html (vergelijkbaar model met zelfde dimensies als ik het XBMC forum mag geloven).
Je hebt gelijk. Ben uitgegaan van de Amazon omschrijving, maar het blijkt dat 'ie 56mm hoog is als ik hier van uitga: http://www.minicase.net/product_E-Q6.html
jaapsander schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:11:
edit:
Ook nog iets over de voeding:
[...]

De adapter die erbij zit is dus maar 60W, wat te weinig is voor een A8 setup (load belasting boven de 100W) Ik zou gaan kijken naar een andere behuizing met andere voeding.

Aan de andere kant moet je je ook beseffen dat de performance die je denkt nodig te hebben niet volledig afhankelijk is van de CPU snelheid. Dingen als i/o zijn minstens zo belangrijk. Je geeft aan dat je 1 externe HDD gebruikt om op te downloaden en vanaf te spelen, zodra je gaat parren/rarren zul je zien dat HD video zal gaan stotteren, dit is niet omdat je te weinig CPU kracht hebt, maar omdat je HDD de bottleneck is. Voor het afspelen van HD materiaal heb je ook helemaal geen sterke CPU nodig (je doet alles mbv de GPU), daardoor is i/o veel vaker een bottleneck.
Over de voeding twijfelde ik enigszins al omdat ik elders types vond met 60W voeding. Was er vanuit gegaan dat er gewoon verschillende versies waren, maar gezien ik die Amazon beschrijving blijkbaar niet volledig kan vertrouwen is er een dikke kans dat het inderdaad ook gewoon om een 60W voeding gaat. Op de link hierboven van minicase.net staat echter weer dat er een 120W voeding in zit. Misschien toch maar gaan voor een case waar wat meer duidelijkheid over is 8)7

Ik zal waarschijnlijk niet gaan parren/rarren en HD video afspelen tegelijk. In m'n huidige systeem werkt het opzich vrij vlekkeloos met m'n externe HDD, hoewel ik me zojuist wel bedenk dat ik pas ná het rarren/parren de bestanden laat verplaatsen naar m'n externe HDD. Rarren/parren vindt plaats op de interne HDD.
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:16:
Ik heb vorige week met dezelfde eisen als jij (+ zuinig en stil) deze PC gebouwd:

[...]

Die is wat duurder dan jouw budget maar je kunt de HDD in elk geval wegstrepen en eventueel een goedkopere processor nemen. Kan je in elk geval deze behuizing heel erg aanraden. Zeer strak design en erg goed over nagedacht en duidelijke handleiding en schroefjes etc. (Zie review bij zilveren versie). Ik heb voor Intel gekozen omdat mijn A8-3870K vaak HDMI problemen gaf op mijn receiver. Dat de AMD GPU sneller is weet ik, de Intel heeft wel een HD4000 gelukkig.

Overigens is een A6 voor jouw doeleinden meer dan voldoende.
Die behuizing vind ik ook best mooi, vind alleen die sleuf voor CD/DVD drive jammer, want dat zal ik toch niet gebruiken.
z0rk0l schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:26:
ik heb een zotac en om eerlijk te zijn doettie ook prima rarren en parren en unpacken etc.
Heb xbmcuntu erop draaien en sabnzbd+ . Heb er zelf een ssd inzitten en voor de media een externe HDD van 2 TB.

Nooit problemen gehad ofzo met de snelheid. Lekker compact.
Kan je mij vertellen welke ZBOX je hebt?

Weer bedankt voor het meedenken, ik ga nog even nadenken over de case, HDD en CPU en misschien dat ik nog terugkom met een herziend lijstje.

[ Voor 5% gewijzigd door paskaal op 03-07-2013 13:08 ]

Verwijderd

Ik vind die sleuf ook minder mooi maar moet eerlijk zeggen dat het niet storend is en van een afstand ook wel wat 'dynamiek' aanbrengt in het ontwerp.
Pagina: 1