Laptop voor studie Werktuigbouwkunde & Muziek produceren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 401341

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ga aankomend studiejaar beginnen met mijn studie Werktuigbouwkunde in Delft en heb daar natuurlijk een laptop of pc voor nodig. Nu zal een laptop een must zijn omdat ik er gebruik van moet maken op de tu.

Je kunt(zoals jullie vast al weten) via de TU een laptops aanschaffen:https://intranet.tudelft.nl/directe-links/servicepunt/student-it-desk-sid/laptopproject/modellen-2013-2014/

Hier zal ik dan voor het high end model gaan, van 999 euro. Ik heb hierover verschillende meningen gehoord. Je krijgt veel korting en een goede service op de campus maar daar staat tegenover dat hij zwaar is, snel heet wordt(?) en dat eigenlijk de GPU 'overbodig goed' is.

Ik heb dus al het een en ander onderzocht maar wil toch een specifieke mening over wat ik ga doen met de laptop:

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Gebruiken voor mijn studie; werktuigbouwkunde aan de TU Delft
- Gebruiken voor het produceren met Ableton Live 9: een programma die vooral veel CPU en RAM nodig heeft

Wat mag je laptop gaan kosten?
- Ik wil maximaal 1200 euro uitgeven

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
- iedere dag naar de TU op en neer en in weekenden in de trein noem ik wel veel meeslepen. Maar ik laat me niet heel snel afschrikken door een zware en/of grootte laptop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb niet echt merkvoorkeuren, maar ik ben altijd fan geweest van asus. Ik ben minder gek op een acer of compaq/hp.

Eigen eisen
Naast de eisen voor het gebruik bij de studie(solidworks/matlab) heb ik ook eisen voor het produceren van muziek:
- ik moet een audio interface, midi toetsenbord en muis aan kunnen sluiten
- ik moet een apart beeldscherm aan kunnen sluiten zodat ik op twee beeldschermen kan werken bij het produceren
- ik heb een goede CPU nodig (i7?) en genoeg RAM (minimaal 8GB maar liever 12GB of 16GB)
- ik zal er waarschijnlijk een externe SSD of HDD op aansluiten om mijn muziekbestanden gescheiden te houden van mijn studiebestanden(iemand nog tips voor een SSD of snelle HDD van minimaal 128GB, en zal het veel uitmaken of ik een SSD of HDD heb als ik muziek samples gebruik?)

Nog iets heel anders: ik zou ook een PC kunnen kopen waarop ik dan zware programma's draai en muziek produceer en dan een goedkope laptop waarmee ik dan op de TU kan werken. Iemand die hier argumenten heeft, voor of tegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Daan Ratering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Iemand anders heeft ongeveer hetzelfde thread: €1000 technische studie laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet ik, deze heb ik ook geheel doorgelezen. Hierin komt echter niks met muziek produceren aanbod waarvoor ik de laptop dagelijks ga gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Er zit een quadcore in zie ik, en de iets duurdere variant heeft 8GB ram. Welke je volgens mij ook nog zelf uit kunt breiden. Wat is daar niet goed voor, voor muziek bewerken dan?

pricewatch: Asus N56VB-S4054H N56 van Asus

Als je de ruimte hebt kun je beter een PC kopen, en een leuk goedkoop laptopje erbij. Denk dat je dan veel meer prestaties krijgt voor je geld.

[ Voor 44% gewijzigd door Zephrex op 01-07-2013 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zephrex schreef op maandag 01 juli 2013 @ 07:34:
Er zit een quadcore in zie ik, en de iets duurdere variant heeft 8GB ram. Welke je volgens mij ook nog zelf uit kunt breiden. Wat is daar niet goed voor, voor muziek bewerken dan?

pricewatch: Asus N56VB-S4054H N56 van Asus

Als je de ruimte hebt kun je beter een PC kopen, en een leuk goedkoop laptopje erbij. Denk dat je dan veel meer prestaties krijgt voor je geld.
Bedankt voor je reactie. Ik heb al naar die laptop gekeken en hij lijkt me wel een goede keuze. Zit ik met die videokaart goed voor het gebruik van matlab en solidworks voor de studie?

Ik heb nu een pc die het eigenlijk niet meer aankan, terwijl hij wel een AMD Phenom(tm) II x4 955 processor op 3,20 GHz heb..

Ik weet niet of die laptop processoren beter zijn dan dit?

Zo nee, dan zal ik maar eens gaan zoeken naar een PC en een goedkopere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 23:39
Anoniem: 401341 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:35:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb al naar die laptop gekeken en hij lijkt me wel een goede keuze. Zit ik met die videokaart goed voor het gebruik van matlab en solidworks voor de studie?

Ik heb nu een pc die het eigenlijk niet meer aankan, terwijl hij wel een AMD Phenom(tm) II x4 955 processor op 3,20 GHz heb..

Ik weet niet of die laptop processoren beter zijn dan dit?

Zo nee, dan zal ik maar eens gaan zoeken naar een PC en een goedkopere laptop.
Als die phenom het al niet meer trekt kun je er vanuit gaan dat het met een laptop ook al snel krap wordt.. Voor wtb doeleinden is een laptop al snel voldoende dus daar heb je echt geen hoge specs voor nodig. Ook op het gpu gebied is een intel HD4000 eigenlijk al genoeg. Je gaat voor je opleiding geen compleet motorblok intekenen lijkt mij. :) Werk zelf veel met Inventor en dergelijke en dat werkt prima op een redelijk vlotte dualcore met HD4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 14:50
eerlijk? ga je professioneel muziek produceren, en dat real-life afspelen..stick with mac. Apple heeft zijn geluidskaart en de drivers daarvan dik op orde. Waar dat bij 9/10 laptops behoorlijk faalt.

Met ableton kun je ook live
mixen, en dan is het fijn als je geluid zo snel mogelijk van je laptop naar je speakers komen. Op mijn Samsung ativ book 8 meet ik 378Ms. Dus het duurt 0,4 seconden voordat het geluid mijn laptop verlaat, mijn pa heeft een Macbook pro (i5) en daar zit je maar op 32Ms, dat is dus 0,032 van een seconde. Merk ik het verschil? Ja best wel, door de kortere 'reactietijd' kan ik sneller inspelen op de muziek. Dus hoe professioneel ga je het draaien? Voor een beetje amataurdraaien is elke laptop eigenlijk wel prima..

Voorla is het belangrijk dat je bij Intel blijft, AMD's krachtige quad-core van dit moment presteerd misschien net zo goed als een middelmatige i5. :F Op dat gebied lopen ze achter, welke config raad ik je aan. Een i5 is prima, bied meer dan genoeg rekenpower voor die taken. (als budget overlaat is i7 wel meer future-proof, maar dit zou ik pas als laatste willen verbeteren naast geheugen/SSD) Minimaal 8 GB (16 GB als budget toelaat) en ALTIJD een SSD, vooral in dit gebied. Doordat je meestal snel en veel met muziek bestanden moet werken, en een harde schijf nogwel eens achter kan lopen, krijg je stilte's in je muziek (vooral bij een 5400RPM HDD) Tijdens een live mix was mijn schijf constant bezig en had 1 liedje te laat gevonden..dat betekende..4 seconden stilte..DRAMA! :'( Meteen een SSD erin geknalt en je kan zonder zorgen elke seconde een ander liedje draaien bij wijze van O-)

Ook al gaat dit boven je budget, het is zijn geld dubbel en dwars waard, ik zou nog even doorsparen tot €1500, en dan voor een 13' i5 met 8 GB gaan en een SSD. :)

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:02
Uit ervaring met de opleiding kan ik je vertellen dat je meer dan genoeg zware boeken zal hebben om mee te sleuren, elke gram die je op je laptop kunt besparen is het meer dan waard! Ik heb zelf het laptop project '07 meegedaan maar ben binnen 2 jaar overgestapt op een Macbook en daar nooit spijt van gehad. Windows spul draait via bootcamp of Vmware Fusion prima.

Veel succes met zoeken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warcow schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:21:
[...]

Als die phenom het al niet meer trekt kun je er vanuit gaan dat het met een laptop ook al snel krap wordt.. Voor wtb doeleinden is een laptop al snel voldoende dus daar heb je echt geen hoge specs voor nodig. Ook op het gpu gebied is een intel HD4000 eigenlijk al genoeg. Je gaat voor je opleiding geen compleet motorblok intekenen lijkt mij. :) Werk zelf veel met Inventor en dergelijke en dat werkt prima op een redelijk vlotte dualcore met HD4000.
Ja, ik ga mezelf na mn vakantie orienteren op pc gebied en dan zelf een pc samenstellen die een aantal jaren meekan. Maar dan is de grote vraag nog: welke goedkopere laptop? Die toch de benodigde specs heeft om ,alles wat op de campus gedaan moet worden, uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EXpaND schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:04:
eerlijk? ga je professioneel muziek produceren, en dat real-life afspelen..stick with mac. Apple heeft zijn geluidskaart en de drivers daarvan dik op orde. Waar dat bij 9/10 laptops behoorlijk faalt.

Met ableton kun je ook live
mixen, en dan is het fijn als je geluid zo snel mogelijk van je laptop naar je speakers komen. Op mijn Samsung ativ book 8 meet ik 378Ms. Dus het duurt 0,4 seconden voordat het geluid mijn laptop verlaat, mijn pa heeft een Macbook pro (i5) en daar zit je maar op 32Ms, dat is dus 0,032 van een seconde. Merk ik het verschil? Ja best wel, door de kortere 'reactietijd' kan ik sneller inspelen op de muziek. Dus hoe professioneel ga je het draaien? Voor een beetje amataurdraaien is elke laptop eigenlijk wel prima..

Voorla is het belangrijk dat je bij Intel blijft, AMD's krachtige quad-core van dit moment presteerd misschien net zo goed als een middelmatige i5. :F Op dat gebied lopen ze achter, welke config raad ik je aan. Een i5 is prima, bied meer dan genoeg rekenpower voor die taken. (als budget overlaat is i7 wel meer future-proof, maar dit zou ik pas als laatste willen verbeteren naast geheugen/SSD) Minimaal 8 GB (16 GB als budget toelaat) en ALTIJD een SSD, vooral in dit gebied. Doordat je meestal snel en veel met muziek bestanden moet werken, en een harde schijf nogwel eens achter kan lopen, krijg je stilte's in je muziek (vooral bij een 5400RPM HDD) Tijdens een live mix was mijn schijf constant bezig en had 1 liedje te laat gevonden..dat betekende..4 seconden stilte..DRAMA! :'( Meteen een SSD erin geknalt en je kan zonder zorgen elke seconde een ander liedje draaien bij wijze van O-)

Ook al gaat dit boven je budget, het is zijn geld dubbel en dwars waard, ik zou nog even doorsparen tot €1500, en dan voor een 13' i5 met 8 GB gaan en een SSD. :)
Het enige wat ik ga doen is produceren, ik speel niks live af vanaf die laptop of pc. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.. Het gaat om processor snelheid en ram geheugen en ik denk dat een PC daarmee veel sneller aan mijn eisen voldoet. En om dan een iMac te kopen terwijl ik geen apple software gebruik is een beetje overdreven, want voor hetzelfde geld kan ik betere prestaties krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vistu schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:07:
Uit ervaring met de opleiding kan ik je vertellen dat je meer dan genoeg zware boeken zal hebben om mee te sleuren, elke gram die je op je laptop kunt besparen is het meer dan waard! Ik heb zelf het laptop project '07 meegedaan maar ben binnen 2 jaar overgestapt op een Macbook en daar nooit spijt van gehad. Windows spul draait via bootcamp of Vmware Fusion prima.

Veel succes met zoeken verder :)
Aha, dus hoe lichter hoe beter. Dan komt het mooi uit als ik voor een PC ga en daarnaast een goedkopere(en vaak dus lichtere) laptop.

Iemand een tip voor een laptop van ongeveer 350 euro die ik kan gebruiken in de collegebanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Anoniem: 401341 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:27:
[...]

Aha, dus hoe lichter hoe beter. Dan komt het mooi uit als ik voor een PC ga en daarnaast een goedkopere(en vaak dus lichtere) laptop.

Iemand een tip voor een laptop van ongeveer 350 euro die ik kan gebruiken in de collegebanken?
De resolutie van het scherm is niet echt heel hoog en de laptop weegt 2,5kg
reviews: Laptop Best Buy Guide: juni 2013

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1