Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP ProLiant ML310e Gen8 als thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• djmashter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04-2017
Beste Tweakers,

Graag wil ik in mijn thuisnetwerk een server opnemen. Mijn oog viel al snel op de HP ProLiant ML310e Gen8. Helaas ben ik nogal een leek als het aankomt op het installeren van een operating system op een professionele server.

Ik wil graag weten of andere tweakers al ervaring opgedaan hebben met deze server of met een vergelijkbare server (zijn er zaken waarover ik misschien nog moet nadenken). Het zou ook erg fijn zijn om te weten welk operating system gemakkelijk werkt voor het hosten van diverse websites. Kan ik deze server ook opslitsen, zodat ik bijvoorbeeld data afkomstig van een IP cam op deze server kan opslaan en later kan aanspreken met een ander WIFI apparaat.

Dit zijn denk ik wel genoeg vragen voor op dit moment. Hopelijk sturen jullie antwoorden mij in de goede richting. Alvast bedankt voor de support voor dit projectje.

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 12:19
Misschien eerst eens kijken naar een 2e hands server? Of virtueel of je laptop/desktop?

• djmashter
Artje schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:05:
Misschien eerst eens kijken naar een 2e hands server? Of virtueel of je laptop/desktop?
Daar ben ik al wel mee bezig geweest, dus het is inderdaad een gepaste vraag. Een laptop of desktop is voor mij geen optie, omdat ik mijn server graag wil afscheiden van mijn persoonlijke bestanden. Bovendien is het stroomverbruik vele malen lager bij de HP ProLiant (40W) dan bij mijn desktop, die vooral voor het gamen wordt benut. Ik heb nog wel een laptop liggen, maar daarvan zijn de prestaties ver onder de maat voor wat ik wil doen met een server.

Een tweede hands server zou eventueel een oplossing zijn. Heb je misschien suggesties?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CSL

Tijd voor een nieuwe sig..

• djmashter
bump

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10
Omschrijf eens goed wat je met de server wilt bereiken.
Wellicht is een NAS ook geschikt voor je doeleinden?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• djmashter
Remco schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:44:
Omschrijf eens goed wat je met de server wilt bereiken.
Wellicht is een NAS ook geschikt voor je doeleinden?
Graag wil ik diverse websites hierop hosten. Aanvankelijk statische pagina's die niet veel van de server zullen vragen, maar met het oog op de toekomst verwacht ik steeds meer bezoekers. Daarom wil ik uitbreidmogelijkheden qua werkgeheugen, hetgeen moeilijker bij een nas gaat dan bij een 4u server van HP.

Helaas ben ik al weer afgekeken op deze server, omdat er speciale hp drives zijn die er niet bijgeleverd worden. Deze kosten al direct weer 200 euro per stuk. Ook hebben veel gebruikers van deze server last van veel lawaai, wat voor een thuisserver toch een groot bezwaar is. Kortom, mijn vakantieproject valt in het water.

• snipepins
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom server hardware?
Steek een pc'tje in mekaar op basis van bijv een i3, voor mijnder geld heb je meer dan resources genoeg.
Steek er ineens wat meer geheugen in je kan via ESXi nog wat extra virtuele servers draaien om te testen zonder dat je live server(s) daar last van hebben.
Kwa energie gebruik kan die ook zeer zuinig zijn en je kan die zeer stil houden.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 14:51
Heb je een goede internetverbinding omdat je websites wilt gaan hosten? Ik ken weinig situaties waarin dat echt opschiet, zeker met de stijgende snelheden van internetverbindingen van de gebruikers.

Verder is een antwoord inderdaad vrijwel niet te geven zonder een meer exact lijstje van wensen en eisen.

• djmashter
Zeer binnenkort krijg ik hier glasvezel. Ik ben direct van plan om een abonnement te nemen met een hoge uploadsnelheid. Ik heb al wel eerder websites gehost en de snelheid was toen goed. Op dit punt wil ik simpelweg niet afhankelijk zijn van webhosts die hun afspraken (uptime) niet nakomen.

Randvoorwaarden voor mijn server:
- Extreem stille set-up.
- Laag stroomverbruik.

Eisen die ik stel aan de hardware:
- Server moet 24/7 aan kunnen blijven staan (dit was voor mij de reden om als eerste te kijken naar professionele servers, dus de HP Proliant-serie in tegenstelling tot consumentenhardware).
- Dual- of quadcore processor van nieuwe generatie intel. Het aantal cores in de processor is voor mij belangrijk, omdat de server aan blijft staan voor diverse taken.
- Videokaart is totaal niet van belang. Misschien een ingebouwde in het moederbord (als dat mogelijk is).

Bijkomstig zou ik graag een sata 6 machine willen hebben, zodat de Samsung Pro 840 series daarin kan en optimaal wordt benut.

Budget = 500 euro, tenzij iets meer uitgeven betekent dat ik er in verhouding meer voor terug krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door djmashter op 02-07-2013 16:16 ]

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Kijk anders is tussen mijn wenslijsten, meeste systemen zijn als server bruikbaar: gallery: PeterPanda

Voor websites hosten lijkt me deze setup voldoende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,-€ 56,-
1Fractal Design Core 1000€ 27,97€ 27,97
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 55,90€ 55,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,82

[ Voor 86% gewijzigd door PeterPanda op 02-07-2013 16:21 ]

Mijn naam is niet Peter!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 10:05
Dus je bent van mening dat een thuis verbinding een betere uptime/latency etc. heeft dan colocatie bij een goede hoster. Kan je dit onderbouwen?

Voor thuis gebruik is de HP N40L ook een goed apparaat, compact en gebruikt weinig stroom. Deze server past incl de HDDs/SSDs binnen je budget. De rekencapaciteit is er alleen niet.

• PeterPanda
jwtje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:22:
Dus je bent van mening dat een thuis verbinding een betere uptime/latency etc. heeft dan colocatie bij een goede hoster. Kan je dit onderbouwen?

Voor thuis gebruik is de HP N40L ook een goed apparaat, compact en gebruikt weinig stroom. Deze server past incl de HDDs/SSDs binnen je budget. De rekencapaciteit is er alleen niet.
Eens met jwtje, lijkt me sowieso niet verstandig om een e-mail server te draaien op een consumenten verbinding wanneer er dan een storing is(ja dat gebeurt, lijbrandt iig) krijg je je email niet meer en is de website down. Ik ga er vanuit dat je naast apache of iis ook een mail server wilt gaan draaien....

[ Voor 6% gewijzigd door PeterPanda op 02-07-2013 16:26 ]

Mijn naam is niet Peter!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Betreft email verhaal, heb ik (test)websites met een enorme hoge uptime voor meer dan 2 jaar goed kunnen hosten. Email is wel cruciaal eigenlijk. Het fijne om te doen is dan ook wellicht via een DNS server een andere mailserver aanwijzen. Wellicht die hosten op ene VPS? Dat is overigens ook voordelig en heel schaalbaar. Wellicht goedkoper?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• djmashter
Met 'uptime van de webhosters' die ik gehad heb, bedoel ik eigenlijk sharedhosting en vps hosting. Ik bedoel dus niet colocatie, want dat wordt mij te duur.

De HP N40L lijkt me een aardig apparaat, maar heeft het bezwaar dat het een oud model is. Als ik een kant-en-klare server koop wil ik graag dat die recentelijk op de markt is gekomen (15 september 2011 = eerste prijsvermelding volgens pricewatch). In mijn achterhoofd krijg ik dan direct weer het idee dat ik niet met de laatste technologie in huis zit.

Het is echter niet zo dat de server een ontzettend hoge prioritieit heeft, ook niet voor de mailserver die erop wordt gedraaid.

@peterpanda: heel erg bedankt voor het lijstje dat je gemaakt hebt. Waarschijnlijk zal ik hier nog enkele fans bijkopen van noctua en dan ben ik klaar. Is er nog iets anders dat ik niet moet vergeten (naast moederbord - ram - kast - processor - voeding)?

[ Voor 16% gewijzigd door djmashter op 02-07-2013 17:50 ]

• PeterPanda
djmashter schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:49:

@peterpanda: heel erg bedankt voor het lijstje dat je gemaakt hebt. Waarschijnlijk zal ik hier nog enkele fans bijkopen van noctua en dan ben ik klaar. Is er nog iets anders dat ik niet moet vergeten (naast moederbord - ram - kast - processor - voeding)?
Opslag uiteraard, wanneer je een zo zuinig mogelijke setup wilt zou je bijvoorbeeld een Crucial SSD erin kunnen zetten(of Samsung of een WD Red HDD. Fans lijken me niet nodig. Beter investeer je dat geld in een goede en stille cpu koeler ;) De 1 fan die je bij de behuizing krijgt lijkt me voldoende.
Zoiets als: pricewatch: Noctua NH-L9i

[ Voor 7% gewijzigd door PeterPanda op 03-07-2013 12:22 ]

Mijn naam is niet Peter!

• djmashter
PeterPanda schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:51:
[...]

Opslag uiteraard, wanneer je een zo zuinig mogelijke setup wilt zou je bijvoorbeeld een Crucial SSD erin kunnen zetten(of Samsung of een WD Red HDD. Fans lijken me niet nodig. Beter investeer je dat geld in een goede en stille cpu koeler ;) De 1 fan die je bij de behuizing krijgt lijkt me voldoende.
Zoiets als: pricewatch: Noctua NH-L9i
Helaas moet ik mijn plannen een beetje bijstellen. Ik ben nu op zoek naar een betere processor en daarbij andere hoogwaardige componenten, zoals een betere case, voeding. Er zijn dus toch enkele zaken die ik graag in mijn servertje, die tevens gebruikt gaat worden als normale desktop pc, vereist zijn:
- Een case met USB 3.0 poorten (bijvoorbeeld: Fractel Design Define R4 Pearl Black
- Een quad- of sixcore processor (AMD A10 6800k Boxed) Deze is helaas niet compatibel met de ASRock B75 Pro3-M. Misschien kun je nog een processor aanraden die hierbij in de buurt komt en wel compatibel is met de ASRock als moederbord.?
- Ik wil een 750 watt voeding voor het geval er een videokaart in komt. Misschien zelfs wel twee videokaarten. Hierbij zat ik te denken aan de GTX 760. Heeft deze wel SLI of Crossfire?
- Bij werkgeheugen dacht ik aan: 2 x Crucial Ballistix 4gb DDR3

Dit zal dus al snel een pc worden van 700 euro. Laat maar horen wat jullie er van vinden.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 05:10
Kijk anders eens op http://www.gebruikteservers.nl/
Kan je best voordelig A-merk server 2e-hands opkopen ;)

• PeterPanda
djmashter schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:35:
[...]

Helaas moet ik mijn plannen een beetje bijstellen. Ik ben nu op zoek naar een betere processor en daarbij andere hoogwaardige componenten, zoals een betere case, voeding. Er zijn dus toch enkele zaken die ik graag in mijn servertje, die tevens gebruikt gaat worden als normale desktop pc, vereist zijn:
- Een case met USB 3.0 poorten (bijvoorbeeld: Fractel Design Define R4 Pearl Black
- Een quad- of sixcore processor (AMD A10 6800k Boxed) Deze is helaas niet compatibel met de ASRock B75 Pro3-M. Misschien kun je nog een processor aanraden die hierbij in de buurt komt en wel compatibel is met de ASRock als moederbord.?
- Ik wil een 750 watt voeding voor het geval er een videokaart in komt. Misschien zelfs wel twee videokaarten. Hierbij zat ik te denken aan de GTX 760. Heeft deze wel SLI of Crossfire?
- Bij werkgeheugen dacht ik aan: 2 x Crucial Ballistix 4gb DDR3

Dit zal dus al snel een pc worden van 700 euro. Laat maar horen wat jullie er van vinden.
Als ik dit zo lees gaat het om een normale (game) pc. Niet meer om een server...
Een apu, 2 videokaarten?

Mijn naam is niet Peter!

• djmashter
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 74,45€ 74,45
1ASRock FM2A75M-DGS€ 49,49€ 49,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Cooler Master Force 500€ 30,43€ 30,43
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 53,95€ 53,95
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,17

Wat denken jullie hiervan? Ik ben toch wel weer op het pad gekomen op er een server van te maken.
De voordelen van deze set up:
+ De case heeft 3.0 poorten.
+ Er wordt nu flink bespaard op de interne opslag, d.w.z. harde schijf in plaats van ssd.
+ Moederbord is aangepast op de amd processor.

Enige minpuntje:
- Er zijn maar 2 DDR3 sloten op het moederbord waardoor ik niet 2x4 gb maar 1x8 gb ram koop.

Zou ik een extra processorkoeler aan moeten schaffen?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Heb je dit topic ook gezien? Het grote zuinige server topic

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1