Toon posts:

Welke cpu? Zie door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn computer wat up to date brengen en loop bij de cpu meteen vast. Vooropgesteld dat ik mijn desktop voornamelijk gebruik voor games.

Ik lees dat een i5 3770k, socket 1155 beter is voor games als een i7 4770k, socket 1050 (Haswell).
Ergens anders lees ik weer dat socket 1050 nieuwer is en dus meer raadzaam.

Wat van bovenstaand is waar?

Daarnaast... Overclocken heb ik nooit gedaan en zou ik ook niet snel doen. Is het dan even zo goed verstandig om een k-variant te nemen of juist de niet k-variant met meer opties?

Tenslotte sta ik ook graag open voor suggesties, want misschien dat jullie als kenners wel een totaal andere mening hebben voor wat aangaat de juiste cpu. Ik wil zo rond de 300e hieraan spenderen (de cpu).

Moederbord word sowieso een Asus (Sabertooth schijnt heel goed te zijn?)

Bedankt voor de moeite!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-02 22:12
Voor een boel achtergrondinformatie, hier 2 linkjes naar de buren:
http://nl.hardware.info/r...core-i7-van-amd-a4-tot-fx
en
http://nl.hardware.info/r...430-review-haswell-getest

Voor wat het waard is!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

Wat wil je allemaal met je nieuwe pc gaan doen?

Ga je voor een Intel of AMD?

Als je voor de intel gaat zou ik er wel op letten dat als je toch niet gaat overklokken, dat je dan een non-k variant koopt.
Als je een beetje gamet, dan zou je in de richting van een i5 3330 of 3570 van intel gaan kijken, bij AMD weet ik de tegenhanger zo uit mijn hoofd niet.

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Je kan voor zoiets goed benchmarks Googlen. BTW, 3770k is een i7, dus ik weet niet of je nu de i5-3570k bedoelt of de i7-3770k.

Anyway, vaak wordt gezegd dat een i5 niet significant slechter is dan een i7 uit dezelfde serie voor gaming. Dit komt omdat i7s fancy deatures hebben als hyperthreading, waar games in de regel niet bijster goed mee om kunnen gaan. Again, benchmarks bieden meer zekerheid dan vuistregels. Ik verwacht wel dat je iets betere prestaties kan krijgen met een i7, maar ik verwacht niet veel. Zelf heb ik dan de neiging om een betere GPU te kopen, of je moet echt geld over hebben en zowel de beste CPU als een fikse videokaarten kunnen betalen. In de regel is een goede GPU belangrijker, hoewel een leuke CPU natuurlijk ook er toe doet.

K varianten zijn speciaal voor overclocken, niet erg nodig als je zeker weet dat je niet gaat overclocken. Je kan overclock-garantie kopen bij Intel Performance Tuning Protection Plan trouwens, kost 10 of 20 euro (dus kost geen drol), en als je het weet te verprutsen krijg je eenmalig een nieuwe CPU. Dit Plan is alleen toepasbaar op k-modellen. Zelf heb ik ook zoiets gekocht, maar ik lijd aan Obessive Compulsive Tweaking Disorder: ik meot dwangmatig alles tweaken. Dat ik de boel ga overclocken, daar twijfel ik niet aan.

Je vergelijkt nu wel twee verschillende series met elkaar. Ik gok dat Haswell dan beter presteert, maar als ik me niet vergis is het prestatieverschil tussen de 3570k en diens opvolger de 4670k 10-15%. Zelf liet ik me hierdoor overhalen om een 3570k te kopen, omdat het voor mij ook goedkoper was, omdat andere omdat ik een mooie Scythe Mugen 2 heb die wel op Ivy Bridge kan, maar AFAIK niet op Haswell. Ook heeft Haswell als ik me niet vergis nog enkele kinderziektes op dit moment. Was er niet een of ander probleem met de USB? Als je een beetje goedkoop aan een Ivy Bridge kan komen kan het al snel zijn dat de prestatie/prijs verhouding beter is, maar voor de zekerheid moet je dan alsnog prijs checken en nogmaals: benchmarks.

Ik meen dat Tweakers.net ook wel wat leuke benchmarks heeft.

Dit zijn althans mijn 2 centen, als eigszins hardwarefiel zijnde, maar ook weer niet zo bijster goed in de details. Hang me er niet aan op als ik ergens naast zit, en nogmaals 1 ding: benchmarks.

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 28-06-2013 17:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

En inderdaad:
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?

Move PMG -> CAA

Overigens zou ik CPU in de meeste gevallen voor gaming een sluitpost noemen, je GPU is veel belangrijker (tenzij je CPU-intensieve dingen op low-res speelt ofzo). Het verschil tussen de twee CPUs die je noemt is veel kleiner dan het verschil tussen GPUs die evenveel in prijs verschillen.

Zou trouwens ook even goed achter de oren krabben mbt moederbord, die Asus high-end dingen zijn overpriced en geven geen meerwaarde als je niet van plan bent te overclocken. Ik zou gewoon gaan voor een degelijk bord met de gewenste chipset zonder onnodige toeters en bellen. Asus maakt die ook, maar bijv Gigabyte levert IMHO doorgaans betere waar voor z'n geld zonder dat je aan kwaliteit ook maar iets moet inleveren.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Goede tips! Ik ga me idd dan ook verdiepen in gpu's...

Thanks again
Pagina: 1