Toon posts:

Dolby 3 stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een harman/kardon versterker met dolby surround. Ik heb twee zuilspeakers die ipv voor mij, achter mij staan (vanwege ruimtegebrek). Mijn versterker kent ook 'Dolby 3 Stereo'-mode.

Is het een idee om een center-speaker te kopen die voor mij, maar dan wat hoger, komt te staan? En dit dan vooral bedoeld voor gewone muziek, niet speciaal voor films.

Dolby 3 Stereo:
Combining the front and rear signals so that you can enjoy a regenerated sound field which has comparatively more presence and a more expansive feeling from the front 3 channels regeneration.

..het is dus eigenlijk de bedoeling 3-stereo te gebruiken met de 2 frontspeakers en een center, allen op hun normale plaats (ipv de 2 frontspeakers achter je, op de rear-plaatsen).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee. Net zo nuttig als dolby prologic met muziek gebruiken.

Je center geeft trouwens alleen het signaal weer dat precies in het midden van het geluidsbeeld zit. Dat is met stemmen wel heel mooi, maar met muziek zet ik m'n center toch veel liever uit.

En dan heb ik het over een center op de goeie plek! Zoals jij het wil gaan doen, wordt het _echt_ een zooitje!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Dolby 3 Stereo is niets anders dan stereo met het middengebied via de center speaker. De rearspeakers doen dus niet mee. Met de center voor je en de fronts achter je krijg je een verstoord geluidsbeeld. Zou het niet doen dus. Sterker nog, ik zou bij muziek zowiezo geen center gebruiken, gewoon alles via de fronts. (tenzij de mid beter is dan je fronts, maar dan is er iets flink niet goed :) )

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Sja, ik zou het niet doen. In principe heb je met twee speakers ook dat als iets uit het midden moet komen, dat het ook echt uit het midden lijkt te komen. Alleen dat is wel op voorwaarde dat je precies tussen de speakers in zit.
Een centre zou kunnden helpen als je niet in het midden zit, maar je hebt wel een extra speaker die weer anders klinkt en faseproblemen geeft en zo. Ik zou het dus gewoon stereo laten.