Toon posts:

Intel RST RAID enabled en boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag mijn nieuwe PC in mekaar gezet: i7-4770K, HD7970Direct CU II, 4x WD30EFRX, Samsung 256GB SSD, Z87X-UD5H. Ik heb windows 8 geïnstalleerd op mijn SSD. Vervolgens heb ik de bios op RAID mode gezet en de Intel RST drivers geïnstalleerd. Hierna heb ik in de bios via de <CTRL+I> het RAID10 volume aangemaakt. Nu wilt echter mijn computer niet meer booten. Alles werkt weer wel als ik de SATA controller van RAID naar AHCI verander. Hoe kan ik dit oplossen?

EDIT: Na wat zoeken lijkt het mij te komen door het feit dat de SSD op dezelfde SATA-controller hangt als de RAID array. Ik heb een 2de SATA-controller op mijn moederbord en zal is proberen met de RAID-array op de aparte controller. Kan ik naast de RAID-array dan nogwel gewoon DVD en Blu-Ray drive gebruiken, want anders heb ik SATA poorten tekort :s

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 13:17 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Waarom zou je RAID aan willen zetten? AHCI is optimaal voor je SSD.

Je hardeschijven kun je dan in een software raid hangen, zo werkt dat hier ook.

[ Voor 38% gewijzigd door warhamstr op 28-06-2013 13:16 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik die software RAID niet vanuit de bios instellen met de intel RST bios tool ? Deze tool is enkel beschikbaar als ik in de bios AHCI naar RAID verander. De RAID array zou uiteindelijk ook zichtbaar moeten zijn vanuit Linux (dmraid dacht ik).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 13:22 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hmm, dat weet ik niet. Sowieso geen ervaring met Intel Rst. Heb hier een ssd en verschillende schijven in RAID, en die RAID heb ik in Windows ingesteld.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
Hier een foto van de Intel RST met de RAID controller in AHCI mode. Zoals je ziet heb ik geen "Create" knopje. Het is de eerste keer dat ik probeer een RAID in te stellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/2cj1t.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 13:41 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
zo te zien staan de 4 hd's in raid en ok?
of kijk ik scheel

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat je scheel kijkt :P De harde schijven worden wel herkend door Intel RST maar ik kan ze niet in RAID zetten (geen Create knopje in Intel RST software tool). Om de situatie nog wat verder te verduidelijken heb ik een schets gemaakt van hoe het nu aangesloten is allemaal. (De SSD voor linux zit er nog niet in)

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/jmxec.jpg

Ik denk dat het niet werkt omdat in de BIOS de intel sata controller in AHCI mode staat. Ik denk dat ik die 2 SSD's moet aansluiten op de Marvell sata controller in AHCI en de intel SATA controller in RAID moet zetten en waar ik de optische drives hang is denk ik onbelangrijk.

EDIT: Anders aansluiten geeft weinig resultaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeker een probleem met BIOS / Software versie geweest zijn. Na het updaten van de bios en het herinstalleren van de Intel RST ben ik nu wel in staat om de RAID array te zien en te initialiseren. Bedankt voor de input.

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 19:53
En sluit geen ssd op de marvell controller. Dit is vragen om slechte prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je de Marvell controller misschien onderschat? Ik heb een benchmark gedraaid met de Intel controller en met de Marvell controller, hier zijn de resultaten:

Intel Controller:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/xtli5.jpg

Marvell Controller:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/xnfie.jpg

De Marvell controller haalt iets minder punten, maar het is slechts een paar procent en dan is er nog de variabiliteit van de test zelf dus ik denk dat het wel meevalt.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je hebt een beter type Marvell controller op dat moederbord dan de gemiddelde marvell controller die op moederborden wordt gezet.
De 9230 controller heeft een 2x PCI-E 2.0 link en heeft dus een bandbreedte van 1 GB/s beschikbaar met een realistische SATA doorvoersnelheid van +- 800 MB/s zou ik zo zeggen. Genoeg om 1 enkele SSD aan te drijven dus.. Maar voor de 4 SATA poorten die beschikbaar zijn, eigenlijk dus ondermaats weer...

De meeste controllers die op moederborden worden gezet zijn de lagere 9220 of 91xx serie.
Welke maar een bandbreedte hebben van 500 MB/s (1x PCI-E 2.0). Nadat je signaling overhead van SATA eraf haalt, zit je met nog maar een doorvoersnelheid die lager is dan 400 MB/s

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 29-06-2013 14:02 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Swordlord schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:59:
Je hebt een beter type Marvell controller op dat moederbord dan de gemiddelde marvell controller die op moederborden wordt gezet.
Een bordje van ruim 200 euro noem ik ook geen gemiddeld moederbordje.

Is het probleem van trim nu overigens wel opgelost met die Marvell controllers?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Prijs zegt niks hoor... Dit specifieke Gigabyte bordje is een uitzondering... Ga 1 model lager naar de UD4H (maar een beetje in prijs omlaag) en het heeft ook weer crap marvell 91xx
De X58 bordjes waren ook geen gemiddeld geprijsde moederborden en de premium 60 en 70 series waren ook alles behalve gemiddeld geprijsd...
Ook de premium Z87 borden zoals de Asus ROG, MSI POWER en de Asrock Extreme
Daar zitten allemaal prut marvell of asmedia controllers op...

Marvell en trim, daar zit de volgende kwestie:
De Marvell drivers zelf ondersteunen geen TRIM, maar de standaard Windows AHCI driver wel.
Zoals Pixel123 zijn configuratie liet zien, dus marvel controller + MS-AHCI driver, dan komt het TRIM commando wel door tot een SSD.
Want de controller zelf is in principe alleen maar een doorgeef luik van de commando's.

Dit is ook vaak genoeg ter sprake geweest, dat de drivers het issue zijn niet de controller... Dus jah, ook de oude moederborden met de echte crappy marvell controllers kunnen TRIM ondersteunen, mits je op de basic MS-AHCI driver blijft.

[ Voor 57% gewijzigd door Swordlord op 29-06-2013 15:13 ]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ TS;

Waarom het niet meteen werkt, is omdat je eerst je RAID instelt in het (Raid)BIOS, en daarna pas Windows op de SSD installeren (evt. met de losse F6 Raid driver van Intel, deze dan te laden tijdens de Windows-Setup). ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien je Windows installeert op de SSD en niet op de RAID-array moet het toch prima kunnen zonder die F6 driver tijdens installatie? Want de windows setup heeft geen enkele communicatie met die RAID-array tijdens de setup. Uiteraard zal hij al wel de RAID-array kunnen "zien" omdat er de drivers voor zijn.

Volgens mij werkte het zo moeilijk omdat mijn bios de Intel RST option ROM versie 12.0.X draaide en ik de Intel RST van de Gigabyte website gedownload had (inclusief hotfixes) en dat is is Intel RST v12.6.0.1867. Nu had ik gekeken bij de Gigabyte website bios en er staat bij de F6j versie dat het een Beta versie is maar met "Enhanced SATA RAID mode" als verbetering. Na de bios update was de Intel RST option ROM ook v12.6.0.1867 maar toen werkte het nog niet (Volume was dus al gemaakt in de ROM, maar intel RST software in windows crashte vanwege een onverwachte fout). Na een herinstallatie van de Intel RST software in Windows werkte het direct en moest ik niets meer doen als "Initialiseren" drukken omdat het volume niet zichtbaar was. (dat heeft een nachtje)

Nu ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/2dty7.jpg

Alles werkt nu prima. De RAID-array ook nog zichtbaar maken in de Linux die ik nog moet installeren zal nog een ander paar mouwen zijn, maar daar maak ik dan wel een ander topic over.

@Swordlord: Ik had bij de aankoop van dit bord ook al wel eens de datasheet van die controller bekeken en mij zag er dat toen niet slecht uit omwille van de 2x inderdaad. Maar ik heb ook gewoon geluk gehad denk ik dan. En die Marvell-controller doet nu mijn 2 SSD's (Windows en Linux) maar die hoeven nooit tegelijkertijd de volle bandbreedte te hebben dus verlies ik eigenlijk niks aan performantie.

Het spontaan nemen van een benchmark doe je ook enkel als je twijfelt of je nieuwe aansluiting je geen performantie gaat kosten en ik was inderdaad al op mijn hoede ivm die Marvell controller maar dat is gelukkig goed uitgedraaid.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Pixel123, het zal uiteindelijk wel werken omdat het OS op een single SSD komt te staan, maar het is niet de officiële installatieprocedure.
Dit is wat Intel aangeeft op de Download-sectie van de RST-driver v12.5:
Detailed Description
Purpose:

Installs the Intel® Rapid Storage Technology (RAID) driver version 12.5.0.1066 for Intel® Desktop Boards.

The driver should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this driver for proper operation.

How to install

The driver should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this driver for proper operation. Once the operating system is installed and RAID (0, 5 or 10) has been enabled in the BIOS, double-click the downloaded file to launch the driver installation.

Which file to choose

Download the driver (STOR_Win7_8_12.5.0.1066.exe) and one of the following F6 Driver Diskettes (depending on your operating system):

STOR_Win7_8_12.5.0.1066_f6flpy-x86.zip - for 32-bit versions of the operating system
STOR_Win7_8_12.5.0.1066_f6flpy-x64.zip - for 64-bit versions of the operating system
Men spreek hierboven over "driver", daar bedoelt men de RST-package mee (RST Software+driver)
Met "F6" bedoelt men de 'kale' cq. losse driver mee (f6flpy), zodat het OS tijdens installatie de RaidArray(s) & evt. losse HDD/SSD's (die aangesloten zijn op deze controller) correct kan benaderen.

Wat voor mij het beste werkt is:
1. HDD's/SSD's correct aansluiten op de Intel Sata-poorten.
2. Opstarten, BIOS ingaan en Sata op "Raid" zetten.
3. Raid-BIOS ingaan en Raid-schijven/RaidArray(s) configureren naar eigen wens.
4. OS installatie starten en bij het scherm waar je de OS-installatieschijf selecteert, de juiste F6 driver (losse driver zonder de RST software) inladen. Daarna OS-installatieschijf/partitie selecteren en OS installeren.
5. Na OS installatie en Chipset-driver installatie, de RST software installeren.

Er zullen altijd meerdere wegen naar een werkend systeem leiden, maar dit is eigenlijk de standaard volgorde die ik bij een kaal/nieuw systeem gebruik.

edit:
Ik zie dat je de Marvell-satacontroller nu gebruikt met de SSD waarop het OS staat? Deze kan je toch echt beter op de Intel (Sata600) hebben. En als dat niet eenvoudig gaat, het hele zaakje even vanuit scratch overnieuw installeren nu je toch net het OS hebt geïnstalleerd en verder niets.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 29-06-2013 17:26 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
@Bitshape: Er stond inderdaad nog niets op dus om te testen ben ik nu terug van scratch begonnen, wel de SSD bij op de intel controller gehangen. Echter wanneer ik de F6 driver laad dan nog ziet hij de 4 schijven niet als 1 raid volume. En als je de installatie verder voltooid, dan vind hij na de reboot geen bootable media dus krijg je de bekende "Please insert bootable media and press any key to continue"

Ik heb de driver van Gigabyte gebruikt die je hier kan vinden:

http://be.gigabyte.com/pr...uct-page.aspx?pid=4483#dl

Ik zie wel dat dit versie 12.6.0.1333 is terwijl mijn Intel RST option ROM al versie 12.6.0.1867 is. Misschien moet ik proberen die driver ergens te vinden ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat foto's genomen van de installatie, er lijkt mij wat mis te gaan met het laden van de driver want ik krijg een waarschuwing (wel telefoonkwaliteit):

Deze driver heb ik geselecteerd (overigens dezelfde als je enkel de compatibel met hardware aanvinkt)
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/v1noy.jpg

Dit is de waarschuwing:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/ufbb5.jpg

Dit zie ik dan na de poging om de driver te laden(2 foto's omdat ik naar beneden moest scrollen):
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/uaa7m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/hncoc.jpg

Waarom die schijven als 750GB en 1tje offline wordt weergegeven is mij een groot raadsel...

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Pixel123; ik heb je posts even doorgelezen en vraag me af of het allemaal wel goed gaat, de volgorde die ik in mijn post aangaf moet goed gaan.

Gebruik je de juiste Sata poorten? -> poort 0 voor de ssd, en poorten 1,2,3,4 voor de HDD's, poort 5 kan je een Optical aansluiten. (raadpleeg het Mobo-handboek voor de juiste aansluitingen)
(volgens je foto gaat het bij jou hier al anders > zorg ervoor dat de SSD op poort 0 zit, deze verschijnt dan in dat overzicht bovenaan als eerste drive)

- Ik neem aan dat je in het UEFI-BIOS de Intel Sata op "Raid" hebt gezet.
- Ook neem ik aan dat je daarna in het UEFI-BIOS je Raid10-Array aanmaakt?? Of in het Legacy oROM RAID-BIOS??
! Let op: Win8 X64 is het enige OS dat UEFI-RAID ondersteunt, bij een ouder OS zoals Win7 x64 of ouder dien je "legacy RAID ROM" te selecteren in het BIOS! > Lees goed de handleiding van je Moederbord, pagina 63 tm 74 !! (mijn stappenplan had betrekking op de legacy RAID oROM)

- Download de Intel F6-driver (voor 32bits OF 64bits OS) die ik in mijn post heb gelinkt (dat is versie 12.5)
- Laad deze middels USB-stick (uitgepakt natuurlijk) en zorg dat het vinkje in het driver-scherm aangevinkt is (Hide drivers that aren't compatible with this computer). Het betreft het een "RAID" driver, geen "AHCI"-versie, dan blijft er echt maar 1 over.

Nogmaals, pak de handleiding van je mobo erbij, het staat er als een stappenplan in, zowel de UEFI-RAID methode voor Win8 x64 als de legacy RAID ROM methode voor oudere OSsen.
Ik zie wel dat dit versie 12.6.0.1333 is terwijl mijn Intel RST option ROM al versie 12.6.0.1867 is. Misschien moet ik proberen die driver ergens te vinden ?
Dat de driver-versie en orom-versie afwijken is geen probleem, ergo dat hoort zelf zo, ze zijn allebei versie 12.6.0.x en horen bij elkaar.
Uiteindelijk is het het beste dat je na het installeren van het OS en de Chipset-drivers de Intel RST 12.6 software installeert, deze installeert dan ook meteen de 12.6 versie van de driver.

[ Voor 26% gewijzigd door bitshape op 30-06-2013 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey Bitshape bedankt voor je reactie. Ik heb het uitgeprobeerd en het is gelukt ! ;)
Hoewel dat bij het laden van de F6 driver de array niet correct werd weergegeven werd deze wel goed herkend eenmaal ik de RST software en driver had geinstalleerd. Nu is de array terug bezig met initialisatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/mew6x.jpg

Ondertussen heb ik ook Linux al geïnstalleerd maar daar kan ik de array pas gebruiken als deze al geinitialiseerd is. In elk geval bedankt voor de hulp.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

d:)b Mooi zo!

Nog een vraagje van mijn kant: heb je nu je Raid10-array aangemaakt in het "UEFI-BIOS" of in het oudere "Legacy ROM RAID-BIOS" ?

Eigenlijk zou je door de F6 driver je OS op de Array moeten kunnen installeren, raar dat dit nu niet werkt.
Misschien Haswell(=nieuw)+UEFI=Bug ?? In jouw geval maakt het niet uit want je OS gaat op een enkele SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door bitshape op 30-06-2013 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de legacy ROM RAIS-BIOS gebruikt omdat die UEFI vooral is voor Windows 8 en ik ook een Linux gebruiker ben en niet teveel problemen wil hebben om de RAID-array in Linux te gebruiken. Echter heb ik wel ontdekt dat ik slecht performantie krijg van mijn RAID-array. Maar hier ga ik even een nieuw topic voor aanmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 11:18 ]

Pagina: 1