iMac aanschaf advies gevraagd (kenners)

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste Tweakers,

Zoals de topic titel luidt. Ik wil op termijn (3 a 4 maanden) een iMac aanschaffen, een iMac die in mijn huiskamer zal komen te staan en mijn ''snelle'' windows p.c. zal moeten vervangen. Gamen doe ik niet écht meer actief, dus tijd om deze ''stofzuiger'' te vervangen voor een iMac (look & feel huiskamer upgrade :-))

Echter mijn GROOTSTE vraag, als ik wil gamen. Kan dat nog op deze machine?

En wat kan ik verwachten?

De prijs is geen punt, als het maar realistisch blijft, dus geen €4.000 voor een computer ;-)

De iMac die ik heb zien staan in de winkel á €2.000 prijs zal anders liggen over 3 a 4 maanden (maakt niet uit)

iMac 27 inch variant ( 3,2 ghz i5 quad core, NVIDIA GeForce GTX 675MX, 8 GB ram geheugen, SSD schijf 512gb, 1 TB HDD)

EDIT: Heb voor het laatst gewerkt op een iMac in 2006.. dus ben écht een leek, maar vind het ontzettend gaaf om weer eens wat nieuws uit te proberen :)

Al het advies is welkom! (maar dat ik een iMac wil hebben, staat vast :P)

Hoor het graag van jullie!

Bedankt alvast.

Gr,
Boeles :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Root op 28-06-2013 11:05 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Benchmark resultaten zijn prima te vinden via google, ook is er op tweakers een iMac topic: [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10

39

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Niet alle games werken op OSX, dus kijk eerst ook welke games je wilt gaan spelen, want straks kan je de games die je graag wilt spelen niet eens spelen.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• Dr.Root
Fietsbel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:04:
Benchmark resultaten zijn prima te vinden via google, ook is er op tweakers een iMac topic: [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10
Dank voor je snelle reactie Fietsbel,

Ik weet dat er Benchmark resultaten te vinden zijn en dat deze prima zijn. Echter stel ik het advies wat er hier (altijd) op het forum word gegeven meer op prijs en ga ik af op ervaringen van derden om over te gaan tot aanschaf van een dergelijk systeem.

Ik zal even rondkijken op het iMac topic. Ik vond het wel zo accuraat om een nieuw topic aan te maken, waarin ik ideeën van meerdere individuen tot 1 geheel kan verpakken en op basis van dat advies over te gaan tot aanschaffen.

Gr,

Boeles

• Dr.Root
Sniperzkillz schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:07:
Niet alle games werken op OSX, dus kijk eerst ook welke games je wilt gaan spelen, want straks kan je de games die je graag wilt spelen niet eens spelen.
Dank voor je reactie Sniperzkillz, waardevolle informatie die je mij hebt verstrekt. Dank daarvoor. Ik heb vernomen dat het mogelijk is om een windows O.S te installeren op deze iMac (mocht ik games hebben die het Apple systeem niet ondersteunen)

Denk hierbij vooral aan Battlefield 3 en 4 als die uitkomt :)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
Gamen kan met gemak :)
Even Windows via bootcamp installeren en dan je games ook, en gamen maar!

Heb zelf als HC PC gamer relatief goede ervaring met bijv. Battlefield 3, Crysis etc. op de nieuwste iMac met een GTX 680M en een i5 processor, dat ging echt beestelijk goed :D

Het valt prima te doen als casual gamer, maar ikzelf, als veeleisende autist :) , wil echt een 120 hertz scherm e.d. verfijningen, maar ik zeg het nog een keer: als casual gamer wil het prima!

[ Voor 26% gewijzigd door w4v3g0d op 28-06-2013 11:22 ]

• Dr.Root
TecHHeaD schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:19:
Gamen kan met gemak :)
Even Windows via bootcamp installeren en dan je games ook, en gamen maar!

Heb zelf als HC PC gamer relatief goede ervaring met bijv. Battlefield 3, Crysis etc. op de nieuwste iMac met een GTX 680M en een i5 processor, dat ging echt beestelijk goed :D

Het valt prima te doen als casual gamer, maar ikzelf, als veeleisende autist :) , wil echt een 120 hertz scherm e.d. verfijningen, maar ik zeg het nog een keer: als casual gamer wil het prima!
Dank voor je reactie TecHHeaD,

Deze iMac heeft een GTX 675m kaart en een i5 processor, moet dus ook beestelijk goed zijn begrijp ik.
Als casual gamer zal ik er dan genoegen mee nemen. Ook met het aantal hertz (60 geloof ik)

Thnx!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 07:52

JT

VETAK y0

Is een GTX675m geen laptopkaart? Aka stuk minder krachtig dan de desktop variant?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 20:56
JT schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:57:
Is een GTX675m geen laptopkaart? Aka stuk minder krachtig dan de desktop variant?
Alle iMac's zijn gebouwd uit Notebook spul.
Vandaar de dunne modellen en het zuinig zijn ;)

Maar inderdaad Bootcamp erop en klaar en je kan switchen van OSX naar Windows.

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 28-06-2013 13:00 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 07:52

JT

VETAK y0

Mektheb schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:00:
[...]

Alle iMac's zijn gebouwd uit Notebook spul.
Vandaar de dunne modellen en het zuinig zijn ;)
Ja maar dan valt het dus wel mee, met dat beest van een gpu, zeker voor een desktop :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Dr.Root
Bedankt voor de reacties. Klopt het dat games zelfs beter kunnen draaien op een iMac als de specs overeenkomen met gewone windows p.c. ? i.v.m. betere afstemming van de componenten, of was dit alleen vroeger zo?

• Mektheb
JT schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:08:
[...]

Ja maar dan valt het dus wel mee, met dat beest van een gpu, zeker voor een desktop :P
Klopt het zijn zeker geen losse high end kaarten :).

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik heb zelf exact hetzelfde type iMac thuis staan en kan je vertellen dat je er prima op kunt gamen. Sommige games van nu zullen misschien niet in de native resolutie op max settings te spelen zijn, maar voor casual gaming is het prima te doen. Ik speel zelf bijvoorbeeld eigenlijk alleen maar SC2 en dat is op max settings uitstekend te spelen met gemiddeld 60 fps.

• Dr.Root
rickjehh schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:23:
Ik heb zelf exact hetzelfde type iMac thuis staan en kan je vertellen dat je er prima op kunt gamen. Sommige games van nu zullen misschien niet in de native resolutie op max settings te spelen zijn, maar voor casual gaming is het prima te doen. Ik speel zelf bijvoorbeeld eigenlijk alleen maar SC2 en dat is op max settings uitstekend te spelen met gemiddeld 60 fps.
Bedankt voor het delen van je ervaring met deze computer Rickjehh. Dit zal me helpen met het maken van een beslissing! :)

Wil hem ergens in oktober / november gaan aanschaffen (mocht er niet ineens nog een nieuwe variant opduiken die nog wat sneller is :-))

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

boeles schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring met deze computer Rickjehh. Dit zal me helpen met het maken van een beslissing! :)

Wil hem ergens in oktober / november gaan aanschaffen (mocht er niet ineens nog een nieuwe variant opduiken die nog wat sneller is :-))
Waarschijnlijk wel, eentje die een Haswell CPU heeft en een NVidia GeForce 7xxm videokaart heeft. Het verschil zal vooral merkbaar zijn in energieverbruik tijdens idle-ing (waardoor je de ventilatie dus minder vaak zult horen tijdens browsen en dergelijke).

Grillmeister

• Dr.Root
RoofTurkey schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:12:
[...]

Waarschijnlijk wel, eentje die een Haswell CPU heeft en een NVidia GeForce 7xxm videokaart heeft. Het verschil zal vooral merkbaar zijn in energieverbruik tijdens idle-ing (waardoor je de ventilatie dus minder vaak zult horen tijdens browsen en dergelijke).
Now were talking! :P. Ik kijk ernaar uit om deze te gaan aanschaffen :) :)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 12:37

Bolletje

Moderator Harde Waren
> DAA

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb een iMac uit 2011 met ivy bridge en zowel in idle als tijdens het gamen blijven mijn fans onder de 1200RPM. Het systeem is dus niet hoorbaar, dus kan me niet voorstellen dat de guidige generatie iMac's ineens meer herrie produceren ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Mektheb
Mick1990 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 10:34:
[...]

Ik heb een iMac uit 2011 met ivy bridge en zowel in idle als tijdens het gamen blijven mijn fans onder de 1200RPM. Het systeem is dus niet hoorbaar, dus kan me niet voorstellen dat de guidige generatie iMac's ineens meer herrie produceren ;)
Kan dit indeed beamen, ook de temp zie ik niet hoger gaan als 59/60 graden en ide 33 / 34.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mick1990 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 10:34:
[...]

[...]

(waardoor je de ventilatie dus minder vaak zult horen tijdens browsen en dergelijke).
Ieders gehoor vind weer iets anders 'hoorbaar', daarom bleef ik dus gewoon objectief ;) .

Edit: Daarbij is de huidige gen veel dunner, waardoor koeling minder ruimte heeft en dus een grotere kans heeft om hard te ventileren.

[ Voor 9% gewijzigd door RoofTurkey op 29-06-2013 13:00 ]

Grillmeister

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
boeles schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:18:
Bedankt voor de reacties. Klopt het dat games zelfs beter kunnen draaien op een iMac als de specs overeenkomen met gewone windows p.c. ? i.v.m. betere afstemming van de componenten, of was dit alleen vroeger zo?
Is tegenwoordig nogsteeds zo, ik durf niet te zeggen of games daardoor ook beter lopen, maar de hardware is nogsteeds altijd heel goed op elkaar afgestemd bij apple.
Als het al impact zou hebben zou dat met een miniem FPS verschil te doen hebben, niet met tientallen ofzo.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

TecHHeaD schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:32:
[...]

Is tegenwoordig nogsteeds zo, ik durf niet te zeggen of games daardoor ook beter lopen, maar de hardware is nogsteeds altijd heel goed op elkaar afgestemd bij apple.
Als het al impact zou hebben zou dat met een miniem FPS verschil te doen hebben, niet met tientallen ofzo.
Het is niet zozeer op elkaar afgestemd, de drivers zijn gewoon voor specifieke hardware combo's gemaakt net zoals het hele OS. Maar omdat de drivers niet zijn gemaakt om mee te gamen gaat gamen vaak juist slechter, check dit anders maar eens: http://www.barefeats.com/imac11e.html. Daarbij draait 9/10 games nog steeds niet in de appelboom.

Grillmeister

Pagina: 1