APU ontlasten (en koelen) met externe GPU

Pagina: 1
Acties:

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05
Hey,

Ik heb een configuratie met de volgende hoofdelementen

pricewatch: In Win BP655
pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

Ik merk dat de CPU zeer snel tegen de 40 graden aan zit bij installs. Bij gaming op lage settings ook al 42. Ik wil nu deze temperatuur lager krijgen met minder geluid. Om nu aan deze temperatuur te zitten lijkt het alsof mijn pc opstijgt.

Zou de temperatuur van de CPU kunnen verlagen als ik een externe passieve GPU of GPU met kleine fan zou inbouwen en dus de cpu fan lager kunnen laten draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door matthewk op 03-07-2013 21:19 ]

Consultant - Autogek

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 14:43

Salmon

.NET developer

Waarom zou je dit willen? Dit zijn gewoon prima temperaturen en als je een externe GPU erbij zet wordt het hoogst waarschijnlijk alleen maar warmer in je case.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Die APU's gaan tot een temperatuur van 65-70 graden nergens last van hebben.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij dit soort vragen moet ik altijd denken aan een vraag uit een ver verleden "help !! er komt warme lucht achter uit mijn pc".

Maar deze temperaturen zijn dus heel normaal. 60 graden is ook nog goed. Gaat die daar constant -ver- boven, zou ik me eens zorgen gaan maken.

En inderdaad, als je er een externe gpu bijprikt, zal het totale stroomverbruik sterk toenemen. En stroomverbruik staat gelijk aan warmte produktie. De hele boel zal dus warmer worden, terwijl je stroomrekening ook een stukje hoger zal liggen.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:34
Je kunt hem altijd nog koeler krijgen met een betere after-market koeler, zoals: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Maar wat deze andere mensen al zeggen, 40 graden is een mooie temperatuur. Dus zal je eigenlijk niks eraan hoeven te doen.

No one is listening until you fart

• matthewk
Helaas past die niet op FM2 :( Daarnaast heb ik een schrijnend te kort aan ruimte in mijn case. enkel e AMD stock cooler breedte zou passen door blu ray drive. Qua hoogte is de speling ong. 8cm

[ Voor 9% gewijzigd door matthewk op 26-06-2013 12:06 ]

Consultant - Autogek

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

en een scythe big shuriken rev b.?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Maak anders ff een foto van je case van binnen, dan kunnen we je wellicht adviseren voor een ander model. Overigens zou ik de moeite niet nemen voor de temperatuur van je CPU nou andere onderdelen aan te schaffen. 42 is dikke prima, aan de koele kant zelfs voor full load met stock cooler.

• matthewk
Te breed he. Die heb ik geprobeerd, maar past helemaal niet

De foto's komen na het werk :D

[ Voor 22% gewijzigd door matthewk op 26-06-2013 12:23 ]

Consultant - Autogek

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:34
En deze? pricewatch: Noctua NH-C12P SE14

Misschien kun je eens opmeten wat de maximale lengtes zijn, daarmee help je ons mee met zoeken.

No one is listening until you fart

• matthewk
Ook dat zal ik vanavond even doen. Daarnast ga ik ook een kleine sata kabel vragen met een hoekaansluiting om wat extra ruimte te maken.

Consultant - Autogek

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Am2-3+ koelers passen ook op FMx geloof ik. De mounts zijn hetzelfde.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• matthewk

Consultant - Autogek

• matthewk
Edit: De kabels zijn nu veel beter geplaatst, er is nu een centimeter extra speling langs de kanten

Consultant - Autogek

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Met haakse kabels zou je eventueel nog wat extra ruimte kunnen creëren, maar ik snap niet waar je je druk om maakt, 40c is een prima temperatuur en niks om je druk over te maken, zeker niet met de standaard koeler.

• matthewk
Onder andere geluid is ook een aspect :D laten we dat niet misverstaan.
De haakse kabel zit er btw nu al in

[ Voor 20% gewijzigd door matthewk op 26-06-2013 23:25 ]

Consultant - Autogek

• matthewk
Ik zou natuurlijk ook gewoon een Noctua 60 mm fan op de amd koeler monteren (kan, toch?)

En de silent eagle vervangen door een Noctua 120mm fan als case fan.

Consultant - Autogek

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

42 graden C is een hele nette temperatuur. Alles behalve warm zelfs, ding wordt duidelijk voldoende gekoeld. Als je het allemaal netjes in elkaar heb zitten zou ik er niks aan doen.
Dan zou je het puur vanuit geluid gaan doen en dan zou ik rustig shoppen en kijken wat past en reviews lezen. www.silentpcreview.com ben je al bekend mee?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• matthewk
Even wat druk gehad op het werk. Het plan voorlopig om de standaard fan door een papst 70mm fan te vervangen. Daarnaast zou ik ook een 120mm noctua fan (lucht aanzuigen in de case en dus in de cpu noctua) ophangen aan de bovenkant van de case. Deze zouden aan lagere snelheden moeten kunnen draaien met veel minder geluid als ik het correct heb. Op load komt hij nu trouwens wel dik aan de 42 graden

Consultant - Autogek

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jouw kleine case met weinig ruimte en dan nog 42°C halen is echt geen reden voor zorgen. Je zou zelfs kunnen denken aan je CPU fan verwijderen en alleen met een enkele case fan de boel koelen. Minder herrie en toch nog genoeg airflow.
Als je je zorgen gaat maken, kijk dan eens in mijn topic: Passief systeem wordt 80-85 graden, toch maar actief koelen?. Hier wordt 't veel warmer (50-60°C) met een enkele case fan, maar zonder fan 85°C.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Reepje
  • Niet online
Raar topic, of raar probleem bedoel ik.

Er is namelijk sprake van een koele processor. Proficiat. Maar dan gan je er een probleem van maken, en dat moet dan vervolgens "opgelost" worden.

Echt frappant.

• matthewk
Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt.

Ik wil hem even koel houden, zonder dat ik een vliegtuig hoor opstijgen. De amd koeler is o.a. vrij slecht qua geluid.

Consultant - Autogek

• Reepje
  • Niet online
Zoals Hero of times boven opmerkte, haal dan de koeler eraf. Dan heb je helemaal geen geluid meer en met een goede airflow in je kast hou je de processor misschien koel genoeg.....

Of kan je de cpu fan niet controleren in de bios of met een programma. Dat doe ik zelf ook (intel proc, dus wel). Stock koeler is ook niet echt stil, totdat ik de fan van standje 10 op standje 4 zette. Ding is nu fluisterstil.

• matthewk
Het liefste monteer ik gewoon een nieuwe cpu koeler. Het grote probleem is: Past het?
Ik heb in de hoogte maar 8.9 cm en in de diepte max 8. Dat zorgt dus dat ik nu op zoek ben naar een goede cpu koeler, maarja... welke vind je binnen die afmetingen :p

Consultant - Autogek

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dan zit je aan deze vast: pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
Als je wat breder kan, dan moet je hier wat uit zoeken: http://tweakers.net/categ...MDPQMlHaXcxAogxxzEqa2tBQA

Je hebt op de kap ook nog ruimte voor een ventilator zitten. Hier kan je ook hele leuke dingen mee doen icm een grote heatsink.

• matthewk
Nou ik ben vrij zeker dat deze tegen mijn BRD speler aan zal komen :d Die bedekt mijn gehele mini-itx bordje hehe.

Consultant - Autogek

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drive vervangen voor een slimline model? Als je naar slimline gaat, wel even een kabeltje ervoor aanschaffen, had ik ook moeten doen voor mijn HTPC ;). Voeding is namelijk wat kleiner dan standaard.

• matthewk
Nou de drive is gloednieuw haha, dus dat is geen optie. Plus slimline drives zijn ontiechelijk duur. Liever lang zoeken naar een koeler dan 60 euro extra betalen voor iets dat te klein is voor mijn mooie case :D

Consultant - Autogek

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Duur? pricewatch: Samsung SN-506AB Zwart, 80 euri voor een BR brander ;). Heb ik ook in m'n HTPC.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19

sphere

Debian abuser

Blaast die voeding nou warme lucht over de cpu? Dan is het toch prima temp? Je zou de zijkant kunnen modden en er een 12cm fan aan de buitenkan schroeven. Denk scythe slipstream maar dan eentje die echt te koop is :D

Zelf heb ik de stock cooler op een mini itx plank vervangen door SY1212SL12L en dat scheelde al een slok op een borrel.

edit: ah kijk inspiratie!

In Win BP655mod
Draad bij onze vrienden van [H]ard|Forum
Gebruikte koeler, misschien optie voor jou.

[ Voor 38% gewijzigd door sphere op 04-07-2013 16:27 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1