Hergebruik VFD (Vacuum Fluorescent Display)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driesser
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 20:03
Ik heb het luminieuze idee gehad om aan een casemod te gaan beginnen...

Het idee is om een versterker van Harman Kardon welke kapot is te gaan gebruiken om zo een mooie mediacenter te maken en hierop Mediaportal te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i586.photobucket.com/albums/ss307/Driesser/CM%20HarmanKardon/DSC03025.jpg

Na mijn eerste idee ben ik gaan kijken en zag dat het idee al eens eerder door iemand opgepakt is in 2006 door Reinier. Maargoed dat mag de pret niet drukken.

Voordat ik echt begin en ook een log ga bijhouden zit ik nog met één probleem waarvan ik de oplossing niet weet. Ik kon het ook niet goed opmaken uit de logs van Reinier.

Ik heb uit de HK een vacuum fluorescent display (VFD) gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://i586.photobucket.com/albums/ss307/Driesser/CM%20HarmanKardon/DSC03087.jpg

Graag zou ik deze hergebruiken voor de casemod. Nu heb ik dus eigenlijk 2 vragen;
- Is het mogelijk om het VFD uit de HK te hergebruiken?
- Hoe sluit ik deze aan en stuur ik deze aan?

Als dit niet mogelijk is wil ik een andere VFD gebruiken. Hierbij reist meteen de vraag welke. Qua omvang zou het tot maximaal 25 x 180 mm ( H x B ). Zelf zat ik te denken aan een Noritake VFD.

Om het niveau van mijn kunnen aan te geven. Ik wil veel, durf veel en kan aardig wat maar heb (vooralsnog) de ballen verstand van electronica. Mijn soldeerkunsten zijn te herleiden naar de lessen hardarbeid van ongeveer 15 jaar geleden. Ik zal nog aardig wat moeten inlezen. De vraag is waar vind ik de juiste lektuur. Want een avondje Google geeft mee een overkil...

Als iemand mij hierbij op weg kan helpen ga ik aan de slag met mijn eerste casemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja kun je, je moet eens zien wat welke aansluiting is en welke chippies er vanachter opzitten (= zie schema). De meeste van die bordjes hebben een driver ic + een controller erop zitten en dat maakt het werk wat gemakkelijker.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 16:10

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Leuk, weer een HK Mod :)

Ik heb zelf een mod gedaan op een HK AVR 355 en losse VFD display (MPlay 202) ingebouwd omdat ik zelf de skills niet had om het originele display aan de praat te krijgen.

Buildlog: [CIP] Harman/Kardon HTPC

De knoppen voorop werken bij mij ook, de controller hiervoor is door medetweaker SA007 gemaakt, misschien kan je bij hem informeren of hij je zou willen helpen met het VFD.

[ Voor 4% gewijzigd door Meelobee op 26-06-2013 09:48 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SA007 heeft trouwens de VFD voor geerttttt gemaakt: [CiP] Blu-ray case mediapc

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 21:17

geerttttt

Manisch positief

Er zit een heel uitgebreid maar wel heel mooi VFD in die HK. Als je kunt zou het natuurlijk wel erg mooi zijn om deze te herbruiken. Maarja, dat vereist echt wel de nodige soldeer- en elektronica skills als je het mij vraagt.

Zoals Damic al zegt heeft SA007 mij geholpen. Wie weet kan/wil hij helpen... Anders is het idd goed zoeken naar een degelijk alternatief met usb of seriele aansluiting :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driesser
Gelukkig had ik vandaag tijd om in de diepe krochten des internet een te gaan graven.

Ik heb het service manual van de AVR 245 gevonden. Aangezien deze op veel plaatsen niet goed toegankelijk is heb ik hem even zelf opnieuw online gezet.

Link naar service manual op 2shared ==> link
Om jullie meteen naar de interesante stukken te wijzen;
- overview PCB, pagina 42
- specificatie VFD, pagina 165 t/m 167
- schematische weergave, pagina 225. (moet wel add-on voor speciale tekens instaleren).

@ Damic, Hopelijk is dit wat je bedoeld.

Ik heb voor de volledigheid ook maar een wat extra fotos toegevoegd

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://i586.photobucket.com/albums/ss307/Driesser/CM%20HarmanKardon/DSC03094.jpg

Close-up
Afbeeldingslocatie: http://i586.photobucket.com/albums/ss307/Driesser/CM%20HarmanKardon/384f2b11-b559-4172-ae74-48026413096a.jpg

@ Melobee, ik had jouw mod natuurlijk ook gezien. Ben wel bang dat ik daar af en toe ideëen op ga doen.

Als ik jullie zo hoor moet ik maar een op de koffie gaan bij SA007 met een goeie taart of iets dergelijks... Wat is gebruikelijk in dit soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmh je FVD is al serieel gestuurd. pin91>95 DA - /CP - /CS - /RST - OSC0

Elektrotanya heeft het toch: http://elektrotanya.com/?...20245&kategoria=&kat2=all

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 26-06-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driesser
Damic schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:57:
Mmh je FVD is al serieel gestuurd. pin91>95 DA - /CP - /CS - /RST - OSC0
Dank je Damic,

Ik heb gevonden wat je bedoeld. Helaas kan ik met mijn kennis hier niet veel meer mee. Ik loop te zoeken op google maar vindt niet wat relevant lijkt. Ik heb denk ik last van tunnelvisie (zoek op serieel), is dit dan RS232 of RS485?

Is dit iets wat ik zelf kan oplossen met wat zelfstudie of moet ik toch echt op zoek naar hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is seriële communicatie tussen apparaten.

Pagina: 1