Scythe mugen 2 heatsink op dual core e8200. Een paar vragen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 22:34
Beste tweakers,

ik heb zojuist de onderdelen binnengekregen om mijn redelijk oude pc te upgraden. namelijk 4 gb kingston hyperX PC6400/800MHZ 2x2=4gb en een scythe mugen 2 heatsink. de heatsink moet mijn stock processorfan vervangen.
ik heb een asus p5k-e moederbord met een intel core 2 duo e8200 die af en toe te heet werd, vandaar de heatsink.
ik heb de nieuwe geheugensticks in de zwarte slots gestoken. in de gele zitten nog 2 sticks van 512mb.

nu ben ik zelf eigenlijk helemaal niet thuis in pc land en heb daarom de volgende vragen/twijfels die ik niet zo snel op internet kon vinden:

- aangezien de heatsink 2e hands is en er geen plastic folie op het contact oppervlak zit, moet dit oppervlak schoon gemaakt worden en tevens moet de oude thermal paste van de cpu afgehaalt worden. hoe maak ik deze oppervlakken goed schoon?
- wat zijn goede merken thermal paste?
- ik mijn geheugen configuratie optimaal? is het misschien niet slimmer om de twee sets om te draaien of kan ik misschien nog iets optimaliseren via de bios settings?
- aangezien het niet de nieuwste cpu meer is, is het misschien een idee om ook over te klokken?
of zijn er redenen om dit niet te doen met een ~4 jaar oude cpu?
- bij de heatsink heb ik een cooler master 3 pins fan gekregen, kan deze gewoon in de 4 pins slot gestoken worden zonder dat de cpu te heet zal worden?
- als iemand verder nog suggesties heeft om mijn pc beter te laten werken hoor ik dit graag.

verdere systeem specs:
asus p5k-e
intel core 2 duo e8200
2x Radeon HD4850 in crossfire
2x HDD. ik weet het ik ga een SSD kopen, dit wordt mijn volgende upgrade.
650 watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Allereerst goed dat je het vraagt Mike,

Aangezien het tentamenweek is kan ik wel ff antwoorden. sogmomentje enzo O-) .

Lees jezelf even goed in voordat je aan dingen begint waarvan je niet zeker bent. Kijk even een youtube filmpje over thermal paste en het mounten van een koeler, dan kun je het een keer voorgedaan zien worden.

Snel antwoord op de vraagjes:

1. Koeler en cpu dienen schoongemaakt te worden, allereerst verwijderen van de pasta (wasbenzine en een keukenrol doet wonderen). Daarna als het kan met een alcoholdoekje afnemen.
2. Veel discussie over thermal paste geweest, leesvoer. Ik gebruik altijd arctic silver 5, goede pasta, MX-4 is ook erg goed.
3. Qua geheugenslots en DIMMs ben ik geen expert oid. De geheugenslots werken in dual channel, de kleuren werken met elkaar samen (zwart met zwart, geel met geel). Hierdoor is het wel mogelijk om verschillende soorten DIMMs te plaatsen, maar hoe groot het verschil is tussen de twee soorten zal vooral aan de specs van het geheugen zelf liggen. (draaien op de laagste snelheid aanwezig)
4. Als je stabiel overclockt kan het systeem betere prestaties leveren. Verwacht echter niet ineens te kunnen concurreren met huidige cpu's. Een quadcore aanschaffen zal wellicht meer prestatiewinst geven voor een redelijke prijs.
5. De fan kan gewoon worden aangesloten, de 4e pin is puur voor readout van RPM's van de fan, hierdoor kan de fan beter gestuurd worden. Wanneer je een 3 pin fan aansluit op een PWM fan header, 4 pins, kan die enkel door voltage geregeld worden.
6. Tips: zorg voor een goede airflow in je kast. Dit kan door een paar extra fans te plaatsen om te zorgen voor koele lucht in het systeem, terwijl tegelijk de warme lucht afgevoerd wordt. SSD zal ook aanzienlijk helpen.

Succes!
Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
bedankt voor je reactie, en succes met je tentamens! ik moet ook maar weer gaan leren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Koelpasta topic
- bij de heatsink heb ik een cooler master 3 pins fan gekregen, kan deze gewoon in de 4 pins slot gestoken worden zonder dat de cpu te heet zal worden?
Ja maar je fan zal altijd op 100% draaien (= teringherrie) omdat die aansluiting op je moederbord voor PWM-fans is gemaakt en je moederbord dus niet de spanning zal reguleren.
Beter sluit je hem aan op een 3-pins fanheader of een fancontroller.

Of koop een PWM-fan, wel net zo fijn :)

[ Voor 86% gewijzigd door Compizfox op 26-06-2013 10:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Compizfox schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 02:02:
Koelpasta topic

[...]

Ja maar je fan zal altijd op 100% draaien (= teringherrie) omdat die aansluiting op je moederbord voor PWM-fans is gemaakt en je moederbord dus niet het voltage zal reguleren.
Beter sluit je hem aan op een 3-pins fanheader of een fancontroller.

Of koop een PWM-fan, wel net zo fijn :)
Bij een hoop moederborden kan je kiezen of je het dmv voltage of PWM wil regelen. Dus voor we de TS weer naar de winkel sturen: probeer het eens ;) monteer de fan en kijk in je bios of je iets kan vinden over fan control.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Daar stuurde ik ook op aan, ik kan in de bios van mijn P5Q Deluxe regelen dat hij de fans op een silent mode draait. 3pins op 4pins header wordt dan gestuurd door mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Vibes
toch maar even een 4 pins gekocht en een kabel om de overige 3pins te daisy chainen. was misschien niet nodig maar ja je kan nooit genoeg fans hebben.
Pagina: 1