Toon posts:

Opzoek naar een goede router, budget 100 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• outlandos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05-12 00:39
Gister ben ik verhuisd en tot mijn spijt heeft mijn oude vertrouwde router de overstap niet overleeft.. :'(

Helaas weet ik heel weinig af van goede routers, behalve dat een budget van 100 euro een goede specs router mogelijk moet maken.

Als jullie enkele aanraders zouden hebben waarvan ik vervolgens reviews van kan gaan zoeken zou dat een geweldige start zijn.

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 21:22

allure

Titaan fase 2/3

Dat hangt er vanaf, wat voor internetaanbieder gebruik je?

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:51
Outlandos schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:26:
Gister ben ik verhuisd en tot mijn spijt heeft mijn oude vertrouwde router de overstap niet overleeft.. :'(

Helaas weet ik heel weinig af van goede routers, behalve dat een budget van 100 euro een goede specs router mogelijk moet maken.

Als jullie enkele aanraders zouden hebben waarvan ik vervolgens reviews van kan gaan zoeken zou dat een geweldige start zijn.
En wat zoek je precies? Heb je eisen aan de router?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• IkWilbert
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:26

IkWilbert

Het is mij!

Welke eisen heb je? Snel? Dualband? Wat voor verbinding heb je nu qua internet?

TP-Link WDR4900?
pricewatch: TP-Link TL-WDR4900

Netgear WNDR3700?
pricewatch: Netgear WNDR3700

I intend to live forever. So far, so good.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:59

lier

MikroTik nerd

MikroTik (als je je ""handen vuil durft te maken"), geweldige oplossing!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Precies, kan je hele leuke dingen mee doen.

De RB2011 is een super ding. Met of zonder WiFi. Past ook binnen je budget. Je kan zelfs ook glasvezel erop aansluiten.

Maar je moet EXACT weten wat een DHCP server is, route tabel, NAT, Firewall, masquarading, bridging etc....

[Voor 25% gewijzigd door haik01 op 25-06-2013 23:25]

• outlandos
Ik ga op kamers in een nieuwe flat bestemt enkel en alleen voor studenten. In de huur zit inbegrepen tv & internet van Ziggo. Er ligt glasvezel maar per kamer staat 'maar' 50Mbit open, volgens mijn buren is de max download snelheid bijna 6MB per seconden en de upload snelheid 3MB per sec.

Verder heb ik er weinig kaas van gegeten en de rest van jullie vragen kan ik dus ook niet beantwoorden. Ik hoop dat jullie mij met bovenstaande gegevens nog iets verder kunnen helpen.

• Squixx
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:16
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND deze red bij mij iig de 50Mbit, best goedkoop ook. En mocht je nog aan het spelen willen gaan kan je er openwrt op zetten.

[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND

android since G1.

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:50
Outlandos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:06:
Ik ga op kamers in een nieuwe flat bestemt enkel en alleen voor studenten. In de huur zit inbegrepen tv & internet van Ziggo. Er ligt glasvezel maar per kamer staat 'maar' 50Mbit open, volgens mijn buren is de max download snelheid bijna 6MB per seconden en de upload snelheid 3MB per sec.

Verder heb ik er weinig kaas van gegeten en de rest van jullie vragen kan ik dus ook niet beantwoorden. Ik hoop dat jullie mij met bovenstaande gegevens nog iets verder kunnen helpen.
Dan zou ik, zoals ikWIlbert aangaf, voor de pricewatch: TP-Link TL-WDR4900 gaan: lekker snel, met dualband "klaar voor de toekomst" en niet te duur.

• Squixx
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:16
precies dus, ligt er een beetje aan wat je huidige laptop/telefoon ondersteund, heeft deze al wifi a -> neem de duurdere. Heb je een laptop/telefoon die 'gewoon' wifi n ondersteund en ben je niet van plan deze op de korte termijn te vervangen -> neem een iets goedkopere :)

android since G1.

• Jeroen
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 29-11 13:04

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

2x een pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND, dan heb je overal dekking en dat ding is een tank.

[Voor 20% gewijzigd door Jeroen op 26-06-2013 00:48]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:18
1043ND zou ik niet meer aanbevelen, iig niet in setups waar wifi gebruikt wordt, zie teveel problemen met die dingen. Ik gebruik ze in principe alleen nog in bekabelde setups waar een gigabit switch wenselijk is.

Ik heb overigens twijfels over de WDR4900, zowel qua nut als performance. De europese versie heeft 6 antennes: 3x3 voor 5GHz als externe antenne en 3x3 voor 2.4GHz als interne antenne. Allereerst het ontbreken van nut voor 3x3 streams: de eerste laptop met 3 wifi antennes moet ik nog tegenkomen. Het meeste heeft 2x2, goedkopere machines zelfs 1x2. Wat heb je dan aan een 3x3 router?
Vervolgens nog het feit dat de 2.4GHz antennes intern zitten, wat is de performance van zoiets en zou je zoiets willen richten?
Die 900Mbit is leuk, maar is pure marketing: apparaten die tegelijk 2.4GHz en 5GHz doen en dit bundelen bestaan niet. Verder wordt die 450Mbit op de 2.4GHz band gehaald met 3x3 streams in een uitgestorven buurt waar je 40MHz kanalen kunt gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat je geld in je zak kunt houden door voor een WDR3600 te gaan. Die heeft gewoon 2x2 streams net zoals elke client die je erop aan gaat sluiten en is ook dualband.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 03-12 13:12
Over het algemeen kom ik bij vrijwel alle routers veel problemen tegen met betrekking tot wifi, dit is nu eenmaal niet zo betrouwbaar als bedraad (soms ligt het aan de magnetron van de buren of de firmware of soms de stalen structuur van de frontgevel etc.). Verder gooi ik op vrijwel alle routers meteen een openwrt of dd-wrt als die voor dat model beschikbaar is. Ook werkt een 3x3 antenne configuratie aan de routerkant prima met iedere client antenne config (1x1 - ?x?), met meer als een antenne zal de throughput op korte afstand iets toenemen. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar een 1 of 2 antennes met de juiste uitstraal eigenschappen (bijvoorbeeld 180 graden aan de zijkant van een woning of <5 graden voor een richtverbinding). Let ook even op dat een wifi AP met een enkele 100mW kwaliteitsantenne die afgestemd is op het gewenste gebied/bereik beter werkt als 3 van die sprietjes van 5cm met 33mW/stuk. Meer als 50mbit over wifi haal je in de praktijk zowiezo bijna nooit als er een muur of deur tussen zit.
Als je echt een robuuste router wilt dan is een alix, soekris of mikrotik icm pfsense/monowall /mikrotik os een goede oplossing.

@_JGC_: wat voor problemen kom je tegen met de tp-link 1043 mbt wifi? Zijn die er nog steeds met dd-wrt of openwrt firmware?

• _JGC_
Het 1043ND ervaringen topic raakt steeds voller met meldingen over vastlopende wifi, zowel met stock als met OpenWRT als met dd-wrt. Het is gewoon een glitch in de wifi hardware van dat ding die optreedt onder bepaalde omstandigheden. Heb een Cisco AP met dezelfde chips, die loopt ook vast met madwifi drivers.
Ik heb hier 2x 1043ND gehad (1.8 en 1.9 revisie), beide steeds vastlopen of heel erg traag worden, regelmatig wifi moeten restarten. Ouders hebben een oudere revisie met dd-wrt, geen enkel probleem. Klant van me heeft een WDS bridge met 2x1043ND, dunbevolkt gebied, geen buren met wifi, ook geen enkel probleem.
Uiteindelijk een WDR4300 met OpenWRT geplaatst en wifi werkt een stuk beter dan met de 1043ND. Config gekopieerd, switch config aangepast, MAC-adressen in wifi config aangepast en gaan met die banaan. Ding hangt nu een maand, heeft nog maar 2x een gare wifi melding in dmesg gezet, de 1043ND wordt na een paar uur uptime hier al overspoeld met dergelijke meldingen waarna wifi nagenoeg onbruikbaar wordt.

WDR3600 en WDR4300 zijn nagenoeg hetzelfde, enige verschil is dat de 4300 op 5GHz 3x3 doet waar de 3600 daar 2x2 doet. Op 2.4GHz doen ze beide 2x2. Niet dat een 3x3 router slecht is ofzo, dingen doen het uitstekend, maar als je toch geen gebruik kunt maken van de voordelen van 3x3, waarom dan extra investeren in een 3x3 router als een 2x2 router in praktijk dezelfde prestaties oplevert?

• theblindman
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:14:
Ik heb overigens twijfels over de WDR4900, zowel qua nut als performance. De europese versie heeft 6 antennes: 3x3 voor 5GHz als externe antenne en 3x3 voor 2.4GHz als interne antenne. Allereerst het ontbreken van nut voor 3x3 streams: de eerste laptop met 3 wifi antennes moet ik nog tegenkomen.
Een willekeurig voorbeeld: http://store.apple.com/nl...op_mac/family/macbook_pro
Vervolgens nog het feit dat de 2.4GHz antennes intern zitten, wat is de performance van zoiets en zou je zoiets willen richten?
Dat is een goed punt, maar routers als de pricewatch: Netgear WNDR3700 bewijzen dat ingebouwde antennes helemaal geen negatieve impact op performance hoeven te hebben.
Verder wordt die 450Mbit op de 2.4GHz band gehaald met 3x3 streams in een uitgestorven buurt waar je 40MHz kanalen kunt gebruiken.
Dat is waar, de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 is daarom misschien een betere/voordeligere optie inderdaad.
base_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:36:
Meer als 50mbit over wifi haal je in de praktijk zowiezo bijna nooit als er een muur of deur tussen zit.
Dat is grotendeels afhankelijk van je ontvanger, in ons hele huis kunnen 2×2 en 3×3 laptops onze volledige internetsnelheid gebruiken (100/100). Op 5GHz kunnen de snelheden nog veel hoger oplopen, ik heb (met een muur ertussen) de 35MB/s gehaald. Dat was natuurlijk wel met 3×3 apparatuur :)
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:47:
waarom dan extra investeren in een 3x3 router als een 2x2 router in praktijk dezelfde prestaties oplevert?
Klaar voor de toekomst en gewoon, omdat het kan? :Y)
Voor die 6 euro hoef je het in ieder geval niet meer te laten :)

• outlandos
Interessante discussie!

In mijn nieuwe kamer zal het voornamelijk draaien om mijn (game)pc. Ik weet nog niet zeker of ik die via wifi zal connecten met de router of met draad, natuurlijk prefereer ik met draad maar gezien de plek waar deze uit de muur komt is dit zo simpel nog niet.

Verder beschik ik over een laptop, maar deze zal ik zelden gebruiken thuis. Wel gebruik ik een iPad en iPhone die van wifi gebruik maken.

Die 1043ND klinkt wel interessant, maar als ik het goed begrijp dus alleen wanneer ik mijn PC niet via wifi connect? Ik heb maar 2 kamers dus 1 zo'n apparaat is meer dan voldoende.

• theblindman
Outlandos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:36:
Interessante discussie!

In mijn nieuwe kamer zal het voornamelijk draaien om mijn (game)pc. Ik weet nog niet zeker of ik die via wifi zal connecten met de router of met draad, natuurlijk prefereer ik met draad maar gezien de plek waar deze uit de muur komt is dit zo simpel nog niet.

Verder beschik ik over een laptop, maar deze zal ik zelden gebruiken thuis. Wel gebruik ik een iPad en iPhone die van wifi gebruik maken.

Die 1043ND klinkt wel interessant, maar als ik het goed begrijp dus alleen wanneer ik mijn PC niet via wifi connect? Ik heb maar 2 kamers dus 1 zo'n apparaat is meer dan voldoende.
Dan zou ik gaan voor de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
De 1043ND is gewoon "verouderd", de 3600 (zijn "opvolger") is een veel betere keuze omdat deze dualband heeft. In gebieden met veel wifi-netwerken (flats bijvoorbeeld) kan de veel minder drukke 5GHz band uitkomst bieden.
Nu schelen de prijzen van de 3600 en 4300 maar 6 euro, dan kun je dus net zo goed voor de 4300 gaan. Mocht je dan ooit een laptop met snelle WiFI-kaart gebruiken, dan is dat mooi meegenomen :)

• outlandos
theblindman schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:28:
[...]

Dan zou ik gaan voor de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
De 1043ND is gewoon "verouderd", de 3600 (zijn "opvolger") is een veel betere keuze omdat deze dualband heeft. In gebieden met veel wifi-netwerken (flats bijvoorbeeld) kan de veel minder drukke 5GHz band uitkomst bieden.
Nu schelen de prijzen van de 3600 en 4300 maar 6 euro, dan kun je dus net zo goed voor de 4300 gaan. Mocht je dan ooit een laptop met snelle WiFI-kaart gebruiken, dan is dat mooi meegenomen :)
Maar klopt t dat wanneer geen enkel van mijn apparaten 5GHz ondersteunt ik dan even goed uit ben bij de 1043ND? Ik kan deze wellicht voor 25 inc verzendkosten overkopen namelijk vandaar de interesse.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:14:
1043ND zou ik niet meer aanbevelen, iig niet in setups waar wifi gebruikt wordt, zie teveel problemen met die dingen. Ik gebruik ze in principe alleen nog in bekabelde setups waar een gigabit switch wenselijk is.

Ik heb overigens twijfels over de WDR4900, zowel qua nut als performance. De europese versie heeft 6 antennes: 3x3 voor 5GHz als externe antenne en 3x3 voor 2.4GHz als interne antenne. Allereerst het ontbreken van nut voor 3x3 streams: de eerste laptop met 3 wifi antennes moet ik nog tegenkomen.
Macbook Pro 2013 model. Kan 3x3:3 (drie antennes aan iedere kant met drie physical streams) aan en hoe!

Met een RT-AC66U heb ik (over N, niet AC) 298Mbps over TCP erover kunnen knallen. En dat was op 10m afstand in een omgeving met aardig wat interferentie op dezelfde 5GHz kanalen. Een Acer w7 Ultrabook waar ik 3x2:2 mee kon doen met zelfde router trok 179Mbps, een HP met een armzalige enkele antenne kwam uit op 118Mbps.
Met een USB AC-dongle met 2 antennes en dus 3x2:2 config haalde ik 250Mbps. Kort-door-de-bocht conclusie: je hebt meer aan een extra physical stream dan aan de upgrade van n naar ac

Dus nee, veel kom je het niet tegen, maar het heeft zeer zeker wel zin ;)
Het meeste heeft 2x2, goedkopere machines zelfs 1x2. Wat heb je dan aan een 3x3 router?
Die 900Mbit is leuk, maar is pure marketing: apparaten die tegelijk 2.4GHz en 5GHz doen en dit bundelen bestaan niet. Verder wordt die 450Mbit op de 2.4GHz band gehaald met 3x3 streams in een uitgestorven buurt waar je 40MHz kanalen kunt gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat je geld in je zak kunt houden door voor een WDR3600 te gaan. Die heeft gewoon 2x2 streams net zoals elke client die je erop aan gaat sluiten en is ook dualband.
Denk inderdaad dat dit gezien toepassing beste is hier.

En sluit alsjeblieft die gamingPC bedraad aan. Je bent student, die UTP-kabel kan prima langs de plint, achter een kast of voor mijn part met duct tape aan plafond bevestigd - zo deden wij dat vroeger iig :P
Outlandos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:01:
[...]

Maar klopt t dat wanneer geen enkel van mijn apparaten 5GHz ondersteunt ik dan even goed uit ben bij de 1043ND? Ik kan deze wellicht voor 25 inc verzendkosten overkopen namelijk vandaar de interesse.
1) de iPad kan alvast 5GHz aan.
2) future-proof zijn kan geen kwaad en kost niet veel meer
3) een studentencomplex is een high-density environment, er gaan VEEL 2.4GHz netwerken zijn in de buurt die gaan interfereren met jouw netwerk. Het is niet uit te sluiten dat WiFi in 2.4GHz gewoon niet of iig zeer slecht gaat werken. 5GHz is minder gebruikt, maar penetreert ook niet zo ver door muren. Een compex als dit is vrijwel schoolvoorbeeld van omgeving waar 5GHz in alle opzichten superieur zal zijn aan 2.4GHz.

[Voor 15% gewijzigd door dion_b op 26-06-2013 16:08]

Soittakaa Paranoid!

• _JGC_
Voor die 6 euro verschil zou ik idd ook voor de 4300 gaan ipv de 3600. Die is 2x2 op 2.4GHz en 3x3 op 5GHz. Zie het nut niet in van 3x3 op 2.4GHz als de enige client die je in het wild tegenkomt ook 3x3 op 5GHz doet. Wat dat betreft heeft de WDR4900 geen meerwaarde over de 4300 en als ik reviews hier over dat ding lees twijfel ik over de stabiliteit van de 4900.

Heb zelf overigens de 4300, dacht destijds dat de 3600 niet gelijktijdig 2.4/5 kon, maar kan ie dus wel. Ding voldoet prima, vanaf dag 1 dat ie werd opgehangen om een 1043ND te vervangen.

Dat je een 1043ND kunt overkopen voor 25 euro incl verzending is voornamelijk vanwege het feit dat mensen dat ding ondertussen zat zijn. Kan zijn omdat ze ook 5GHz willen, maar is vnml omdat het ding in sommige setups nogal instabiel is. Vandaar ook dat ik tegenwoordig de WDR3600 en WDR4300 verkies over de 1043ND: stabieler, dualband en veel meer performance (de 128MB geheugen is wel wenselijk als dat ding meer gaat doen dan alleen routeren).

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:46
coredalae schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:43:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND deze red bij mij iig de 50Mbit, best goedkoop ook. En mocht je nog aan het spelen willen gaan kan je er openwrt op zetten.

[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND
100/100 hier zonder gezemel. En idd heb er thuis twee staan, een als router en de andere puur als wifi accespoint. Geweldig stabiele routertjes voor het geld!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• outlandos
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:23:
Voor die 6 euro verschil zou ik idd ook voor de 4300 gaan ipv de 3600. Die is 2x2 op 2.4GHz en 3x3 op 5GHz. Zie het nut niet in van 3x3 op 2.4GHz als de enige client die je in het wild tegenkomt ook 3x3 op 5GHz doet. Wat dat betreft heeft de WDR4900 geen meerwaarde over de 4300 en als ik reviews hier over dat ding lees twijfel ik over de stabiliteit van de 4900.

Heb zelf overigens de 4300, dacht destijds dat de 3600 niet gelijktijdig 2.4/5 kon, maar kan ie dus wel. Ding voldoet prima, vanaf dag 1 dat ie werd opgehangen om een 1043ND te vervangen.

Dat je een 1043ND kunt overkopen voor 25 euro incl verzending is voornamelijk vanwege het feit dat mensen dat ding ondertussen zat zijn. Kan zijn omdat ze ook 5GHz willen, maar is vnml omdat het ding in sommige setups nogal instabiel is. Vandaar ook dat ik tegenwoordig de WDR3600 en WDR4300 verkies over de 1043ND: stabieler, dualband en veel meer performance (de 128MB geheugen is wel wenselijk als dat ding meer gaat doen dan alleen routeren).
Ik neig nu ook naar de 4300, maar deze review:

http://nl.hardware.info/r...ee-tinten-zwart-conclusie

..houd mij enigszins tegen:
Al bij al zijn we dus goed te spreken over de TP-Link TL-WDR3600, maar niet zo enorm over de TL-WDR4300. De greep in het award-kastje blijft voor de TL-WDR4300 dan ook uit, maar voor de TL-WDR3600 reiken we met plezier een Hardware.Info Bronze Award uit voor de uitstekende verhouding tussen prijs en prestaties.
edit:

fuck it, ik lees zat goede reviews van de 4300 en bij wehkamp is die nu 58 euro, lijkt me een goede prijs/kwaliteit verhouding! En ik moest toch nog een kookplaat kopen dus die heb ik er gelijk bij besteld :).

[Voor 6% gewijzigd door outlandos op 26-06-2013 20:49]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee