_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:14:
1043ND zou ik niet meer aanbevelen, iig niet in setups waar wifi gebruikt wordt, zie teveel problemen met die dingen. Ik gebruik ze in principe alleen nog in bekabelde setups waar een gigabit switch wenselijk is.
Ik heb overigens twijfels over de WDR4900, zowel qua nut als performance. De europese versie heeft 6 antennes: 3x3 voor 5GHz als externe antenne en 3x3 voor 2.4GHz als interne antenne. Allereerst het ontbreken van nut voor 3x3 streams: de eerste laptop met 3 wifi antennes moet ik nog tegenkomen.
Macbook Pro 2013 model. Kan 3x3:3 (drie antennes aan iedere kant met drie physical streams) aan en hoe!
Met een RT-AC66U heb ik (over N, niet AC) 298Mbps over TCP erover kunnen knallen. En dat was op 10m afstand in een omgeving met aardig wat interferentie op dezelfde 5GHz kanalen. Een Acer w7 Ultrabook waar ik 3x2:2 mee kon doen met zelfde router trok 179Mbps, een HP met een armzalige enkele antenne kwam uit op 118Mbps.
Met een USB AC-dongle met 2 antennes en dus 3x2:2 config haalde ik 250Mbps. Kort-door-de-bocht conclusie: je hebt meer aan een extra physical stream dan aan de upgrade van n naar ac
Dus nee, veel kom je het niet tegen, maar het heeft zeer zeker wel zin

Het meeste heeft 2x2, goedkopere machines zelfs 1x2. Wat heb je dan aan een 3x3 router?
Vervolgens nog het feit dat de 2.4GHz antennes intern zitten, wat is de performance van zoiets en zou je zoiets willen richten?
Die 900Mbit is leuk, maar is pure marketing: apparaten die tegelijk 2.4GHz en 5GHz doen en dit bundelen bestaan niet. Verder wordt die 450Mbit op de 2.4GHz band gehaald met 3x3 streams in een uitgestorven buurt waar je 40MHz kanalen kunt gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat je geld in je zak kunt houden door voor een WDR3600 te gaan. Die heeft gewoon 2x2 streams net zoals elke client die je erop aan gaat sluiten en is ook dualband.
Denk inderdaad dat dit gezien toepassing beste is hier.
En sluit alsjeblieft die gamingPC bedraad aan. Je bent student, die UTP-kabel kan prima langs de plint, achter een kast of voor mijn part met duct tape aan plafond bevestigd - zo deden wij dat vroeger iig

Outlandos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:01:
[...]
Maar klopt t dat wanneer geen enkel van mijn apparaten 5GHz ondersteunt ik dan even goed uit ben bij de 1043ND? Ik kan deze wellicht voor 25 inc verzendkosten overkopen namelijk vandaar de interesse.
1) de iPad kan alvast 5GHz aan.
2) future-proof zijn kan geen kwaad en kost niet veel meer
3) een studentencomplex is een high-density environment, er gaan VEEL 2.4GHz netwerken zijn in de buurt die gaan interfereren met jouw netwerk. Het is niet uit te sluiten dat WiFi in 2.4GHz gewoon niet of iig zeer slecht gaat werken. 5GHz is minder gebruikt, maar penetreert ook niet zo ver door muren. Een compex als dit is vrijwel schoolvoorbeeld van omgeving waar 5GHz in alle opzichten superieur zal zijn aan 2.4GHz.
[
Voor 15% gewijzigd door
dion_b op 26-06-2013 16:08
]