kleine windows distributie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-08 13:18
Mijn vriendin heeft een onwijs trage pc, is al iets gedateerd maar heeft ook veel packard bell meuk er op staan. Het enige wat ze gebruikt is spotify, chrome, ms word en vlc. Nou overweeg ik een linux distro voor haar, maar ik denk dat dat misschien een te grote shock is. *knip* Dat willen we hier niet zien.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 23-06-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Waarop baseer jij de relatie tussen grootte en snelheid ?
Verder zou ik nooit een Windows versie uit twijfelachtige bron installeren op een serieus gebruikte machine.
Ik zou eens beginnen met allerlei niet benodigde programma's en services die worden gestart te verwijderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 23-06-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Gewoon een schone installatie van een algemene Windows versie (dus niet de PB versie)? Kan al een hele hoop helpen.
CCleaner over de PC heen halen kan ook al een beetje helpen, ff troep opruimen en zo veel mogelijk van die meuk eraf trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
Henk007 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:15:
Waarop baseer jij de relatie tussen grootte en snelheid ?
Op zijn minst gaat het opstarten sneller denk ik? Als ik bijvoorbeeld windows 8 installeer op een oude pc waar windows xp op werd geleverd gaat dat niet ten koste van de snelheid?

*knip* Niet doen...
Henk007 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:15:
Ik zou eens beginnen met allelei niet benodigde programma's en services die worden gestart te verwijderen.
ShitHappens schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:18:
Gewoon een schone installatie van een algemene Windows versie
Ja misschien doe ik maar een clean install.

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 23-06-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:11
Windows Embedded Standard is volledig naar smaak te maken.

Zoals hierboven al op wordt gehint: de kans is groot dat de hardware simpelweg te traag is voor de huidige software.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
The Lord schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:25:
Windows Embedded Standard is volledig naar smaak te maken.
Thanks! Zal hier eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows Embedded kan je wel vergeten. Deze is alleen voor embedded devices, zoals Thin Clients bedoelt. En deze wil je ook echt niet op je desktop hebben. Een hoop programma's zullen niet eens gaan installeren, laat staan draaien.

Als je snelheidsverbeteringen wilt, moet je gaan kijken waar de bottleneck is. Heeft 't bakkie wel voldoende geheugen (zit er bijvoorbeeld 1GB in of 256MB).

En grootte zegt ook echt niets over performance. Standaard Windows 7 en Windows 8 installaties zijn groter dan Vista, en toch draaien die een stuk sneller op minder sterke hardware.

Linux is trouwens echt geen grote shock, als je 't maar goed brengt. Geef een doorgewinterde XP gebruiker Windows 8, dat is pas een shock.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:11
Hero of Time schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:43:
Windows Embedded kan je wel vergeten. Deze is alleen voor embedded devices, zoals Thin Clients bedoelt.
Windows Embedded komt in een aantal smaken. Standard is de volledige x64 versie 'componetized'.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
Hero of Time schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:43:
Als je snelheidsverbeteringen wilt, moet je gaan kijken waar de bottleneck is. Heeft 't bakkie wel voldoende geheugen (zit er bijvoorbeeld 1GB in of 256MB).

En grootte zegt ook echt niets over performance. Standaard Windows 7 en Windows 8 installaties zijn groter dan Vista, en toch draaien die een stuk sneller op minder sterke hardware.
Haar pc heeft een amd le 1600 en 2gb geheugen, denk dat 2gb wel prima is voor chrome/word/spotify/vlc. Windows 7 misschien maar proberen.
The Lord schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:45:
[...]
Windows Embedded komt in een aantal smaken. Standard is de volledige x64 versie 'componetized'.
Zag al een windows 7 embedded. Denk dat ik die en de gewone win7 ga proberen, kijken of het iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Cerebriform schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:15:
[...]

Haar pc heeft een amd le 1600
Dat is wel een hele trage single-core. Is die niet voor weinig te upgraden naar een snellere dual-core? Dual-core helpt een hele hoop om je PC responsief te houden.
en 2gb geheugen, denk dat 2gb wel prima is voor chrome/word/spotify/vlc.
Of 2GB genoeg is hangt van het OS af, voor XP is dat genoeg, voor Vista is het weinig, Windows 8 zou er ook mee kunnen.
Windows 7 misschien maar proberen.
Als het je om performance gaat zou ik Windows 8 (eventueel met start8) proberen, 8 gebruikt minder geheugen en start sneller op.

Hoe zit het verder met de software? Ik kwam een keer een PC tegen waar twee virusscanners op draaiden. Needless to say was het een héél trage soep geworden en het was zelfs zo erg dat Minecraft niet wilde draaien.

Verder zou ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT een Windows (of iets anders qua software) van een torrent-site downloaden! Want dan is de volgende keer dat je je afvraagt waarom je PC zo traag is het antwoord: Omdat je lid bent van een botnet van spammers, of dat je PC bitcoins aan het minen is zonder dat jij het weet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Windows 7 zou ik proberen.
En misschien een cpu upgrade, als dit mogelijk is, want een quadcore is toch heel fijn.

Anders kun je misschien xubuntu proberen, dit is een lichte linux versie.
Alleen spotify en ms word checken tav of dit werkt, of wat zijn vervangers hiervoor.
Voor ms word kun je libre office gebruiken, dit zit standaard in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Cerebriform schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:10:
Mijn vriendin heeft een onwijs trage pc, is al iets gedateerd maar heeft ook veel packard bell meuk er op staan.
Wat zijn de specs? Gedateerd is nogal subjectief. Mijn ervaring is dat alles met een dual core en meer dan 2Gb RAM nog erg leuk werkt onder Windows 7.

Ik zou overigens gewoon beginnen met een verse installatie van Windows. OEM's proppen graag een hoop rommel in hun image waardoor je machine onnodig traag wordt.

Mijn oudste desktop is nu iets van acht jaar oud en die werkt uitstekend onder Windows 7 Professional. De machine lijkt zelfs sneller dan die was toen er nog XP op stond. Deze desktop gebruik ik nog elke dag voor wat surfen en MS Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Even formatteren en een 'kale' Windows-installatie doen. Eventueel daarna even deze lisjt doorlopen en alles wat niet gebruikt wordt uitschakelen: http://www.blackviper.com/service-configurations/

Je kunt natuurlijk ook al wat onderdelen uit Win7 halen en een custom iso maken met bijv. http://www.rt7lite.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een AMD LE1600 is ook wel écht heel oud. Ik vind het niet gek dat het traag is...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een computer is niet sneller of langzamer door de hoeveelheid gegevens die opgeslagen zijn... ik weet niet waar mensen dat idee vandaan krijgen, maar het is niet zo alsof je gegevens een 'kar' zijn die je computer moet voortduwen om dingen te doen.

Een trace PC kan je het beste gewoon clean installeren, en als het dan nog niet goed werkt gewoon wegdoen. De tijd die je er in moet steken (Als dat meer dan 1 uur is) is het gewoon niet waard. Voor een of tweehonderd euro kan je zo wat componenten uitwisselen en dan heb je een PC die prima Windows 7 of 8 op redelijke snelheid kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
jan99999 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:43:
Anders kun je misschien xubuntu proberen, dit is een lichte linux versie.
Ja dat had ik ook overwogen inderdaad, had al rondgekeken of dat wat voor mijn vriendin zou zijn. Op basis van de tweede reactie hier heb ik die optie afgeschreven.
Aegir81 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:57:
Even formatteren en een 'kale' Windows-installatie doen.
johnkeates schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:06:
Een trace PC kan je het beste gewoon clean installeren
Yes dit is de beste en makkelijkste optie
Ramon schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:27:
[...]
Of 2GB genoeg is hangt van het OS af
[...]
Als het je om performance gaat zou ik Windows 8 (eventueel met start8) proberen
[...]
Hoe zit het verder met de software?
[...]
Verder zou ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT een Windows (of iets anders qua software) van een torrent-site downloaden!
OK beter windows 8 zeg je dus, zal het proberen, als het niet helpt/bevalt kan ik nog andere versies proberen.
Een computer is niet sneller of langzamer door de hoeveelheid gegevens die opgeslagen zijn...
Point taken. Die light versies zullen wel lokkertjes voor botnets zijn dan.

Bedankt iedereen voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Een computer is niet sneller of langzamer door de hoeveelheid gegevens die opgeslagen zijn... ik weet niet waar mensen dat idee vandaan krijgen, maar het is niet zo alsof je gegevens een 'kar' zijn die je computer moet voortduwen om dingen te doen.
Dat is van vroeger met kleine hoeveelheden ram en schijfruimte. Defragmentatie bestond toen nog niet, en met die kleine bestanden van vroeger had je ze vaak verspreidt over de schijf staan.
Cerebriform schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:10:
Mijn vriendin heeft een onwijs trage pc, is al iets gedateerd maar heeft ook veel packard bell meuk er op staan.
Wat zijn de specificaties van dat ding. En heb je die computer van binnen al eens schoongemaakt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:54
Wat staat er nu voor OS op dan? Als dat Vista is dan geloof ik wel dat het traag is ja... Dan zou je W7 of W8 kunnen proberen. Iets van linux is ook een idee, maar denk dat ze daar qua Word niet heel blij van gaat worden.

Kijk anders ook eens in V&A naar dingen als een goedkoop upgradesetje (cpu+moederbord+mem). Of een goedkope SSD?

Of anders voor 4tientjes een PC kopen die stukken sneller is en prima onder W7 kan draaien: V&A aangeboden: Esprimo E3510 E2160/2GB/80GB (niet mijn advertentie, maar weet dat die persoon vaak keurige pctjes aanbied voor een nette prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Moet het per se Microsoft Office zijn dan? Ik begrijp wel waarom hoor als dat zo zou zijn, maar vergeet niet dat Libre Office ook steeds beter wordt. En dat draait op Linux.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat is er overigens mis met een hele nieuwe PC? Je kan of een BBG volgen en voor een paar honderd euro iets bouwen of je koopt voor een paar honderd iets bij een OEM. Een nieuwe desktop of laptop kost de wereld niet meer en als die weer een tijdje meegaat heb je het geld er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:54
Compizfox schreef op zondag 23 juni 2013 @ 11:32:
Moet het per se Microsoft Office zijn dan? Ik begrijp wel waarom hoor als dat zo zou zijn, maar vergeet niet dat Libre Office ook steeds beter wordt. En dat draait op Linux.
Als je er documenten voor een opleiding oid mee moet maken dan is het vaak wel onhandig, zeker als je met meerdere mensen aan een document werkt. Lettertypes kloppen dan vaak niet meer, opmaak wordt vernagelde etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Modbreak:Wij van Tweakers hebben het niet zo op warez zoals lite versies van Windows via torrents! Daar gaan het dus NIET meer over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wikipedia: nLite
Zou je ook kunnen proberen ;) Kun je je eigen lite versie maken van je eigen disk.
Pagina: 1