Toon posts:

Pasta voor le processor.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Beste Tweakers,

Natuurlijk wil ik ook een tweaker worden, en ik denk dat het toch wel een vereiste is je eigen pc te bouwen en zowel te upgraden.

Echter is er een probleem, zo'n soort probleem waar je wel onderzoek naar kan doen, maar gewoon last hebt van twee partijen die ruzie machen en het niet met elkaar eens zijn.

Het gaat hier over de koelpasta, doe je enkel een lijntje op de processor maken, en laat je het daarbij, of dompel je een alcohol in alcohol, en maakt je hem droog terwijl je de pasta met de platte kant van de schroevendraaier uitsmeert over de hele processor.

Waar ik ook zwaar over twijfel is de hoeveelheid, iedereen in de filmpjes doet het anders en vanuit de tekst kan ik niet goed lezen hoeveel juist is. Misschien daarom beter het dunnetjes uit te smeren zodat ik op zijn minst weet dat het goed is?

Het gaat hier om een AMD FX4100 processor waar een cooler master hyper evo 212 evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 14:08
De hele processor moet bedekt zijn en het moet er niet extreem onder uit komen als je de koeler erop drukt. Je moet een beetje op gevoel er niet teveel op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 16:14
Heel simpel, je doet een druppeltje te grootte van een halve-hele rijstkorrel op de processor, druk vervolgens de koeler goed aan en het verspreid zich vanzelf. Desnoods draai je de koeler een keer 360 graden op de processor om een gelijkmatige spreiding te krijgen.

Doe zeker niet teveel dit heeft een averechtse werking.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakG5 op 21-06-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Cor453 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:23:
De hele processor moet bedekt zijn en het moet er niet extreem onder uit komen als je de koeler erop drukt. Je moet een beetje op gevoel er niet teveel op doen.
Enige tips over hoe ik het het beste kan uitstrijken? Een man zei met een platte schroevendraaier maar ik weet niet ik heb reuma en tril af en toe een klein beetje met mijn hand, niet heel veel. Maar goed je begrijpt best liever safe than sorry.
tweakG5 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:24:
Heel simpel, je doet een druppeltje te grootte van een halve-hele rijstkorrel op de processor, druk vervolgens de koeler goed aan en het verspreid zich vanzelf. Desnoods draai je de koeler een keer 360 graden op de processor om een gelijkmatige spreiding te krijgen.

Is dat niet een beetje te min, dan krijg je toch nooit de hele processor gecovered? Ik zie ze in filmpjes ongeveer 2-3 rijstkorreltejs doen.

[ Voor 36% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 21-06-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Ik zou gaan voor de rijstkorrel en zachtjes draaien en drukken met het koelblok.
Gaat altijd goed in mijn ervaring :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
tweakG5 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:24:

Dit dus :)

Ga zeker niet met een schroeverdraaier over je cpu zitten schroeven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verspreiden met een oud bankpasje of stevig visitekaartje, niet met een (krassende) schroevendraaier.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
Fire69 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:29:
[...]

Dit dus :)

Ga zeker niet met een schroeverdraaier over je cpu zitten schroeven :X
Ik wou net zeggen, sowieso geen schroevendraaier! Op zijn hoogst een pinpas of creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
DeBolle schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:30:
Verspreiden met een oud bankpasje of stevig visitekaartje, niet met een (krassende) schroevendraaier.
Zou een wattenstaafje ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Zie hier: http://www.hardwaresecret...Apply-Thermal-Grease/1303
Conclussie: zo klein mogelijke stip erop.
Dat werkt het simpels en het beste!
De CPU koeler doet het druk werk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mirno op 21-06-2013 22:32 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Kerel, je hoeft de koelpasta echt niet uit te smeren.

Een klein beetje koelpasta is overigens ook meer dan genoeg, daarna doet de druk van de koeler die op de processor duwt zijn werk.

Koelpasta is ervoor om de kleine onevenheden die er eventueel zijn op te vullen en het materiaal vind dus zijn weg vanzelf op de plekken waar het moet zijn.

Edit:
Zie bovenstaande post/link voor mooi voorbeeld van hoe veel je moet hebben

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 21-06-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Swordlord schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:34:
Kerel, je hoeft de koelpasta echt niet uit te smeren.

Een klein beetje koelpasta is overigens ook meer dan genoeg, daarna doet de druk van de koeler die op de processor duwt zijn werk.

Koelpasta is ervoor om de kleine onevenheden die er eventueel zijn op te vullen en het materiaal vind dus zijn weg vanzelf op de plekken waar het moet zijn.
Prima bedankt, een klein beetje en dan de koeler erop? Dan moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Je CPU is geen kleurplaat, je koelpasta is ook geen verf.

Het gaat erom dat microscopisch kleine dalletjes gevuld worden. Denk aan een haarfijn laagje. Een puntje ter grootte van een rijstkorrel is meer dan genoeg. Als je de PC aanzet, smelt het vanzelf en vloeit het naar waar het heen moet.

Beter te weinig dan te veel.

Edit: volgende keer wat sneller typen. :X

[ Voor 6% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 21-06-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meningen verschillen nogal en sommige mensen zullen altijd beweren dat het andere kamp pertinent verkeerd zit. De waarheid ga je dus niet krijgen, hooguit een aantal waarheden :p Wat wel waar is is dat van de stromingen er geen is die totaal niet klopt. Je zult dus altijd een fatsoenlijk resultaat krijgen.

Mijn waarheid is dat ikzelf de pasta altijd uitspreid. Ik heb met druk een rijstkorrel geprobeerd te spreiden, maar dat leverde bij controle niet altijd het gewenste effect op (deels onbedekt). Met dun uitsmeren met een pasje o.i.d. (en geen alcohol) heb ik eigenlijk altijd goede, met anderen vergelijkbare temperaturen. Van de hypothetische luchtbellen heb ik nooit iets gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:41:
De meningen verschillen nogal en sommige mensen zullen altijd beweren dat het andere kamp pertinent verkeerd zit. De waarheid ga je dus niet krijgen, hooguit een aantal waarheden :p Wat wel waar is is dat van de stromingen er geen is die totaal niet klopt. Je zult dus altijd een fatsoenlijk resultaat krijgen.

Mijn waarheid is dat ikzelf de pasta altijd uitspreid. Ik heb met druk een rijstkorrel geprobeerd te spreiden, maar dat leverde bij controle niet altijd het gewenste effect op (deels onbedekt). Met dun uitsmeren met een pasje o.i.d. (en geen alcohol) heb ik eigenlijk altijd goede, met anderen vergelijkbare temperaturen. Van de hypothetische luchtbellen heb ik nooit iets gezien.
De het pasje ook al zit het jaren in een beurs kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LootBoxSurvivor schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:43:
De het pasje ook al zit het jaren in een beurs kan werken?
Ehm, als je vraag wat ik denk dat je vraag kan je inderdaad ieder (plastic) pasje gebruiken. Ik zou wel een pasje nemen dat je daarna niet meer nodig hebt, want het spul is soms ongezond of giftig. Pasje van tevoren en naderhand wel even schoonmaken met alcohol zodat er geen rare meuk meekomt.

Een gratis aan te vragen bonuskaart doet het goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nooit koelpasta geweest.

Het is officieel geleidingspasta. Deze substantie koelt niet, maar bevordert het contact met het koelblok en CPU. Het is niet meer dan een thermisch geleidingsmiddel om de warmte effectief mogelijk over te brengen. Een IHS of een koelblok bevat namelijk talloze kleine spoortjes, die normaal niet met het blote oog echt zichtbaar zijn. Door gebruik van deze pasta vul je deze gaatjes als het ware op, en bevorder je het contact.

Dit zorgt dat de warmte afkomstig van je processor, zo optimaal mogelijk wordt overgebracht. Er is geen myth naar de exacte hoeveelheid. Wat wel zo is is dat je geen klodders moet gebruiken want dat werkt weer averechts. Een klein beetje in het midden, koeler er stevig op, en het wordt vanzelf verdeeld.

Je kunt zelfs tandpasta als middel gebruiken, het werkt vaak nog beter als traditionele pasta, maar het droogt heel snel uit (binnen een dag al).

Doe een propje in het midden, plaats je koeler erop, haal 'm los en kijk wat natuurkrachten al voor je gedaan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:45:
Het is officieel geleidingspasta. Deze substantie koelt niet, maar bevordert het contact met het koelblok en CPU. Het is niet meer dan een thermisch geleidingsmiddel om de warmte effectief mogelijk over te brengen. Een IHS of een koelblok bevat namelijk talloze kleine spoortjes, die normaal niet met het blote oog echt zichtbaar zijn. Door gebruik van deze pasta vul je deze gaatjes als het ware op, en bevorder je het contact.
Daarom wordt het ook TIM genoemd, maar goed, dit verhaal is verder totaal irrelevant voor dit topic. Wel heel erg des Tweakers, dat dan weer wel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:47
YouTube: How Thermal Compound Spreads

[ Voor 29% gewijzigd door Junia op 21-06-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:47:
[...]

Daarom wordt het ook TIM genoemd, maar goed, dit verhaal is verder totaal irrelevant voor dit topic. Wel heel erg des Tweakers, dat dan weer wel :Y
Nee het heet een misstand uit de wereld helpen. Talloze topics op internet over koelpasta. There is no such thing! :+

Was het maar koelpasta. Had het naast geleiding ook nog eens een functie! :)

En overigens, elke geleidingspasta heeft weer zijn unieke eigenschappen. De goedkope hebben een mindere weerstand als de wat duurdere met bijv zilver erin verwerkt. De hoger de thermische dichtheid, des te beter het warmte kan overbrengen. Ook heb je termen zoals weerstand over hoelang geleidingspasta meegaat zonder uit te drogen. Ook een belangrijke factor.

Bij luchtkoelers een beetje overdreven gelijk de duurste te nemen, bij waterkoeling of 'hoger' pas interessant.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:45:
Het is nooit koelpasta geweest.

Dit zorgt dat de warmte afkomstig van je processor, zo optimaal mogelijk wordt overgebracht. Er is geen myth naar de exacte hoeveelheid. Wat wel zo is is dat je geen klodders moet gebruiken want dat werkt weer averechts. Een klein beetje in het midden, koeler er stevig op, en het wordt vanzelf verdeeld.

Je kunt zelfs tandpasta als middel gebruiken, het werkt vaak nog beter als traditionele pasta, maar het droogt heel snel uit (binnen een dag al).

Doe een propje in het midden, plaats je koeler erop, haal 'm los en kijk wat natuurkrachten al voor je gedaan hebben. :)
^^^^ dit dus (na eerst goed schoongemaakt te hebben), en loshalen is alles opnieuw doen !! als je hem zo vol uitgesmeerde pasta weer terugzet kan er weer lucht tussen komen.

Schroevedraaier -> extra krassen -> slechter contact
uitsmeren -> veroorzaakt luchtbellen -> geen contact

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 21-06-2013 22:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
Ik heb wel eens tandpasta gebruikt. Degene "zonder extra fluoride" werken het beste, omdat het vochtgehalte beter is.

Just in case :+ als je ooit nog een processor moet installeren zonder koelgeleidingspasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Cor453 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:54:
Ik heb wel eens tandpasta gebruikt. Degene "zonder extra fluoride" werken het beste, omdat het vochtgehalte beter is.

Just in case :+ als je ooit nog een processor moet installeren zonder koelgeleidingspasta.
Dat is toch enkel een tijdelijke oplossing totdat de tandpasta uitdroogt en gaat korrelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Noem het gerust maar geen oplossing

met die processor temperaturen is het in no time leeg, verdroogd gekrompen met lucht er tussen

nice youtube filmpje btw maakt de luchtbubbels erg duidelijk

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 21-06-2013 23:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
> Cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fish schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:49:
uitsmeren -> veroorzaakt luchtbellen -> geen contact
Dat verhaal hoor je vaker, maar daar heb ik nog nooit enige aanwijzing voor gezien :) Bij controle na korte of langere tijd geen luchtbel te zien. Ook niet in de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
Klopt, het is geen oplossing. Alleen ik gebruik het wel eens bij een processor-test. Pasta op? Gewoon tandpasta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:01:
[...]

Dat verhaal hoor je vaker, maar daar heb ik nog nooit enige aanwijzing voor gezien :) Bij controle na korte of langere tijd geen luchtbel te zien. Ook niet in de temperaturen.
Helaas maken die verhalen het lastig om te kiezen wat ik ga doen. Want ik ben er nog niet over uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
Doe gewoon een dot pasta in het midden (niet te veel!) en druk de koeler erop. maak m vast en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk maakt het niet echt uit hoe of wat je erop doet, de AMD heeft een IHS (heat spreader) die de 'core' van de chip beschermt en de warmte als het ware verdeeld. Het thermisch effect van de pasta die onder de IHS zit en direct op de kern van de CPU zit is fabrieksgetrouw lager dan de duurste geleidingspasta die je kunt vinden. Het is dus zonde van je geld als je bovenop je IHS de duurste pasta smeert terwijl het spul onder de IHS van mindere kwaliteit is. Er is een meetbaar verschil van bekant 10 graden als je een processor koelt met IHS of zonder IHS. Als 'Tweaker' zou ik zelf voorkeur geven aan een chip zonder IHS, maar daar zitten namelijk nadelen aan.

De CPU 'kern' is naakt en onbeschermd. Het slopen van een hoekje kan nu sneller als je bijv de koeler met ongelijke kracht gaat monteren. De socket en bracket in waarin de CPU ligt zal verlaagd worden omdat je de IHS eraf haalt. Het kan zo enkele mm's schelen waarop een CPU koeler al fabrieksstandaard niet goed meer op past. Daarnaast verlies je je garantie als je de IHS verwijderd, en hebben de oudere AMD modellen zelfs een vastgesoldeerde IHS. Veel plezier met het verwijderen van deze :P

Lang leve de AMD Athlon XP serieus bijv in waarin de 'kern' wel gewoon zichtbaar was:

Afbeeldingslocatie: http://www.sharkyextreme.com/img/2002/06/athlon_2200/xp2200_dual_slant.jpg

Ik heb ooit eens een bulk partij pipetjes aan geleidingspasta uit china gekocht aangezien ik regelmatig pc's onder de neus kreeg. Standaard behandeling was alles verschonen en afstoffen. Het viel me op dat die echt hele goedkope pasta's sneller opdrogen dan normaal. Als je echt tweaken wilt zou ik het zowiezo houden bij een pasta die de hoogste geleidingswaardes heeft voor een best mogelijke contact. Daarnaast is de levensduur (het opdrogen, blootstellen aan hoge temperaturen enz) van grote must.

Als je echt goed wilt spelen, is waterkoeling vele malen beter dan lucht. Water verplaatst gewoon veel beter en effiecienter warmte dan dat een luchtkoeler ooit zou kunnen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Ik stel voor dat je dan even kijkt naar het filmje die Junia hierboven heeft gepost 2:04

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:07:
Daarnaast verlies je je garantie als je de IHS verwijderd, en hebben de oudere AMD modellen zelfs een vastgesoldeerde IHS. Veel plezier met het verwijderen van deze :P
Gesoldeerd is juist wat je wilt hebben, dat geleidt nog steeds het beste (buiten geen IHS). De Intels tot en met Sandy hadden dit ook, Ivy en Haswell hebben TIM - en geen ideale TIM helaas.
Als je echt goed wilt spelen, is waterkoeling vele malen beter dan lucht. Water verplaatst gewoon veel beter en effiecienter warmte dan dat een luchtkoeler ooit zou kunnen doen. :)
Marginaal beter. Leuke winstjes als je serieus aan de slag gaat, maar het is een kwestie van procenten en niet meer.
fish schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:10:
Ik stel voor dat je dan even kijkt naar het filmje die Junia hierboven heeft gepost
Grappig. Ik zie wel vooral een bevestiging van mijn ervaringen dat de betere pasta's niet goed spreiden onder druk alleen. Dat het midden veruit het belangrijkste is klopt, maar de controleerbaarheid is twijfelachtig. Maar goed, zonder er een paar heat cycles overheen te gooien zegt het allemaal niet zoveel :)

Dat is juist het lastige van een koeler aanbrengen; met zo'n glasplaatje kan je prachtig zien wat er mis gaat en wat je er aan moet doen. In het echt werk je blind en moet je naast een goede methode ook vooral een betrouwbare methode zien te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat glasplaatje is niet echt representatief. Je ziet dat de druk op 4 punten toegepast wordt. Bij een standaard koelblok is dat vanaf 2 kanten. En je zet deze vaak toch aan 1 kant vast, waarop je de andere in de bracket sluit.

Het gaat dus van links naar rechts, wat met dat glasplaatje een betere indruk had kunnen geven.

Tenzij het om een oudere intel socket gaat bijv, die schoef je echt met schroeven traditioneel nog vast. :)

@Hierboven, tin direct op je CPU core zal nooit de miniscule gaatjes kunnen opvullen als dat geleidingspasta kan doen. Het laatste is veel dunner en smeert veel eenvoudiger erdoorheen dan dat tin kan doen.

Ik geef zelf voorkeur aan een echt goede geleidingspasta ipv tin. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
daarbij speelt warmte van de cpu onder load en de gebruikte koelpasta ook een grote rol.
ben zelf wel van het redelijk verspreiden van de koelpasta, maar dan wel heel erg dun.
druk van het cpu blok is belangrijker imo de overtollige pasta wordt er wel tussenuit gedrukt (geen pushpins gebruiken of veertjes die je niet strak kan drukken dus..). En owja geen stroomgeleidende pasta's gebruiken :P

"En Camacha: Marginaal beter. Leuke winstjes als je serieus aan de slag gaat, maar het is een kwestie van procenten en niet meer."

weet niet wat jij onder procenten verstaat, maar dit is vaak wel een 20% ofzo.
vooral met vga scheelt het nogal herrie en een warme/dooie videokaart. met een zuiniger 65/90w cpu volstaat een leuk luchtkoelblok ook wel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powrskin schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:32:
weet niet wat jij onder procenten verstaat, maar dit is vaak wel een 20% ofzo.
Op een CPU scheelt het vaak nog geen 300 MHz. Dat is minder dan 10% en vaak nog minder tegenover wel een fikse financiële investering (voor het leuke spul). Zoals ik al zei, als je er echt voor gaat kan het de moeite waard zijn, anders levert het bar weinig bang voor je buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus jij drukt een winst in geleiding uit in uiteindelijke winst in MHz? Maf. :P Want dan weet je dat dat gewoon een ontzettend slechte vergelijking is want heeft pasta niet het eeuwige leven en is er ook een verschil in omgevingstemperatuur zoals zomer of winter (de hittegolf van afgelopen week bijv). Lekkere oc'er ben je dan. Dan chrasht je PC dus in feite met je eerder behaalde winst in een goed sninkhete dag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:48:
Dus jij drukt een winst in geleiding uit in uiteindelijke winst in MHz? Maf. :P Want dan weet je dat dat gewoon een ontzettend slechte vergelijking is want heeft pasta niet het eeuwige leven en is er ook een verschil in omgevingstemperatuur zoals zomer of winter (de hittegolf van afgelopen week bijv). Lekkere oc'er ben je dan. Dan chrasht je PC dus in feite met je eerder behaalde winst in een goed sninkhete dag. :P
Uiteindelijk wel. Een tien keer betere geleiding zet weinig zoden aan de dijk als het niet resulteert in een snellere processor. Sure, het is een manier van vergelijken met de nodige haken en ogen, maar het is wel wat uiteindelijk telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:48:
Sorry maar ik koop dan liever een airco dan dure waterkoelers en shizzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Mhja, persoonlijk ben ik van mening dat het, mits het op een redelijk normale manier gedaan wordt, geen .... uit maakt. Er zijn namelijk zo veel verschillende technieken en mensen die variaties hierin aanbrengen. Hierbij heb ik nog nooit gehoord van iemand die een 'redelijk normale techniek' zoals bijvoorbeeld "The cross, The line, of een erwt toepast, waarbij er echt aanzienlijke verschillen in temperaturen zijn aangetoond.

Een gemiddelde CPU kan zonder problemen rondt de? +- 85 graden komen? Het lijkt mij persoonlijk verwaarloosbaar om te gaan muggenziften over de te gebruiken techniek. Uiteindelijk zal het maximaal lijden tot een temperatuur verschil van? Misschien 5 graden Celsius (Mits enigszins normaal toegepast). Wat neerkomt op een verschil van 5.9%. Met het =oog op extreme overclocks zou deze 5.9% nog echt verschil kunnen uit maken. Echter, bij het overclocken op niveaus waar dit soort kleine verschillen merkbaar zijn wordt er toch overgegaan op waterkoeling/stikstof :P Dus ook daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken.

TL;DR: Het is verwaarloosbaar mits de koelpasta normaal wordt toegepast. Maak je niet druk om het kleine verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:41:
De hele IHS hoeft ook niet bedekt te zijn. Als het midden dat maar is.

De cores zitten namelijk ongeveer in het midden van de IHS, dus het is niet erg dat er geen koelpasta op de hoeken van de IHS zit. Beter dat dan luchtbellen door het uitspreiden.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:48:
[...]
En overigens, elke geleidingspasta heeft weer zijn unieke eigenschappen. De goedkope hebben een mindere weerstand als de wat duurdere met bijv zilver erin verwerkt.
De goedkopere hebben juist een hogere thermische weerstand dan de duurdere. (Hoe lager de thermische weerstand, hoe beter de warmtegeleiding)

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 22-06-2013 03:51 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Niet online
[...]

Pasta wordt gebruikt om minuscuul kleine oneffenheden weg te werken, aangezien die oneffenheden met het blote oog al nauwelijks zichtbaar zijn, kun je ook nooit visueel controleren of er wel of geen luchtbel in zit. Sowieso vraag ik me af hoe je dat goed zou kunnen controleren.

Dat je temps ok zijn wil nog niet zeggen dat deze methode de beste is, wie weet kan de temp lager door de pasta beter aan te brengen :)

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:20:
Dat glasplaatje is niet echt representatief. Je ziet dat de druk op 4 punten toegepast wordt. Bij een standaard koelblok is dat vanaf 2 kanten. En je zet deze vaak toch aan 1 kant vast, waarop je de andere in de bracket sluit.

Het gaat dus van links naar rechts, wat met dat glasplaatje een betere indruk had kunnen geven.

Tenzij het om een oudere intel socket gaat bijv, die schoef je echt met schroeven traditioneel nog vast. :)
Wat voor eens socket ben jij gewend dan? Op LGA775 en LGA1155 zet je je koeler toch echt op 4 punten vast, bij de stock-koeler en ook bij de meeste after-market-koelers.
@Hierboven, tin direct op je CPU core zal nooit de miniscule gaatjes kunnen opvullen als dat geleidingspasta kan doen. Het laatste is veel dunner en smeert veel eenvoudiger erdoorheen dan dat tin kan doen.

Ik geef zelf voorkeur aan een echt goede geleidingspasta ipv tin. :)
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat hij bedoelt. Bij de Intel-CPU's tot en met Sandy Bridge is de core aan de IHS vastgesoldeerd is, wat superieur is aan koelpasta tussen de core en de IHS. Het gaat hier niet om het vastsolderen van je koeler aan je CPU of zo :+
Dat zou ook onmogelijk zijn, want je tin is al gestold voordat je de koeler erop hebt kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LootBoxSurvivor schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 01:17:
[...]

Sorry maar ik koop dan liever een airco dan dure waterkoelers en shizzle.
Ik heb ook een airco, maar ik zet 'm niet aan om problemen met m'n pc te ondervangen.
Compizfox schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 03:58:
[...]
Wat voor eens socket ben jij gewend dan? Op LGA775 en LGA1155 zet je je koeler toch echt op 4 punten vast, bij de stock-koeler en ook bij de meeste after-market-koelers.
Socket A, 754, 939, 940, maar das AMD. :) Die hebben vaak maar 2 bevestigingspunten ipv 4 welk gebruikelijk is bij Intel.
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat hij bedoelt. Bij de Intel-CPU's tot en met Sandy Bridge is de core aan de IHS vastgesoldeerd is, wat superieur is aan koelpasta tussen de core en de IHS. Het gaat hier niet om het vastsolderen van je koeler aan je CPU of zo :+
Dat zou ook onmogelijk zijn, want je tin is al gestold voordat je de koeler erop hebt kunnen zetten.
Het hangt er vanaf wat voor een tin eronder zit. Is het lood of zilver tin? Bij lood is geleiding het slechtst, bij zilver het hoogst, maar dat komt met een prijskaartje en ligt het smeltpunt een stuk lager dan lood.

Alsnog worden er CPU's gelapped tot aan de tinlaag, niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat weet ik niet precies, maar punt is dat de warmtegeleiding bij CPU's waarbij de core is vastgesoldeerd aan de IHS (zoals bij AMD en Intel tot en met Sandy Bridge) veel beter is dan bij de nieuwe Intel CPU's vanaf Ivy Bridge.
Daarom zijn er ook veel mensen (voor overclockers natuurlijk) die hun CPU decappen. Dat betekent dat je de IHS eraf haalt, om de koeler direct op de die te zetten, of om er betere koelpasta op te doen en de IHS dan weer te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 03-10 22:53

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik heb in alle eerlijkheid meer verschil gemerkt in merk pasta dan in aanbrengmethode. Mits het om gpu's gaat, daar is de uitspreid methode het beste en het merk pasta niet zozeer van invloed (Mijn ervaring). Als je twijfelt over welke methode te kiezen, dan zou ik het gewoon simpel houden bij de rijstkorrel methode. Die geeft over het algemeen betere prestaties, behalve bij koelers die naakte heatpipes hebben zoals de CM TX3.

In het verleden heb ik weleens een zwaar overclockte processor (+koeler) gelapt, dit gaf mij destijds wel hele bevredigende resultaten. De verschillen in aanbreng methode en hoeveelheid waren hier dan wel weer heel duidelijk te zien.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
5 graden is vaak al het verschil of de cpu gaat trotllen of gewoon blijft draaien bij mooi weer.
laatst nog gehad bij de pc van me broer, die had nog de stock intel koeler erop en in een goed gekoelde kast (2x 12cm fan, fanduct, videokaart koelt naar buiten). maar nu ging hij metro last light spelen en deze is nogal cpu heavy, toen kwam ineens aan het licht (grappig he :) ), dat de cpu ging terugklokken.
maar ja dat doet hij dus op 90c :p
waarschijnlijk was nieuwe goede pasta erop genoeg geweest, maar hebben er toch ook nog een andere koeler op gedaan dit scheelt 35c.

En airco om je pc te koelen?? dan heb je nog meer herrie. 1 van de grootste voordelen van waterkoeling vind ik de stilte. Draait ook altijd stabiel en houdt voornamelijk de videokaart op betere temps.

Ja het is een investering, maar het kost ook niet de wereld en de universele blokken kunnen meerdere pc's mee, ik heb al jaren dezelfde (vanaf de x1800xt).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1