De eerste keer koelpasta aanbrengen - Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstman
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-07 08:32
Mijn 3,5 jaar oude laptop (Vaio F series i5) word de laatste tijd erg warm bij weinig werkdruk. De temperaturen van de CPU en GPU staan idle rond de 60 a 70° C. Bij gebruik lopen deze temperaturen gemakkelijk verder op tot het punt waar de laptop aan throttling gaat doen. Dit is vooral merkbaar bij games of andere intensieve taken.

Ik heb reeds mijn laptop uit elkaar gehaald om deze geheel stofvrij te maken. Hierbij trof ik relatief weinig stof aan. Dit heeft dan ook niet veel opgelost. Na verder zoeken en googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn koelpasta aan vervanging toe is. Na 3,5 jaar intensief gebruik leek mij dit de meest logische conclusie.

Na wat zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat Artic Silver 5 een goede keuze is. Omdat ik niet direct beschik over alcohol met een percentage boven de 90%, en ik geen wasbezine wens te gebruiken, heb ik ook de Arctic Silver ArctiClean – reinigingskit meebesteld.

Nu zit ik een beetje met vragen hoe ik het beste de nieuwe koelpasta aan moet brengen. Vooral het, niet teveel, maar ook niet te weinig, maakt mij enigszins zenuwachtig. Het filmpje gepost in het koelingspasta topic (YouTube: How Thermal Compound Spreads) en het bijbehorende halen vaak aan dat een drupje in het midden voldoende is en dat je vervolgens het koelingsblok erop moet zetten met een lichte draaiing. Echter is het bij de heatsink van mijn laptop niet mogelijk om deze draaiing te maken. Ik heb ook een mooie howto voor mijn laptop gevonden (YouTube: Sony Laptop Heatsink Cleaning/Replacement). Maar brengt hij niet teveel pasta aan?

Ik ben duidelijk onzeker voor ik aan mijn eerste keer durf te beginnen (laptop/pc) :P

Concreet:
  • Hoe kan ik de pasta het beste aanbrengen op mijn CPU + GPU
  • Hoeveel zou ik ongeveer moeten gebruiken
  • Is het dragen van (latex) handschoenen aan te bevelen i.v.m. het aanraken van heatsink ed.
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-07 17:23

Fordox

00101010

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:08

Nemesizz

Untouchable

De Youtube filmpjes (how compund spreads) is wel leuk en aardig, maar dat is een CPU met heatspreader en veel laptop CPU's (en GPU's) hebben dat niet. Daarnaast gebruik ik zelf meestal de spread-method (met een spateltje), en die zou volgens dat filmpje airbubbles geven en ik heb er zelf nooit last van gehad (m'n PC's hebben allemaal goeie temperaturen, en zeker geen bubbles anders werden ze wel te warm).
Dat 2e filmpje (van die Vaio loshalen) zag ik niet dat meneer koelpasta aanbracht (of is er een vervolg filmpje? stond niet bij mij in het lijstje iig).

Maar bij laptops doe ik meestal gewoon een dotje (spelden knopje) in het midden van de core/die en druk dan gewoon de heatsink erop. Bij quad-core laptop CPU's kan de core/die een beetje langwerpig zijn (rechthoek, bij dual of single core is het vaak gewoon een vierkantje). Dan kun je beter een heel dun lijntje gebruiken.
De draaibeweging doe ik zelf nooit bewust (het is soms wel wat wrikken om een koeler goed uitgelijnd te krijgen met schroefgaten/pushpins), alleen bij het loshalen

Te veel of te weinig is vaak gewoon gokken, het hoeft er eigenlijk maar flinterdun op.
Maar je merkt het gauw genoeg, te veel of te weinig word de boel te warm, doorbranden of iets dergelijks hoef je opzich niet bang voor te zijn, daar zijn CPU's en GPU's tegenwoordig wel goed tegen beveiligd.

Eventueel even een 'proef-run' doen, laptop niet helemaal inelkaar zetten (uiteraard wel je heatsinks erop) en kijken wat de temperatuur doet (moet je waarschijnlijk wel even een USB toetsenbord en muis gebruiken voor bediening).

Overigens worden laptop CPU's en GPU's toch vaak erg warm. Een graad of 60 70 is nog niet eens zo raar (heb zelfs stofvrije modellen gezien die 85ºC met gemak haalden, maar was nog binnen specs).
Let ook op eventuele background programma's, die kunnen ook je CPU of GPU load omhoog gooien, je PC lijkt idle maar is dan toch duidelijk ergens mee bezig (metname het recente 'bitcoin-virus' is erg berucht).
En bij veel laptops word de heatsink van de CPU en GPU met elkaar gedeeld. Dus als je GPU dan hele tijd op 100% draait word je CPU vanzelf ook warm.
Dus dat is ook iets om even te controleren mocht nieuwe pasta niet helpen.

Overigens is koelpasta ook geen wonder middel. Ik heb zelf ooit tests gedaan ook met heatsinks zonder enkele pasta, verschil is dan vaak (ergste geval) iets van 20ºC, meestal is het vaak slechts 5 tot 10 graden verschil. Te veel pasta (zie je vaak bij OEM PC's / laptops / consoles / GPU's) is vaak zelfs slechter, dan isoleerd het (mijn nVidia 8800 had er standaard zoveel pasta tussen zitten dat je wel 3 of 4 GPU's van pasta kon voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Bij quad-core laptop CPU's kan de core/die een beetje langwerpig zijn (rechthoek, bij dual of single core is het vaak gewoon een vierkantje).
dat is volledig afhankelijk van de architectuur ;)
Overigens is koelpasta ook geen wonder middel. Ik heb zelf ooit tests gedaan ook met heatsinks zonder enkele pasta, verschil is dan vaak (ergste geval) iets van 20ºC,
dat is not done.

[ Voor 34% gewijzigd door Fordox op 20-06-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstman
@Nemesizz dankjewel voor de reactie.
In het Youtube filmpje van de Vaio begint de persoon op ongeveer 32 min met het toedienen van de pasta. Maar vanuit gaande dat ik ongeveer een speldenknop plaats midden op de beide cores en vervolgens de schroeven kruislings aandraai (beste volgens het koelpasta topic) dan zou dit voor genoeg spreiding moeten zorgen?

Ik begrijp dat hogere temperaturen niet zozeer een probleem zouden moeten zijn. Echter is de 70 graden wanneer de laptop praktisch niks aan het doen is. De fan staat hier dan al aardig bij te blazen. Wanneer ik bijvoorbeeld Youtube open dan stijgt de temperatuur zo met 10 graden waarbij de fan maximaal blaast. Tevens is zeer duidelijk te werken dat de prestaties van zowel de CPU en GPU aardig gezakt zijn ten opzichte van enkele maanden terug.

@Fordox
Ik heb eraan getwijfeld om mijn verhaal te doen in het koelpasta topic. Echter met het vooronderzoek wat ik reeds gedaan heb en de (n00b) vragen waar ik mee zit. leek het mij interessant om er een topic over te beginnen. Als de mods dit niet met mijn eens zijn dan gelieve mijn topic te verwijderen en dan verplaats ik mijn vraag naar het koelpasta topic.
Wat is jouw advies voor de vragen waar ik mee zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hoe kan ik de pasta het beste aanbrengen op mijn CPU + GPU
gewoon met een klein puntje. een mini streepje kan ook. de mounting pressure zal verder voldoende zijn om het te verspreiden.
Hoeveel zou ik ongeveer moeten gebruiken
zoveel als jij denkt dat nodig is, terwijl je wel in je achterhoofd moet hebben dat je snel teveel kan hebben. als je een neit geleidende pasta gebruikt, maakt het niet enorm veel uit gezien de DIE iets hoger ligt dan de rest van de processor. de overtollige pasta wordt dan gewoon weg gedrukt.
Is het dragen van (latex) handschoenen aan te bevelen i.v.m. het aanraken van heatsink ed.
neuh is niet nodig. al moet je alles wel goed schoonmaken met alcohol of wasbenzine nadat je het hebt aangeraakt. gezien het hele koellichaam vaak volledig van koper is in je laptop, kun je dus het beste alles schoonmaken nadat je het hebt aangeraakt.
je moet sowieso niet met je vingers de cpu of het contactdeel van de koeler aanraken. is ook niet nodig.

verder is alles wat in het koelpasta topic staat nog steeds van toepassing.

succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 20-06-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:08

Nemesizz

Untouchable

Het is niet aan te raden nee, maar het kan wel. Het punt is, dat sommigen verwachten dat je ineens 30 tot 40ºC koelere CPU/GPU krijgt met pasta vervangen.

Bij oudere CPU's zat er soms geen eens pasta tussen het koelblok en processor (486's en Pentium 1), gewoon een heatsink was opzich al voldoende (zonder bleven ze ook prima draaien).

Ben zelfs nog van plan een keer een P4 te 'riskeren' (weet toch al dat er niks fataals gebeurt) door geen pasta te gebruiken tussen de heatsink, en dat vergelijken met standaard pasta (ooit al eens gedaan met een P4, alleen nooit de getallen genoteerd).

Horrorverhalen van te weinig/geen pasta waar je CPU meteen begint te throttelen zijn naar mijn idee ook een beetje overdreven. Heck, er zijn zelfs filmpjes waar mensen hun C2D E4200 (geloof ik, E4xxx iig) zelfs zonder heatsink (ja, dus alleen CPU) opstarten met lichte underclock zonder dat ie oververhit of gaat throttelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstman
Ik heb de artic 5 welke een geleidende pasta is. Ik zal het speldenknopje aanhouden voor de hoeveelheid.

Ik dank jullie beiden zeer voor de informatie. Hierbij heb ik alle antwoorden gekregen welke ik nog nodig had om er met volle overtuiging aan te beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Worstman op 20-06-2013 21:35 . Reden: dubbele zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstman
Ik heb van het weekend de koelpasta vervangen. De oude koelpasta was bikkelhard geworden. Ook was er bij de fabricage heel erg veel op gedaan. De heatsink bij de CPU zat aan de onderkant helemaal onder met een hele dikke laag. De koelpasta was ook helemaal weggetrokken naar de zijkanten en er zat ook niks in het midden.

Na het vervangen zijn de idle temperaturen met zo'n 10 a 20 graden gedaald. Nog belangrijker is dat ik de koeling nu alleen nog maar hoor wanneer hier ook een reden toe is.

Kortom, ik ben erg tevreden met het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Worstman schreef op maandag 24 juni 2013 @ 08:59:
Ik heb van het weekend de koelpasta vervangen. De oude koelpasta was bikkelhard geworden. Ook was er bij de fabricage heel erg veel op gedaan. De heatsink bij de CPU zat aan de onderkant helemaal onder met een hele dikke laag. De koelpasta was ook helemaal weggetrokken naar de zijkanten en er zat ook niks in het midden.

Na het vervangen zijn de idle temperaturen met zo'n 10 a 20 graden gedaald. Nog belangrijker is dat ik de koeling nu alleen nog maar hoor wanneer hier ook een reden toe is.

Kortom, ik ben erg tevreden met het resultaat
mooi :)
Nemesizz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:59:
[...]

Het is niet aan te raden nee, maar het kan wel. Het punt is, dat sommigen verwachten dat je ineens 30 tot 40ºC koelere CPU/GPU krijgt met pasta vervangen.

Bij oudere CPU's zat er soms geen eens pasta tussen het koelblok en processor (486's en Pentium 1), gewoon een heatsink was opzich al voldoende (zonder bleven ze ook prima draaien).

Ben zelfs nog van plan een keer een P4 te 'riskeren' (weet toch al dat er niks fataals gebeurt) door geen pasta te gebruiken tussen de heatsink, en dat vergelijken met standaard pasta (ooit al eens gedaan met een P4, alleen nooit de getallen genoteerd).

Horrorverhalen van te weinig/geen pasta waar je CPU meteen begint te throttelen zijn naar mijn idee ook een beetje overdreven. Heck, er zijn zelfs filmpjes waar mensen hun C2D E4200 (geloof ik, E4xxx iig) zelfs zonder heatsink (ja, dus alleen CPU) opstarten met lichte underclock zonder dat ie oververhit of gaat throttelen!
toon volledige bericht
cpu's zijn er na de pentium 3 reeks op berkend dat ze werken met koelpasta (gezien er toen custom koelblokken gemaakt werden). alles na die tijd werkt praktisch neit meer zonder koelpasta, idle krijg je met koelers temperaturen van +60 graden dat al funest is voor de stabiliteit van een AMD.
als je Word op start, crasht je computer :) dus succes.

Pagina: 1