Toon posts:

Waarom zegt iedereen dat AMD zo slecht is?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Als er geen AMD was, waren de prijzen van Intel zijn CPU's niet belachelijk hoog. Ik herinner me nog een tijd dat de Intel CPU's knetterduur waren en die van AMD fatsoenlijke prijzen hadden en vaak kont schopte met gelijkwaardige of zelfs snellere intels. Dit was de tijd van Athlon's en opterons.

AMD heeft met migratie van ATI een enorm goede zet gedaan, want het kan nu de APU's leveren met inhouse techniek wat voorheen van ATI was. Wat intel doet is louter licenties van inmiddels vergeten bedrijven opkopen, en daarop een IGP erin stampen. Zij moesten wel, want de GPU's van AMD's doen het gewoon veel beter.

AMD is naar mijn inzien ook echt veel innoverender, als dat intel is. De Larrabee als "GPU" (Vergelijkbare Pentium Pro techniek maar dan in een nieuw jasje) is dermate geflopt dat het nu als rekeneenheid wordt ingezet. Intel heeft een enorme smak met geld neergelegd om een universiteit op papier een snellere processor te laten bouwen, dit was de Core 2 duo. AMD heeft niet zulks kapitaal om enorme R&D's op te zetten om gelijkwaardige CPU's neer te zetten. Wat je dan krijgt is een CPU met veel hogere kloksnelheden om Intel bij te kunnen benen, met een hogere TDP vandien.

Die hogere TDP maakt in principe niet eens zoveel uit. Als je energierekening toch al laag is, voegt een CPU met hogere TDP daarop weinig toe. Zit je ergens waar je wel scheel betaald de kwh (Datacenter bijv), dan is een groene CPU met zoveel mogelijk rekenkracht wel weer prettig.

Ik heb zelf een X6 CPU met daarop alles wat je wensen kunt. Eerlijk gezegd denk ik dat ik maar 10% van de tijd de brute rekenkracht van deze CPU gebruik. De rest van de tijd eet het uit z'n neus.

Met de komst van zowel Microsoft als Sony als partner die beide een 8 core CPU in de console hebben steken, vermoed ik dat het voor AMD in ieder geval in de toekomst rooskleurig uit gaat zien. Ook op gebied van software en games, die vaker gebruik zullen gaan maken van multicore CPU's zit dat wel snor.

Het zou goed voor ieder consument en bedrijf zijn, als AMD blijft bestaan en gas kan blijven geven tegenover Intel. Want zonder AMD dan zullen hoe dan ook de prijzen van Intel CPU's en chipsets gewoon enorm hoog gaan uitvallen. Dat is in het verleden ook niet anders geweest.

Verwijderd

VasZaitsev

het wordt steeds moeilijk reageren omdat je gewoon veel onzin post. Hier een poging.
Stel, AMD overdrijft niet, en ze geven elke core een 30% performance boost. Dan lijkt het mij logisch dat de hele cpu ook 30% sneller wordt, toch?

http://www.tomshardware.c...e-performance,3427-5.html kijk naar de FX-4300 en doe daar eens 30% bij. Tadaa, i5 scoort minder. Natuurlijk verzint Intel daar wel wat op.
Je laat nu een benchmark zien van een game en dan denk je 30 % snellere gpu = 30 % meer frames ? Als je ook goed kijkt zie je: No MSAA , was dit anders geweest dan had een snellere cpu niks uitgemaakt omdat het spel gpu limmited zou zijn.
Ja, het is behoorlijk optimistisch, maar zelfs een 15% boost moet genoeg zijn om in games beter of hetzelfde als een i5 te zijn. En dat voor een cpu die wss 90 euro kost, 60 euro goedkoper dan een i5. i5 killer dus. Een FX-6400 in een game die 6 cores ondersteunt, rent dan rondjes om een i5, en de FX-8450, well, die kan dan wel eens i7's gaan verslaan.
Een Fx-4 met 15 % erbij is nog steeds veel en veel trager dan een I5 , zoek de benchmarks maar op. En een Fx-6 die rondjes rent om een i5 ?? Benchmarks ? wat je roept maar gewoon weer wat.
Over stroomverbruik is genoeg gesproken, het probleem is vooral: bij reviews gebruiken ze vaak een Crosshair, die bekend staan om hun hoge stroomverbruik. Idle kan dat toch al snel 20w meer kosten vergeleken met een B75 of H77 bordje.

Load, 100% bij een FX-8350 is 8 flinke cores op 100%. Geen enkele game zal dat nu lukken. Sterker nog, alleen zeer zware programma's die schalen op 8 cores kunnen 100% load halen. En dan is een FX-8350 opeens een stuk sneller dan een i5.
Ja alle review sites hebben het weer gedaan. Natuurlijk is het wat tricky moet het moederbord maar er is allang gebleken dat Hasswell in idle een stuk zuiniger is dan de FX.

De Fx verbruikt gewoon altijd meer , ook op 50 % 30 % of wat dan ook voor load.
Waarom men nogsteeds intel kiest:
Ja iedereen is gek behalve jij. Je roept de hele tijd dat de Fx sneller/beter is maar geeft totaal geen bron , review , benchmark of wat dan ook. Alleen maar hele lappen tekst met allerlei aannames onjuistheden en onzin.

Verwijderd

Op linux is AMD gewoon sneller. Niets is beter of slechter het hangt er gewoon vanaf welk OS je gaat draaien en welke applicaties/games vind je belangrijk.

From the initial testing of the brand new AMD FX-8350 "Vishera", the performance was admirable, especially compared to last year's bit of a troubled start with the AMD FX Bulldozer processors.

For many of the Linux computational benchmarks carried out in this article, the AMD FX-8350 proved to be competitive with the Intel Core i7 3770K "Ivy Bridge" processor. Seeing the FX-8350 compete with the i7-3770K at stock speeds in so many benchmarks,

http://www.phoronix.com/s...8350_visherabdver2&num=10

Er zijn ook al reviews over Haswell op Linux maar deze heb ik nog niet bekeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 04:34:

Ja iedereen is gek behalve jij. Je roept de hele tijd dat de Fx sneller/beter is maar geeft totaal geen bron , review , benchmark of wat dan ook. Alleen maar hele lappen tekst met allerlei aannames onjuistheden en onzin.

met fraps schijnt het nog wel goed te zijn :) .
Jimbolino schreef op zondag 23 juni 2013 @ 03:45:
En daarnaast geld ook de regel: grootste marktaandeel, is meeste compatible/geoptimaliseerde software
Als Intel met een nieuwe instructieset komt, zal AMD deze een tijdje later overnemen. (denk bv aan SSE4)
Komt AMD met nieuwe features, kan intel ze links laten liggen. En is de kans klein dat er veel software komt die er gebruik van gaat maken.
Ja alleen gaat dat nu niet meer op, AMD heeft 64 bit en Intel heeft daarvoor bij AMD geld moeten neer leggen.

Het komt hier op neer AMD heeft met Bulldozer een weg ingeslagen die nu nog "verkeerd" lijkt maar in de komende jaren gaat het verschil niet alleen veel minder worden maar ook nog eens de software gaat de zelfde kant op .....

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Compizfox schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 01:19:
[...]

Op H67- (en P67- en Z68-)borden past vaak pas een Ivy Bridge-CPU na een BIOS-update. Hoe dan ook ligt het aan je moederbord, en niet aan Intel.

Op mijn P67-bord (ook Sandy Bridge-generatie, net als jouw H67 dus) kan ik prima een Ivy Bridge prikken.
Dat is dus waarom ik niet BIOS zeg, maar build nummer van het moederbord. Het blijkt dus namelijk dat mijn BIOSversie de Ivy ondersteunt, maar de revisie van mijn moederbord net wat te oud is, dus het kan niet.

Ik geef het als voorbeeld omdat je dit gezeik al jaren hebt met Intel. Ze hebben de beste processoren all-round, zijn dus ook wat duurder, maar als je wilt upgraden moet je in veel gevallen weer een heel nieuw systeem kopen. Dat is al vervelend, maargoed dat weet je. Ik vind het pas echt belachelijk dat ik de Tock niet in een Tick moederbord kan doen, nota bene van dezelfde fabrikant, omdat er blijkbaar weer ergens een transistortje fout zit ofzo.
Ik wilde eigenlijk volledig op Intel overstappen omdat ze voor wat ik met die computer doe gewoon het snelste (en zuinigste) zijn, maar door dit soort fratsen kan ik daar misschien vanaf gaan zien, afhankelijk van wat AMD biedt. For now ga ik mijn mooie Intelsysteempje (die DH67CF dus, een miniITX bordje, met een G620 erop) gewoon aan mijn moeder geven, en neem haar Phenom II X4 B35 op 880G plank als mijn eigen systeem. Dat kan ik op termijn misschien goedkoper en toekomstvaster vervangen door een Steamroller APU (ja, idd een ander socket) of eerst nog even een 1100T ofzo erin steken. De toekomst gaat het laten zien.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Intell kan niet zonder AMD. Wanneer AMD failliet zou gaan krijgt Intell een monopolie.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AMD kan heel goed failliet gaan, maar de kans is wel groot dat het dan onder een andere eigenaar doorstart. Intel zal met hele sterke argumenten moeten komen willen ze dat tegenhouden, want ze hebben inderdaad een dominante positie in een deel van de markt, en de EU/US zullen niet snel accepteren dat een nieuwe eigenaar de x86 licensie niet mag voortzetten (onder redelijke voorwaarden).

Beter gezegd is, dat Intel niet zonder minstens 1 concurrent in de desktop/laptop markt kan, anders worden ze strenger gereguleerd. Dit hoeft niet per se AMD (of zelfs een x86 fabrikant) te zijn. Als Qualcomm over twee jaar een Broadwell-killer maakt en een groot marktaandeel behaalt, zal een competitie waakhond het een stuk minder belangrijk vinden.

[ Voor 92% gewijzigd door Dreamvoid op 23-06-2013 15:29 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Prachtig argument! 8)7
Jimbolino schreef op zondag 23 juni 2013 @ 03:45:
Het is gewoon een feit dat Intel met i5 en i7 een stel verdomd goede cpu's neer heeft gezet:

http://www.cpubenchmark.net/power_performance.html
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

En daarnaast geld ook de regel: grootste marktaandeel, is meeste compatible/geoptimaliseerde software
Als Intel met een nieuwe instructieset komt, zal AMD deze een tijdje later overnemen. (denk bv aan SSE4)
Komt AMD met nieuwe features, kan intel ze links laten liggen. En is de kans klein dat er veel software komt die er gebruik van gaat maken.
Klopt niet helemaal, als AMD iets goeds schrijft, kan intel het ook wel overnemen, denk aan de x64 problemen van Intel.

Wel is het zo dat er over en weer veel optimalisaties door en voor Intel gedaan worden en minder door en voor AMD.

Heeft weinig met marktaandeel te maken, maar meer met geld...

People as things, that’s where it starts.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 14:55
Ik zou echt niet weten wat beter is. Ik doe al jaren met een Amd Athlon 64 x2 van 2.0 ghz. Enige intel die ik ooit gebruikt heb was een pentium 4. En mijn nieuwe pc wordt toch Amd :D.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
Jochemd13 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 19:04:
Enige intel die ik ooit gebruikt heb was een pentium 4. En mijn nieuwe pc wordt toch Amd :D.
Amen!
Alles is/was beter dan een P4....
(Alhoewel de Northwood niet zo heel slecht was)

Verwijderd

Dreamvoid schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:16:
AMD kan heel goed failliet gaan.
Nee, MS Sony en Nintendo zijn afhankelijk van AMD. Je praat over een belachelijk bedrag waar deze bedrijven winst mee maken.

Dus AMD kan niet falliet gaan want dan betekend dat console markt in een keer in elkaar klapt en per bedrijf is dat erg veel geld.

• martijn10010
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:39
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:12:
[...]

Nee, MS Sony en Nintendo zijn afhankelijk van AMD. Je praat over een belachelijk bedrag waar deze bedrijven winst mee maken.

Dus AMD kan niet falliet gaan want dan betekend dat console markt in een keer in elkaar klapt en per bedrijf is dat erg veel geld.
Dat AMD hardware levert voor de consoles betekend niet dat AMD niet failliet kan gaan. Waarschijnlijk heeft AMD helemaal niet zo veel winst gemaakt op de hardware in de consoles aangezien de prijs van de consoles zo laag mogelijk gehouden moet worden.

Sterker nog, de winstmarge van AMD is zo klein dat Nvidia en Intel het niet waard vonden om voor dat geld te gaan produceren.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Omdat die twee toch wel bakken met geld verdienen. Voor AMD is een contract waarmee ze een miljoen per jaar mee verdienen geweldig. En natuurlijk heeft AMD in theorie een lichte voorsprong, omdat ze nu weten dat games voor hun cpu's worden geschreven.

People as things, that’s where it starts.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:04

Onbekend

...

Natuurlijk kan AMD failliet gaan. Maar in dat geval zal er gegarandeerd een doorstart gemaakt worden, aangezien ze kwalitatief goede producten produceren en veel fabrikanten er van afhankelijk zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:12:
[...]

De chipproductie zal waarschijnlijk gewoon door draaien bij een faillissement. Bedrijven als Chrysler, General Motors, United Airlines en Delta Airlines zijn de afgelopen 10 jaar allemaal failliet gegaan, en draaiden gewoon door tijdens de doorstart.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
VasZaitsev schreef op zondag 23 juni 2013 @ 03:14:
[...]
Stel, AMD overdrijft niet, en ze geven elke core een 30% performance boost. Dan lijkt het mij logisch dat de hele cpu ook 30% sneller wordt, toch?
En wat betekent dat voor je overall stroomverbruik per jaar denk je? Doe eens een gooi. ;)
Dan moet Intel zich zorgen gaan maken. Want AMD gaat dan ook over op een kleine procedé, sowieso is een AMD A10 idle al zuiniger dan de nieuwste i5, kijk maar de review van tweakers.
Holy crap: reviews: AMD Richland: A10-6800K getest Nu ga je me toch niet vertellen dat AMD beter is omdat ie maar liefst 0,5W zuiniger is? Wat overigens net zo goed een meetfout kan zijn. OMG dit meen je niet?!?! 7(8)7 :+
En daarbij, de i5 staat er niet eens bij. Die zal nog wel wat zuiniger zijn ivm de iets lagere kloks en afwezigheid van hyperthreading.
Over stroomverbruik is genoeg gesproken, het probleem is vooral: bij reviews gebruiken ze vaak een Crosshair, die bekend staan om hun hoge stroomverbruik. Idle kan dat toch al snel 20w meer kosten vergeleken met een B75 of H77 bordje.
Onzin, kijk voor de grap eens naar de meeste reviews. Bij Intel wordt ook vaak de wat zwaardere varianten van het platform genomen, een luxere Z77 bijvoorbeeld. Kijk bij de Tweakers review (die ik hierboven postte) eens hier. Zeg mij nu eens wat er mis is aan de bord configuratie voor de meting. Geen één bord is low-budget en allemaal de meest luxe chipset.

Daar waar Intel bij LGA1155 nog chipsets gebruikte op 65nm, gebruikt deze bij Haswell (32nm chipset) slechts nog 4,1W. Uiteindelijk zijn de borden uit de doos getest, dus zonder BIOS tweaks. En ik denk dat als ze dat wel zouden hebben gedaan (overbodige chips uitzetten op de luxe borden) dat je grotere verschillen gaat krijgen wat betreft idle verbruik tussen Intel Haswell en AMD Piledriver.
Load, 100% bij een FX-8350 is 8 flinke cores op 100%. Geen enkele game zal dat nu lukken. Sterker nog, alleen zeer zware programma's die schalen op 8 cores kunnen 100% load halen. En dan is een FX-8350 opeens een stuk sneller dan een i5.
*KNIP*
Intel is alleen sneller wanneer je een programma hebt wat niet meer dan 4 cores ondersteunt.
Alweer onzin. Dat ligt aan zoveel dingen meer dan enkel je kunt gaan zeggen "oh meer cores betekent op full load meer prestatie". Dat ligt aan engines, dat ligt aan ondersteunende instructiesets, welk programma en hoe dat programma is geschreven. Je kan wel een engine hebben die multi core ondersteund, maar als de code inefficient is kan een quad nog steeds sneller zijn dan een octo. Zelfde met instructiesets.

-------------------------------------------------------------

Nu nog even een eigen reactie...

Mijn eigen voorkeur ligt ook voornamelijk nog steeds bij Intel, ondanks de iets duurdere prijzen en de magere mogelijkheid tot upgraden.
Waarom? Omdat:
1.) ik sowieso zelf hou van koelte en daarmee stilte en dat is overall bij Intel wat beter geregeld
2.) betere implementatie van USB3/SATA3, zeker nu vanaf Haswell => ik heb al 3 jaar SSD's en vrôgah was de ondersteuning bij AMD daarvoor nog niet heel goed. Mede daarom heb ik toen een Sandy Bridge systeem gekocht.
3.) ik sinds een half jaar bezig ben met folding en daar de quadcore Intel CPU's per klok sneller zijn en overall bijvoorbeeld met gemak 1,5 tot 2,5x sneller dan bijv. een FX-8350. Dat lijkt niet veel, maar aan het eind van de dag betekent dat ik bij Intel 40 taken heb gerenderd, terwijl ik bij AMD blijf steken op 16 tot 26 taken. Aan het eind van de week betekent dat voor Intel 200 taken t.o.v. AMD 80 tot 133!!! Dat is natuurlijk gigantisch en zou betekenen voor de AMD cpu dat ik dat systeem 24/7 full load moet laten lopen incl. overklok om het verschil met de Intel op stock goed te maken. Beetje van de zotte natuurlijk.
100% load voor 120 uur per week betekent ook nog eens meer koelte bij Intel en bovendien een gigantisch verschil in stroomverbruik. Ik heb zo die duurdere Intel CPU met een jaar terugverdient en daarna alleen maar winst van minder stroomkosten bij meer performance.
4.) meer lanes voor multi-gpu setups, al is het dan recent met een PLX chip voor de midstreammarkt en natuurlijk volledig geïntegreerd binnen de highend markt (LGA2011). Oké dit gaat dan een beetje om de cpu's heen, maar de typische systeemkenmerken horen ook bij het platform dat je koopt. Bij een FX CPU kan je niet kiezen voor de voordelen van het Intel platform of andersom.

Wat betreft punt 3 had ik tijdens een folding challenge (distributed computing) een tijdje terug eens een vergelijk gemaakt. Wat ik hierboven zei is slechts een voorbeeld, maar hieronder kan je zien dat het vergelijkbaar schaalt.

CPU vergelijking folding PPS(E) LLR

Je ziet trouwens ook dat hyperthreading soms meer kwaad dan goed kan doen, dat weten veel mensen niet en zal dus een kwestie van uittesten zijn voor jouw programma. De ruwe single core performance van Intel is dan nog belangrijker dan andere geïntegreerde trucs.

Verder is de lage aantal seconden per taak gekoppeld aan instructieset en coresnelheid. Punt blijft wel dat een niet overklokbare i5-3470 2x sneller is dan een FX-8150 voor hetzelfde aantal taken. Waar de i5 800 seconden doet over 8 korte taken (ofwel 400 seconden x 2 voor 8 taken), doet de FX daar al 1600s over. De Intel is op het moment nog een tientje duurder, maar het geld dus zeker waard. En dan heb ik nog niet gehad over het verschil in wat ie uit de muur trekt en je kosten daarvoor.

Wegens de kosten en gezien het verschil in efficiëntie (dus veel performance over gelijke tijd) heb ik voor mezelf 1,5 jaar geleden tweedehands een goedkope Q6600 gekocht, al heb ik toen ook een PIIX6 uit de V&A overwogen. De overklokte Q6600 op 3,2GHz geeft per taak slechts iets mindere performance dan een X6 1090T op zijn stock van 3,2GHz, dat was immers te zien op het plaatje hierboven. In dit geval voordeel voor de AMD sixcore. Maar voor 115 euro was ik klaar (mobo/cpu/ram), waar je X6 nog niet eens voor die prijs kocht. Het stroomverbruik is zelfs bijna gelijk aan elkaar (de Intel met OC, de AMD op stock, beide 3,2GHz), dus daarvoor hoefde ik het ook niet te laten.

.
Natuurlijk vind ik het van Intel af en toe ook naaistreken wat betreft de socketverandering. Wel betekent dit absoluut verbetering en dat het ook niet anders kan. Dat zag je bij LGA1155 waar de northbridge van het moederbord in de CPU werd geplaatst en zoals nu zie je dat weer bij LGA1150 waar de VRM's van het moederbord m.b.t. de CPU stroomvoorziening in de CPU zijn geplaatst. Je kan natuurlijk niet innoveren als je zowel VRM's op het mobo hebt zitten als dezelfde functie in de CPU, dat betekent dat logischerwijs een nieuw socket.
Ook jammer dat Intel niet wat zwaardere CPU's (meer dan 4 cores voor mainstream/hogere kloks) of beter betaalbare processors op de markt brengt. Anderzijds geeft dit AMD natuurlijk kansen en voor de innovatie/concurrentie denk ik dat het ook gewoon goed is.

Wellicht dat ik ooit nog eens voor een HTPCtje wel naar AMD ga kijken, vanwege hun mooie grafische unit. Meer dan zat voor dit doeleind.
Ik heb overigens ook 7 jaar een AMD Athlon 64 pc gehad, dus het is niet dat ik altijd maar Intel had en blijf houden omdat ik niet anders weet. Eigenlijk kijk ik gewoon puur naar wat ik nodig heb en wat ik daar bij vind passen.

AMD is dus niet slecht, enkel een slechte koop als je niet uit je doppen kijkt voor welke applicatie je het hoofdzakelijk wilt gebruiken. Vaak zijn mensen die je wilt adviseren nogal vaag in wat ze ermee willen doen. Soms roepen ze "ja ik wil gamen", maar bij doorvragen blijkt het of om magere/oudere spellen te gaan of dat ze het maar heel af en toe willen doen. Of "ik wil photoshoppen", waarbij blijkt dat dit ook maar 1x in de maand even gebeurt, in die gevallen hoef je de dikste hardware natuurlijk niet te adviseren.
Zelf neig ik dan toch naar Intel wegens mijn eigen ervaringen, maar met de komst van de Richland CPU's zal dit ook al voor veel mensen ruimschoots voldoen. Interessant topic dit... kan iedereen weer wat van leren.

[ Voor 53% gewijzigd door Aardwolf op 24-06-2013 03:05 . Reden: editmaster moet in stand blijven >:) ]

• Dreamvoid
  • Niet online
marcel87 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 01:02:
Ook jammer dat Intel niet wat zwaardere CPU's (meer dan 4 cores voor mainstream/hogere kloks) of beter betaalbare processors op de markt brengt.
De Celerons zijn op zich prima betaalbaar? Dertig euro voor een Ivy Bridge chip is geen diefstal. Voor AMD zou het juist een stuk gunstiger zijn als Intel dit soort goedkope modellen niet meer voerde.

Voor nog zwaardere cpu's is denk ik de consumenten markt te klein, er zijn weinig toepassingen waar een 8 core/16 thread cpu echt zinnig is. In een HPC, database of webserver systeem wel, maar dan zit je in Xeon terrein. Je kan je ook aan een SPARC T4 gaan denken (8 core/64 thread), die worden door Oracle nu in de uitverkoop gedaan.

• Aardwolf
Ik bedoelde uiteraard de huidige mainstream quadcores zoals de i5 lijn die we nu kennen, dat die wat goedkoper zou kunnen worden. Maar inderdaad, zoals jij ook zegt (en dat ik hierboven al zei) dit is dan ongunstig voor AMD.

Als je niet wilt overklokken is de huidige Xeon met of zonder HT/IGP vaak prijstechnisch al een betere keus, gerekend vanaf de hogere modellen i5 of i7. Voor een 200 euro haal je namelijk al een E3-1230V2 welke volledig hyperthreaded (4c/8t) is op de stock snelheid van een i5 3570K (4c/4t) welke dan alweer 230 kost en geen HT heeft. Maar jij weet dat wel Dreamvoid ;), mogelijk enkel een waardevolle toevoeging aan dit topic dat ik het ff noem.

Beetje offtopic:
Die SPARC's draaien zeker alleen Linux? En de meeste progs/games draaien niet daarop?

Verwijderd

martijn10010 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 22:52:
[...]

Dat AMD hardware levert voor de consoles betekend niet dat AMD niet failliet kan gaan. Waarschijnlijk heeft AMD helemaal niet zo veel winst gemaakt op de hardware in de consoles aangezien de prijs van de consoles zo laag mogelijk gehouden moet worden.

Sterker nog, de winstmarge van AMD is zo klein dat Nvidia en Intel het niet waard vonden om voor dat geld te gaan produceren.
Behalve als je aan een bedrag van de 15 tot 20 miljard (over 5+ jaar) praat. Dus dat gaat gewoon weg niet gebeuren.

En nog sterker dat hele verhaal van Nvida en Intel kan je lekker op je buik schrijven want beide komen geen lichtjaar in de buurt van AMD kwa prestaties op APU niveau. Je zou het van Intel wel misschien kunnen verwachten maar tegen een prijs waar je meteen een nieuwe hypotheek kan nemen op je huis als je een console wil kopen.

• Dreamvoid
  • Niet online
Nou ja in geen lichtjaar - ik ben erg benieuwd naar hoe Tegra 4 zich verhoudt tegenover de 5.9W versie van de Temash APU.
Beetje offtopic:
Die SPARC's draaien zeker alleen Linux? En de meeste progs/games draaien niet daarop?
In principe is er alleen 'officiele' support voor Solaris, een commerciele UNIX van Oracle. Redelijk hardcore, en peperduur. Er zijn wel wat SPARC versies van Linux maar dat is hobbywerk. Games kan je wel vergeten :)

Was meer om te zeggen dat er wel degelijk concurrentie voor Intel is in de 'echte' high-end, maar dan non-x86 en tegen prijzen die de Intel prijslijst laten lijken op een Aldi folder.

[ Voor 73% gewijzigd door Dreamvoid op 24-06-2013 18:52 ]

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties ik ben blij dat ik voor AMD heb gekozen. Want Intel als bedrijf, hekel ik zwaar blijkt nu.

Het is alsof je twee dealers hebt eentje met heel goed spul die super duur is en een klootzak van een vent.

Of een dealer die goedkoper spul heeft dat iets slechter is, maar wel een vriendelijke kerel is.

Intel het beste? Wat is het beste in performance misschien ja?

Ik weet ook niet wie beter is qua garantie etc? Is de AMD customer service beter dan die van intel etc dat zijn ook dingen die meespelen. Maar intel veranderd me te vaak van socket en ik weet niet of dat nodig is of om tactische reden is. Benchmarks mogen dan wel zeggen dat intel het beste is, als ik zit te gamen. Merk ik niet veel van die benchmarks het gaat hier om verschillen die ik misschien nauwelijks merk.

• Aardwolf
Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:42:
[...]
In principe is er alleen 'officiele' support voor Solaris, een commerciele UNIX van Oracle. Redelijk hardcore, en peperduur. Er zijn wel wat SPARC versies van Linux maar dat is hobbywerk. Games kan je wel vergeten :)
Oké, leek me ook al sterk dat het kon.
Was meer om te zeggen dat er wel degelijk concurrentie voor Intel is in de 'echte' high-end, maar dan non-x86 en tegen prijzen die de Intel prijslijst laten lijken op een Aldi folder.
Maar is dit een beetje vergelijkbaar met Intels Itanium cpu's, een beetje op dat niveau? Zullen ook wel dure beestjes zijn. Daar zijn waarschijnlijk de i7's en Xeons inderdaad geschikt voor de Aldi folder. ;)
LootBoxSurvivor schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:57:
Het is alsof je twee dealers hebt eentje met heel goed spul die super duur is en een klootzak van een vent.
Of een dealer die goedkoper spul heeft dat iets slechter is, maar wel een vriendelijke kerel is.
lol >:)
Intel het beste? Wat is het beste in performance misschien ja?
Ik weet ook niet wie beter is qua garantie etc? Is de AMD customer service beter dan die van intel etc dat zijn ook dingen die meespelen.
Garantie boeit geen reet, dat krijg je gewoon via je shop. Denk dat er vrij weinig mensen zijn die direct contact leggen met één van de fabrikanten als er iets mis is.

Intel is niet het beste, AMD ook niet. Soms is Intel een betere keus, soms AMD, ligt er gewoon aan wat je wilt, zoals met alles. Of je neemt bonen koffie, of voorgemalen zooi. Of je neemt een Ferrari of een Suzuki Alto. Of je haalt friet bij de frietboer om te hoek of je frituurt zelf. Of je haalt je dikke hardware veel te duur bij de lokale shop of je besteld het bij een shop aan de andere kant van Nederland waar ze zo zwaar dialect praten dat je een tolk er bij nodig hebt. Hm ok ok, nu wel weer genoeg onzin, maar het ligt er gewoon aan wat je denkt nodig te hebben, daar komt het op neer... ;)

Daarnaast heb je nog budgetten over korte termijn (aanschafbudget) of langere termijn ("stroomverbruikbudget") en wat je voorkeuren zijn. Sommige mensen denken dat een dure aanschaf altijd te duur is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Voorbeeld daarvan heb ik in mn vorige reactie aangehaald.

Sommige mensen hebben last van grootheidswaanzin. Het kan maar niet op, het moet sowieso duur zijn, want duur is natuurlijk beter (Intel natuurlijk). Of meer cores is altijd beter (AMD?). Terwijl ze gewoon blind zijn of ze het daadwerkelijk gaan gebruiken. Nee het mag absoluut geen Pentium van 60 euro zijn, het moet minimaal een i5 zijn of een A10-6800K, want Pentium klinkt zo slecht. Like W-T-F? In plaats dat ze eens hun verstand gebruiken ipv maar wat met hun e-peen rondzwaaien. Alsof je het verschil ooit gaat merken met een beetje kaartspelletjes spelen op je octocore vs een Pentium dual core. :F

En sommige mensen willen gewoon AMD, niet omdat Intel slecht is of AMD, maar gewoon omdat hun gevoel dat zegt. Ja prima toch, ik kan er niet mee zitten, net als dat die mensen niet zitten dat ik wel de iets duurdere Intel koop.
Maar intel veranderd me te vaak van socket en ik weet niet of dat nodig is of om tactische reden is.
Lees ff terug dan.

Overigens valt me vaak op dat gamers veelal AMD-branded zijn en de wat serieuzere types meer Intel. Dit zeg ik niet om mensen in een hok te drukken, maar dat valt me gewoon op.
Ik denk dat het een groot deel ligt dat games tegenwoordig weinig echt nog zoveel op de CPU leunen dat het prijsverschil met Intel voor die mensen vaak niet te rechtvaardigen is en ze het overige budget liever aan een GPU besteden. Dat is hun goed recht overigens, alleen voor wat games zou ik wellicht ook niet de duurste hardware halen. Mn hobby is dan immers gamen, niet patsen met mn i7 waar ik niet direct verschil van merk. Natuurlijk is een goede cpu wel belangrijk, maar het soepel lopen van een game hangt niet alleen daarvan af.

De wat serieuzere mensen, mensen die renderen of specifieke toepassingen gebruiken en slechts af en toe of juist helemaal niet gamen (jaa, dat bestaat ook nog! :+ ) lijken voornamelijk naar Intel te stappen. Ik denk dat het komt door meer aanwezige cache, hogere (single core) snelheden, mogelijkheid tot hyperthreading (naar wens aan of uit te zetten), voor sommigen simpel te overklokken, koeler en onder load zuiniger. Ook Xeon's, welke de voordelen van een i7 aan boord hebben en de prijs van een AMD octocore, kunnen dan nog prima passen. Allemaal zaken die zich kunnen terugverdienen in tijd en/of geld.
AMD kan soms bij bepaalde programma's die vooral multithreaded zijn beter uitpakken, maar dat zie ik niet heel vaak in die adviestopics.

Uiteindelijk zullen fanboys van beide partijen met elkaar in discussie blijven door het aanvoeren van af en toe vage tegenargumenten, maar als je gewoon rustig kijkt naar voor wat past, in iemands situatie, budget, programma/game en voorkeur... je overall gewoon een prima keuze kunt maken.
Enkel advies geven standaard uit fanboïsme (bestaat dat woord al?) of uit grootheidswaanzin vind ik no-go, maar als je de rest gewoon goed afweegt haal je in principe niet direct iets slechts in huis. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Aardwolf op 25-06-2013 01:21 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
marcel87 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:42:
Maar is dit een beetje vergelijkbaar met Intels Itanium cpu's, een beetje op dat niveau? Zullen ook wel dure beestjes zijn. Daar zijn waarschijnlijk de i7's en Xeons inderdaad geschikt voor de Aldi folder. ;)
Ja, de high-end Xeons, de 6-15 core Ivy Bridge-E(P/N/X) spelen min of meer op hetzelfde veldje als Itanium (feitelijk een HP chip made by Intel), IBM's POWER7+ en de SPARC chips van Oracle en Fujitsu. Allemaal heel indrukwekkende grote plakken silicon tegen nog indrukwekkender prijzen.

• Aardwolf
Haha ja inderdaad, neem je pallet met goudstaven maar mee... >:)

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

LootBoxSurvivor schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:34:
En de geïntegreerde video kaart van amd is beter. '
Dat klopt inderdaad, al heeft Intel hier al veel vooruitgang geboekt bij Ivy Bridge en nog meer bij Haswell. De beste apu's van AMD zijn nog maar een beetje beter dan een HD4600. Daar staat tegenover dat de cpu veel slechter is. Ik weet niet hoe dicht een even goede cpu met even goede aparte videokaart is qua prijs, maar ik betwijfel of het veel zal schelen. Als je niet teveel grafische pracht hoeft en ook geen sterke cpu nodig hebt is een apu van AMD inderdaad een goede optie.

Langs de andere kant ontbreekt een videokaart volledig bij AMD's gewone processors, dus dan is een aparte videokaart bijna verplicht.
Maar dat ik voor een 4 core amd veel minder betaal dan een 4 core intel, want dan moet je al een i5 kopen. En een i5 is prijzig.
AMD gebruikt modules. Die modules bestaan telkens uit 2 minder volwaardige cores. In die zin kan je een i3 ook zien als een quadcore. Die heeft 2 cores, maar wel hyperthreading. Die cores zijn vooral nuttig bij applicaties die goed gebruik kunnen maken van zoveel cores/modules. In singlethreaded prestaties is Intel nog steeds ongeëvenaard.
De vraag is echter, is AMD zo slecht? Als men beweerd? Overal lees ik AMD faalt Intel wint.
AMD is niet per se slecht, wel slechter. Ze lopen gewoon jaren achter op Intel. Daardoor zijn de prestaties per watt veel lager, en moeten ze het tdp veel verhogen om tot dezelfde prestaties te komen. Dus meekomen in prestaties is wel deels mogelijk, maar dat gaat ten koste van het verbruik.
Zoals ik het begrijp heb je Intels met astronomische prijzen van 300 euro die misschien beter zijn dan een AMD maar voor de beste AMD betaal je nog onder de 200 euro geloof ik.
Intel heeft inderdaad cpu's van 300 euro, en zelfs van 1.000 euro. Maar dat doet er toch niet toe? Dat AMD's beste cpu maar 200 euro kost, komt omdat het tdp al zo hoog is bij die cpu, en ze dus niets beters kunnen aanbieden tegen nog een redelijk verbruik, en ze de high-endmarkt dus maar laten voor wat het is. AMD's nieuwste cpu met een boost clock van 5.0GHz zou een tdp van meer dan 200W hebben, waar Intels Ivy Bridge i7 E-serie cpu's maar 130W verbruiken.
Intel heeft ook processors van 150-200 euro, en die kunnen zich goed meter met AMD's producten. Dat is wat je moet vergelijken.

Daarnaast zeg je ook dat Intel de prijzen kunstmatig hoog houdt. Hier wil ik ook wel iets over zeggen. Het is inderdaad zo dat Intels cpu's niet altijd de goedkoopste zijn. Dit zou je misschien 'kunstmatig hooghouden' kunnen noemen, maar bijvoorbeeld Apple doet net hetzelfde. Echter vind ik dat Intel meer recht heeft op hogere marges dan Apple. Het is namelijk erg duur om zoveel te innoveren als Intel doet.

Ten eerste heb je R&D. Intel heeft in 2012 maar liefst 10 miljard dollar aan R&D uitgeven, op een omzet van 53 miljard dollar, wat één van de grootste uitgaven aan R&D in de technologiesector is.
En ten tweede moet je nieuwe fabs bouwen, zodat je elke 2 jaar een die shrink kunt uitvoeren op massaproductieniveau. Een fab bouwen kost zo'n 3 miljard dollar. En Intel gebruikt een viertal fabs per node. Ik weet niet of fabs ook omgebouwd worden en hoeveel dat kost, maar dit zijn alleszins enorme uitgaven. Intel is niet voor niets de enige halfgeleiderfabrikant die nog z'n eigen fabs bouwt.

Vergelijk dat met Apple, die met hoge prijzen enkel maar haar eigen klanten oplicht.
En die zal veel beter zijn dan een intel van rond diezelfde prijs. Ik snap het niet, en ik twijfel nu zwaar tussen een AMD en Intel systeem.
Veel beter is overdreven. Hoogstens evenwaardig, of misschien een tikkeltje beter in zwaar multithreaded applicaties, en daarnaast ook nog een hoger verbruik. Je zegt dat je nu een amd-processor hebt. Als je hetzelfde moederbord kunt en wilt houden neem je waarschijnlijk best een AMD-processor, aangezien een nieuwe moederbord zo'n 60 euro kost. Anders zou ik Intel aanraden :).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

bwerg schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:15:
(er zijn ook veel te weinig prijsdalingen voor i5's en i7's de laatste tijd).
Intels processors dalen voor zover ik weet nooit (hoogstens een beetje) in prijs. Als je meer wilt voor hetzelfde geld zal je tot de opvolger moeten wachten.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01-2025

• witeken

witeken

nieuwsgierig

VasZaitsev schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:40:
Maar, AMD doet het prima. op APU niveau liggen ze nogsteeds voor op Intel, al denk ik ook dat Intel weinig zin heeft om te verbeteren. Als ze willen hadden ze daar ook AMD uit het water kunnen blazen, kwestie van wat meer R&D doen.
Intel verbetert haar igp's al jaren, dus nee, Intel had niet zomaar AMD uit het water kunnen blazen. AMD heeft hier ook het voordeel dat ze dedicated gpu's maken. Waar de igp bij Intel eerst nog een restje op de die was, heeft Intel met Haswell een volwaardige reeks igp's. Zoals je op deze afbeelding kunt zien heeft de igp (HD4600) een bijna even grote die size als de 4 cores samen:
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/05/Intel-Haswell-Core.jpg

Zoals ik 2 reacties hierboven zei geeft Intel ontzettend veel geld uit aan R&D ;).

De HD5xxx-serie van Intel kan zich trouwens goed meten met de beste igp's van AMD. Het is enkel spijtig dat Intel (vooralsnog) geen processor heeft uitgebracht met een HD5xxx-igp.
De strijd is echt david tegen goliath. Wat AMD per jaar te besteden heeft, kan Intel per maand uitgeven zo'n beetje. Maar, AMD heeft vaker verbaast. Ik ben heel benieuwd naar wat Steamroller gaat doen.
Je zit een beetje achter, want Steamroller is al sinds december te koop.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Mosin schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:54:
Crysis 3 maakt volledig gebruik van die cpu en als ik me het goed kan herinneren, maakt hij korte metten met een i7 3770k.
Beetje raar om vanuit een spel te gaan, maar dan weet je wel de ware kracht van die AMD FX processor.
Dat klopt niet. Een fx-8350 kan zich met i5's meten als alle cores goed gebruikt worden, maar als je daar hyperthreading aan toevoegt, is een i7 beter. Zover ik weet is geen enkele game zo zwaar dat je bij cpu's van 200 euro nog een substantiële winst kunt behalen in fps.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 01:17:
Ook zit er AMD in elke Xbox EN Playstation dus dat liegt er ook niet om.
Dat AMD voor de hardware in de nieuwe consoles zorgt zegt eerder iets over de marges die ze bereidt zijn te nemen op die hardware. Nvidia heeft al aangegeven dat het maken van de hardware te weinig zou opleveren.
Wel is Intel een stuk duurder en iets sneller en loopt daardoor soms bijna een paar jaar voor op Intel al is dat verschil nu haast niet meer meetbaar.
Intel loopt jaren voor op AMD. Prestaties zijn relatief makkelijk op te krikken door transistors toe te voegen en/of de kloksnelheid te verhogen. Het is dus naar de prestaties/watt dat je moet kijken. Daarin scoort AMD gewoon ontzettend veel slechter.

Tweakblog van de maand

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 15:34
Laatste post om 03:36, nice. Keep it coming.

AMD moet nu juist meer klanten binden, producten verkopen, waardoor ze features in goedkopere producten hebt die je bij Intel apparatuur pas bij de Z-moederborden en K-processoren vind (al kun je nu ook tegenwoordig op een H87 en B85 kan overklokken icm een K-processor). Ze zijn inventief en innovatief en overvinden nu de wet van de stimulerende achterstand.
Tl;dr: AMD heeft veel features op goedkopere prijsklasses, bij Intel moet je daarvoor betalen.

Bij Intel is de wet van de remmende voorsprong heel erg van toepassing: ze doen het werk goed, maar staan bovenaan, waardoor je nu ziet dat Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell niet de gehoopte snelheidswinst brachten.Wel hebben ze nu tijd en geld vanwege deze voorsprong om minder belangrijke (lees: marketingtechnisch minder "coole") zaken op orde te stellen: stroomverbruik in idle, optimalisatie e.d.
Tl;dr: Intel kán minder belangrijke zaken prioriteit geven, meer efficiëntie, maar CPU's worden niet héél veel sneller

AMD heeft in de huidige 8-core FX processoren een troef in handen, in hun prijsklasse zijn ze, met uitzondering van single core performance, onverslaanbaar. Als de opvolger van de 8350 mee kan komen met single threaded performance en stroomverbruik van de I5 die op dat moment, dan kunnen de zaken er in één keer wel heel anders voor staan. Laten we het in ieder geval hopen, want dan verlaagt Intel de prijzen ;-)
Tl;dr: AMD moet nu wel eens gaan toeslaan, omwille van de marktwerking, goed voor ons Tweakers

AMD/Intel, klassiek voorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong

Speelt graag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

witeken schreef op zondag 21 juli 2013 @ 03:36:
[...]

Dat AMD voor de hardware in de nieuwe consoles zorgt zegt eerder iets over de marges die ze bereidt zijn te nemen op die hardware. Nvidia heeft al aangegeven dat het maken van de hardware te weinig zou opleveren.
Kan, maar heeft vooral te maken met iets wat AMD kan leveren wat noch Intel noch nVidia op dit moment kan, namelijk een APU (CPU+GPU) die zowel qua computatie als graphics goed mee kan komen op enkele chip. Intel heeft snellere/efficientere CPU's, maar de GPUs zijn nog niet geschikt voor gaming op HD-resoluties, nVidia heeft krachtige GPU's, maar hun ARM CPUs zijn nog niet het tablet-speelveld ontgroeid.
[...]

Intel loopt jaren voor op AMD. Prestaties zijn relatief makkelijk op te krikken door transistors toe te voegen en/of de kloksnelheid te verhogen. Het is dus naar de prestaties/watt dat je moet kijken. Daarin scoort AMD gewoon ontzettend veel slechter.
Waar je naar moet kijken is het totaalplaatje.

Als je CPU prestaties per Watt bekijkt, bekijk je inderdaad het achilleshiel van de AMD CPUs. Dat is voor mij persoonlijk reden geweest om de laatste jaren vooral Intel CPUs te kopen. Maar ik ben dan ook een 'enthousiast' die een losse CPU koopt en losse GPU. Jij waarschijnlijk ook. Maar in het totaalplaatje zijn wij een minderheid. De meeste mensen hebben geen EUR 200 over voor een CPU en nog eens EUR 200 over voor een GPU, zij hebben EUR 150 over voor CPU+GPU, en dan wordt het opeens een ander verhaal, dan is een AMD APU een geschikte keuze die zowel qua CPU als GPU als totaal thermal plaatje prima mee kan komen.

AMD en Intel volgen dan ook erg verschillende strategieen. Intel mikt op hoogste CPU performance, zowel absoluut als per Watt, en hoopt vervolgens volumes te verkopen vanuit trickle down effect, dus hopen dat mensen op basis van topscores kopen maar uiteindelijk een gemiddeld CPUtje nemen (zelfde als hoe Audi de meest flamboyante sportwagens neerzet maar bovenal A3's en A4's verkoopt die muv hun naam en Audi logotje geen meerwaarde beiden tov goedkopere componenten). AMD laat dat topsegment gewoon links liggen (mogelijk noodgedwongen, maar dat doet er niet eens zoveel toe), maar zet in op een one-chip allround oplossing voor de volume-markt. Hun APU's zijn de Renault Meganes van de PC-markt. Niemand wordt er echt warm van, maar als je rationeel en prijsbewust gaat kijken zijn het voor veel mensen zinnige keuzes.

En wat de beste keuze is? Tja, dat hangt dus totaal af van je eisen. Als het maximale snelheid is, danwel zo laag mogelijke CPU-stroomverbruik bij bepaalde prestaties, dan ben je bij Intel het beste uit, maar zodra prijs om de hoek komt kijken en zodra je GPU meerekent is het al lang niet meer zo zwart-wit.

Trouwens de lezer met een beetje historisch besef zou herinnereren dat 7-10 jaar geleden de rollen exact omgedraaid waren. Toen had Intel slecht presterende heethoofden met de Netburst (P4) architectuur en AMD de zuinige, beter presterende Hammers (Athlon 64-familie). Die wisseling van rollen is al meermaals gebeurd, begin jaren '90 was je met AMD ook zuiniger uit met een beter prestrerende Am386DX-40 dan met de heethoofd dure i486DX-33 :z

Wees dus aub geen fanboy en kijk gewoon per moment wat je eisen exact zijn en welke CPU daar het beste bij past. De grote vraag voor de komende 5 jaar is wmb niet Intel vs AMD, maar x86(-64) vs ARM(64). Welke fabrikant binnen die architecturen de chips maakt is nagenoeg bijzaak.

Oslik blyat! Oslik!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:24
Ik heb zelf zo goed als altijd AMD systemen gehad.
Ik werk op mijn sterke desktop en doe die om de zoveel tijd upgraden als de tijd rijp is. Als ik dit met intel spul zou doen zou ik geregeld een nieuw moederbord moeten kopen, puur omdat de socket veranderd is!

Verder is het ook heel fijn dat ik niet hoef te letten op hardwarematige virtualisatie. Elke desktop CPU van AMD ondersteund het, in tegenstelling tot de CPU' s van Intel.

Ik werk zelf met software die zich heel goed laat multithreaden en maak daarbij goed gebruik van de meerdere cores en het vele ram in mijn machine. OS : Linux

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:36
dat is raar dat een winkel een vooroordeel geeft dat iets beter is dan de ander. Ja intel is goed, maar dat is AMD ook.

Er word gezegd dat hij op benchmark websites kijkt en ziet dat intel beter is? Beter of niet beter hoor je te zeggen uit ervaring, niet omdat benchmark beter of slechter is. Ja intel hebben meer CPU's en ja intel hebben over 9000 score maar die kosten allemaal boven de 300 euro of zelfs meer. Terwijl een AMD een score had van ~ 9000 voor rond de 180 euro.

En AMD is unlocked terwijl intel locked is tenzij je er meer voor betaald. Dus je kan het altijd nog sneller maken.

Ik zelf gebruik nu intel maar ik heb ook amd's gehad, zijn best goed.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

NOTE: Ik weet dat dit een grote text wall is. Ik ben er echter van overtuigd dat, als je geïnteresseerd bent in Intel, x86, ARM, Qualcomm en de mobiele markt, en wat zij zullen doen, denk ik dat het de moeite is deze reactie te lezen, en ook de bronartikels zijn érg interessant om te lezen. (deze reactie begint trouwens met een gewone reactie op dion_b, waarna ik uitweid op de alleslaatste zin die dio_b zegt; namelijk hoe het gevecht arm vs. x86 zal aflopen)
Note2: Reactie volledig afgewerkt om 3:37.
dion_b schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:09:
Kan, maar heeft vooral te maken met iets wat AMD kan leveren wat noch Intel noch nVidia op dit moment kan, namelijk een APU (CPU+GPU) die zowel qua computatie als graphics goed mee kan komen op enkele chip. Intel heeft snellere/efficientere CPU's, maar de GPUs zijn nog niet geschikt voor gaming op HD-resoluties, nVidia heeft krachtige GPU's, maar hun ARM CPUs zijn nog niet het tablet-speelveld ontgroeid.
Hier geef je inderdaad nog een voordeel aan: zowel de gpu als de cpu kunnen bij hetzelfde bedrijf gekocht worden, wat de kosten waarschijnlijk nog wat verder drukt. En als AMD haar achterstand niet teveel oploopt, zal AMD in de toekomst waarschijnlijk nog meer consoles aandrijven. Ook voor het implementeren van technologieën zoals unified memory en het afstemmen op elkaar zal AMD het makkelijker gehad hebben. Maar verder denk ik dat het toch hoofdzakelijk de kosten waren die de doorslag hebben gegeven. Mark Cerny heeft zelf uitdrukkelijk gezegd dat ze de prijs zo laag mogelijk wouden houden, dus niet opnieuw 600 euro.

Tenzij het verschil met Intel gewoon te groot wordt. Intel zal over enkele jaren overstappen van silicium, met enorme prestatiewinsten en een gigantisch lager verbruik tot gevolg, en afhankelijk van de kosten, massaproductiemogelijkheden,... zou de volgende generatie wel eens door processors van Intel aangedreven kunnen worden, als AMD tegen die tijd nog niet over diezelfde technologie beschikt (=mogelijk zijn op massaproductieniveau).
Waar je naar moet kijken is het totaalplaatje.

Als je CPU prestaties per Watt bekijkt, bekijk je inderdaad het achilleshiel van de AMD CPUs. Dat is voor mij persoonlijk reden geweest om de laatste jaren vooral Intel CPUs te kopen. Maar ik ben dan ook een 'enthousiast' die een losse CPU koopt en losse GPU. Jij waarschijnlijk ook. Maar in het totaalplaatje zijn wij een minderheid. De meeste mensen hebben geen EUR 200 over voor een CPU en nog eens EUR 200 over voor een GPU, zij hebben EUR 150 over voor CPU+GPU, en dan wordt het opeens een ander verhaal, dan is een AMD APU een geschikte keuze die zowel qua CPU als GPU als totaal thermal plaatje prima mee kan komen.
Een apu van AMD is inderdaad geen verkeerde keuze, maar toch denk ik dat de doelgroep, de groep waarvoor zo'n apu zowel de beste prijs/kwaliteit geeft als de beste keuze is, steeds kleiner wordt. Straks krijg je al een HD4600, die zich met de meeste igp's van AMD kan meten, met een dualcore i3 met hyperthreading voor minder dan 130 euro. Als Intel een processor met Iris graphics zou uitbrengen voor een prijs lager dan 130/140 euro, dan heeft Intel AMD zo goed als bijgebeend (en theoretisch zelfs al aangezien Intel de technologie in huis heeft met Iris Pro).

Hier zie je dat een i7 4770K (HD4600) niet veel achter de A10-5800K zit (highest-end apu van de 5xxx-serie), al is het verschil met de nieuwe, maar met 130 euro ook duurdere, A10-6800K al wat groter: reviews: AMD Richland: A10-6800K getest.
Hier kan je zien dat Iris Pro (HD5200) beter is dan een A10-5800K, met nog ruimte genoeg zodat waarschijnlijk ook de A10-6800K inferieur is: AnandTech - Intel Iris Pro 5200 Graphics Review: Core i7-4950HQ Tested.

Het is dus wachten op een i3 (of eventueel i5) met Iris graphics. Ik weet echter niet of Intel Iris zal uitbrengen met lga-socket; de huidige i7 is bga, wat betekent dat je die enkel in pc's van OEM's kunt vinden, dus niet in je eigen kunt inbouwen. Dat zou natuurlijk spijtig zijn.
AMD en Intel volgen dan ook erg verschillende strategieen. Intel mikt op hoogste CPU performance, zowel absoluut als per Watt, en hoopt vervolgens volumes te verkopen vanuit trickle down effect, dus hopen dat mensen op basis van topscores kopen maar uiteindelijk een gemiddeld CPUtje nemen (zelfde als hoe Audi de meest flamboyante sportwagens neerzet maar bovenal A3's en A4's verkoopt die muv hun naam en Audi logotje geen meerwaarde beiden tov goedkopere componenten). AMD laat dat topsegment gewoon links liggen (mogelijk noodgedwongen, maar dat doet er niet eens zoveel toe), maar zet in op een one-chip allround oplossing voor de volume-markt. Hun APU's zijn de Renault Meganes van de PC-markt. Niemand wordt er echt warm van, maar als je rationeel en prijsbewust gaat kijken zijn het voor veel mensen zinnige keuzes.
Mede waarom ik denk dat een apu van AMD toch niet altijd de beste keuze is, is omdat de apu qua cpu-kracht niet echt uitblinkt. Daarnaast weet ik ook niet goed of je niet beter een Pentium van 50 euro neemt met een aparte videokaart. Met de introductie van de HD 7790 en Gtx 650 Ti Boost naast de al bestaande HD 7750 en 7770, en Gtx 550 en 550 Ti, heb je tegenwoordig erg veel keuze rond dat prijspunt.

Veel reviews van zulke goedkope kaarten verschijnen er niet, en een uitgebreide vergelijking apu vs. processor en aparte videokaart ben ik ook nog niet tegengekomen, dus dat is toch wel lastig vergelijken.
En wat de beste keuze is? Tja, dat hangt dus totaal af van je eisen. Als het maximale snelheid is, danwel zo laag mogelijke CPU-stroomverbruik bij bepaalde prestaties, dan ben je bij Intel het beste uit, maar zodra prijs om de hoek komt kijken en zodra je GPU meerekent is het al lang niet meer zo zwart-wit.
Dat hangt inderdaad altijd van je eisen af. Een BBG is leuk, maar vaak eenzijdig (bv. als je niet gaat overklokken en je weet niet dat je kan besparen met een goedkopere i5 en B85-moederbord, betaal je waarschijnlijk teveel) en geeft ook geen antwoord op (specifieke) vragen.
Trouwens de lezer met een beetje historisch besef zou herinnereren dat 7-10 jaar geleden de rollen exact omgedraaid waren. Toen had Intel slecht presterende heethoofden met de Netburst (P4) architectuur en AMD de zuinige, beter presterende Hammers (Athlon 64-familie). Die wisseling van rollen is al meermaals gebeurd, begin jaren '90 was je met AMD ook zuiniger uit met een beter prestrerende Am386DX-40 dan met de heethoofd dure i486DX-33 :z
Ik denk niet dat AMD ooit nog zal terugkeren.
Wees dus aub geen fanboy en kijk gewoon per moment wat je eisen exact zijn en welke CPU daar het beste bij past. De grote vraag voor de komende 5 jaar is wmb niet Intel vs AMD, maar x86(-64) vs ARM(64). Welke fabrikant binnen die architecturen de chips maakt is nagenoeg bijzaak.
Ik heb ontzettend veel respect voor Intel, maar toch blijft ik kritisch. Maar ik denk dat die opmerking over fanboy niet op mij bedoeld was?

Mijn mening:
Ik denk dat Intel met Silvermont een ontzettend sterkte opvolger van de inmiddels maar liefst 5 jaar (!) oude architectuur van Atom, die buiten die shrinks en wat kleine veranderingen in de architectuur in feite grotendeels gelijk is aan die uit 2008, en die kan zelfs nog goed mee op vlak van performance/watt.

Zie bijvoorbeeld dit artikel van AnandTech: The x86 Power Myth Busted: In-Depth Clover Trail Power Analysis. Conclusie: "Atom Z2760 is faster and more power efficient than Tegra 3."

AnandTech heeft een paar weken later nog een artikel hierover gepubliceerd, dit keer met A15 erbij: The ARM vs x86 Wars Have Begun: In-Depth Power Analysis of Atom, Krait & Cortex A15. Hier volgt een quote:
Ultimately I feel like that's how all of this is going to play out. Intel's Core architectures will likely service the 4W and above space, while Atom will take care of everything else below it. The really crazy part is that it's not too absurd to think about being able to get a Core based SoC into a large smartphone as early as 14nm, and definitely by 10nm (~2017) should the need arise. We've often talked about smartphones being used as mainstream computing devices in the future, but this is how we're going to get there. By the time Intel moves to 10nm ultramobile SoCs, you'll be able to get somewhere around Sandy/Ivy Bridge class performance in a phone.
.....
As for the rest of the smartphone SoC, Intel is on the right track. Its existing architecture remains performance and power competitive with the best Qualcomm has to offer today. Both Intel and Qualcomm have architecture updates planned in the not too distant future (with Qualcomm out of the gate first), so this will be one interesting battle to watch. If ARM is the new AMD, then Krait is the new Athlon 64. The difference is, this time, Intel isn't shipping a Pentium 4.
Dan hebben we het dus over de huidige Atom-socs. Die vijf jaar oude architectuur kan dus nog prima mee met een Tegra 3, en is zelfs superieur. Maar nu heeft Intel Silvermont uitgebracht, een soc die de concurrentie misschien zelfs achter zich laat. Een grote update van de architectuur en ook nog eens een die shrink naar 22nm, met het jaar daarop al 14nm in zicht, terwijl op dat moment pas de eerste 20nm-chips van de concurrentie wordt verwacht.

AnandTech heeft een mooi artikel over Silvermont: Intel’s Silvermont Architecture Revealed: Getting Serious About Mobile. Hier is een quote:
What’ll really be interesting to see is how Silvermont fares in smartphones. Max clock speeds should be lower than what’s possible in a tablet, but not by all that much thanks to good power management. When viewed in that light, I don’t know that there’s a more exciting mobile architecture announced at this point. The ability to deliver 2010 11-inch MacBook Air performance in a phone is insane.
Silvermont komt eind 2013 naar tablets en begin 2014 naar smartphones. De "maximale" tdp voor smartphones is trouwens rond de 4W (als de fabrikant wilt dat zijn smartphone een hele dag meegaat).

Vanaf Silvermont krijgt deze architectuur hetzelfde tick-tock-schema als de Core-architectuur: Het jaar erna krijgt Silvermont een die shrink naar 14nm, Airmont, daarna weer een nieuwe architectuur enz.. De mobiele architectuur krijgt dus een gelijke behandeling als Core: nieuws: Intel-ceo: Atom wordt net zo belangrijk als Core-processors.

Intel gaat volgens mij dus de mobiele markt overnemen, de high-end markt alleszins, en daarna rustig aan verder naar onder. Ook dit artikel van Tom's Hardware is het daarmee eens:
Mobile: Intel Will Overtake Qualcomm In Three Years (gepubliceerd in januari 2012).

Trouwens moet je ook opmerken dat Intel de tablet- en smartphonemarkt nu langs 2 kanten bedreigt: terwijl Silvermont en diens opvolgers de markt overnemen, wordt de Core-architectuur ook jaar na jaar zuiniger. Haswell komt waarschijnlijk al in grote tablets terecht, met socs met SDP's tot 7W of zelfs 5W.
Zie ook dit artikel: Intel Brings Core Down to 7W, Introduces a New Power Rating to Get There: Y-Series SKUs Demystified

Dit zijn Intels plannen. Maar wat zal de concurrentie doen? Zal Intel met Silvermont al meteen een spetterende intrede doen als dé soc van high-ends in 2014 (SG S5, HTC 'Two', Sony, LG,..), of zal de ARM-architectuur toch nog wat langer volhouden? Het is hoe dan ook een kwestie van jaren, want eens de Intel-locomotief op gang is gekomen, kan je die niet meer stoppen :).

Van ARM zelf verwacht ik niet teveel weerstand voor Intel in 2014. Sure, ARM heeft enkele nette cpu's klaarstaan: A15 zal nog meer gebruikt worden, en in de toekomst komt A12, A53 en A57.

kleine inleiding
ARM had eerst 2 cpu's: één met hoge prestaties, en dan een zuinige; A8 en A5 respectievelijk. Toen kwam A9, een nieuwe snelle cpu voor telefoons.
Maar toen werd er een derde categorie geïntroduceerd, na 'high efficiency' (A5 en later A7) en 'mainstream' (A9): 'performance'. Deze categorie is bedoeld als nog een stap boven smartphones, dus voor o.a. tablets. Sommige bedrijven (Samsung) hebben dit echter verkeerd gezien en stoppen die energieverslindende cores in telefoons :s.

In de toekomst wordt A7 (high efficiency) vervangen door A53 en A15 (performance) door A57.

Dus sinds A9 uit 2009 is er nog steeds geen opvolger voor de categorie 'mainstream', wat fabrikanten dus noodgedwongen dwingt naar Qualcomm. De opvolger hiervan is A12, die denk ik zo'n 40% sneller zal zijn. A12 komt echter nog niet in (begin) 2014, en ik verwacht niet dat men A15 zal gebruiken in SGS5 en co, wat dus betekent dat het zal afhangen van wat Qualcomm zal afleveren tegen (begin) 2014.

Ook van de A12 heeft AnandTech een artikel: The ARM Diaries, Part 2: Understanding the Cortex A12. En ik wil deze quote uit het artikel tonen:
The Cortex A12 IP has been finalized as of a couple of weeks ago and is now available to licensees for integration. The first designs will likely ship in silicon in a bit over a year, with the first devices implementing Cortex A12 showing up in late 2014 or early 2015. Whether or not the design will be too late once it arrives is the biggest unknown. Qualcomm’s Krait 300 core should provide the smartphone market with an alternative solution, but the question is whether or not the mobile world will need a Cortex A12 when it shows up. We always like to say that there are no bad products, just bad pricing. A more aggressively priced alternative to a Snapdragon 600 class SoC may entice some customers. Until then, the latest revision to the Cortex A9 core (r4) is expected to carry the torch for ARM. ARM also tells us that we might see more power optimized implementations of Cortex A15 in the interim as well.
ARM-designs doen waarschijnlijk dus niet mee in 2014 voor de overwinning. Dus waarmee komt Qualcomm? Dat is nog onbekend. Snapdragon 800 zal het waarschijnlijk niet worden, dat is enkel maar een klokverhoging en betere gpu t.o.v. S600. Ik denk dat Qualcomm wel met een opvolger van Krait 300 zal komen, die het tegen Silvermont zal opnemen.

Het is dus Intel tegen Qualcomm. Ik denk persoonlijk dat Intel zal winnen qua prestaties. Die 22nm geeft ze een behoorlijke voorsprong, samen met een verbeterde architectuur.
Ik denk dus dat de vraag vooral is of de fabrikanten het gaan aandurven om over te schakelen op de x86-instructieset. De prijs zal ook wel competitief moeten zijn (al vind ik eigenlijk dat pakweg 30 à 50 dollar voor een toestel van 6 à 700 euro niet teveel gevraagd is). Ik verwacht alleszins dat er wel enkele smartphonefabrikanten zullen zijn die de sprong zullen wagen! Maar voorlopig kunnen we enkel wachten.

In de toekomst zie ik trouwens Qualcomm best nog een voorsprong op ARM nemen, daar zijn ze zeker goed genoeg voor.

Trouwens voor wie zich zorgen maakt over Android en x86: Android kan perfect gedraaid worden door x86-cpu's, zie bijvoorbeeld de Motorola Razr: reviews: Motorola Razr I: Android-smartphone met Intel inside. Intel optimaliseert Android er tevens voor, al weet ik niet in welke mate.
Zie dit artikel, weer van AnandTech (wel 2 jaar geleden): Understanding Intel's Android 4.0 x86 Optimizations. En hier een quote (eigenlijk heel de essentie van het artikel):
Intel has been contributing x86 patches to the AOSP and Google's internal developer branch for the past two years. Today if you're to download Android, you can build a version that should run on x86 just fine. All of Intel's x86 support should be included as of Android 2.3.7.

When Google goes about developing a new version of Android, it takes the current AOSP and branches off from there. Any patches/optimizations that have been committed at the point of the branch make their way into the next version of Android. See where I'm going?

Any patches/optimizations, including those by Intel, that were present at the time of the branch made their way into ICS. Therefore, ICS does technically include OS optimization for x86.

Intel doesn't have access to ICS, nor is it any closer than all of the other SoC vendors to putting out an optimized ICS build. When ICS is open sourced, Intel along with NVIDIA, Samsung, Qualcomm, et al. will begin work on optimizing the OS for their platforms.

Als laatste wil ik nog Apple en Microsoft bij het verhaal betrekken. Vooral Apple. Als Apple op Intel zou overschakelen, zou dat een enorme overwinning betekenen. Het is eerder al gebleken dat Apple aan Intel dacht bij de eerste iPhone: Intel's Outgoing CEO Says He Passed On A Chance To Get Intel Chips Inside The First iPhone.
De Apple iPhone heeft volgens Tweakers de beste accuduur. Dus op zich zou het wel een goede zet kunnen zijn voor Apple om die accuduur nog te verlangen: terwijl de rest nog moeite doet om Intels 22nm-proces van Silvermont bij te benen zit Intel straks al op 14nm.

Echter zie ik een viertal problemen: Ten eerste is er de optimalisatie. iOS is goed geoptimaliseerd, en misschien moet iOS helemaal opnieuw geoptimaliseerd worden voor x86-cpu's. Ik weet ook niet of iOS compatibel is met x86 in de eerste plaats. Dus dat zal waarschijnlijk al geld, maar vooral tijd in beslag nemen.
Daarnaast heeft Apple ook geld geïnvesteerd in de ARM-architectuur, zodat ze zelf, net zoals Qualcomm, ARM's IP kunnen overnemen en als basis gebruiken, en van daaruit verder te werken en een eigen, afgeleid product maken; Swift in het geval van Apple (Qualcomm heeft Krait).
Ten derde: Hoe zit het met apps? Zijn die compatibel :|?
En als laatste: Apples release-schema voor de iPhone lijkt niet echt overeenkomstig met dat van Intel. De volgende iPhone komt voor de release van Silvermont uit, en daarna voor de release van Airmont, enz, al zou dat maar een klein obstakel zijn als Apple echt Intel-socs wilt.

Van Microsoft weet ik niks. Ik denk dat Microsoft pas later zal volgen. Microsoft heeft nu nog niet eens support voor 1080p-schermen, quadcores enz.

Het worden alleszins nog erg boeiende jaren voor de smartphonemarkt :).

[ Voor 14% gewijzigd door witeken op 22-07-2013 03:39 ]

Tweakblog van de maand

• aex351
  • Laatst online: 06-02 10:30

aex351

I am the one

Om direct te reageren op het onderwerp, heb de rest niet gelezen. Ik denk dat dit komt doordat Intel voor wat betreft consumenten processoren vaak een betere betere prijs/kwaliteitsverhouding hebben dan AMD. Kwaliteit uitgedrukt in snelheid en kosten (denk aan stroomverbruik). AMD is voor zover ik weet bijna altijd een volger geweest en hebben dan ook moeten concurreren op basis van prijs en niet prestatie. Rondom het Pentium 4 tijdperk toen Intel stuk liep op innovatie heeft AMD wel veel succes gehad door zelf te innoveren. AMD was toen behoorlijk populair met de Ahtlon 64 processor (AMD64). Na een aantal jaar kwam Intel terug met de Intel Core 2 processor. Een processor die beter presteerde en voor een relatief lage prijs in de markt was gezet. Hiermee werd Intel weer populair. Tot op heden loopt Intel nog voorop en ik denk dat dit een reden is waarom AMD slecht wordt genoemd.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Dreamvoid
  • Niet online
witeken schreef op maandag 22 juli 2013 @ 02:37:
Het is dus Intel tegen Qualcomm.
Lang verhaal, maar m.i. is de essentie voor de komende 2 jaar dit gevecht, in tablet/telefoonmarkt. We zien het nu al in de toptelefoons: voor OEMs die niet hun eigen cpu's maken (=Apple) is het of Intel (Lenovo, ZTE) of Qualcomm (alle anderen). De Cortex A15, waarvan heel veel werd verwacht, is in de praktijk gewoon ongeschikt gebleken (als in: performance is prima, verbruik is te hoog, ondanks trucs als Big.Little). Cortex A7 is wel een heel goed ontwerp, en is in hoog tempo bezig de low-end te veroveren (MediaTek 6589, Snapdragon 200).

Ik denk alleen dat je Intel overschat. De overwinning in mobile is echt zo makkelijk niet. De gelekte benchmarks van Silvermont laten zien dat het niet significant veel beter is dan Cortex A15 en Krait 300. Zuiniger dan A15 zal het wel zijn, maar Qualcomm heeft met Krait 300 absoluut geen prutswerk afgeleverd. Ook qua gpu en uncore heeft Qualcomm een technische voorsprong. De grote troef van Intel is 22nm, maar het is helemaal niet gezegd dat dit genoeg is, en Qualcomm heeft toegang tot de modernste technologie van TSMC. Qualcomm is geen probleemgeval als AMD, ze zijn veel groter, hebben meer 2x meer R&D budget dan nVidia en AMD bij elkaar (!!!), en focusen ook min of meer dat hele budget op mobile SoC's.

Maar terug naar AMD: als ik de boel een beetje volg is Jaguar helemaal niet zo heel erg vergelijkbaar met Silvermont. De veel bredere FPU's, etc maken hem ongetwijfeld sneller klok-voor-klok, maar hoeveel helpt dat als de 3.9W Temash (2 cores @ 1.0 GHz) het op moet nemen tegen Bay Trail-T (4 cores @ ~1.8 GHz)? Jaguar lijkt veel meer geschikt voor de Kabini formfactor (en de consoles), oftewel ~15W.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2013 15:50 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 20:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thamell schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:59:
Laatste post om 03:36, nice. Keep it coming.

AMD moet nu juist meer klanten binden, producten verkopen, waardoor ze features in goedkopere producten hebt die je bij Intel apparatuur pas bij de Z-moederborden en K-processoren vind (al kun je nu ook tegenwoordig op een H87 en B85 kan overklokken icm een K-processor). Ze zijn inventief en innovatief en overvinden nu de wet van de stimulerende achterstand.
Tl;dr: AMD heeft veel features op goedkopere prijsklasses, bij Intel moet je daarvoor betalen.
Klopt helemaal.
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik voor mijn server voor AMD gekozen heb: Bij Intel heb je pas vanaf de (relatief dure) i5-series ook IOMMU (VT-d/AMD-Vi) erop zitten en dat had ik nodig. AMD heeft dat op alle FX-series zitten.
hackerhater schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:04:
Ik heb zelf zo goed als altijd AMD systemen gehad.
Ik werk op mijn sterke desktop en doe die om de zoveel tijd upgraden als de tijd rijp is. Als ik dit met intel spul zou doen zou ik geregeld een nieuw moederbord moeten kopen, puur omdat de socket veranderd is!
Je gaat er vanuit dat het upgraden van een moederbord onnodig zou zijn. Zo simpel is het niet. Je kunt wel je CPU blijven upgraden, maar ook de link tussen je CPU en de rest (HyperTransport of hoe heet dat bij AMD) moet 'groeien'.

Dat is juist de reden dat er nieuwe sockets worden bedacht ;)

Volgens jouw redenering hadden we anno nu nog steeds prima Socket A kunnen gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Compizfox op 22-07-2013 19:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
PatrickH89 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 15:30:
[...]

Zie hier waarom deze hele discussie niets meer is dan welles nietes.
Feit is dat AMD maar een een paar interessante modellen heeft.
De stokoude 955 is nog steeds zo'n beetje de beste quad-core die AMD kan uitschijten.
De apu's zijn leuk voor de low-end market.
De Fx 6xxx/8xxx zijn interessant voor budget workstations.
In alle andere gevallen is Intel vele malen beter.
Sowieso liggen ze mijlen ver voor op het gebied van efficiency en performance per kloktik per core (gaming)

Tot slot heeft frame-time-gate bij de GPU's de naam AMD geen goed gedaan.

Hoop dat er genoeg low-end kopers (console/apu's) zijn om amd overeind te houden, want als Intel het monopolie krijgt verliezen we allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 22-07-2013 19:34 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Thamell schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:59:
Bij Intel is de wet van de remmende voorsprong heel erg van toepassing: ze doen het werk goed, maar staan bovenaan, waardoor je nu ziet dat Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell niet de gehoopte snelheidswinst brachten.Wel hebben ze nu tijd en geld vanwege deze voorsprong om minder belangrijke (lees: marketingtechnisch minder "coole") zaken op orde te stellen: stroomverbruik in idle, optimalisatie e.d.
Tl;dr: Intel kán minder belangrijke zaken prioriteit geven, meer efficiëntie, maar CPU's worden niet héél veel sneller
Waar Nvidia bijvoorbeeld dit jaar rebrands doet van Kepler met iets betere prestaties en een kleinere prijs, heeft Intel een Tick-Tock-strategie. Het ene jaar een die shrink, het volgende jaar een nieuwe architectuur met prestatieverbeteringen.

Ivy Bridge was een Tick+, een die shrink. De transistors zijn verkleind van 32 naar 22nm, met een lager verbruik tot gevolg en als kers op de taart nog een bescheiden prestatiewinst. Intel heeft met Ivy Brdige tevens betere igp's geïntroduceerd, de HD2500 en HD4000; de plus in de Tick+.
Haswell was een verbetering van de architectuur (Tock). Bij een tock moet je normaal de grote(re) prestatiewinsten verwachten. Helaas voor de desktopgebruikers heeft Intel zich dit jaar (nou ja, ik heb gelezen dat het design van Haswell in 2011 al klaar was) op de mobiele markt gericht, en dan met name op het verlengen van de accuduur.

Het resultaat is dat Intel enkel de betere architectuur geïmplementeerd heeft, zonder transistors toe te voegen. Als je de accuduur wilt verlengen is het natuurlijk zinloos om meer transistors toe te voegen, en zo het verbruik te verhogen.
Ik denk dat Intel met Haswell behoorlijk goed in z'n opzet geslaagd is, maar ik hoop uiteraard dat Intel zich in de toekomst ook wat meer op de desktop zal richten.

[ Voor 57% gewijzigd door witeken op 23-07-2013 01:09 ]

Tweakblog van de maand

• Dreamvoid
  • Niet online
Intel verbetert bij de "tick" inmiddels ook de architectuur, dus zijn de winsten bij de "tock" niet zo groot meer.

Haswell heeft overigens wel degelijk veel meer transistors dan Ivy Bridge, maar die zijn grotendeels in de gpu gaan zitten.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-02 20:00
Wat mij voornamelijk iedere keer in reviews opvalt is dat de snelste APU van AMD tegenover de snelste IGP van intel gezet wordt. Op dat gebied kan de intel igp idd erg goed mee met de igp van AMD, alleen zit je dan bij intel wel weer vast aan een processor die aanzienlijk duurder is. Uiteraard is het cpu gedeelte van intel veel sneller, maar wat ik liever zou zien van intel is een krachtige IGP combineren met een veel lichtere cpu + lekker lage prijs.

De reden waarom ik persoonlijk vaak voor AMD ga in mijn desktops is omdat zelfs de budget chipsets van AMD een featureset hebben die je alleen in de high-end range van intel tegenkomt.

Daarentegen zal ik voor een laptop veel sneller neigen naar een intel, domweg omdat die veel meer prestatie bieden per watt in vergelijking met AMD.

Tevens denk ik dat met de opkomst van OpenCL en AMD's heterogenous system architecture (intel komt met iets vergelijkbaars op korte termijn dat weet ik) de achilleshiel van AMD (FP berekeningen) nog wel eens verholpen zou kunnen worden, aangezien AMD op de langere termijn automatisch geschikte berekeningen wil offloaden naar de IGP en zeker AMD's heterogenous system architecture is een grote stap in die richting aangezien data dan niet meer via het RAM uitgewisseld hoeft te worden tussen cpu en IGP.

Uiteraard zit intel op dat gebied ook niet stil, maar ik denk/hoop dat AMD met die ontwikkelingen toch wel weer een hoop goed kan maken.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 04:06:
Intel heeft een enorme smak met geld neergelegd om een universiteit op papier een snellere processor te laten bouwen, dit was de Core 2 duo.
Dat verhaal is zwaar aangedikt en eigenlijk ook gewoon niet waar. Er is ooit een rechtszaak aangespannen door de universiteit van Wisconsin, omdat Intel gepatenteerde technologie had gebruikt die voortkwam uit een onderzoek dat gesteund werd door Intel.

nieuws: Intel schikt Core 2 Duo-patentzaak met Wisconsin-universiteit
[..] omdat de chipbakker in zijn Core 2 Duo-processors technologie gebruikte die ontworpen en gepatenteerd was door de universiteit, zonder de benodigde licentie te hebben. [..] Intel verweerde zich met het argument dat het bedrijf het onderzoek had gesteund met ongeveer 90.000 dollar, en dat het daardoor gerechtigd was de resultaten ervan te gebruiken.
Die 'enorme smak geld' waar je het over hebt is eigenlijk maar 90.000 dollar ;) De Core 2 Duo en daarmee de Core-architectuur is een rechtstreekse afstammeling van de Pentium M, welke gebaseerd is op een zwaar aangepaste Pentium III, die weer afstamt van de Pentium Pro (P6).

Voor de volledigheid even een stapje terug in de geschiedenis:

De Pentium M werd ontwikkeld door Intel Israël. Het ontwerpteam aldaar had al ervaring met de P6-architectuur, omdat ze al eens hadden gewerkt aan een geheugencontroller voor de P6. Op basis daarvan besloot men Intel Israel de opdracht te geven om een mobiele processor te ontwikkeling die moest dienen als backup mocht de Pentium 4-M floppen. Zo werd de Pentium M geboren en deze draaide op kloksnelheden van 900 MHz tot 1.7 GHz (later tot 2.26 GHz) met een een TDP van zo'n 25 Watt. Een 1.6 GHz Pentium M bleek net zo snel te zijn als een 2.4 GHz P4, maar eerstgenoemde was een stuk zuiniger.

Niet veel later liep Intel tegen problemen aan met de Netburst-architectuur waarop de P4 gebaseerd was. Door de extreem hoge TDP die deze architectuur met zich meebracht was de Prescott eigenlijk een doodgeboren kindje. Intel probeerde het verbruik nog te verlagen met Cedar Mill (die shrink). Nadat de beoogde Ceder Mill-opvolger Tejas 150(!) Watt op 2.8 GHz verstookte, was Intel genoodzaakt om het Netburst-avontuur stop te zetten en verder te gaan met de energiezuinige Pentium M-architectuur. Hieruit is de Core 2 Duo zoals we die kennen ontstaan.

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo zwart-wit is het ook weer niet, veel ontwerpfeatures van de P4 (zoals hyperthreading, virtualisatie, dualcore interconnects, L3 cache, etc) zijn ook weer meegenomen in C2D. Je kan de Core 2 arch zien als het bastaardkind van Pentium M en P4.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2013 15:21 ]

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Dreamvoid schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:07:
Zo zwart-wit is het ook weer niet, veel ontwerpfeatures van de P4 (zoals hyperthreading, virtualisatie) zijn ook weer meegenomen in C2D.
De Core 2 (Duo) heeft nooit hyperthreading gekend. Dat is pas later gekomen in 2008 bij de release van de Nehalem-based Core i7. Virtualisatie was ook niet op elk C2D-model beschikbaar. Features als virtualisatie, Intel64 en SSE3 zijn technologieën die inderdaad meegenomen zijn van de Pentium 4 naar de C2D. De architectuur is echter wezenlijk anders.
Je kan de Core 2 arch zien als het bastaardkind van Pentium M en P4.
Naast een aantal features heeft de Core 2 enkel de P4-compatibele bus interface (FSB) overgeërfd via de Pentium M. Dit is sinds de Nehalem vervangen door QPI.

• WackoSonic
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-01 23:00
Om terug te komen op het feit dat Xbox en Playstation AMD hardware gebruiken, is omdat de marge op de consoles te laag is voor Intel en zich daar niet bezig mee wilt houden. In mijn ogen vind ik dat Intel op geld uit is, het lijkt me dat je toch ook wilt concurreren op consolegebied om meer klanten te winnen.

Voor huis, tuin en keukengebruik ben ik nog altijd blij met de AMD in mijn laptop. Ja, hij wordt inderdaad warm, maar het is niet zo, dat ik me verbrand :P Het is inderdaad schandalig dat verkopers zich wagen om onwetende mensen een 'goede' computer te verkopen met een i7 erin, terwijl HT voor normale programma's geen meerwaarde heeft. Misschien in verloop van tijd, maar zelfs bij gamen heb je misschien genoeg aan 2 cores die op een hoge kloksnelheid lopen. Heel misschien een i5 bij multitasking, maar zet ik er nog mijn vraagtekens bij.

Ik hoop in de toekomst dat AMD komt met een goede APU voor bijvoorbeeld tablets, dat ze beter kunnen gaan concurreren met Intel.

• bmmtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-02 23:36
Toch moet er beseft worden dat de bulldozers inderdaad stroomzuipers zijn.
Maar voor AMD is het wel fijn dat ze eindelijk een CPU hebben waar ze zich weer mee kunnen meten.
Nu is de efficiëntie niet al te best. Maar ze kunnen hier best op voortborduren. En bij AMD zijn ze natuurlijk ook niet dom, zij weten ook dat er efficiëntere processor's moeten komen. Echter zullen ze ook geld moeten verdienen. En zonder een cpu op de markt te brengen verdien je ook geen geld. Daarbij denk ik dat ze in ieder geval een mooie spaarpot hebben kunnen ontwikkelen met hun huidige CPU's. Om deze CPU's niet alleen sneller, maar ook efficienter te maken.

Ik kan het ook fout hebben, maar naar mijn gevoel is AMD alleen maar even tijd aan het rekken om iets uit te brengen wat wel naar onze verwachtingen is. Snel, efficiënt en a good bang for the buck.

Verwijderd

bmmtj schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:47:
Toch moet er beseft worden dat de bulldozers inderdaad stroomzuipers zijn.
Maar voor AMD is het wel fijn dat ze eindelijk een CPU hebben waar ze zich weer mee kunnen meten.
Nu is de efficiëntie niet al te best. Maar ze kunnen hier best op voortborduren. En bij AMD zijn ze natuurlijk ook niet dom, zij weten ook dat er efficiëntere processor's moeten komen. Echter zullen ze ook geld moeten verdienen. En zonder een cpu op de markt te brengen verdien je ook geen geld. Daarbij denk ik dat ze in ieder geval een mooie spaarpot hebben kunnen ontwikkelen met hun huidige CPU's. Om deze CPU's niet alleen sneller, maar ook efficienter te maken.

Ik kan het ook fout hebben, maar naar mijn gevoel is AMD alleen maar even tijd aan het rekken om iets uit te brengen wat wel naar onze verwachtingen is. Snel, efficiënt en a good bang for the buck.
Maar jij kan helpen , AMD heeft 5 keer zo weinig budget voor R&D dus als je wat geld over hebt is het welkom.

En als je jouw FAB die 14nm aan kan beschikbaar stelt zijn ze bij AMD ook heel erg blij met je ...

Verwijderd

Ik vind wel dat Intel een concurrent mag hebben.

Maar ik moet toegeven dat ik altijd slechte ervaringen heb gehad met AMD producten.
Een jaar buiten de garantie termijn slagen ze er in om steeds defect te gaan.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@witeken goed dat je het onderkent, ja je bent een fanboy. :)
en neej ook niet erg kritisch, een beetje als ik je laatste posts lees.

AMD heeft nu weer een beetje wind mee imo. Intel is nogal overpriced en weinig vernieuwend,
zou amd ook op 22nm zitten dan zat het ook dik onder 100w tdp en dan ook nog echte tdp!

het is gewoon lastig intel maakt meer winst per cpu en kan ook gemakkelijk van een quadcore een octacore maken (die dan ook 130w+ doet) met 22nm.

als vergelijking nu in elk geval vind ik de octacores amd interesanter als de quadcore intels, zelfs mijn waterkoeling en dus overklok meegenomen.

alleen al die tergende socket changes de hele tijd van Intel.
iemand al gelezen dat ze overklokken op 85 borden weer willen blocken? veel succes btw :P

Nukezone FTW

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dreamvoid schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:17:
[...]
Ik denk alleen dat je Intel overschat. De overwinning in mobile is echt zo makkelijk niet. De gelekte benchmarks van Silvermont laten zien dat het niet significant veel beter is dan Cortex A15 en Krait 300. Zuiniger dan A15 zal het wel zijn, maar Qualcomm heeft met Krait 300 absoluut geen prutswerk afgeleverd. Ook qua gpu en uncore heeft Qualcomm een technische voorsprong. De grote troef van Intel is 22nm, maar het is helemaal niet gezegd dat dit genoeg is, en Qualcomm heeft toegang tot de modernste technologie van TSMC. Qualcomm is geen probleemgeval als AMD, ze zijn veel groter, hebben meer 2x meer R&D budget dan nVidia en AMD bij elkaar (!!!), en focusen ook min of meer dat hele budget op mobile SoC's.
Silvermont niet veel beter? Laten we de grafiekjes van Intel er eens bij nemen:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6936/Screen%20Shot%202013-05-06%20at%2011.16.35%20AM.png (klik voor groot)

Laat ik even de testmethode van Intel uitleggen (kan je ook lezen onderaan de afbeelding): Intel heeft een reeks benchmarks gedraaid en daarvan het gemiddelde genomen. Dit heeft Intel gedaan bij haar eigen processor en bij 3 (of 4) competitieve producten (denk aan A15, Krait 300, A9 en Swift). Intel zal hier en daar wel wat geoptimaliseerd hebben, en onafhankelijke reviews zullen uiteindelijk een veel accurater beeld schetsen, maar algemeen genomen zou dit toch moeten volstaan.

Bij de eerste vergelijking kan je zien hoeveel sneller een dual-core Silvermont-configuratie @1W per core is vergeleken met de quad-core-competitie, ook @1W/core.
De tweede grafiek toont hoeveel energie Silvermont minder gebruikt om dezelfde performance te behalen als de quad-cores @1W per core.

De conclusie die Intel trekt is dat een dual-core Silvermont gemiddeld 1.6x sneller is bij gelijk verbruik, of 2.4x minder verbruikt bij dezelfde snelheid; in vergelijking met quad-core-ontwerpen.

Er zijn nog 2 andere afbeeldingen. Die kan je, samen met de uitleg van Anand, hier bekijken: Intel’s Silvermont Architecture Revealed: Getting Serious About Mobile -- Tablet Expectations

Laat ik Saltwell-performance nog even hernemen: uit de analyse van AnandTech is gebleken dat 32nm Saltwell sneller en zuiniger is dan 40nm Tegra 3. In vergelijking met 28nm Krait 200 is Saltwell qua performance/watt ongeveer even goed, maar verbruikt wel een beetje meer energie en is dus ook wat krachtiger om te compenseren. Hoeveel sneller Krait 300 precies is weet ik niet, maar dat was niet zo'n grote update.

Ten slotte A15, waarvan jij zegt dat het verschil met Silvermont niet zo groot is. Cortex A15 is veel sneller, maar komt met een enorm groter energieverbruik. A15 (dual-core 32nm Exynos 5250) heeft (in dit geval) een typisch verbruik van 4W, wat kan oplopen tot zelfs 8W (4W gpu + 4W cpu; totaal verbruik van de toestel gaat dan richting de 12W), al is dat niet lang (maar wordt gpu of cpu verminderd in energieverbruik). Anand heeft in zijn analyse mooie grafiekjes gemaakt waarbij je het totale verbruik in joules kon zien. Als je sneller bent, ben je ook sneller klaar met een opdracht, dus dat extra verbruik zou in theorie geen dealbreaker hoeven zijn (wel voor smartphones aangezien het afvoeren van 12W me nogal moeilijk lijkt). Laat ik dus eentje tonen:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6536/52470.png

Hier zie je het totale energieverbruik van de cpu in joules voor het uitvoeren van de benchmark Kraken. Let wel: bij de Krait-core is het verbruik van de L2-cache niet inbegrepen. Het werkelijke verbruik van de cpu met L2-cache zal dus nog wat hoger liggen. Hier zie je dat A15 meer joules heeft verbruikt. Dit wilt dus letterlijk zeggen dat A15 een slechtere performance per watt heeft dan Saltwell. In combinatie met een betere architectuur en een die shrink is het dus goed mogelijk dat dual-core Silvermont sneller en/of zuiniger is dan quad-core A15.

Bottom line: Silvermont heeft, zoals het er nu naar uitziet, helemaal geen problemen om met de concurrentie mee te kunnen qua performance, energieverbruik en performance/watt. Integendeel, Intel doet er nog een schepje bovenop.

De volledige analyse van Anand kan je hier lezen: The ARM vs x86 Wars Have Begun: In-Depth Power Analysis of Atom, Krait & Cortex A15 (A15 komt pas aan bod vanaf pagina 7)

Daarna zeg je dat de grote troef van Intel 22nm is. Hier ben ik het maar deels mee akkoord. De concurrentie zit op dit moment al een tijdje op 28nm, wat het verschil met 22nm nog maar een halve node maakt. De 3D-transistors zullen nog een deel kunnen goedmaken, maar de architectuur speelt minstens een even grote rol bij de performance-voorsprong die Silvermont hier nu maakt. Ik heb het niet exact berekend, maar ik dacht dat de architectuur goed was voor een winst van zo'n 100% in IPC, waar de overgang van het 32 naar 22nm-proces goed is voor een reductie van zo'n 50% bij hetzelfde verbruik (door lager voltage), of 25 à 35% minder verbruik bij hetzelfde voltage. (Afbeelding Intel)

Daarna zeg je dat Qualcomm toegang heeft tot de modernste technologie van TSMC. Dat is leuk, maar het niet hebben van je eigen fabs komt ook met problemen: Qualcomm zit gebonden aan de overgang van, in dit geval TSMC, om naar kleinere nodes over te gaan.
Een goed voorbeeld hiervan is Nvidia, dat bij een nieuwe architectuur ook graag op een nieuw productieproces overgaat. Nvidia kan daardoor Maxwell zéker niet uitbrengen tot ca. medio 2014.

Maar ik ben hoe dan ook benieuwd wat Qualcomm gaat doen. Vandaag kwam er op Tweakers trouwens dat Samsung misschien zelf een eigen architectuur zou ontwerpen, zoals ondertussen Apple met Swift heeft gedaan, Qualcomm al geruime tijd doet, en Nvidia in 2015 ook gaat doen met Tegra 6, met codenaam Parker (roadmap).

Om nu terug te komen op je eerste zin: Ik denk niet dat ik Intel overschat.
Maar terug naar AMD: als ik de boel een beetje volg is Jaguar helemaal niet zo heel erg vergelijkbaar met Silvermont. De veel bredere FPU's, etc maken hem ongetwijfeld sneller klok-voor-klok, maar hoeveel helpt dat als de 3.9W Temash (2 cores @ 1.0 GHz) het op moet nemen tegen Bay Trail-T (4 cores @ ~1.8 GHz)? Jaguar lijkt veel meer geschikt voor de Kabini formfactor (en de consoles), oftewel ~15W.
Ik ben helaas nog niets tegengekomen waarin Silvermont met Jaguar wordt vergeleken. Over de performance kan ik dan ook niets zeggen. Jaguar lijkt me inderdaad het meest geschikt en gemaakt voor apparaten zoals grote tablets, nettops en netbooks. Voor die tdp's heeft Intel U- en Y-processors. Veel verwacht ik niet van Jaguar in de 4W-range. Maar ook hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de prestaties.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dreamvoid schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:16:
Intel verbetert bij de "tick" inmiddels ook de architectuur, dus zijn de winsten bij de "tock" niet zo groot meer.
Ik denk niet dat dat correct is. Misschien hoogstens een paar kleine dingetjes, maar verder zijn de ticks nog steeds weggelegd voor de die shrinks.

Bij de igp lijkt het net omgekeerd: het lijkt dat Intel de gpu tijdens de ticks (die shrinks) verbetert, in tegenstelling tot de cpu.
Haswell igp's zijn in grote mate hetzelfde als in Ivy Bridge (die toen tick+ genoemd werd door de igp-verbeteringen), maar met meer variatie in kloksnelheden en EU's. Volgend jaar komt samen met een nieuwe die shrink weer een nieuwe architectuur van de igp; Broadwell.
Haswell heeft overigens wel degelijk veel meer transistors dan Ivy Bridge, maar die zijn grotendeels in de gpu gaan zitten.
Hier heb ik me inderdaad vergist. Er zijn 2 soorten manieren om transistors te tellen. Enerzijds het aantal transistors volgens het schema, en anderzijds het werkelijke aantal transistors.

Sandy Bridge heeft 995M transistors volgens het schema, en 1.16B layout transistors.
Ivy Bridge heeft 1.2B transistors volgens het schema en 1.4B layout transistors.
Haswell heeft 1.4B transistors volgens het schema en 1.6B layout transistors.

Ik heb dus voor Ivy Bridge 1.4B layout transistors gelezen, terwijl bij Haswell ik 1.4B schematische transistors heb gelezen. Vandaar de verwarring.

Maar, als je Moore's law in de vergelijking meeneemt, zie ik niet echt een grote groei in de transistor count.

Ivy Bridge: 1.4B Transistors
Counting Transistors: Why 1.16B and 995M Are Both Correct
The Haswell Review: Intel Core i7-4770K & i5-4670K Tested -- Die Size and Transistor Count

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Spekkie88 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:35:
Wat mij voornamelijk iedere keer in reviews opvalt is dat de snelste APU van AMD tegenover de snelste IGP van intel gezet wordt. Op dat gebied kan de intel igp idd erg goed mee met de igp van AMD, alleen zit je dan bij intel wel weer vast aan een processor die aanzienlijk duurder is. Uiteraard is het cpu gedeelte van intel veel sneller, maar wat ik liever zou zien van intel is een krachtige IGP combineren met een veel lichtere cpu + lekker lage prijs.
Dat er in reviews vooral aandacht wordt geschonken aan de duurdere/betere hardware is niets nieuws. Intel gebruikt inderdaad geen HD4xxx-serie igp's bij de goedkope 50 euro Pentium-processors, maar er zijn wel i3's met de HD4000 te vinden. De Haswell i3's zijn nog niet aangekondigd, dus voor een HD4600 moet je vooralsnog een i5 kopen. Ik denk wel dat er dit jaar of de komende jaren nog verbeteringen zullen gebeuren voor de prijzen, nu Intel steeds meer igp's heeft.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

WackoSonic schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:15:
Ik hoop in de toekomst dat AMD komt met een goede APU voor bijvoorbeeld tablets, dat ze beter kunnen gaan concurreren met Intel.
Jaguar is alweer een tijdje aangekondigd. Maar concurreren zal niet echt lukken, helaas.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

bmmtj schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:47:
In deze industrie moet je miljarden aan R&D spenderen om mee te kunnen doen bij de top. Zomaar een topproduct uitbrengen met extreme verbeteringen is helaas niet mogelijk :p. Maar als het verbruik je niets uitmaakt en je kan het ook nog koelen is de recent aangekondigde FX-9590 met boost tot 5GHz misschien iets voor jou ;)?

Tweakblog van de maand

• Aardwolf
Doe je bericht eens editen man, past toch makkelijk in 1 of 2 berichten? ;)
witeken schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 04:57:
[...]
In deze industrie moet je miljarden aan R&D spenderen om mee te kunnen doen bij de top. Zomaar een topproduct uitbrengen met extreme verbeteringen is helaas niet mogelijk :p. Maar als het verbruik je niets uitmaakt en je kan het ook nog koelen is de recent aangekondigde FX-9590 met boost tot 5GHz misschien iets voor jou ;)?
Misschien is AMD achter de schermen sinds Sandy Bridge al bezig met een compleet nieuw ontwerp, dat slaagt op Haswell, weet jij veel. Ik hoop daar wel een beetje op, zowel voor AMD als bedrijf zijnde en dat Intel als vervolg daar op eens betaalbare six- en octocores gaat uitbrengen voor de mainstream i7's.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Powrskin schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 01:43:
@witeken goed dat je het onderkent, ja je bent een fanboy. :)
en neej ook niet erg kritisch, een beetje als ik je laatste posts lees.
Ik denk dat fanboy toch een te groot woord is. Dat klinkt nogal negatief terwijl ik niet blindelings Intel aan het verdedigen ben.
Ik schenk niet evenveel aandacht aan AMD, maar ik wil je toch vragen waar ik niet kritisch (genoeg) ben?
En als ik hieronder kijk, heb ik zo'n beetje een "pot verwijt de ketel"-gevoel.
AMD heeft nu weer een beetje wind mee imo. Intel is nogal overpriced en weinig vernieuwend,
zou amd ook op 22nm zitten dan zat het ook dik onder 100w tdp en dan ook nog echte tdp!
Wind mee? Ik denk dat ik vandaag de tweede uitstelling van een groot product van AMD dit jaar heb gelezen (nieuws: AMD 'Kaveri' vertraagd; opvolger 'Carrizo' komt in 2015). Tevens heeft Intel net Haswell aangekondigd, waarmee Intel stilaan serieus de concurrentie met AMD kan aangaan op apu-vlak, en heeft Intel de lat voor efficiëntie weer een stuk hoger gelegd. Ook qua omzet doet AMD het niet zo goed.

Ook Intel overpriced vinden, lijkt me nogal zwart/wit. Zoals ik eerder al zei heb je gewoon veel geld nodig om al die fabs, R&D,... te financieren. En als je gewoon een deftige cpu wilt hebben met een igp, kan je voor 50 euro een Pentium kopen.

'Weinig vernieuwend' vind ik eveneens niet kloppend. Intel is leider als het op R&D aankomt, met FinFet als recentste vernieuwing. Intel heeft het ultrabook-concept opgestart. En recent heeft Intel ook 128MB eDRAM aangekondigd met Haswell ter ondersteuning van de igp, om maar een paar dingen te noemen.
alleen al die tergende socket changes de hele tijd van Intel.
iemand al gelezen dat ze overklokken op 85 borden weer willen blocken? veel succes btw :P
De B85-chipset is sowieso niet gemaakt met overklokken in het hoofd. Daarvoor zijn er legio Z87-overklokmoederborden te koop.

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

marcel87 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 05:12:
Doe je bericht eens editen man, past toch makkelijk in 1 of 2 berichten? ;)
Sorry, maar met zoveel tekst wordt het echt onoverzichtelijk. En dat leest toch makkelijker?
Misschien is AMD achter de schermen sinds Sandy Bridge al bezig met een compleet nieuw ontwerp, dat slaagt op Haswell, weet jij veel. Ik hoop daar wel een beetje op, zowel voor AMD als bedrijf zijnde en dat Intel als vervolg daar op eens betaalbare six- en octocores gaat uitbrengen voor de mainstream i7's.
Waarschijnlijk zullen ze wel al aan een opvolger bezig zijn. Bulldozer is blijkbaar ook al sinds 2000 in de maak. Ik wil maar zeggen dat het ontwerpen van een cpu veel kosten, tijd en geld met zich meebrengt.

Maar voor nu lijkt het erop dat er zeker nog een vierde generatie komt: AMD's Steamroller Detailed: 3rd Generation Bulldozer Core.

Er zijn trouwens best wat redenen waarom Intel nog steeds quad-core-ontwerpen handhaaft: Why Ivy Bridge Is Still Quad-Core.

Wie niet wilt lezen:
1) Marketing
Conflict met E-serie.

2) Evolution from traditional CPU to SoC
Er komen steeds meer dingen op de cpu-die, en Intel wou tevens de graphics verbeteren, en daarnaast nog de die size verminderen.

3) Performance
Die extra cores zouden misschien minder extra performance kunnen opleveren dan je zou hopen, zowel bij games als applicaties.

Tweakblog van de maand

• WackoSonic
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-01 23:00
3) Performance
Die extra cores zouden misschien minder extra performance kunnen opleveren dan je zou hopen, zowel bij games als applicaties.
Om even in te gaan op jouw reactie, heb ik wat info verzameld.

Multicores + HT

Wat gedateerde games met meerdere cores

Games rond 2010

Ik kan helaas niet recentere games vinden die een benchmark hebben ondervonden met meerdere cores. Er zijn maar enkele games die bijvoorbeeld 4 cores zullen benutten (op dit moment) het zullen er altijd meer worden. Zelf ben ik nu aan het kijken voor een game pc en zal waarschijnlijk voor een quad-core gaan met hoge kloksnelheid en eventuele ruimte voor OC. Wanneer je aan het gamen bent en je op de achtergrond CAD laat renderen en op je tweede scherm porno wilt kijken zou ik zeggen dat 6 of 8 cores wel aanbevolen zijn.

Wat zou AMD eigenlijk moeten oplossen, of op de markt moeten brengen om beter te kunnen concurreren? Naamsbekendheid is het voornaamste probleem, verder ken ik wat mensen die in een elektronica winkel werken en proberen de mensen open te stellen voor beide merken. Dat is wel zo netjes, aangezien ik het verhaal in de eerste post had gelezen waarbij de verkoper zegt dat AMD slecht is. Ook al heeft een leek zich niet verdiept, moet je hem geen spul gaan aansmeren.Dat doe je als consument natuurlijk wel jezelf aan..

• witeken

witeken

nieuwsgierig

In mijn eerder verhaal ben ik nog een paar grote partijen vergeten.

Samsung is de grootste speler in de smartphonemarkt, en ook zij hebben genoeg middelen om een goede soc te maken, en zelfs cpu. Maar Samsung zit, zolang ze geen eigen processors ontwerpen, gebonden aan de processors die ARM maakt, dus in principe speelt Samsung geen grote rol van betekenis. En ook niet als je kijkt naar de socs die Samsung maakt; een Exynos Octa met 4 A15-cores die apart al 4W zouden kunnen verstoken :').

Dan kom ik bij AMD. AMD heeft al veel ervaring met het maken van processors en videokaarten, en in principe zou AMD met x86 ook in de ultramobiele markt kunnen concurreren, maar niet binnen korte tijd. Dus dat lijkt me geen goed idee, en het lijkt me beter dat AMD zich richt op Jaguar. Ik heb gelezen dat AMD ook ARM-chips zal verkopen.

De partij die ik interessanter vind, is Nvidia. Ook Nvidia heeft jarenlange ervaring op de x86-markt, maar dan met videokaarten. Nvidia heeft zich al een tijdje volledig toegelegd op het maken van Tegra-socs. Tot nu toe heeft Nvidia nog niets innovatiefs gedaan, maar ik denk dat daar met Tegra 5 / Logan verandering in komt. In Tegra 5, die op 28nm gebakken zal worden, gaat Nvidia de Kepler-architectuur (met 250W Titan als snelste kaart) in een soc stoppen. Om precies te zijn, een enkele SMX, goed voor 192 cores. Deze mobiele Kepler zal volgens Nvidia goed zijn voor 400gflops. Ter vergelijking: de iPad 4 heeft 77gflops. Quote van AnandTech:
If these numbers are believable, you could see roughly 2x the performance of an iPad 4 in a Logan based smartphone, and 4 - 5x the performance of an iPad 4 in a Logan tablet - in as little as 12 months from now if NVIDIA can ship this thing on time.

If NVIDIA's A6X power comparison is truly apples-to-apples, then it would be a huge testament to the power efficiency of NVIDIA's mobile Kepler architecture.
Regardless of process tech however, Kepler's power story in ultra mobile seems great. I really didn't believe the GLBenchmark data when I first saw it. I showed it to Ryan Smith, our Senior GPU Editor, and even he didn't believe it. If NVIDIA is indeed able to get iPad 4 levels of graphics performance at less than 1W (and presumably much more performance in the 2.5 - 5W range) it looks like Kepler will do extremely well in mobile.

Whatever NVIDIA's reasons for showing off Logan now, the result is something that I'm very excited about. A mobile SoC with NVIDIA's latest GPU architecture is exactly what we've been waiting for.
Volledig artikel van AnandTech: NVIDIA Demonstrates Logan SoC: < 1W Kepler, Shipping in 1H 2014, More Energy Efficient than A6X?

Het jaar daarop (2015) komt Parker. Parker krijgt een 20nm Maxwell-gpu, die in 2014 trouwens al voor de desktop verschijnt. Daarnaast krijgt Tegra 6 ook een door Nvidia zelf ontworpen ARM-cpu, met de naam "(Project) Denver" (die trouwens ook in Maxwell voor de desktop zal zitten). Gezien de voorsprong die Nvidia nu met mobiele Kepler lijkt op te bouwen, lijkt het me dat Nvidia op gpu-gebied bezig is hetzelfde te doen als Intel.

Stel je voor: over enkele jaren zit er een processor van Intel en een videokaart van Nvidia in je smartphone (en phablet, tablet, convertible, laptop en desktop).

Tweakblog van de maand

• Dreamvoid
  • Niet online
Iedereen is bezig met zijn eigen architectuur nu Cortex A15 echt niet blijkt te voldoen. Qualcomm en Apple hebben er al een, van nVidia is project Denver al een hele tijd bekend, en na de ellende met Exynos 5 snap ik Samsung's stap ook wel. AMD is nu nog met ARM designs bezig, maar het ligt natuurlijk voor de hand dat die ook op den duur hun eigen arch gaan maken, desnoods vervangen ze de x86 instructie decoder op Jaguar/Puma door eentje die ARM instructies doet. Hebben ze eerder ook al eens met succes gedaan.

Ik ben niet 100% overtuigd van Intel, als 70% van de markt al onbereikbaar is (Samsung en Apple met hun eigen chips) blijft er nog maar een klein deel van de markt over, en Qualcomm is nu erg goed bezig. Al zal Qualcomm wel met een wat ambitieuzer arch moeten komen om de stap naar boven te maken richting laptops en all-in-ones te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 31-07-2013 01:23 ]

• bmmtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-02 23:36
witeken schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 04:57:
[...]

Zat er wel over te denken ^^
Plus het feit dat ik dan weer mijn hardware kan doorduwe naar mn ouwe.
Thermalright Silver Arrow SB-E SE lijkt me goed genoeg :)

Hoop alleen dat AMD het blijft overleven, anders is het wel mijn bang for the buck ^^.
Gebruik de computer niet zo super veel dus als ik m gebruik wil ik voor weinig geld toch een snelle computer hebben. Had zelf liever ook een 3930k gehad ofzo, maar als je een klein budget hebt vind ik zelf amd ftw :+

Verwijderd

AMD zit wel goed hoor met contracten aan Sony en MS. Dat garandeert enige 'afname' van een zooi cpu's met ingebakken GPU's. Consoles verkopen aardig goed en is de lifespan gemiddeld 10 jaar. M.a.w AMD blijft voorlopig CPU's maken en leveren. Niet te spreken over de shift die developers gaan maken met OpenCL / OpenGL ipv DirectX van MS.

Dat heeft namelijk nog meerdere gevolgen, het voor Windows gebruikers niet verplicht te moeten upgraden naar een nieuwere versie van windows om gebruik te mogen maken van bijv DX11.1.

• Aardwolf
witeken schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 05:36:
[...]

Sorry, maar met zoveel tekst wordt het echt onoverzichtelijk. En dat leest toch makkelijker?
Enerzijds wel ja, maar ik had het over die laatste drie berichten van je... die konden makkelijk in één. :9
[...]

Waarschijnlijk zullen ze wel al aan een opvolger bezig zijn. Bulldozer is blijkbaar ook al sinds 2000 in de maak. Ik wil maar zeggen dat het ontwerpen van een cpu veel kosten, tijd en geld met zich meebrengt.

Maar voor nu lijkt het erop dat er zeker nog een vierde generatie komt: AMD's Steamroller Detailed: 3rd Generation Bulldozer Core.
Klopt idd dat het tijd zal kosten, zeker als je al wat kleiner en beperkter bent qua mankracht en geld. Lijkt me nou eigenlijk weinig spannend die 4e generatie, mja ze moeten wat.
Er zijn trouwens best wat redenen waarom Intel nog steeds quad-core-ontwerpen handhaaft: Why Ivy Bridge Is Still Quad-Core.

Wie niet wilt lezen:
1) Marketing
Conflict met E-serie.
Dat conflict is natuurlijk wel erg kort door de bocht. In principe gaat het in het verhaal erover dat o.a. Ivy een tick was. Grote veranderingen heb je dan niet. Punt blijft dat er best bij Haswell een soort van lichte variant sixcore i7 had kunnen komen. Gewoon met minder cache en natuurlijk enkel een dual channel IMC. Ik vind eigenlijk dat het artikel te oud is om te kunnen verantwoorden waarom Intel in 2013 nog steeds geen sixcore op mainstream niveau heeft uitgebracht.
WackoSonic schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:42:
[...]Wanneer je aan het gamen bent en je op de achtergrond CAD laat renderen en op je tweede scherm porno wilt kijken zou ik zeggen dat 6 of 8 cores wel aanbevolen zijn.
Wat voor zware films kijk jij altijd dan, dat de details zoveel rekenkracht kosten? >:) >:)

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dreamvoid schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 01:19:
Ik ben niet 100% overtuigd van Intel, als 70% van de markt al onbereikbaar is (Samsung en Apple met hun eigen chips) blijft er nog maar een klein deel van de markt over, en Qualcomm is nu erg goed bezig. Al zal Qualcomm wel met een wat ambitieuzer arch moeten komen om de stap naar boven te maken richting laptops en all-in-ones te maken.
Ja, daar draait het natuurlijk om. Je moet die goede chips ook in telefoons krijgen. En hoe dat zal uitpakken, kan je natuurlijk moeilijk zeggen.

Samsung heeft in de S4 wel een Qualcomm-soc gestopt, dus ze zijn wel bereid om niet alleen hun eigen spullen te gebruiken. Als Samsung in het vervolg hun eigen ontwerpen zal gebruiken, zal dat inderdaad geen meevaller worden.
Apple heeft voor de allereerste iPhone bij Intel aangeklopt, dus die zie ik wel een Intel-processor gebruiken.

Verder heb je natuurlijk ook nog onder andere HTC, Sony, Blackberry (?), LG, Motorola, Nexus, de hele phablet- en tabletmarkt, enz.

marcel87 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 04:47:
Dat conflict is natuurlijk wel erg kort door de bocht. In principe gaat het in het verhaal erover dat o.a. Ivy een tick was. Grote veranderingen heb je dan niet. Punt blijft dat er best bij Haswell een soort van lichte variant sixcore i7 had kunnen komen. Gewoon met minder cache en natuurlijk enkel een dual channel IMC. Ik vind eigenlijk dat het artikel te oud is om te kunnen verantwoorden waarom Intel in 2013 nog steeds geen sixcore op mainstream niveau heeft uitgebracht.
Ik weet dat dit antwoord niet voldoende is, maar Intel heeft zich met Haswell duidelijk op de mobiele markt gericht. Nu Intel een goede mobiele architectuur heeft met Atom/Silvermont, en Core bij de volgende die shrink (Broadwell) makkelijk in tablets zal kunnen, denk ik dat de omstandigheden beter zullen zijn om meer cores te krijgen in Skylake.

[ Voor 30% gewijzigd door witeken op 01-08-2013 00:35 . Reden: Dit keer wel een nieuwe reactie via edit... ]

Tweakblog van de maand

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vraag me af of de consumentenmarkt werkelijk zit te wachten op meer dan 4 cores/8 threads. Intel heeft nu al de 10-core Westmere-EX, 8-core Sandy Bridge-E en over een maand of twee de 15-core Ivy Bridge-EX als Xeon in de prijslijsten staan. Als ze er brood in zien om die met een "Core i7" labeltje de consumentenmarkt in te duwen hadden ze dat allang gedaan, maar in plaats daarvan maken ze de quadcores telkens zuiniger, sneller (per core) en op een kleinere die (goedkoper).

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 04-08-2013 14:14 ]

• Onbekend
  • Laatst online: 14:04

Onbekend

...

Ik denk dat consumenten alleen maar kijken naar "een snelle computer die niet te veel kost". Het maakt niet uit of er AMD of Intel erin zit, en er wordt ook niet naar het verbruik gekeken.
Elke computer met 4GB ram, SSD en een processor die minimaal 2 cores heeft en op 2,5 GHz loopt voldoet voor de meeste gebruikers wel.

Zelf zit ik persoonlijk niet op meer cores te wachten. Ik zie liever een veel hogere kloksnelheid want veel applicaties zijn niet goed multithreaded geprogrammeerd, waardoor 1 core volop staat te draaien en de andere core bijna niets doet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:12
Als je je er ook maar iets in verdiept wel, maar je wilt niet weten hoeveel consumenten die alleen maar internetten/mailen/brieven typen/films kijken toch voor een i7 met 16gb ram en 3TB opslag gaan... want ja, een i7 is beter dan een i5 of i3 (of amd xxxx).

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-02 20:45
mitsumark schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 15:35:
Als je je er ook maar iets in verdiept wel, maar je wilt niet weten hoeveel consumenten die alleen maar internetten/mailen/brieven typen/films kijken toch voor een i7 met 16gb ram en 3TB opslag gaan... want ja, een i7 is beter dan een i5 of i3 (of amd xxxx).
Ja helaas zijn die er genoeg xD. Ik zelf heb bewust gekozen voor een AMD FX8350 aangezien hij voldoet aan mijn eisen. Ik heb een goede multithreaded performance nodig aangezien ik zelf programmeer en in mijn vrije tijd livestream en game ik op dezelfde pc. Plus het was een makkelijke upgrade voor mij aangezien ik al een AM3+ moederbord had met een Phenom II X950.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Pagina: 1 2 Laatste