Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MS Access: twee tabellen combineren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
N.a.v. een eerder topic is de aanpak iets gewijzigd. Ik heb 1 Access database met 2 tabellen: tabelA en tabelB.

In tabelA heb ik een veld dat ik als ID/sleutel wil gebruiken en een boel andere velden. In tabelA komt ieder record maar 1 keer voor.

In tabelB heb ik hetzelfde ID/sleutelveld en een boel andere velden, die verder niet in tabelA voorkomen. Maar, tabelB stamt af van een logbestand en daardoor komen er meerdere records met dezelfde sleutel in het sleutelveld voor. Dit wil ik zo houden.

Ik wil uiteindelijk 1 tabel waar het sleutelveld in staat plus alle andere velden uit tabelA en tabelB. Ik realiseer me dus dat alle velden uit tabelA meermaals ingevuld worden in de uiteindelijke tabel aangezien records met dezelfde sleutel meermaals zullen voorkomen (zoals het geval is in tabelB).

Hoe doe ik dit?

In begrijpelijk NL/EN vind ik uitsluitend guides/tutorials die uitgaan van dezelfde velden in beide tabellen en daarnaast uitgaan van ieder record maar 1 (uniek) keer.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:15:
N.a.v. een eerder topic is de aanpak iets gewijzigd.
Ik neem aan dat je doelt op MS Excel: bepaalde duplicaten verwijderen? Wel zo handig als je dat er even bij linkt ;)
Nou: wat heb je zélf al bedacht / geprobeerd / gezocht / gevonden? Zoals je in onze Quickstart zult lezen verwachten we wel iets meer van een topicstart dan dit ;)

Wat je probleem betreft: ik denk dat je met een UNION aan de gang moet, al dan niet i.c.m. wat joins en (kolom)aliassen.

Euh... opnieuw je probleem gelezen. Als je gewoon eens join gebruikt?
SQL:
1
2
3
select *
from tabelA a
inner join tabelB b on a.sleutelveld = b.sleutelveld

Dan ben je er toch al? Mik dit desnoods in een view (wat een 'virtuele tabel' voor je maakt gebaseerd op tabelA en tabelB waardoor je de nieuwe 'tabel' niet steeds hoeft bij te werken als je records in A of B wijzigt) et voila.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 19-06-2013 13:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf weinig verstand van Access en heb gezien de tijdsdruk (betreft werk) ook zeker niet de mogelijkheid om mij al deze materie op het gemak eigen te maken.

Wat ik geprobeerd heb is te zorgen dat beide tabellen maar 1 veld gemeen hebben, dat veld dat ik als sleutel beschouw. Vervolgens wilde ik een relatie trekken tussen die twee dezelfde velden maar omdat het in tabelA wel een uniek veld is maar in tabelB geen uniek veld, zegt Access dat dit niet kan/mag.

EDIT: OK, even jouw EDIT proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 13:34 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
In tabel B is 't toch ook helemaal niet uniek? Waarom zou je dat doen/proberen?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet wist dat een relatie vereist dat een sleutel ook werkelijk een unieke sleutel is in beide tabellen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is ook niet zo.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1