Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MS Excel: bepaalde duplicaten verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Voor een project heb ik een Excel-database waar de kolommen (kolomnamen in de eerste rij) de variabelen vormen en de rijen (vanaf rij 2 dus) de records. Voor het gemak zijn de kolommen als volgt:

kolomIDnummer, kolomB, kolomC, kolomDatum, kolomD, etc.

Nou zitten er bepaalde records meermaals in. D.w.z., een IDnummer komt meermaals voor, maar deze kopierecords hebben dan wel verschillende datums.

Nu wil ik graag van alle meervoudig voorkomende records maar één overhouden en wel die met de meest recente datum in de kolomDatum. Deze kolom is overigens ingesteld als datum bij de celeigenschappen.

Ik heb ASAP utilities geinstalleerd en heb ook toegang tot MS Access mocht het nodig zijn.

Graag een uitleg over hoe dit automatisch kan, bijv. met een macro. Het gaat om een dusdanig grote hoeveelheid data dat het niet met de hand kan.

Bedankt!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Maak in een extra kolom een samenvoeging van alle data van die regel, gooi in weer een extra kolom een aantal.als of een vert.zoeken zodat je de dubbele ziet. Sorteer het aflopend op datum en filter op op je laatste extra kolom degenen met de dubbelen en verwijder die.

En de aantal.als / vert.zoeken kan je dan laten starten 1 regel onder de huidige (zodat je net de 1e niet als dubbel markeert)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Die tabellen kun je denk het het makkelijkst importeren in Access, dan 1 sql query van het type
SQL:
1
2
3
4
5
select kolomIDnummer, kolomB, kolomC, kolomDatum, kolomD, etc. 
from tabelnaam as t1 
where not exists (
   select * from tabelnaam as t2 
   where t1.kolomIDnummer=t2.kolomIDnummer and t1.kolomDatum<t2.kolomDatum)

(En eventueel de boel terugexporteren naar Excel, maar Excel is natuurlijk eigenlijk toch hier niet voor gemaakt)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat dit meer een Access onderwerp is maar aangezien meerdere anderen met Excel werken zal ik het later weer terugzetten in Excel. Bedankt voor de antwoorden, ik ga het proberen en kom er nog op terug.

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-11 19:42
Je kan dit ook door wat creatief sorteren en een simpele formule oplossen.
Sorteer je document op KolomIDnummer en als tweede sorteerniveau sorteer je op de kolom met de datum (aflopend, is belangrijk!). Vervolgens maak je even een tijdelijke kolom genaamd dubbel.
Daar zet je de volgende formule in (aangenomen dat KolomIDnummer in kolom A staat): =ALS(A2=A1;"KAN WEG";0). Het is gegeven de sortering wel belangrijk dat je met de voorganger vergelijkt (A2=A1) en niet met de waarde op de volgende rij (A1=A2). De formule kopieer je door naar de onderkant van je document. Vervolgens sorteer je op de tijdelijke kolom en alle rijen waar KAN WEG in staat, kunnen weg ;).
Door de sortering zal alleen de meest recente record blijven staan.