Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523176

Topicstarter
Hoi,

Bij het bedrijf waar ik werk staat op dit moment de vergoeding die verstrekt word voor 24x7 standby diensten ter discussie. Bij een standby dienst komt het er op neer dat je een telefoon krijg waar je 24x7 beschikbaar bent voor het oplossen van problemen met de ICT infrastructuur.
Voor de diensten word een vergoeding van 50 euro (netto) verstrekt per dienst waarbij deze is opgedeeld in een weekend dienst en een week dienst (3 nachten en 4 nachten)

Om te kunnen bepalen of de huidige vergoeding een redelijke vergoeding is zou ik willen vragen wat anderen voor vergoeding voor een 24x7 standby dienst krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Dit topic al gelezen? Wat is een normale vergoeding voor consignatiedienst ?

Wat redelijk is, is afhankelijk van een aantal factoren. Ben je de eerste, tweede of derde lijn? Hoeveel hoeveel calls zijn er? Wat is de response tijd? Moet je eventueel in je auto stappen als je het probleem niet remote kunt oplossen?

De laatste keer dat ik voor een werkgever support deed (2e lijn, telefoon+VPN, response tijd <1h, ongeveer 2 calls per week), kreeg ik 17% van een maandsalaris voor 1 week supportdienst.

[ Voor 68% gewijzigd door t_captain op 17-06-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

€50 netto vind ik mager. Mijn werkgever houdt al 150 bruto aan, wat ik eigenlijk ook vrij weinig vind. Er is namelijk een redelijke potentie dat je inderdaad buiten werktijd bezig gehouden gaat worden. Voor impact op je vrije tijd mag IMO best goed betaald worden.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
150 per dag is wel weer lekker :) Je zou bij wijze van spreken kunnen stoppen met je 9-5 baan, drie weken per maand standby draaien en een modaal salaris verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:59
Hier hebben ze een pot van 2500 euro maand . Nu wordt er standby gelopen met 5 man en krijgt iedereen dus 500 euro + de uren dat ze opgeroepen vergoed.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Morpheusk schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:00:
Hier hebben ze een pot van 2500 euro maand . Nu wordt er standby gelopen met 5 man en krijgt iedereen dus 500 euro + de uren dat ze opgeroepen vergoed.
Maar dat is dan continue standby 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
wij krijgen hier +-€250 per week dat we standby lopen. Mocht het een issue zijn wat langer uitloopt dan mag dat gewoon als TVT uren geschreven worden.

Gezien het aantal keer dat ik gebeld wordt (vaak 1 keer per standby) vind ik het een prima bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 22:59
Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Maar dat is dan continue standby 24/7?
Nee van 18:00 tot 6:30 x 7 dagen in de week. Met zijn 5'en ben je 1x in de 5 weken aan de beurt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523176

Topicstarter
Hoi t_captain, bedankt voor je link dat verduidelijkt al aardig wat.

Wat ik lees bevestigd dat er erg veel afhankelijkheden zijn wat bepaald wat voor vergoeding redelijk is. Als je al een hoog basis salaris hebt is een wat lagere vergoeding voor deze aparte dienst natuurlijk te begrijpen.
Ook is het belangrijk of er doorgaans veel werk is tijdens de dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 523176 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:21:

Wat ik lees bevestigd dat er erg veel afhankelijkheden zijn wat bepaald wat voor vergoeding redelijk is. Als je al een hoog basis salaris hebt is een wat lagere vergoeding voor deze aparte dienst natuurlijk te begrijpen.
Dat zou ik niet zeggen, integendeel. Bij mijn ex-baas was de hoogte van je vergoeding evenredig met de hoogte van je brutoloon, dus juist oplopend met een hoger salaris. En dat lijkt me ook het meest logisch. Salaris is een afspraak tussen werkgever en werknemer, die eigenlijk betekent hoeveel waarde jouw tijd en aandacht voor je werkgever heeft. Die waardering is de basis voor alle vergoedingen die je ontvangt, dus waarom niet voor standby?

Er kan een discussie ontstaan waarom senior X met maandsalaris 4500 meer moet verdienen aan dezelfde standbydienst als junior Y met maandsalaris 2500. De rechtvaardiging zit deels in het feit dat de kans op goede, snelle oplossing groter behoort te zijn als X de call aanneemt en de kans op escalatie naar andere collega's weer groter is als Y standby staat. Als het werk zo eenvoudig is dat er geen verschil tussen X en Y zit, dan is het aan de werkgever om zijn dure mensen niet teveel in te roosteren voor dit eenvoudige werk. Net zoals een supermarktmanager beter niet de hele dag kassa kan draaien :)
Ook is het belangrijk of er doorgaans veel werk is tijdens de dienst.
Inderdaad. Dat betaalt de frequentie waarmee je prive-tijd wordt geschonden.
Maar ook de impact van een storing is bepalend. Een call-out heeft veel meer impact dan slechts een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
Mijn vorige werkgever vond 5 euro bruto per uur wel goed genoeg. En zich maar afvragen waarom niemand wou. "Je hoeft er toch meestal niks voor te doen?"

Suuure :D

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik loop momenteel om de week (wat officieel niet eens mag, maar dat terzijde) een 24/7 standby, van 18.00u tot 7.00u de volgende ochtend. Da's 13 uur dus, en 2x 24u in het weekend.
Daarvoor krijg ik, gebaseerd op mijn uurloon:
Werkdagen: 13 uur * uurloon * 6,5%
Zaterdag: 24 uur * uurloon * 11%
Zondag: 24 uur * uurloon * 13%
Als ik gebeld wordt mag ik daarnaast een uurloon * 150 of 200% schrijven, gelang het moment.
E.e.a. allemaal conform de voor ons geldende (bedrijfsspecifieke) CAO
Levert me alles bij elkaar een 275 euro bruto per week standby op :)

Bijkomend voordeel: het spul is retestabiel, dus de kans dat ik gebeld wordt is klein. Ik schat zelf in zo'n 4 a 5x per jaar ofzo. Wel lekker verdienen though :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 17-06-2013 15:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:47:
Mijn vorige werkgever vond 5 euro bruto per uur wel goed genoeg. En zich maar afvragen waarom niemand wou. "Je hoeft er toch meestal niks voor te doen?"

Suuure :D
Als je een hele weer draait tegen 5 per uur, heb je 640 euro verdiend (uitgaande van betaling van alle uren buiten 40 uur werktijd). Dat is niet geweldig, maar ook niet heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Asteroid9

General Failure

t_captain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:02:
[...]

Als je een hele weer draait tegen 5 per uur, heb je 640 euro verdiend (uitgaande van betaling van alle uren buiten 40 uur werktijd). Dat is niet geweldig, maar ook niet heel laag.
640 bruto voor 1 week standby? Ik zou er onmiddelijk voor tekenen! En met mij heel veel mensen... ;-)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ontving ook in die orde. Bij mijn ex-baas was een week gelijk aan 113 uur, maal 0.15% van je maandsalaris. Bij een brutoloon van 3500 euro kom je rond de 600 uit voor een week standby. Persoonlijk vond ik de vergoeding voldoende, maar ik had niet de neiging om zoveel mogelijk diensen naar me toe te trekken. Zo geweldig is het ook niet om 's nachts een uurtje achter de VPN te zitten en enkele uren later weer op te staan en naar je dagelijkse werklocatie te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 16-06 11:19
t_captain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:02:
[...]

Was in de weekenden over 't algemeen. Dus 16x5 = 80 euro bruto. En daar moet je dus een weekend lang de drankjes enzo voor laten staan. Nee dank je :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Er zijn overigens gewoon regels aan hoe lang je standby mag staan en er rust tussen moet zitten.
Noot: om de week een hele week standby mag dus officieel al niet, laat staan een maand continue.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
The Eagle schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:08:
Er zijn overigens gewoon regels aan hoe lang je standby mag staan en er rust tussen moet zitten.
Noot: om de week een hele week standby mag dus officieel al niet, laat staan een maand continue.
Ligt eraan hoe "standby" is gedefineerd natuurlijk, als je gewoon mag slapen tijdens standby dan is er natuurlijk niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik krijg 25 voor een werkdagen) en 50 euro per niet werkdagen. Hierbij zit een aantal uur werk in inbegrepen. Alleen als het echt té gek wordt mag ik pas uren schrijven. Response tijd is maximaal 1 uur, maar richtlijn is binnen een half uur.

Er zijn weken zonder telefoontjes, maar als ze bellen zijn het vaak kleine dingen die je binnen 10 minuten verholpen hebt.

Ik hoef nooit in de auto te stappen.
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:17:
[...]

Was in de weekenden over 't algemeen. Dus 16x5 = 80 euro bruto. En daar moet je dus een weekend lang de drankjes enzo voor laten staan. Nee dank je :)
Ik ga ook tijdens standby gewoon naar feestjes, uit eten of de bios. No problem, meestal belt er toch niemand en anders wist je het risico. Laptop en dongle in de achterbak :)

[ Voor 40% gewijzigd door Deveon op 17-06-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:11:
[...]

Ligt eraan hoe "standby" is gedefineerd natuurlijk, als je gewoon mag slapen tijdens standby dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Ja, dat dacht je ;) Slapen maakt niks uit, gaat er om dat je oproepbaar bent of niet :)
http://www.rijksoverheid....diensten-consignatie.html
Regels consignatie
Bij consignatie gelden de volgende regels:

U mag niet langer dan 13 uur per 24 uur werken, inclusief de uren die voortkomen uit oproepen.
Per 4 weken mag u maximaal 14 dagen oproepbaar zijn.
Per 4 weken mag u minimaal 2 maal 2 aaneengesloten dagen niet werken en ook niet oproepbaar zijn.
Direct voor en na een nachtdienst mag u niet oproepbaar zijn. Dit mag tot 11 uur voor een nachtdienst en weer vanaf 14 uur erna.
Als u binnen 16 weken 16 keer of meer oproepbaar bent tussen 0.00 uur en 6.00 uur, mag u niet meer dan gemiddeld 40 uur per week werken binnen die 16 weken.
Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen op die regel (zijn er overigens slechts 2), maar dan had ik hier net zo goed het hele artikel neer kunnen plempen :P

Overigens moet ik mezelf even corrigeren: om de week mag dus wel. Maar da's dan ook meteen de max :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:11:
Als je niet mag slapen tijdens standby dan is het geen standby maar gewoon (over)werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:23

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben dan wel geen IT'er maar ik draai wel bereikbaarheids- en consignatiediensten conform CAO ziekenhuizen. 24/7 standby vind ik eigenlijk een verkeerde benaming. Het zijn eigenlijk gewone diensten met 13 uur aan consignatiedienst. Het weekend valt dan weer onder bereikbaarheidsdienst. Zelf krijg ik 1 compensatiedag aan het eind van een dienst, 7,8 uur aan extra uren, uurloon afhankelijk van de dag (zondag 200% bijv), kilometervergoeding en een algemene vergoeding welke verwerkt zit in mijn salaris.

Het komt overigens 1x in de 5 weken voor dat ik zo'n dienst draai. Voordeel van IT-werk is dat je veelal vanuit huis kan werken. In mijn vak is dat veel minder aan de orde...

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 18-06-2013 07:13 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallingv
  • Laatst online: 19-03-2020
Ik krijg 100 bruto per maand. En daarvoor ben ik 1 x in de 5 weken standby. van Ma tot Vr 06:00 tot 22:30.
Dus een deel voor werktijd en een deel na werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 22:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik krijg volgens mij 300 bruto per maand en een x% van mijn loon als ik word gebelt per uur (dus 1x 5 min = uur), meestal heb ik 1x per maand consignatie(in zomervakantie 2x ivm missende collega's :P )
tijden zijn van 6:00-22:00 ma-vr en als er op zat. word gewerkt ook op zaterdag (6:00-14:00 meestal) wat dus effectief neer komt op ma-vr van 6:00-9:00 en 17:00-22:00

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-06 22:33
Een reden om te verhuizen naar Finland; hier krijg ik voor 3de lijns standby 50% (16 uur per weekdag, + 48 uur weekend) komt neer op ongeveer 2000,- per week standby. 2 hr response en een zeer kleine kans om on-site te moeten. Gewerkte uren tijdens de standby worden ongeveer volgens dezelfde percentages als in Nederland betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Standaard standby zoals bij de meeste: een week lang buiten kantoortijden dag en nacht bereikbaar zijn.
Vergoeding : 250,- bruto + alle geschreven uren. In een jaar tijd 1 telefoontje gehad.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's idd ook wel een goede om mee te nemen: hoe groot is de kans dat je gebeld gaat worden omdat er iets mis gaat, aka hoe stabiel is de omgeving waar je voor standby loopt.
In mijn geval retestabiel, dus dat scheelt een hoop. Met slapend rijk worden is nog steeds niks mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet alleen de stabiliteit van de omgeving, maar ook de redenen om te mogen bellen.
Bij mijn vorige werkgever werd ik gerust om 8 uur 's avonds gebeld dat Word was vastgelopen bij een klant (betaalde ze dan ook voor). Maar ook wel eens om 2 uur 's nachts van iemand van de nachtopvang dat de printer niet werkte.
Bij mijn huidige werkgever mogen ze in principe niet buiten kantoortijden bellen, tenzij er echt iets flink mis is. En dat is dus tot nu toe maar 1 keer gebeurd: een locatie lag plat :P

Ook leuk om te weten: op het moment dat de telefoon gaat en jij moet daar iets mee doen, mag je van de arbowet uren schrijven, afgerond op blokken van een half uur.
Een simpele password reset is volgens de letter dus een half uur schrijven.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koffie schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:51:
Lijkt me ook niet meer dan redelijk als je daar wakker voor gebeld wordt. Het probleem is niet die vijf minuten die je moet werken. Het probleem is dat half uur slaap wat je daardoor mis loopt. Dat wil ik ook gecompenseerd zien. Slaap is meer dan alleen maar inactieve uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Niet alleen de stabiliteit van de omgeving, maar ook de redenen om te mogen bellen.
Bij mijn vorige werkgever werd ik gerust om 8 uur 's avonds gebeld dat Word was vastgelopen bij een klant (betaalde ze dan ook voor). Maar ook wel eens om 2 uur 's nachts van iemand van de nachtopvang dat de printer niet werkte.
Bij mijn huidige werkgever mogen ze in principe niet buiten kantoortijden bellen, tenzij er echt iets flink mis is. En dat is dus tot nu toe maar 1 keer gebeurd: een locatie lag plat :P

Ook leuk om te weten: op het moment dat de telefoon gaat en jij moet daar iets mee doen, mag je van de arbowet uren schrijven, afgerond op blokken van een half uur.
Mijn mogen ze momenteel biten het support window (7-18) om bellen als er iets mis is. Zit monitoring op, door ons zelf ingeregeld, dus we weten wanneer wel en wanneer niet. En dat wordt in India bewaakt. Gelukkig mailen die ook altijd naast het bellen :P
Maar de boel is zo rock stable dat we ons echt niet druk hoeven te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Volgens mij haal je paar wetten door elkaar. In de arbeidsomstandighedenwet worden heel andere zaken geregeld dan in de arbeidstijdenwet waar volgens mij bovenstaande op van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wil je mij even een quote doen van die wet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
PolarBear schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:29:
[...]

Wil je mij even een quote doen van die wet?
Artikel 5:9 lid 7 Arbeidstijdenwet

Voor de toepassing van het tweede tot en met zesde lid vangt de arbeid tijdens consignatie aan op het moment van een oproep. Indien binnen een half uur na beëindiging van de arbeid die voortvloeit uit een oproep tijdens consignatie , opnieuw een dergelijke oproep wordt gedaan, is de tussenliggende tijd arbeid. Indien binnen een half uur een of meer malen arbeid voortvloeiend uit een oproep tijdens consignatie wordt verricht, wordt de arbeid geacht ten minste een half uur te bedragen.

Zie ook http://www.rijksoverheid....diensten-consignatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 21:38
MacMF schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:53:
Een reden om te verhuizen naar Finland; hier krijg ik voor 3de lijns standby 50% (16 uur per weekdag, + 48 uur weekend) komt neer op ongeveer 2000,- per week standby. 2 hr response en een zeer kleine kans om on-site te moeten. Gewerkte uren tijdens de standby worden ongeveer volgens dezelfde percentages als in Nederland betaald.
Doe je goed :)

Hier in Denemarken is het bij ons bedrijf zo geregeld dat we geen standby diensten hebben (klanten willen geen servicecontract). Mocht een klant buiten kantoortijd bellen mogen we ze gewoon weigeren. Om te voorkomen dat we dat doen hebben we hier de regel dat het beginnen aan een service buiten kantoortijd de klant 5000 DKK kost (670 euro). Van dat bedrag gaat meer dan de helft op de loonstrook van degene die de service afhandelt.
Dus ik hoef nergens rekening mee te houden in mijn vrije tijd (doe ik ook niet, er wordt zelden gebeld) maar mocht er iets zijn en ik heb tijd/mogelijkheid dan verdient het wel lekker.

geheelonthouder met geheugenverlies

Pagina: 1