Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ik loop sinds kort consignatie dienst dat wil zeggen dat ik 1 week per 2 weken oproepbaar ben.
Het bedrijf waar ik werk heeft namelijk een 3 ploegen dienst ingesteld voor de productie medewerkers doch niet voor het technisch personeel die lopen alleen dagdienst en zijn dus oproepbaar in de avond- en nacht-uren indien technische storingen.
Daar we met 2 man de technische dienst runnen is het dus verdeeld in 1 week per 2 weken consignatie dienst.
Nu had het bedrijf in het ver verleden een technische staf van 6 man en die liepen dan 1 week in de 4 weken consignatie dienst.
De beloning die daar toen voor gold was 197 euro bruto plus de uren die je echt aan werk was geweest per maand.
Nu krijgen wij dus ook die 197 euro bruto omdat dat toen zo vastgelegd was doch lijkt het mij dat we recht hebben op minimaal 2 x die 197 euro bruto omdat wij 1 week in de 2 weken consignatie dienst lopen en er toen 1 week in de maand consignatie dienst gelopen werd.
Ik heb hierop gezocht op internet over de echte regelingen qua metaal/elektro cao doch heb niet echt kunnen vinden wat ik zocht hierover.
Heeft iemand misschien tips waar ik dat kan vinden en is 197 euro een normale vergoeding ?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Begrijp ik het nou goed dat je voor zo'n 200 euro/maand (netto waarschijnlijk een goede 100 euro), de halve maand (50% van je tijd) dag en nacht oproepbaar bent en je gedurende die tijd waarschijnlijk geacht wordt bereikbaar te zijn, in min-of-meer nuchtere toestand, binnen bereik van je werkgever of iig van een computer met internetverbinding (gok ik), etc. etc.?

Want zo ja, dan klinkt dat niet als een goede deal, om het zo maar eens voorzichtig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik krijg per week dat ik standby sta, zo'n 300 euro bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ben je ook in het weekend oproepbaar of alleen op werkdagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:22:
Begrijp ik het nou goed dat je voor zo'n 200 euro/maand (netto waarschijnlijk een goede 100 euro), de halve maand (50% van je tijd) dag en nacht oproepbaar bent en je gedurende die tijd waarschijnlijk geacht wordt bereikbaar te zijn, in min-of-meer nuchtere toestand, binnen bereik van je werkgever of iig van een computer met internetverbinding (gok ik), etc. etc.?

Want zo ja, dan klinkt dat niet als een goede deal, om het zo maar eens voorzichtig te zeggen.
Idd dat vind ik nou ook het lijkt mij ook een slechte deal,alleen heb ik zelf weinig ervaring met dat soort diensten dus vandaar ook mijn vraag hier.

In principe ben ik een hele week oproepbaar dus maandag t/m zondag alleen in de praktijk zullen ze me zaterdags en zondags niet bellen daar het 3 ploegendienst is en die begint zondag nacht t/m vrijdag avond.
Nu is het niet zo dat je vaak gebeld word gemiddeld 1 tot 3 keer in de maand doch idd ik dien wel nuchter te zijn en als ik gebeld word en er is een storing dan dien ik mij ook fysiek te begeven naar het bedrijf (afstand naar het bedrijf is ongeveer 6 kilometer).
Ik kan ook nergens een bedrag vinden wat afgesproken is in de cao (wij vallen onder de metaal /elektro cao)
Wel dingen als tijden,rusttijden, maximale hoeveelheid tijd dus het arbo technisch verhaal.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 10:49
Lijkt me redelijk dat dat inderdaad per week zou moeten gaan dan, is wel het overleggen waard. Is ook wat handiger als je bijvoorbeeld diensten overneemt in verband met ziekte of vakantie.

Ik draai zelf ook consignatiediensten, één keer in de vijf weken normaal gesproken. Vergoeding is € 185 per week plus gedraaide uren à het op dat moment geldende percentage +25%. (loopt op zon- en feestdagen bijvoorbeeld op tot 225%) We doen alles remote, hoeven dus niet naar locaties, en krijgen tijdens dienst een laptop met dongel ter beschikking. Daarnaast wordt een deel van ons internetabonnement vergoed. (laptop wordt door zowel mezelf als collega's weinig gebruikt, we loggen meestal in via onze eigen PC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Ik vind het allemaal zelfs nog veel klinken, mijn vriendin werkt bij het umcg, heeft ook regelmatig oproepdiensten maar krijgt er echt niks extra's voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Tito129 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:12:
Ik vind het allemaal zelfs nog veel klinken, mijn vriendin werkt bij het umcg, heeft ook regelmatig oproepdiensten maar krijgt er echt niks extra's voor..
Ik heb in het verleden ook bij een ander bedrijf gewerkt waar je boven een bepaalde loon schaal geen overwerk vergoeding kreeg daar gold de regel gewoon dat in je basis salaris elke maand 20 overuren betaald kreeg of je nu werkte of niet die kreeg je gewoon betaald.
Ik begrijp sowieso de hele medische wereld niet qua oproep e.d. ik vind dat als je oproepbaar bent buiten je normale werk dat daar een bepaalde vergoeding voor moet staan tenzij je een bepaald salaris hebt afgesproken waar dat soort dingen in zitten verwerkt.
Exitium schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:03:
Lijkt me redelijk dat dat inderdaad per week zou moeten gaan dan, is wel het overleggen waard. Is ook wat handiger als je bijvoorbeeld diensten overneemt in verband met ziekte of vakantie.

Ik draai zelf ook consignatiediensten, één keer in de vijf weken normaal gesproken. Vergoeding is € 185 per week plus gedraaide uren à het op dat moment geldende percentage +25%. (loopt op zon- en feestdagen bijvoorbeeld op tot 225%) We doen alles remote, hoeven dus niet naar locaties, en krijgen tijdens dienst een laptop met dongel ter beschikking. Daarnaast wordt een deel van ons internetabonnement vergoed. (laptop wordt door zowel mezelf als collega's weinig gebruikt, we loggen meestal in via onze eigen PC)
Ik krijg daarnaast ook de gedraaide uren betaald afhankelijk welk tijdstip +25 % tot 24:00 uur of +50 % tussen 0:00 u tot 7:00 u

[ Voor 37% gewijzigd door Read op 28-07-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik krijg 360 euro per week voor het stand-by staan ... dus het kan zeker beter! (Exclusief uren die ik daadwerkelijk nog werk, die krijg ik ook uitbetaald)

[ Voor 32% gewijzigd door DennusB op 28-07-2012 23:26 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
DennusB schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:26:
Ik krijg 360 euro per week voor het stand-by staan ... dus het kan zeker beter! (Exclusief uren die ik daadwerkelijk nog werk, die krijg ik ook uitbetaald)
Das netjes geregeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 10:49
Read schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:25:
Ik krijg daarnaast ook de gedraaide uren betaald afhankelijk welk tijdstip +25 % tot 24:00 uur of +50 % tussen 0:00 u tot 7:00 u
Je normale uurloon +25/50% als ik het zo lees? Wij krijgen ook ons overwerkpercentage er nog bij. Op doordeweekse dagen krijgen we tussen 19:00 - 7:30 50% extra als we overwerken, op zaterdag ook 50% en op zondag 100%. Sta je stand-by, dan komt daar nog 25% bovenop. Dus doordeweeks tussen 17:30 (dan sluiten we) en 19:00 krijg je 125%, daarna tot de volgende ochtend 7:30 en op zaterdagen 175%, en op zondagen 225%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Exitium schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:33:
[...]

Je normale uurloon +25/50% als ik het zo lees? Wij krijgen ook ons overwerkpercentage er nog bij. Op doordeweekse dagen krijgen we tussen 19:00 - 7:30 50% extra als we overwerken, op zaterdag ook 50% en op zondag 100%. Sta je stand-by, dan komt daar nog 25% bovenop. Dus doordeweeks tussen 17:30 (dan sluiten we) en 19:00 krijg je 125%, daarna tot de volgende ochtend 7:30 en op zaterdagen 175%, en op zondagen 225%.
8)7 oeps beetje verkeerd geschreven door mij this meer zoals jij het zegt(schrijft) er komt een vergoeding van 25 tot 50 % van je uurloon boven je overwerk vergoeding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Bij ons is de vergoeding (uit m'n hoofd) doordeweeks eur 2,11 per uur buiten kantoortijden en in het weekend eur 2,53
Daarnaast is er nog een callout vergoeding van eur 50 voor iedere keer dat je daadwerkelijk in actie moet komen en worden de gemaakte uren vergoed.
De vergoeding die je nu krijgt zou ik persoonlijk veels te laag vinden voor de hoeveelheid vrijheid die je inlevert.
Vaak of niet gebeld worden doet er imho niet zo toe, dat verandert tenslotte niets aan het beschikbaar moeten zijn voor als dat telefoontje toch komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 09:00

Metzie

Nyaano !

Bij mijn werkgever kregen we ook consignatievergoeding als we wachtdienst hadden. Dit was 1% van je bruto salaris op een doordeweekse dag en 2% voor voor de zaterdag en zondag. De periode dat ik fulltime consignatie draaide leverde dat toch zo'n 36~40% meer loon op.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:15:
Bij ons is de vergoeding (uit m'n hoofd) doordeweeks eur 2,11 per uur buiten kantoortijden en in het weekend eur 2,53
Daarnaast is er nog een callout vergoeding van eur 50 voor iedere keer dat je daadwerkelijk in actie moet komen en worden de gemaakte uren vergoed.
De vergoeding die je nu krijgt zou ik persoonlijk veels te laag vinden voor de hoeveelheid vrijheid die je inlevert.
Vaak of niet gebeld worden doet er imho niet zo toe, dat verandert tenslotte niets aan het beschikbaar moeten zijn voor als dat telefoontje toch komt.
Bij ons is het s'avonds en s'nachts doordeweeks 150% en in het weekend 200% van je salaris :) Dus ik krijg die uren gewoon dubbel uitbetaald!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
IANAL maar volgens wij was de consignatie dienst een overeenkomst tussen werkgever en werknemer, en vaak onderdeel van je functieomschrijving. Gewoonlijk worden hiervoor bedragen (of juist niet, en dan enkel een verplichting) afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Althans, dat was zo toen ik nog consignatiediensten draaide.

Ik kreeg destijds iets van 150 euro in de week voor standby, en een tijd-voor-tijd regeling. Maar wederom, hier zijn niet echt (wettelijke) standaardbedragen voor, maar het is een afspraak tussen werkgever / werknemer, of wat het CAO hierover voorschrijft.

[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 29-07-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik krijg per week standby iets van 300 euro bruto.Dit is van 6:00-22:00 Ma-Vr daarnaast nog de eventuele uren natuurlijk dat je gebeld bent.
Als de zaterdag erbij komt weet ik niet meer precies hoe dat werkt,is volgens mij gewoon 150% maar dat zou ik terug moeten zoeken,en op zaterdag is dan meestal 6-12:00/14:00.

loop zelf meestal max 1x per maand en soms is het maar 1x in de 2 maanden,beetje hoe de roosters uitkomen (er zijn 2 verschillende diensten,voor fabriek en voor distri centre en ik doe alleen distri :P )

ik moet wel zeggen dat de 50% v/d tijd wel erg veel is. zeker met 24h standby

[ Voor 7% gewijzigd door mrsar op 29-07-2012 15:42 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
mrsar schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:15:
ik moet wel zeggen dat de 50% v/d tijd wel erg veel is. zeker met 24h standby
Yep is ook wel veel maarja das het nadeel als je met maar 2 man de technische dienst draait.
Nu kun je zeggen neem meer mensen aan maar daar moet dan ook overdag het werk naar zijn en dat is er niet.
We hebben met zn 2 een drukke baan maar als je daar een 3 de bij zal zetten hebben we eigenlijk niet genoeg werk om de hele dag bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind ook wel dat 1 week op, 1 week af, te veel van het goede is, zeker gezien de vergoeding ook maar 50% is van wat het was.

Maar kijk ook eens naar zaken als ziekte en verlof. Want als jij net een week stand-by hebt gestaan, en maandag is je collega ziek, wie draait die stand-by dan? Moet jij die dan ook doen? Of je collega is 3 weken op vakantie, en zit jij 3 weken 24 uur per dag stand-by?

Het e.e.a. ligt er aan hoe je eigen sociale leven is, maar zodra ik geen baas ben in eigen tijd, moet daar wel het e.e.a. tegenover staan. En nog niet eens 100 euro per week bruto, is gewoon een belediging in mijn ogen.

Om de week is gewoon een te hoge frequentie, ik zou dat dus niet doen. Mocht het een tijdelijk oplossing zijn, prima, maar dan die vergoeding minimaal het dubbele, al dan niet het drie voudige er van gezien je niet zomaar kan doen wat je wil voor 26 weken per jaar.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:19:
Maar kijk ook eens naar zaken als ziekte en verlof. Want als jij net een week stand-by hebt gestaan, en maandag is je collega ziek, wie draait die stand-by dan? Moet jij die dan ook doen? Of je collega is 3 weken op vakantie, en zit jij 3 weken 24 uur per dag stand-by?
Het maximum is 14 dagen in 4 weken blijkbaar. Geen vakantie of ziekte mogelijk dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Vakantie is het probleem niet tijdens de vakantie periode werken er maar een paar mensen en zijn er in principe genoeg machines om de boel op te vangen.
En mocht echt de nood aan de man komen kan er contact gezocht worden met een storings-dienst van een buiten firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je mag alleen vakantie nemen in vakantieperiodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ik en mijn collega zijn tijdens de bouwvak in principe vrij heel het bedrijf heeft dan sluiting.
Alleen spoed dingen kunnen/worden dan nog gedaan met een paar man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Read schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:25:
... Ik begrijp sowieso de hele medische wereld niet qua oproep e.d. ik vind dat als je oproepbaar bent buiten je normale werk...
Van oudsher is de gedachte dat men nooit buiten zijn normale werk is, dat is de afgelopen decennia aan het veranderen (onder andere daarom zie je ook veranderingen in arbeidstijden/dienststructuren/vergoedingen etc.)

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 29-07-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
begintmeta schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:48:
[...]

Van oudsher is de gedachte dat men nooit buiten zijn normale werk is, dat is de afgelopen decennia aan het veranderen (onder andere daarom zie je ook veranderingen in arbeidstijden/dienststructuren/vergoedingen)
Je doelt daarbij op dat men altijd aan het werk is net als politie agenten en brandweer,dominee,pastoor etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gewoon als aanvulling ter info: Ik heb als IT-er consignatiediensten gedraaid bij een bedrijf in de metaal/electro-branche. Destijds kregen we een vergoeding van 100 euro/week stand-by plus de uren dat je er werk aan had uitbetaald als overuren (+toeslag afhankelijk van tijd/dag) of uren als tijd voor tijd (op 100% basis). Dit is inmiddels 6 jaar geleden. Wij (ik en 3 andere collega's) vonden dit erg schamel, maar aangezien daar in de CAO niks voor is geregeld ben je overgeleverd aan wat het management ervoor over heeft. Je kan erover in gesprek gaan, maar dat heeft ons destijds niks opgeleverd.

Je zou natuurlijk vriendelijk kunnen bedanken voor de eer, maar over het algemeen trek je dan, linksom of rechtsom, toch aan het kortste eind...

Op zich, als jouw werkgever verlangt dat jij 24/7 bereikbaar bent (bioscoop is lastig) en dus ook in een staat bent dat je adequaat kan reageren (niet onder invloed) tijdens jouw dienst, heb je lang niet de vrijheid die je hebt zonder dienst. Die vrijheid is me (veel) meer waard dan 100 euro (of 197 euro in jouw geval) bruto per week extra. Hierboven las ik iemand die 360 euro per week krijgt, dat vind ik een veel reëlere vergoeding (lees: daar zou ik geen discussie over voeren en zo accepteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Bij 1 van mijn laatste werkgevers hebben ze het destijds voorgelegd of wij als ICT-ers stanby diensten wilden draaien. Ze hebben toendertijd ook onderzoek gedaan naar wat een redelijke vergoeding was. De stel regel kwam op ongeveer het volgende neer;
voor iedere 10 uur standby 1uur betaald. Standby was van 18:00 tot 8:00, zaterdag en zondag. Feestdagen waren nog niet ter sprake gekomen.
Gewerkte uren uitbetaald met de volgende toeslagen +25% tussen 20:00-22:00, +50% tussen 22:00 en 0:00 en +100% tussen 0:00 en 6:00. Uren werden geteld/gerekend per 15 minuten.

Voor mij was dat in de praktijk neer gekomen op ongeveer €250 bruto per week standby dienst. En dat was wel meer geweest omdat we op elke critical sms moesten reageren (15 minuten minimaal) en het waren er gemiddeld 5 per week, meestal s'nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De kans dat een ICT'er echt richting de zaak moet bij een storing is kleiner dan een TD'er die moet komen omdat er een machine doorgefikt is in een nachtdienst.

In dat opzicht zit daar ook wel een verschil in. De meeste ICT'ers die ik dan wel eens op verjaardagen enzo tegenkom pakken dan even de laptop, loggen in, fixen de boel, en zijn even afgezonderd geweest. Dat is toch iets heel anders dan je als TD'er meestal direct kan komen opdraven.

Zo kan er in de situatie van de TS dus niet zomaar even een dienst gewisseld worden als de TS bijvoorbeeld andere (sociale) verplichtingen heeft. En dan nog eens 26 weken uit 52. Vrij nemen en ziek zijn wordt direct problematisch. Ook moet je nadat je bent komen opdraven ook weer 8 uur rust hebben. En de TS geeft aan dat hij en z'n collega al druk genoeg zijn op de normale werktijden. Als je om 03:00 klaar bent met een storing, hoor je toch 8 uur rust te pakken. Dan ben je op z'n vroegst om 11:00 op de zaak.

Opzich vreemd dat met 2 man de roulatie om de 2 weken is, terwijl het met 6 man om de 4 weken ging. De TD heeft simpelweg de capaciteiten niet om zo'n dienst met 2 man te draaien. Vind dat een hele onverstandige zet van de werkgever.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk, dat het (zoals enkelen hierboven al aangeven) wishfull thinking is om te denken dat je een toename van de productie met een kleine 200% (er even vanuitgaande dat er voorheen, zonder de consignatiedienst, slechts 8 tot 9 uur per dag productie gedraaid werd) kunt opvangen met enkel een bereikbaarheidsdienst op een technische afdeling bestaande uit 2 personen. Een 24/7 of 24/5 bezetting realiseren met een afdeling van 2 mensen, is praktisch gewoon niet haalbaar.

Een consignatiedienst is, in mijn ogen, een aardige inbreuk op je privé-leven. Je moet er een hoop dingen voor laten en levert een stuk vrijheid in (zeker als je voor elke klus op moet komen draven). Ik zou het, als IT-er die meestal de klussen op afstand vanaf een willekeurige plek zou kunnen doen, helemaal niet zien zitten om dat "gedoe" om de week te hebben. 1 keer per 3 weken zou ik nog overwegen, als de vergoeding ruim genoeg zou zijn. Maar dat is toch echt wel de limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tito129 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:12:
Afhankelijk van haar functie (ik neem aan iets van arts, aio, etc) wordt dat geacht bij het salaris inbegrepen te zitten. Is natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde metaal / elektro arbeidskracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zit dan inderdaad al snel op minimaal ±€3150/maand (bij de regulier contractuele 46u/week gemiddeld).

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 29-07-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Als jouw diensten buiten de reguliere werktijden dusdanig belangrijk zijn om het primaire proces van je werkgever draaiende te houden vind ik het karig (zacht gezegd).

Ik vang zelf 500 per maand voor max 1 week in de maand stand-by en om in geval van paniek (zit 3e lijns operations naast andere werkzaamheden bij een internationale service provider) na escalatie op hoger management niveau 24x7 gebeld te kunnen worden. Let wel, dat laatste hoef ik niet voor thuis of nuchter te blijven en komt, los van de afgelopen 3 bomvolle stressmaanden, nauwlijks voor.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:06:
De kans dat een ICT'er echt richting de zaak moet bij een storing is kleiner dan een TD'er die moet komen omdat er een machine doorgefikt is in een nachtdienst.

Opzich vreemd dat met 2 man de roulatie om de 2 weken is, terwijl het met 6 man om de 4 weken ging. De TD heeft simpelweg de capaciteiten niet om zo'n dienst met 2 man te draaien. Vind dat een hele onverstandige zet van de werkgever.
In de avond dienst en nachtdienst werken er minder productie krachten dus de kans dat je gebeld word is veel minder dan dat je overdag werkt.
In het verleden bestond het bedrijf uit veel meer mensen dus dan heb je automatisch meer technisch personeel nodig vandaar ook die 6 man vroeger.
De storingen die er zijn zijn over het algemeen klein van aard dus max. +-2 uur werk.
Is het een grote klus waarin echt uren gaan zitten dan is het gewoon pech voor de productie want dan word dat in principe overdag gedaan of er word iemand van een buitenbedrijf gebeld.
Het houd natuurlijk wel in word je om 3:00 u gebeld en moet je opdraven en vervolgens kom je bwvs om 4 uur weer thuis dat je idd 8 uur rusttijd in acht moet nemen en dus om 12:00 u weer aanwezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

De halve maand niet naar feestjes, verjaardagen of wat dan ook kunnen voor nog geen 200 bruto (hou je dus netto met wat mazzel 10 euro per dag aan over, en waarschijnlijk nog wat minder). Ik zou daar heel snel wat aan veranderen, ook al komt het niet zo vaak voor moet je er wel continu rekening mee houden. Even een weekendje weg (of uberhaupt een dagtripje) kan je al niet meer doen de helft van de tijd. Dan moet je wel heel erg van je werk houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ook iets om rekening mee te houden: Wat doet die consignatie voor je gezondheid?

Ik merk dat ik na een week consignatie licht gestresst raak omdat ik voortdurend rekening met die rottelefoon moet houden. Altijd zorgen dat ie ergens ligt waar ik 'm kan horen, nooit vergeten om mee te nemen naar de slaapkamer als je gaat slapen, en nooit ergens naartoe kunnen als ik niet zeker weet dat ik binnen een halfuurtje weer thuis kan zijn. Op die manier kun je je werk nooit helemaal van je af zetten.

Ik ben na een week altijd blij dat ik die telefoon weer kwijt ben en me weer ontspannen kan in de 4-6 weken tussen consignatiediensten. Als ik twee keer per maand een hele week met zo'n dienst zou zitten dan zou dat na verloop van tijd best eens impact op m'n gezondheid kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:31:

[...]

Let wel, dat laatste hoef ik niet voor thuis of nuchter te blijven en komt, los van de afgelopen 3 bomvolle stressmaanden, nauwlijks voor.
Dat je er niet thuis voor hoeft te blijven, daar kan ik inkomen. Maar wat heb je, in geval van een calamiteit, aan een medewerker die katjelam op een feestje zit?

Nou weet ik natuurlijk niet wat je precies doet, maar in mijn geval zou het "vervelende" gevolgen kunnen hebben als ik met een halve krat bier achter de kiezen even inlog om naar dringend serverprobleem te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Bij ons op het werk krijgen we geloof ik gemiddeld 100 euro per maand voor de consignatiedienst, eens in de drie weken, met een hele grote MAAR: deze geldt alleen tussen 6:00 en 19:00 op doordeweekse dagen, dus als je gegeten hebt, is het alweer afgelopen. Dat scheelt een hele hoop, mijn vrije tijd is me meer waard dan welke vergoeding dan ook.

Het is tijdelijk verlengd geweest naar 22:00 en tot 14:00 op zaterdag en daar herkende ik die eerder genoemde stress ook wel in. Je schakelt nooit volledig af en je moet er altijd maar rekening mee houden. Ik ben persoonlijk niet zo'n grote fan van mijn werk om dat geen probleem te vinden...

Maar eens per twee weken en dan ook nog eens fulltime is echt niet te doen, dat is echt veel teveel. Daar kon wat mij betreft geen vergoeding tegenop... Nooit iets kunnen drinken, nooit op stap kunnen, enzovoorts en dat alles om je baas maar tevreden te houden. Wat mij betreft een te grote inbreuk op het privéleven.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

downtime schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:32:
Ook iets om rekening mee te houden: Wat doet die consignatie voor je gezondheid?

Ik merk dat ik na een week consignatie licht gestresst raak omdat ik voortdurend rekening met die rottelefoon moet houden. Altijd zorgen dat ie ergens ligt waar ik 'm kan horen, nooit vergeten om mee te nemen naar de slaapkamer als je gaat slapen, en nooit ergens naartoe kunnen als ik niet zeker weet dat ik binnen een halfuurtje weer thuis kan zijn. Op die manier kun je je werk nooit helemaal van je af zetten.

Ik ben na een week altijd blij dat ik die telefoon weer kwijt ben en me weer ontspannen kan in de 4-6 weken tussen consignatiediensten. Als ik twee keer per maand een hele week met zo'n dienst zou zitten dan zou dat na verloop van tijd best eens impact op m'n gezondheid kunnen hebben.
valt bij mij gelukkig wel mee,nummer schakeld door naar mijn werk mobiel,die ik dus altijd wel bij me heb.grootste nadeel is inderdaad dat je een week lang niet echt veel dingen wat verder van huis kan doen en om 6:00 wakker gebeld kan worden :( daar heb ik het grootste probleem mee :P

verder ben ik meestal gewoon beetje aan het gamen de hele week, het extra geld is leuk maar zou het liever zonder doen hoor en om de week...het hele jaar door..... dan zou ik mijn cv al weer aan het rondsturen zijn ;)

gelukkig meestal maar eens in de maand,en dat is goed te doen :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:35
Wel grappig, bij ons op het werk zijn ze er nu ook mee bezig. Ze willen hier tot 9 uur iemand voor tweede lijn beschikbaar hebben (waar ik onder val) en daarnaast ook voor op de zaterdag (weet alleen dan niet of het enkel tot de middag of ook tot 9 uur 's avonds is). Ze gaan het eerst als een test doen en daar wil ik dan ook wel aan mee doen. Voordeel is dat we thuis toegang krijgen tot het netwerk, iets wat tot op het heden altijd werd tegen gehouden.

Het gaat om een kwartaal waarbij per avond 26 euro bruto per avond krijgt en 52 euro bruto voor de zaterdag te verdienen is. Daarnaast wordt er voor elk uur dat je werkt in de avond 150% uitbetaald, in het weekend en feestdagen 200%. Het alternatief is dat je 200% verlof krijgt (tijd voor 2xtijd). Ik zal samen met een collega het moeten afwisselen voor het kwartaal. Mocht de proef succes zijn, dan komt er waarschijnlijk een derde persoon die mee gaat rouleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:29:
[...]

Dat je er niet thuis voor hoeft te blijven, daar kan ik inkomen. Maar wat heb je, in geval van een calamiteit, aan een medewerker die katjelam op een feestje zit?

Nou weet ik natuurlijk niet wat je precies doet, maar in mijn geval zou het "vervelende" gevolgen kunnen hebben als ik met een halve krat bier achter de kiezen even inlog om naar dringend serverprobleem te kijken.
Dan hebben ze simpelweg pech en mogen ze een ander bellen. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Los van wat de werkgever kan aanbieden is er uiteraard de Europese regelgeving die dit zegt over consignatiediensten:

- Tegen consignatiedienst dient een vergoeding te staan.
- Bovenop die vergoeding moeten daadwerkelijk gewerkte uren tijdens een consignatiedienst als werktijd vergoed te worden, dus inclusief eventuele avond- en weekeindtoeslag als dat van toepassing is.
- Elke dag heb je recht op 11 uur aaneengesloten rusttijd (eventuele reistijd van en naar werk NIET inbegrepen). Sporadisch mag hiervan worden afgeweken maar dat moet dan wel worden gecompenseerd.
- Elke week heb je recht op 35 uur aaneengesloten rusttijd (eventuele reistijd van en naar werk NIET inbegrepen). Sporadisch mag hiervan worden afgeweken maar dat moet dan wel worden gecompenseerd.

Dus stel dat je consignatiedienst draait en om middernacht wordt je opgebeld. Je bent vervolgens tot 1:00 aan het werk en duikt daarna je bed weer in. Volgens de Europese regelgeving moet je dan dus voor 1 uur nachtwerk betaald worden en mag je niet voor 10:00 de volgende ochtend weer op weg gaan naar je werk (want je hebt immers recht op 9 uur aaneengesloten rust). Als je werkgever eist dat je eerder van huis vertrekt dan moet dat gecompenseerd worden met extra vrije tijd.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Een bedrijf waar we mee samenwerken doet het op uurbasis en werkt met blokken dus of doordeweeks of weekend.

2,85 per uur, tot bepaalde tijden oproepbaar, bij oproep toeslag van 30 procent en minimaal 3 uur uitbetaald bij oproep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Mx. Alba schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:39:
Los van wat de werkgever kan aanbieden is er uiteraard de Europese regelgeving die dit zegt over consignatiediensten:

- Bovenop die vergoeding moeten daadwerkelijk gewerkte uren tijdens een consignatiedienst als werktijd vergoed te worden, dus inclusief eventuele avond- en weekeindtoeslag als dat van toepassing is.
- Elke dag heb je recht op 11 uur aaneengesloten rusttijd (eventuele reistijd van en naar werk NIET inbegrepen). Sporadisch mag hiervan worden afgeweken maar dat moet dan wel worden gecompenseerd.
- Elke week heb je recht op 35 uur aaneengesloten rusttijd (eventuele reistijd van en naar werk NIET inbegrepen). Sporadisch mag hiervan worden afgeweken maar dat moet dan wel worden gecompenseerd.

Dus stel dat je consignatiedienst draait en om middernacht wordt je opgebeld. Je bent vervolgens tot 1:00 aan het werk en duikt daarna je bed weer in. Volgens de Europese regelgeving moet je dan dus voor 1 uur nachtwerk betaald worden en mag je niet voor 10:00 de volgende ochtend weer op weg gaan naar je werk (want je hebt immers recht op 9 uur aaneengesloten rust). Als je werkgever eist dat je eerder van huis vertrekt dan moet dat gecompenseerd worden met extra vrije tijd.
Interesant. Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Poeh, ik heb dat ooit in 2004 opgezocht dus het zou ook zomaar kunnen dat het inmiddels achterhaald is, maar gezien de traagheid van de Europese Unie vermoed ik van niet. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

url voor de regels

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 01-08-2012 21:14 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11

Bommes

Capo del formaggio

Ik kreeg (niet cao wel TD vergelijkbare functie) 200euro bruto per gedraaide storings dienst.
Dienst was maandag ochtend 6uur tot de daarop volgende maandag zelfde tijd.
We draaide met zijn 3en die diensten, dus eens per 3weken was ik de sjaak.
Omdat het toen om een "buiten firma" (werkte toen voor een fabrikant van interne transportsystemen) ging kwam het in de praktijk er op neer dat er enkel buiten de werktijden van de TD van onze klanten werd gebeld.

Heb die diensten een half jaar gedraaid, en ben wel geteld 3 uit moeten rijden, waarvan 1 keer snacht, 1 keer op zaterdag middag en 1keer terwijl ik net bij een andere klant bezig was.

Die 200euro vond ik toen (1jaar terug) al wat weinig, maar de andere vergoedingen waren erg ruim. Dat compenseerde het geheel behoorlijk. Totaal had ik elke maand bijna 700 bruto aan extra vergoedingen.

Oh en bij ons was het toen: storing gehad, das pech maar je bent wel gewoon de volgende dag op je normale dienst aanwezig. Tenzij het echt uit de hand liep wat betreft tijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Mijn vergoeding is ca 340 voor 1 week dienst incl weekend. Gewerkte uren worden uitbetaald.

Indien ik in de nacht een call out krijg, dan kan ik de volgende dag later beginnen.

Maximaal 1 week per maand heb ik dienst

[ Voor 42% gewijzigd door Schnor op 06-08-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ik zit ook in de technische hoek. (brandmeldinstallaties)
Bij ons komt het er op neer dat je 4 a 5 keer per jaar een dienst draait van maandag tot maandag, 1 week dus. Dit komt door het aantal monteurs wat we hebben, mijns inziens is dit een mooie verdeling.

De vergoeding voor deze 4 a 5 diensten per jaar is ± 75,- per maand bruto.
Wel ben je tijdens de dienst beschikbaar voor heel Nederland. Ik hoef dus ook niet thuis te blijven. Uiteraard komen de gewerkte uren met eventuele toeslag er nog overheen.

Ik heb ook een tijd gehad bij een andere werkgever dat je zoals de TS door weinig monteurs vaak diensten moest draaien, om de 2 a 3 weken. Ben blij dat die tijd voorbij is, merk nu pas wat voor impact dat had. Daarbij moest je ook nog eens in je regio blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk ook dat er een groot verschil is tussen telefonisch bereikbaar of binnen x tijd aanwezig zijn hier staan verschillende vergoedingen tegenover. Ik krijg 15% toeslag op mijn maandsalaris voor 1 op 6 weken telefonisch standby dienst. Hetgeen ik zeer goed vindt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik de volgende standby vergoeding:
  • 1,75 per uur door de week
  • 3,50 per uur in het weekend.
Daarnaast werden de gemaakt uren vergoed, tegen 150% op zaterdag, en 200 % op zondag.

Met z'n vieren hadden we consignatiedienst, dus een keer per maand was ik de pineut.
de vergoeding hiervoor, dus zonder storing is:
5 * 16 * 1,75 + 2 * 24 * 3,50 = 308 euro bruto per week.

Afspraken hierbij waren dat ik binnen 5 minuten de telefoon beantwoord, en binnen 45 minuten online moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Om jaloers te worden:

Hier in Finland de vergoeding volgens de CAO. Als je alleen remote bereikbaar bent en niet binnen een bepaalde tijd op lokatie een storing op hoeft te lossen dan is wordt er 30% van je normale uurloon betaalt per uur dat je bereikbaar bent.

Als je ook binnen 2 uur op lokatie dient te zijn na een oproep dan is het 50% van je uurloon per uur dat je bereikbaar bent.

Gewerkte uren en reistijd wordt vergelijkbaar als in Nederland betaalt; 150% en 200%.

Een week dienst in de maand komt al gauw op 30% extra salaris (netto, bruto is het verschil iets meer).

Wordt je buiten je dienst om toch een keer gebeld voor advies of iets dergelijks dan staat er een netto vergoeding van 75,- tegenover plus gewerkte uren.

Bij m'n laatste twee werkgevers in Nederland was het iets van 350,- bruto per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Mx. Alba schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:39:

Ik dacht ook dat daadwerkelijk gewerkte uren als werktijd vergoed dienen te worden maar volgens onze P&O afdeling hoeft dit niet zo te zijn.

Het kan volgens hun ook zo zijn dat je enkel een maandelijkse vaste vergoeding krijgt die zowel de consignatie als de eventueel gewerkte uren omvat. Aangezien de daadwerkelijk gewerkte uren niet vergoed worden heb je dan als je niet of nauwelijks in actie hoeft te komen geluk en anders heb je pech.

Er wordt nu bij mij op het werk binnenkort een regeling ingevoerd die vergoeding volgens dit principe biedt, dus enkel een vast bedrag per maand en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Het verschilt denk ik per werkgever. Bij mijn eigen werkgever krijg ik 450 euro per week. Bij de opdracht waar ik momenteel zit, krijg ik 150 euro per week wat de interne medewerkers ook krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kwiebus schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:01:
Ik dacht ook dat daadwerkelijk gewerkte uren als werktijd vergoed dienen te worden maar volgens onze P&O afdeling hoeft dit niet zo te zijn.

Het kan volgens hun ook zo zijn dat je enkel een maandelijkse vaste vergoeding krijgt die zowel de consignatie als de eventueel gewerkte uren omvat. Aangezien de daadwerkelijk gewerkte uren niet vergoed worden heb je dan als je niet of nauwelijks in actie hoeft te komen geluk en anders heb je pech.

Er wordt nu bij mij op het werk binnenkort een regeling ingevoerd die vergoeding volgens dit principe biedt, dus enkel een vast bedrag per maand en meer niet.
Dan heeft Nederland de Europese richtlijnen niet goed geïmplementeerd. Die stellen namelijk duidelijk dat in dat soort situaties de daadwerkelijk gewerkte uren ook als zodanig vergoed dienen te worden. En dat eenieder sowieso recht heeft op 11 uur onafgebroken rust (exclusief woon-werk-reis) op een dag en een keer per week minstens 35 uur onafgebroken rust. De Europese richtlijn stelt dus dat als je 's nachts om 12 uur wordt wakkergebeld en dan tot 1 uur thuis zit te werken, je eigenlijk pas om 12 uur zelfs pas weer in de auto mag stappen om naar je werk te gaan. Van die rusttijden mag incidenteel worden afgeweken maar alleen als het gecompenseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn voor zover ik weet wel uitzonderingen mogelijk voor bv de zorgsector en leidinggevenden in de mijnbouw, misschien valt kwiebus daar wel onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Vast al wel eens langsgekomen in dit topic of een vergelijkbaar topic.

http://www.rijksoverheid....diensten-consignatie.html

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Samen met 2 andere collega's draaien we omstebeurten 2 weken achtereen storingsdienst. Dat houdt in dat je de mobiele telefoon waar de geautomatiseerde meldingen op binnen komen bij je hebt, er is dus geen direct klant-contact.
Storingen hebben betrekking tot servers, en kunnen remote verholpen worden via een VPN verbinding. Prioriteit is naar eigen inzicht en als je niet kunt, bijvoorbeeld omdat je in een restaurant zit, is het voldoende om een van de twee anderen in te lichten. Ook hoef je 'snachts niet je bed uit te komen als hij overgaat.
Ligt dus weinig druk op en belemmert ook je bewegingsvrijheid nauwelijks. Het enige vervelende is dat je met een 2de toestel rondloopt.

Hiervoor krijgen we 100 euro bruto per maand.
Uren die gedraaid worden om een storing te verhelpen kunnen gedeclareerd worden.
Gemiddeld heb ik in die 2 weken 1x een melding waarvoor ik dan 15 minuten bezig ben.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 12-06-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
begintmeta schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:26:
Er zijn voor zover ik weet wel uitzonderingen mogelijk voor bv de zorgsector en leidinggevenden in de mijnbouw, misschien valt kwiebus daar wel onder...
Ik werk als systeembeheerder op de ICT afdeling van een retailer.

Volgens onze P&O afdeling is het zo dat als je afspreekt dat daadwerkelijk gewerkte uren niet vergoed worden dit gewoon rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kwiebus schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:29:

Volgens onze P&O afdeling is het zo dat als je afspreekt dat daadwerkelijk gewerkte uren niet vergoed worden dit gewoon rechtsgeldig is.
De wetgever denkt daar kennelijk anders over:

http://www.rijksoverheid....diensten-consignatie.html

Wel of geen werktijd
De tijd waarin u kunt worden opgeroepen, geldt niet als werktijd. Als u wordt opgeroepen en aan het werk moet, telt dat wel als werktijd. Een oproep wordt gezien als minstens een half uur werktijd, ook als de daadwerkelijke werktijd korter is.

Van dit soort zaken mag over het algemeen niet worden afgeweken ten nadele van de werknemer...

De consignatievergoeding is ervoor om je te compenseren voor de mindere bewegingsvrijheid die je hebt tijdens een consignatiedienst. Over het algemeen mag je bijvoorbeeld geen alcohol nuttigen en moet je binnen een bepaalde straal van je werk en/of huisadres blijven. Die consignatievergoeding is geen vergoeding voor werk, als je tijdens je consignatiedienst aan het werk moet dan moet dat werk ook normaal vergoed worden als werktijd... Eventueel ook als nacht- en/of weekeind- en/of overuren dus met de nodige toeslag.

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 12-06-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

kwiebus schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:29:
[...]

Als het 100% uren voor uren is wat er afgesproken is, dan hoeven ze niets extra te vergoeden.
Maar als de gewerkte uren bovenop je contracturen komen, dan moeten ze vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Even een andere vraag: welke belasting moet je eigenlijk betalen over eventuele vergoedingen voor niet-gewerkte oproepbare uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

begintmeta schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:45:
Even een andere vraag: welke belasting moet je eigenlijk betalen over eventuele vergoedingen voor niet-gewerkte oproepbare uren?
Hoeveel belasting je moet betalen hangt af van je totale jaarsalaris natuurlijk. Er geldt geen speciaal tarief ofzo.

Meestal wordt door de werkgever op bonussen en andere extra vergoedingen uit voorzorg het hoogste belastingtarief gerekend bij de voorbelasting, waardoor het op je salarisstrookje lijkt alsof dat soort vergoedingen hoger belast worden. Maar als je je belastingaangifte voor dat jaar doet zal dan wellicht blijken dat dat te veel is geweest en zul je het teveel betaalde van de belastingdienst terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vroeg me af of het wel noodzakelijkerwijs onder de loon/inkomstenbelasting zou moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Coach4All schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:40:
[...]

Als het 100% uren voor uren is wat er afgesproken is, dan hoeven ze niets extra te vergoeden.
Maar als de gewerkte uren bovenop je contracturen komen, dan moeten ze vergoed worden.
We hebben nu een 37-uurige werkweek. Het is de bedoeling dat we daarnaast nog extra bereikbaar moeten zijn waarvoor we een vergoeding krijgen. Mochten we werkzaamheden moeten uitvoeren tijdens het bereikbaar zijn dan wordt geacht dat de vergoeding voor het bereikbaar zijn dit voldoende compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kwiebus schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:28:
[...]

We hebben nu een 37-uurige werkweek. Het is de bedoeling dat we daarnaast nog extra bereikbaar moeten zijn waarvoor we een vergoeding krijgen. Mochten we werkzaamheden moeten uitvoeren tijdens het bereikbaar zijn dan wordt geacht dat de vergoeding voor het bereikbaar zijn dit voldoende compenseert.
Maar dat klopt dus niet, wettelijk gezien.

De vergoeding voor het bereikbaar zijn is precies dat, een vergoeding voor het bereikbaar zijn. Als je als gevolg daarvan daadwerkelijk aan het werk moet, moet tegenover dat werk uiteraard ook een vergoeding staan. Dixit lex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mx. Alba schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:32:
[...]

Maar dat klopt dus niet, wettelijk gezien.

De vergoeding voor het bereikbaar zijn is precies dat, een vergoeding voor het bereikbaar zijn. Als je als gevolg daarvan daadwerkelijk aan het werk moet, moet tegenover dat werk uiteraard ook een vergoeding staan. Dixit lex.
En minimaal een half uur, ook al is het een ja, ja, nee, herstart de pc eens.... telefoontje B)
(Ik geef toe, die schrijf ik eigenlijk alleen als ze om 05:50 's ochtends bellen op zaterdag ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Coach4All schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:36:
[...]

En minimaal een half uur, ook al is het een ja, ja, nee, herstart de pc eens.... telefoontje B)
(Ik geef toe, die schrijf ik eigenlijk alleen als ze om 05:50 's ochtends bellen op zaterdag ofzo)
Dat wist ik ook niet, ik tel altijd minimaal een kwartier. Toch maar eens gebruik gaan maken van dat half uur dan :9

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

begintmeta schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:59:
Ik vroeg me af of het wel noodzakelijkerwijs onder de loon/inkomstenbelasting zou moeten vallen.
Uiteraard moet het daaronder vallen, het is toch gewoon inkomen? Waar zou het volgens jou anders onder moeten vallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:54:
[...]

Uiteraard moet het daaronder vallen, het is toch gewoon inkomen? Waar zou het volgens jou anders onder moeten vallen? :)
Bij voorkeur onder onbelaste vergoedingen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 12-09 22:41

Jumpiefox

Hoi ?

Ik krijg een zielige 80euro bruto voor 1week per maand standby dienst. 1uur de tijd om de tel op te nemen, en 3uur de tijd om op locatie te zijn (verkapte 3de lijns zogenaamd) in de praktijk komt het erop neer dat we 1ste lijn zijn en dat je vrijwel altijd meteen erheen gaat.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:21
Dan zou ik eens kijken of er niet wat onderhandeld kan worden. Misschien dat het meenemen van de wettelijke regels daarbij helpt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij loop je piket van vrijdagavond t/m vrijdagochtend. Dus een week lang.
Vergoeding is € 1,- euro bruto per uur. Als je opgepiept wordt krijg je je tijd keer 1,5 terug.
Dus als je 1 uur werk hebt, krijg je er 1,5 uur voor terug die je mag opnemen.

Ik vind de vergoeding erg karig. Vooral gezien het feit dat je niets mag drinken tijdens de dienst, niet naar de bioscoop kan, binnen een uur op kantoor moet zijn etc.

Wat is hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Met je baas praten en zeggen dat je het er niet mee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

€1 bruto per uur, dat is dus €160 per week voor 24/7 on call. Inderdaad een beetje karig voor het een hele week lang opschorten van je sociale leven... Vooral dat binnen een uur op kantoor moeten kunnen zijn is een flinke consignatie, daar zou zeker meer tegenover moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Wij krijgen 250 euro voor een week het mee hebben van de telefoon 24/7 + percentages oplopend tot 185% voor gewerkte uren. De meeste weken "storingsdienst" draaien we 20 tot 40 uur extra naast de normale 40 uur.

Gelukkig is het maar eens in de 6 weken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
martijn_tje schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:10:
Wij krijgen 250 euro voor een week het mee hebben van de telefoon 24/7 + percentages oplopend tot 185% voor gewerkte uren. De meeste weken "storingsdienst" draaien we 20 tot 40 uur extra naast de normale 40 uur.

Gelukkig is het maar eens in de 6 weken.
Hmm - ik heb het idee dat je werkgever eigenlijk nog minstens 1 extra mannetje / week moet inschakelen per storingsdienst om wettelijk in orde te zijn.
https://www.werk.nl/werk_...rbeidsrecht/arbeidstijden
Pagina: 1