Windows 8 naar SSD bij buitenlandse laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb meerdere topics doorgenomen waarin uitgelegd werd hoe je Windows 8 op een SSD kunt krijgen in een laptop. IK vraag me echter nog wat zaken af die me niet duidelijk werden vanuit die topics.

Ik heb tijdens mijn vakantie in Zweden een ASUS Vivobook S200E gekocht, een leuk, vrij rap en klein notebookje met touchscreen. Ik wil daar een SSD in zetten, zodat hij wat rapper wordt, maar met name om het energieverbruik terug te dringen. Het is lastig, maar wel mogelijk. De licentiecode van de laptop staat in de UEFI, maar met die code kan ik niet de windows8 iso downloaden, omdat ik dan de melding krijg van 'deze code is niet geschikt voor de handelsversie' of iets dergelijks.

Nu is de laptop in Zweden gekocht en staat er Windows8 op.

Daarnaast heb ik een PC staan die ik in de nabije toekomst wil upgraden naar Windows8. Kan ik nu een Windows8 OEM dvd kopen en daarmee ook mijn laptop installeren? Ik maak me daar met name zorgen over omdat de laptop in Zweden gekocht is en als ik een NL OEM windows8 koop, kan dat misschien voor problemen zorgen omdat de laptop standaard alleen in het Zweeds, Fins, Noors, Deens en Engels gezet kon worden.

Mijn vragen in het kort zijn dus:
  • Kan ik met een Windows8 OEM dvd ook mijn laptop met zijn code in de UEFI herinstalleren? Of is de ISO op de OEM dvd gelocked aan de bijbehorende licentiecode?
  • Als ik de OEM DVD kan gebruiken, kan dat dan ook nog steeds met een Nederlandse OEM dvd en mijn 'Zweedse' licentie? Of is de DVD alleen geschikt om in NL/BE gekochte laptops te herinstalleren?
Alvast bedankt

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je zelf al gevonden hierover? We verwachten dat je toch wel iets hebt ondernomen om je vragen te beantwoorden voordat je hier komt. Dus, wat heb je gevonden en wat snap je er niet van?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat ik nergens kan vinden is of de licentie van een OEM regio/taal(groep) gebonden is. MAW, is de code in mijn laptop mogelijk gebonden aan Scandinavië of kan ik met die code gewoon elke OEM dvd installeren?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is wel degelijk informatie te vinden of je licentiesleutel taalgebonden is of niet. Misschien dat je te specifiek zoekt op OEM, of zelfs te specifiek naar Windows 8, maar ik kan mij met >90% zekerheid herinneren dat 't niet (meer) gebonden is aan taal.

In 't ergste geval bel je even met MS om 't na te vragen. Maar wellicht dat 't al op Technet is gevraagd en beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Kun je de installatie (die nu al werkt/draait?) niet transplanteren van de HDD naar de SSD met een andere pc? Gewoon met iets als clonezilla (zit o.a. in partedmagic)?

Werkt dat niet gewoon?

Dat heeft verder toch niets met de UEFI te maken? Ik bedoel, als de code in de UEFI staat, dan maakt het geen zak uit waar de installatie zich bevindt, zeker niet als het gaan om een andere "harddisk" die je na de transplantatie op dezelfde plek terugstopt.

[ Voor 40% gewijzigd door _Thanatos_ op 18-06-2013 01:12 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je van HDD naar SSD gaat, is het voor de instellingen en optimalisatie beter om een nieuwe installatie te doen. En het punt met de code is juist dat deze voor de Scandinavische editie is en misschien niet op een NL versie mag. Maar ik betwijfel 't. Overigens moet de code ook op de laptop zelf staan met een sticker, want je kan 'm niet uit je UEFI halen. De installatie kijkt naar het certificaat wat erin staat. In het verleden had je hier een aangepaste installatie van nodig van de OEM leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zonder gehinderd te worden door teveel kennis op dit gebied...

Heeft dit er nog iets mee te maken wellicht?
geen Asus i.v.m. hardware lock op HDD

edit:
@ mijn onderbuurman: niet onbelangrijk...het woordje nog vergeten!

[ Voor 22% gewijzigd door albino71 op 18-06-2013 21:23 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet helemaal. De TS vraagt of het een probleem is met licenties om z'n Scandinavische versie te 'vervangen' voor een NL versie. Hij heeft nog niets ondernomen hiervoor. Het is iig wel iets om rekening mee te houden. Ik vraag mij eigenlijk af of wat Asus heeft gedaan wat omschreven staat in dat topic wel legaal is hier. Ze zullen het vast wel onder 'garantievoorwaarden' gooien.

Pagina: 1