Sow dat gaat hard hier
Allereerst dit:
Ik ben niet opzoek naar een manier om de dakkapel weg te krijgen, dat lukt en wil ik niet, al ben ik er alles behalve blij mee natuurlijk maar wil niemand aanklagen, voor de rechter slepen enz enz wat hier soms word gesuggereerd.
Het ding staat inderdaad niet op 50 cm aangezien een dakpan van drie bulten hart hart 30 cm is, en heb ze er inmiddels op gewezen al krijg ik de blik van je zeurt en zegt dit alleen omdat je er niet blij mee bent.
Mijn panelen zijn al in 2 strings van 16 boven de ramen 4x4 en 15 daar onder waar de schaduw op valt.
Ik heb nog een effekta met 2 mppt dus kan die gebruiken om al weer voor 50% verlies af te vangen.
Hoeveel verlies het gaat geven is nog niet bekend, ik kan dat over een week of 2 wel berekenen denk ik omdat ik een goede verglijker heb in de buurt, tot nu toe lijkt het best mee te vallen volgensmij maar is maar een paar dagen nog.
De optie andere panelen wel over gedacht maar er past weinig als je dezelfde hoeveelheid wilt, zeker boven de ramen waar nu 1600 Wp ligt op 2m20 x 5m40.
Zoals ik al geroepen heb kijk ik het eerst aan, is het teveel dan ga ik ze verhuizen naar rechts of andere panelen met een dakraam minder of zo...... Zoiets.
Of wissel de set op noord om voor 10x270wp ipv de 10x165wp nu.
Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de solar frontier panelen of de x21, met de ene kan je minder op dak leggen en haal je toch de 2850 kwh opbrengst per jaar, de ander kan je het dak vol plempen en simpelweg meer opbrengst met meer wp + schaduw.
Kortom ideen zat maar je moet de vraag hier meer zien als een leeg dak met dakkapel van de buren en nu panelen plaatsen.
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:33:
Mag ik dit als FWP-topic nomineren? Wat doe je als er sneeuw op ligt, het KNMI aanklagen? Of als een boom schaduw geeft?
Goed.
Is dit voor of achter? Voor is altijd vergunningsplichtig, achterzijde bijna nooit. Ook al heb je 0,50m afstand nodig, een afwijking van 10% is altijd toegestaan binnen een bestemmingsplan. Dus dan kom je op 0,45 uit. Als de bewoner een bouwvergunning heeft, dan is plaatsing ook op de bouwmuur toegestaan, mits aangevraagd.
En al zou het 44 cm zijn, dan nog schiet je er niets mee op, want de schaduw verandert dan weinig. Het enige wat je bereikt, is ruzie met de buren.
Ik denk dat als mijn buurman over zoiets ging klagen, ik ook ging klagen dat het geen porum is hoe de panelen liggen en er totaal geen verband is tussen de dakramen en de zonnepanelen.
Wat een onzin kan jij uitkramen zeg
Als er sneeuw op ligt schuif ik het er af, schaduw van een boom had ik niet op zuid, vandaar dat ik er vorig jaar oktober voor gekozen heb om ze daar te monteren, ook netjes gemeld bij diezelfde buren , als ze toen al wisten dat ze een DK zouden plaatsen was het misschien netjes om dat te vermelden niet? Of komt dat op als poepen?
Ik heb best een hele investering gedaan en dat word een beetje omzeep geholpen. Panelen zijn nooit mooi, welke je ook neemt, maar verband met de dakramen? Hoe moet ikmdat zien? Ik denk dat ik het nog vrij netjes neergelegt heb, het had ook tetris kunnen zijn. En als er iemand om moet klagen zijn het de overburen, die kijken er tegenaan.
Maar goed, ik zeg nergens dat ik hem kleiner of weg wil hebben, maar een idee om mijn systeem te veranderen en aangezien jij er helemaal geen bal verstand van hebt zo te horen snap ik niet wat je in dit topic doet.
[
Voor 35% gewijzigd door
Rol-Co op 17-06-2013 21:37
]